Sponsoring. Fiscale consequenties?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bushmaster

Ik denk binnenkort op zoek te gaan naar wat sponsors. Mijn zoon rijdt crosswedstrijden en tot nu toe wordt alles uit eigen zak betaald, maar wat (financiele) hulp zou zeker welkom zijn!

Ik neem aan dat een bedrijf dat sponsort dit als "promotie/reklame kosten" kan opvoeren. Maar hoe zit dat voor de ontvanger (ik dus). Houdt de fiscus dit in de gaten en moet ik dit bij de belastingaangifte opgeven?

En hoe te handelen bij sponsoring in natura (olie, banden, etc.)

Wie heeft hier ervaring mee?

Festina lente!
j. buikema

het beste is om er een stichting van te maken
hiermee kun je dan een btw nummer aanvragen en een bankrekening openen
de stichting moet dan de sponsoren een nota verstrekken met btw, zodat de sponsoren die inderdaad als bedrijfskosten kunnen opvoeren en de btw terugvorderen
de stichting moet dan de btw afdragen
je kunt daarentegen ook de kosten ten laste brengen van de stichting, en de voorheffing btw weer terugvragen via de aangifte btw
dit houdt wel in dat alle opbrengsten (sponsoring, startgelden) en kosten (reiskosten, onderdelen, benzine) in die stichting moeten komen; meestal houdt dit in dat er dan verliezen zijn.
hoe het precies zit moet het oprichten van zo'n stichting zou ik contact zoeken met een notaris/fiscalist oid
silbertanne

Het gaat erom of je (arbeid en kapitaal) deelneemt in het economische verkeer met het oogmerk winst te behalen; eenvoudig gezegd: concureer je met bedrijven die dezelfde activiteit uitvoeren. Zo ja, dan zijn de inkomsten belast, maar de uitgaven mogen dan dus worden afgetrokken. Zo nee, dan is het een hobby en zijn bijvoorbeeld ontvangen sponsorgelden niet belast (maar wel aftrekbaar voor de schenkende partij, binnen bepaalde grenzen). Dat geldt ook voor natura-sponsoring (olie, banden etc.)
Voor zover ik op basis van bovenstaande informatie kan overzien, is het rijden van de zoon hobbymatig. Er hoeft dus niets aan de belasting te worden opgegeven. Wel is het verstandig om een jaarlijkse lijst van kosten en inkomsten te maken, mocht er ooit een discussie komen. Hou je er op jaarbasis een ton euro aan over, dan kan ik mij voorstellen dat de belastingdienst hier anders tegenaan gaat kijken. Maar ik begrijp dat het bakken met geld kost, dus no worries!
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Rolando
Contacteer:

Een stichting heeft ook zijn voor en nadelen. Je moet wel ingeschreven zijn bij de KvK en de stichting bij een Notaris opzetten met statuten en een officieel bestuur.
Een stichting hoeft niet altijd btw plichtig te zijn.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Plaats reactie