BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Leo schreef:
Rammelbak schreef: Krijgen we dan ook zo'n mooi grafiekje van voor en na het flowen?
Dit is alvast voor :
drbigdyno.jpg
En alstie helemaal klaar is gaan we eens kijken wat we "gewonnen" hebben met mijn geknutsel.
Ik heb je topic redelijk gevolgd, maar ik kan me niet herinneren of je nou verder nog motorische veranderingen wilde maken naast het flowen van de kop. Ik ben namelijk heel benieuwd wat alleen het flowen doet. Zelf heb ik met grote nieuwsgierigheid alle artikelen van MotoMan gelezen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar resultaten die zijn beweringen ondersteunen of juist tegenspreken.

Oke, het wordt nooit een KaToeM, maar pielen en peuteren is altijd leuk met zulk spul :slaan:
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef: maar ik kan me niet herinneren of je nou verder nog motorische veranderingen wilde maken naast het flowen van de kop.
Tussen willen en ( financieel ) kunnen zit in mijn geval een groot gat. Oorspronkelijk moest het blok zsm rijden en verder geen fratsen.
Vervolgens dacht ik "het NAKS" veertje heeft me al eens genekt" en dat pak ik aan voor het me nog een keer nekt dus blok bovenkant open.
Nu het toch open ligt heb ik DE kans om allemaal dingen aan te pakken en ik ben ze stap voor stap aan het voorleggen aan de BIGgers hier en neem dan een besluit wat te doen.

Ik heb al enkele vragen voorgelegd en besluiten genomen en nu ben ik bij het flowen.
Rammelbak schreef: Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar resultaten die zijn beweringen ondersteunen of juist tegenspreken.:
Ik vrees dat je dan zelf moet flowen en dyrunnen voor en na want ik heb geen startdyno omdat het idee vanuit het niets ontstaan is.
Rammelbak schreef: Oke, het wordt nooit een honda crf, maar pielen en peuteren is altijd leuk met zulk spul :slaan:
Dat is precies de hele gedachte achter dit project. :toost:
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hoe is de status van de vlaflip ondertussen. Hij is al van de eerste pagina gevallen op het forum.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

:mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Het flowen van de kop met de haakse slijper had een onverwacht resultaat....
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

:mrgreen: :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Alle spullen liggen klaar maar ik heb gewoon de tijd en de puf niet om er aan te beginnen.
Ben voor SPGD aan zoeken / verkopen / mailen / voor meeting camping mailen en afspraak plannen / voorwiel naar haan wheels brengen om 19 inch te spaken enz enz
En zo vliegt er weer een maand voorbij zonder dat je iets aant project gedaan hebt.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

je staat met je Vlaflip tenminste weer op de eerste pagina zodat we je in de gaten kunnen houden dat je niet indut met je project. We willen die van het jaar toch eens rijdend bij een treffen zien..........

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:Het flowen van de kop met de haakse slijper had een onverwacht resultaat....
Zie het al voor me, LOL.
h6BCD1A24.jpg
h6BCD1A24.jpg (37.77 KiB) 1830 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

En zo waren we weer 6 weken verder en was er weer geen z.k aant project gedaan anders dan aan de kant zetten en me nek erover breken.

Aangezien ik toch ECHT dit jaar wil rijden heb ik een drastisch besluit genomen voor deze klus: een ADV dag opnemen.
Tip van Flip : als u dit ook een keer van plan bent voor een leuke klus vertel het dan pas als je wekker niet af gaat op de dag zelf en niet al op vrijdag zoals ik deed want ZE plannen je gelijk in voor allerlei shit waardoor je pas om 12:00 aan de leuke klus kan beginnen :evil:

Vooropgesteld dat ik zoals gebruikelijk geen idee heb wat ik aan het doen ben of wat het op gaat leveren ( maw : geen vragen stellen waar ik het antwoord ook niet op weet en gewoon plaatjes kijken ) ben ik er aan begonnen puur omdat de spullen nu open lagen en ik weer iets bij wilde leren.

Komtie: CILINDER KOP FLOWEN avec Gaston Lagaffe
Men neme een bak koffie en leggen alle tools ( geleend van SPGD ) klaar
1.jpg
Men pakke de cilinder kop en hale de kleppen eruit. Sorteer de rechte bij de rechte en de kromme bij de kromme ( das makkelijker bij terugplaatsen )
2.jpg
Men pakke de cilinder kop. Neem notitie van de rand die te zien is door de inlaatrubbers. Deze rand is een van de dingen die we met het flowen aan willen pakken want dat bemoeilijkt de inkomende shit om mooi de cilinder in te stromen.
4.jpg
en draait vervolgens de 4 kruiskoppen van de inlaatrubbers los.
WEL ^%#&%^$&^%*^(P&^(*^&(*)*_(*_)*_)*&&%&^$653 :evil: Zitten die 4 zo verrekes vast da wilde nie weten
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Nu zou een deskundige met WD40 / kruipolie en verstand van zaken de 4 netjes los halen maar dan kent u Gaston nog niet.

We hebben maar een halve dag dus gas erop mee de schuuptol ! 8)

Alles klaar voor actie
5.jpg
Doet god........e de schuuptol ut nie :evil:

Gelukkig bewaren we nog wel eens iets
6.jpg
En warempel de goede ( geen idee hoe ze heten ) zaten erbij
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Dus we konden alsnog van start
7.jpg
De oplettende kijker had al lang iets vreemds gezien aan 1 van de inlaatrubbers. Een ventiel :shock: ja
en zo bleek later aan de binnenkant een loslatende coating. Wat zal dat beestje lekker gelopen hebben voor de naks het voor gezien hield
( dit is de cilinderkop van het originele blok en niet van het reserve blok )
8.jpg
De stippellijntjes geven reden 2 aan waarom we het doen.
9.jpg
Mooie werkbank stellage gemaakt ( geen idee hoever de spaanders gaan vliegen )
10.jpg
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

En gaan met die banaan aan de inlaatkant ( niet polijsten want er moeten wervelingen zijn heb ik me laten vertellen )
11.jpg
En dan de uitlaatkant
12.jpg
13.jpg
De gaten flink opgerekt en de shit zo glad mogelijk gemaakt zodat de uitlaatgassen lekker makkelijk de Bollertante Krümmer in kunnen.

Deze kant laat ik nog maar even met rust.
14.jpg
Als dit goud was geweest had ik een nieuwe CRF1000RR kunnen kopen
15.jpg
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo, wat jij een ventiel noemt, da's een injector van lachgas :lol:
Durf het zelf niet aan om de inlaatpoort te bewerken, want is nog een heel karwei precies te voorspellen wat het effect is.
En idd, de inlaatpoorten niet te glad maken, want je hebt voor het goed mengen van de brandstof/lucht-mengsel juist een turbulente stroming nodig.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Jeetje Leo, dat deden we 40 jaar geleden met de inlaatpoort van mijn Puch... Wij hadden ook geen idee waarom en hoe, maar anders paste die 18 mm carburateur nooit op dat 12 mm gat...


OJ
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Leo maakt er wat moois van :wink: 8)

En kan je lachgas op je Big zetten.. kunnen we lachen om je vids :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

DR-Big schreef:Jeetje Leo, dat deden we 40 jaar geleden met de inlaatpoort van mijn Puch... Wij hadden ook geen idee waarom en hoe, maar anders paste die 18 mm carburateur nooit op dat 12 mm gat...OJ
:lol: dat is precies wat ik dacht toen ik er mee bezig was :lol:
Alleen nu heet dat "flowen" en is er een hele industrie voor opgezet ( van mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn :wink: )
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Goed bezig hier !!!!!
Heb zelf door het flowen heel wat XT 500 koppen gezonder gemaakt,meeste temp. winst haalde ik uit het bewerken van de uitlaatkant in de cilinderkop,en daardoor veel makkelijker starten ook al was die nog warm (dat gaf bij de XT nog wel eens een probleem).
Uitlaatpoort ook iets bewerken,deze mag je best zo glad mogelijk maken,hoe sneller en makkelijker de hete gassen er uit gaan des te leuker vind de DR het.
Misschien is de "singh" groef wat voor de DR ?
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

bert55 schreef:Uitlaatpoort ook iets bewerken,deze mag je best zo glad mogelijk maken,hoe sneller en makkelijker de hete gassen er uit gaan des te leuker vind de DR het.
Ik heb met een mini lamellenschijf de uitlaatkant bewerkt. Nu is i nog gladder dan een natte ...
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

De uitlaatpoort bewerken was vooral op het eind van de zestiger jaren een onder geschoven kindje ,iedereen zat thuis (als je race's deed in die tijd moest je alles zelf doen) lustig te vijlen in de inlaatpoort met als resultaat als je geluk had iets sneller, maar vooral bij de wat langere circuits zoals isle of man heel veel vastlopers (hitte).
In die tijd reden we met een vriendengroep allemaal hetzelfde amerikaanse merk met best wel veel problemen (afslaan stationair lopen,warmte,geen vermogen,terug blazen).
Door veel koffie en praten en een heel lange weg van jaren kwamen we uiteindelijk aan een gezonde motor,en de grootste winst haalde we uiteindelijk met grote uitlaatkleppen ,uitlaatport alles weg halen wat in de weg staat voor de gassen,en de inlaat iets verkleinen.(winst was zuiniger rijden ,koeler en meer vermogen).
Als laatste stap werd de uitlaat zitting hoger de kop ingebracht (konden de gassen beter "rondom"weg) en met deze modificatie ging ook de inlaatklep iets groter met gevolg een mooi vermogen bij een 95 graden temp.
Ook geexperimenteerd met een singh groef deze gaf bij de een goed resultaat en bij de ander was het haast niet te merken.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

bert55 schreef: ...amerikaanse merk met best wel veel problemen (afslaan stationair lopen,warmte,geen vermogen,terug blazen)..
Is nog steeds
:mrgreen:
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Jammer genoeg klopt dat,meer dan 100 jaar bezig en dan dit resultaat………. :(
Het is maar goed dat de firma porsche zich met de ontwikkeling heeft bemoeid in de 80 er jaren, want anders………...
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

95% of all Harleys ever built are still on the road today... the rest actually made it home.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Nog nooit van de singh groef gehoord. Lijkt mij wel een leuk experiment, waar ook vast risico's aan kleven.
Ga mij eens verder in verdiepen in de voor- en nadelen.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie