Hallow

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Hoi !

Na jaren af en toe een motor huren de grote stap gemaakt.. een DR Big 800!!

Wat is jullie kenners advies in onderhoud? (ga dit zelf doen)
- Type olie
- Olie / luchtfilter
- etc

en dan ieder jaar nieuwe olie en filters??

Tandwielen, ketting en banden spreken meer voor zich..
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey ehhh.... wat zullen we aanhouden als korte naam? Monster of Smurf ? :wink:

Welkom hier, en hier kan je het werkplaatshandboek downloaden..
Kan je het allemaal na lezen.. in het engels..
http://www.timguy.net/sites/drbiginfo/DrBIGmanuals/

Motorex 10w40
Elke 6000km of jaar..
Kijk ook ff bij de sleuteltips voor meer info..

Greetz
Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

Hey Monster(smurf) :wink: welkom hier,

Ligt er ook een beetje aan hoe je hem gebruikt. Wij rijden redelijk wat zand dus zijn we wat vaker in de weer.

Wat voor mooi Biggetje heb jij. Wij willen wel een fotótje zien :wink:

Ga je ook mee spelen in het zand of hou je het bij woon werk :?:

Je hebt de beste keuze gemaakt die er is voor de motert. Gefeliciteerd :!:
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Hoi!

Het idee is gewoon voor de lol
Woon werk blijft op de fiets ..
Eerst motor leren kennen en daarna wel te porren voor een leuke rit..

Allereerst benzine aftappen (hints?), olie en filters (lucht, olie, benzine) vervangen.. (heeft 3 jaar stil gestaan)
daarna naar de RDW kenteken scoren..
En dan RIJDEN !!!!

Guido (of smurf of monster of.. )

(mag niet foto met minder dan 3 posts...)
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Dit is 3
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Afbeelding


Haha 4!!
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

Monstersmurf schreef: Allereerst benzine aftappen (hints?)
De slang die van je benzine kraan naar de benzinepomp loopt eraf trekken aan de kant van de pomp en dan dat slangetje richting Jerrycan. vergeet hem niet op reserve te zetten. Als ie goed vol zit wel grote jerrycan eronder, aardig wat litertjes :wink:

Loopt ie niet op 't oude spul? duurt wel ff voordat ie leeg is :?

Verstandig om moter warm te laten draaien voor verwisselen olie, loopt ie wat makkeljker leeg.


Mooie Big trouwens km stand en prijs? kunnen we ff checken of je niet teveel hebt betaald :wink:


Suc6
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 21:41
Locatie: Limboland

tis een mooie smurfert, gefeliciteerd :zwaaien:

waar komt ie vandaan ?
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Belangrijkste is voor dat je ook maar op het start knopje drukt eerst die M17 doppen onder op je carbs er uit draait met de kraan dicht..
Probeer ze recht te houden, zijn hol en let op wat er uit komt stromen..
Dikke drab is :evil: dan heb je gummi in de carbs als je pech hebt..

Dan mischien slimmer om de carbs eerst te reinigen [ ultrasoon] anders trek je de gummie in al die kleine kanaaltjes en die kunnen soms voor eeuwig verstopt raken..

Zijn de carbs echter netjes leeg gedraaid voor de stalling heb je mazzel :wink:

Kraan ff open en kijken of de bezine stroomt en om te spoelen voor dat je de doppen er weer in draait..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

allereerst welkom op het forum.
zoals je wellicht heb gelezen zijn we aardig met onze motors zoet om `m in de strijd te houden naast de weg.

@zappa: bij mijn carbs zit er geen M17 dop, maar met 2 of 4 kruiskopjes vast (als je die vlotterbak bedoeld tenminste) en daar kom je lastig bij als ze nog gemonteerd zijn.

@guido: onder het blok naast de olie aftap-plug zit een vierkant dekseltje, daarachter zit een gaasje waar evt ook restanten metaalschilfers van slijtage kunnen zitten die de olieflow verstoren.

greetz en plezier met je nieuwe bike sander
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Super al die adviezen !! :D
Zal alle adviezen ter harte nemen..
Loopt nu in elke geval niet omdat de accu leeg is..
km stand is +/- 45000
prijs was 1350 euro inclusief van montfort naar amsterdam brengen..

Hoop snel de filters en olie binnen te hebben.. en idd dat de carbs niet al te erg zijn ...
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Welkom Monstersmurf!! Denk dat we jou wel eens zullen zien op een ritje...toppie

@800S

Ehm, bij jou zit onder je carb ook een aftapplug M17, hij valt toch wel op dacht ik.

edit: niet dus, foutje bedankt

En een goede tip die iedereen je aanraadt is gelijk die kruiskopschroeven te vervangen voor imbus als je de carbs ervan af hebt. Heb dat ook laatst gedaan, en kan nu gewoon naalden of sproeiers vervangen zonder de carbs los te halen...erg handig :)

@win

Is there a problem that you cant fix...zappa can do it in the mix!!
Laatst gewijzigd door Edwin op do aug 20, 2009 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

@zappa: bij mijn carbs zit er geen M17 dop, maar met 2 of 4 kruiskopjes vast (als je die vlotterbak bedoeld tenminste) en daar kom je lastig bij als ze nog gemonteerd zijn.
Waar ook Sander, jij hebt carbs van een SR41/42.. 1991 was het jaartal toch?
Echte 800's hebben wel aftappluggen :wink:

@Edwin, zou niet je vlotterbak los halen als je de hoofdsproeier wil vervangen :wink: Vlotternaald er weer goed in krijgen lijkt me een bitch.. zelfs voor mij :wink:

Maar via de M17 doppen kan je ze wel vervang, heb ik volgens mij bij de sleuteltips beschreven..

Is there a problem that you cant fix...zappa can do it in the mix!!

:lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Oke...goede tip. Had tot nu toe alleen de gasnaalden eruit gehaald, en dat ging prima. Over die vlotternaald had ik nog ff niet nagedacht. had idd zo die hele onderkant eraf gehaald :lol:
Assumption is the mother of all fuck ups
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

maaruh... moeten we hier niet over bij carbsetting praten??
wat is het resultaat als die vlotternaald er niet goed in zit(wellicht mijn verzuipprobleem)??
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Iig lekkende carb's bij stilstand, was bij mij het geval langs de rand van de vlotterbaken toen de o-ring van het vlotterhuis versleten was..

Bij mij start ie wat moeilijker warm nadat het K&N filter er in kwam en ik de hoofdsproeiers op heb laten boren
[ maar weet dat niet echt zeker meer.. kan ook voor het opboren zijn] zou mischien kunnen komen om dat de stationaire sproeiers te klein zijn..
Als er 1 verstopt zit krijg je ook naijlen, zakt dus niet goed in toeren..

Hmm, ga het wel ff op het ARM vragen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

okay, dat is dus uitgesloten als probleem, want hij heeft geen van deze kuren.

tot zondag bij het ei van barneveld(ergens) of bij jou
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

na de benzine afgetapt te hebben en nieuwe in de tank gedaan, pluggen uit carbs (daar kwam heledere vloeistof uit).. ff willen starten tbv lie wissel met warme olie.. nog geen plof.. ??

Daarbij een vraagje met de bak in z'n 1.. kanje doen normalieter het achterwiel draaien?? (rare vraag maar een auto kan je ook aanduwen)

Guido
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

hmmmm 800cc èèncilinder heeft errug veel compressie om aan te duwen, en zeker in zijn èèn.
het is mij ooit eens gelukt om `m in zijn 3 aan de praat te krijgen.

maar zo te lezen zijn je carbs leeg en zal je moeten doorstarten zonder gasgeven totdat hij pakt, en als je accu t bijna niet meer trekt even assistentie vragen of iemand je decompressie-lifter wil uit trekken (boven je uitlaatpoort) en dan starten. apparaat heeft wel ritme met in/ uit, maar je komt niet onder stroom te staan oid.

greetz sander
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Monstersmurf schreef:na de benzine afgetapt te hebben en nieuwe in de tank gedaan, pluggen uit carbs (daar kwam heledere vloeistof uit).. ff willen starten tbv lie wissel met warme olie.. nog geen plof.. ??

Daarbij een vraagje met de bak in z'n 1.. kanje doen normalieter het achterwiel draaien?? (rare vraag maar een auto kan je ook aanduwen)

Guido
Een goed 800 krijg je met 100kg er op en 5 man duwend nog niet rond..
Trekt gewoon een zwarte streep :wink:

Tenzij je als je de koppeling in z'n 3/4e los laat tegelijk ff de start knop indrukt.. trek de decompresie ff de klep op..

Maar met lege carb's en weinig benzine in de tank ff door starten..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Hij loopt,

Nieuwe benzine.. benzine filter, olie filter en luchtfilter..
Flink doorstarten met volle accu..
Dinsdag 1 sept naar de RDW...
En dan wachten op kenteken en rijden!!

Al een paar rondjes gedaan voor de zaak... :oops: leuk!! :twisted:

Guido
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Ennuh moet je na olie filter vervangen en olie vullen nog iets doen?? collega had het over ontluchten van filter???
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

Monstersmurf schreef: collega had het over ontluchten van filter???
:shock:

Volgens mij hoef je alleen je remmen te ontluchten na het vervangen van de remolie. Je Oliefilter daar komt gewoon de olie doorheen en door de druk komt eventuele lucht gewoon in je carter en als die te veel lucht heeft dan gooit ie het via de carterontluchting eruit. Dus je oliefilter hoef je echt niet te ontluchten.

Mooi dat ie loopt 8) snel naar de RDW :P
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Monstersmurf schreef: collega had het over ontluchten van filter???
Misschien bedoeld i dat je het filter eerst vol moet laten zuigen door nieuwe olie en dan pas in het blok plaatsen ?

LEO
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Bij sommige merken/typen motoren moet je idd ontluchten na een olie wissel, niet bij de BIG..

Veel mensen weten veel te vertellen maar als je dan vraagt of ze zelf een BIG hebben[gehad] word het stil :wink:

Hij is lekker makkelijk, alleen ff het balansasketting spannen ff goed door lezen en voor de rest RTFM :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie