Even voorstellen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Als ik de tekst van de organisatie zo lees, dan kom ik ze vast wel tegen. Ik zal het proberen te onthouden dat ik ze de groeten doe van die gast met die Big
Vandaag heb ik geleerd dat bij een SR42 (en dus vast ook een SR41) de kop niet gelicht kan worden terwijl het blok nog in het frame zit. Hij loopt vast tegen het frame
Morgen maar weer verder. Nu eerst wat andere zaken afronden
Vandaag heb ik geleerd dat bij een SR42 (en dus vast ook een SR41) de kop niet gelicht kan worden terwijl het blok nog in het frame zit. Hij loopt vast tegen het frame
Morgen maar weer verder. Nu eerst wat andere zaken afronden
er zijn er hier die het gedaan of gezien hebben dat het wel kan, je moet dan de cilinder omhoog schuiven en de draadeinden uit het blok draaien en dan kan de kop en cilinder er wel af.
of het handig en/of sneller is betwijfel ik. ik blijf gewoon eerst het blok er ujit halen en dan lekker op de werkbank er aan prullen.
futurist
of het handig en/of sneller is betwijfel ik. ik blijf gewoon eerst het blok er ujit halen en dan lekker op de werkbank er aan prullen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hmm ik zie nog niet helemaal hoe dat moet. De cilinder omhoog en dan b.v. met een waterpomptang de tapeinden even los draaien?
Hoe het ook zit (zat ), het blok ligt er al uit. Dat was inderdaad gemakkelijker en praktischer. De kop is er ook meteen af en toont wat spoortjes van kool als een tweetakt De bougies zaten ook helemaal dicht met kool en konden nauwelijks nog normaal vonken.
De kleppen worden toch maar verwijderd, schoon gemaakt en even nieuw ingeslepen.
De zuiger geef ik denk ik aan het oudijzer. Het geschrapte gedeelte voelt aan als grof schuurpapier. De andere kant is iets minder erg, maar nog steeds wel beschadigd.
En dan de cilinder... Wie zocht er ook alweer een kapotte gebruikte cilinder?
De zuiger krijg ik niet zo 1 2 3 van de drijfstang af. Is hier speciaal gereedschap voor nodig, of gewoon wat meer kracht? De borgclipjes heb ik wel al gevonden en verwijderd
Hoe het ook zit (zat ), het blok ligt er al uit. Dat was inderdaad gemakkelijker en praktischer. De kop is er ook meteen af en toont wat spoortjes van kool als een tweetakt De bougies zaten ook helemaal dicht met kool en konden nauwelijks nog normaal vonken.
De kleppen worden toch maar verwijderd, schoon gemaakt en even nieuw ingeslepen.
De zuiger geef ik denk ik aan het oudijzer. Het geschrapte gedeelte voelt aan als grof schuurpapier. De andere kant is iets minder erg, maar nog steeds wel beschadigd.
En dan de cilinder... Wie zocht er ook alweer een kapotte gebruikte cilinder?
De zuiger krijg ik niet zo 1 2 3 van de drijfstang af. Is hier speciaal gereedschap voor nodig, of gewoon wat meer kracht? De borgclipjes heb ik wel al gevonden en verwijderd
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Er zit nog een pistonpen (buisje) die je eruit moet tikken nadat je de circlipjes verwijderd hebt.
En volgens pjlaurens:
Heel eenvoudig..
2 moeren vd tap einden tegen elkaar aandraaien op de schroefdraad en met ringsleutel 17 op de onderste moer de tapeinden los draaien en er uit trekken
Na het verweideren vd 4 tapeinden, kun je de kop verwijderen.
Monteren in omgekeerde volgorde
En volgens pjlaurens:
Heel eenvoudig..
2 moeren vd tap einden tegen elkaar aandraaien op de schroefdraad en met ringsleutel 17 op de onderste moer de tapeinden los draaien en er uit trekken
Na het verweideren vd 4 tapeinden, kun je de kop verwijderen.
Monteren in omgekeerde volgorde
Assumption is the mother of all fuck ups
als de cilinder nog de originele maat heeft dan wil ik die wel want ik heb nog een heel goeie overmaat zuiger liggen zodat ik dan een matchend setje heb voor de superbiker big waar ik aan begonnen ben.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik ging er eigenlijk van uit dat de oude cilinder de originele maat is. Op de zuiger kan echter geen nummers terug vinden. Hoe is na te gaan wat de oude boring is? Als het de originele boring is, mag je hem wat mij betreft hebben. Het is toch leuk als het nog gebruikt kan worden. Als het een overmaat blijkt te zijn, dan is er nog een andere gegadigde.
Ondertussen heb ik van Zappa een hele fatsoenlijke zuiger/cilinder set overgenomen. Even een setje nieuwe zuigerveren erin en het gas kan er weer op. Omdat ik toch bezig ben, worden de carburateurs ook onder handen genomen. Ik zag dikke donkere slijtplekken op de gasnaalden. De motor wilde altijd al afslaan bij hard remmen (en dus voorover in de vering duiken). Dit zou misschien aan het vlotterniveau liggen. Alles bij elkaar en met de verschrikkelijk slechte cilinderset waar ik mee reed, verklaard dat misschien het benzineverbruik van 1:15 (als ik geluk heb, op de snelweg zakt het naar 1:13 )
Het olieverbruik is ook verklaard. Natuurlijk zijn de krassen niet bepaald gunstig. Daarbij wilde ik de slotspeling van de olieschraapveer opmeten. In plaats van dat de losse veer in de cilinder bleef hangen, donderde die bijna vanzelf naar beneden. Die schraapte niet veel meer
Ondertussen heb ik van Zappa een hele fatsoenlijke zuiger/cilinder set overgenomen. Even een setje nieuwe zuigerveren erin en het gas kan er weer op. Omdat ik toch bezig ben, worden de carburateurs ook onder handen genomen. Ik zag dikke donkere slijtplekken op de gasnaalden. De motor wilde altijd al afslaan bij hard remmen (en dus voorover in de vering duiken). Dit zou misschien aan het vlotterniveau liggen. Alles bij elkaar en met de verschrikkelijk slechte cilinderset waar ik mee reed, verklaard dat misschien het benzineverbruik van 1:15 (als ik geluk heb, op de snelweg zakt het naar 1:13 )
Het olieverbruik is ook verklaard. Natuurlijk zijn de krassen niet bepaald gunstig. Daarbij wilde ik de slotspeling van de olieschraapveer opmeten. In plaats van dat de losse veer in de cilinder bleef hangen, donderde die bijna vanzelf naar beneden. Die schraapte niet veel meer
Volgens mij heb ik een stomme fout gemaakt Ik was met de carbs bezig. Die zijn weer schon en voorzien van een nieuwe naald en gasnaaldbuis. De originele hadden slijtageplekken waar met de nagel zelfs een overgang te voelen was. Niet zo goed meer dus. De schroeven waren allemaal kapot en alle rubbers waren hard. Dat is allemaal vervangen dus als het goed is loopt alles straks weer fatsoenlijk. Tenminste...
Op één carb zit een afgeblinde luchtmengselschroef. Ik dacht dat dat gewoon een soort dekseltje was waar onder een echte mengselschroef zou zitten. Ik wilde dus het dekseltje even uitboren, de schroef er uit halen om daar ook het zaakje goed schoon te kunnen. Na een milimeter diep boren, realiseerde ik me dat er geen schroef onder zit maar dat het koperen dingetje met gaatje het 'schroefje' is
Ik heb nu het koperen dingetje (jaja dat klintk lekker vaag) dus voor ongeveer de helft uitgeboord. Ben ik nu de zak, of is daar nog mee te rijden? Heeft iemand anders nog ervaring met deze stomiteit?
Op één carb zit een afgeblinde luchtmengselschroef. Ik dacht dat dat gewoon een soort dekseltje was waar onder een echte mengselschroef zou zitten. Ik wilde dus het dekseltje even uitboren, de schroef er uit halen om daar ook het zaakje goed schoon te kunnen. Na een milimeter diep boren, realiseerde ik me dat er geen schroef onder zit maar dat het koperen dingetje met gaatje het 'schroefje' is
Ik heb nu het koperen dingetje (jaja dat klintk lekker vaag) dus voor ongeveer de helft uitgeboord. Ben ik nu de zak, of is daar nog mee te rijden? Heeft iemand anders nog ervaring met deze stomiteit?
volgens mij zit daaronder niks wat belangrijk is (of een vast gekalibreerde mengselschroef) jet is iig gefixeerd omdat je het mengsel met die andere schroef voor de hele cilinder kan regelen. gaatje met kneedbaar staaldicht maken, of dicht solderen en klaar is kees.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
is ook mijn gok, afdoppen/dichtkitten en met de andere afstellen
Big Bigger Tiger en weer Big
De mixture screw van de rechter carburateur is volgens mij origineel "afgedopt", maar bij het schoonmaken/ afstellen kan het zijn dat deze schroef gangbaar moet worden gemaakt. Onze carburateurs hoeven niet gesynchroniseerd te worden, anders had deze er zeker uit gemoeten. Ik heb toevallig een set carburateurs liggen waar er een ook nog is afgedopt met een messing busje. Het busje zit er ingeperst tot aan de rand van de "hals" waar de mixture screw in zit. Zat deze bij jou ook tot de 'hals" of ergens "halverwege"? De mixture screw moet een heel eind in de carburateurs worden gedraaid, en als je al na een millimeter in de mixture screw zou boren .Rammelbak schreef:Volgens mij heb ik een stomme fout gemaakt Ik was met de carbs bezig. Die zijn weer schon en voorzien van een nieuwe naald en gasnaaldbuis. De originele hadden slijtageplekken waar met de nagel zelfs een overgang te voelen was. Niet zo goed meer dus. De schroeven waren allemaal kapot en alle rubbers waren hard. Dat is allemaal vervangen dus als het goed is loopt alles straks weer fatsoenlijk. Tenminste...
Op één carb zit een afgeblinde luchtmengselschroef. Ik dacht dat dat gewoon een soort dekseltje was waar onder een echte mengselschroef zou zitten. Ik wilde dus het dekseltje even uitboren, de schroef er uit halen om daar ook het zaakje goed schoon te kunnen. Na een milimeter diep boren, realiseerde ik me dat er geen schroef onder zit maar dat het koperen dingetje met gaatje het 'schroefje' is
Ik heb nu het koperen dingetje (jaja dat klintk lekker vaag) dus voor ongeveer de helft uitgeboord. Ben ik nu de zak, of is daar nog mee te rijden? Heeft iemand anders nog ervaring met deze stomiteit?
Zou verder de boel zelf niet zondermeer dichtsmeren, maar de boel verwijderen en dan maar (eventueel) een nieuwe mixture screw plaatsen. Je hebt met boren immers kans dat je werkelijk de mixture screw hebt beschadigd en/of hebt verdraaid.......met andere woorden: je de instelling hebt veranderd mét je boormasjien
Kijk verder eens naar andere afgedopte carbs
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Jij hebt toch een SR42? kan zijn dat bij de eerdere modellen geen mengselschroef achter de dop zit maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
kortom , kurk erin en starten
Big Bigger Tiger en weer Big
Er zit inderdaad een messing bus in geperst tot aan de rand van de hals van het gat. Wat me opviel, is dat er een klein gaatje in zit voorgebord. Het messing busje is zelf heel diep. Ik heb meer dan 1mm diep geboord, en ben nog niet door het busje heen.
Daarom kreeg ik het idee dat het messing busje, de "mengselschroef" is doordat het een vaste luchtdoorlaat heeft. Dat gaatje heb ik nu dus een beetje open geboord
Ik denk dat Zappa (wederom ) gelijk heeft. Het lijkt erop dat er geen schroef achter zit en het messing busje met gaatje een vaste luchtdoorvoer toelaat. Ik smeer er wel wat kit in, dat kan er altijd weer uit. Met de andere mengselschroef probeer ik het zaakje wel af te stellen. Daar heb ik al zo'n handig ding van Hessler voor besteld.
Nou ben ik wel erg benieuwd naar hoe de Big gaat rijden met al die nieuwe spullen! De carbs bleken namelijk alleen maar harde rubber ringen te hebben (ook van de vlotternaaldhouder), een verkeerde vlotterhoogte (veel te rijk!!) en zwaar versleten naalden. Het kan dus niet anders dan dat ik straks een super zuinige, heerlijk rijdende Big heb
Daarom kreeg ik het idee dat het messing busje, de "mengselschroef" is doordat het een vaste luchtdoorlaat heeft. Dat gaatje heb ik nu dus een beetje open geboord
Ik denk dat Zappa (wederom ) gelijk heeft. Het lijkt erop dat er geen schroef achter zit en het messing busje met gaatje een vaste luchtdoorvoer toelaat. Ik smeer er wel wat kit in, dat kan er altijd weer uit. Met de andere mengselschroef probeer ik het zaakje wel af te stellen. Daar heb ik al zo'n handig ding van Hessler voor besteld.
Nou ben ik wel erg benieuwd naar hoe de Big gaat rijden met al die nieuwe spullen! De carbs bleken namelijk alleen maar harde rubber ringen te hebben (ook van de vlotternaaldhouder), een verkeerde vlotterhoogte (veel te rijk!!) en zwaar versleten naalden. Het kan dus niet anders dan dat ik straks een super zuinige, heerlijk rijdende Big heb
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ben nu wakker.. mengselschroef zit minstens 5 mm diep... je hebt niks gedaan/gesloopt.. dop kan je laten zitten en hoef je niks mee te doen.. valt weer mee dus
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Word pas echt wakker na iets van 300m op de tuf doet ie t al?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Vandaag ben ik een heel stuk gekomen. Bijna alles zit er weer op en aan. Voordat de tank en het plaatwerk terug gaat, wil ik hem eerst horen lopen. En dat lukt even niet
Verschijnsel: wel rondraaien op de startmotor, maar geen benzinetoevoer. De bougies worden niet nat. In eerste instantie had ik de vacuüm slang van de brandstofpomp op de verkeerde carb gemonteerd. Blijkbaar moet deze door het midden op de linker carb worden aangesloten (kan iemand dit even bevestigen, de tekening in het WPHB is niet heel duidelijk).
Alles is natuurlijk wel geheel leeg gelopen. Hoe lang moet zo'n pomp rond draaien voordat deze weer brandstof vervoerd?
Waar moet ik verder naar kijken? De carbs hebben nieuwe rubbers, een schoonmaakbeurt gehad en vlotterniveau afgesteld. De naalden heb ik volgens het boek op de middelste (3e) stand gezet. Deze stonden eerst op een lagere stand (=naald minder diep in de naaldbuis).
De vlotter heb ik afgesteld door de carb op zijn kop te zetten en de afstand van de (op dat moment) bovenkant van de vlotter tot aan de rand van de carb te meten. Dit was 13mm en moest volgens het boek 14.6mm +-1mm zijn. In gemonteerde positie stond het brandstofniveau dus te hoog waardoor theoretisch de carb te rijk zou staan. Ook dit plaatje was in het WPHB erg vaag, dus ik hoop dat ik het juist heb begrepen.
Ik hoop dat bovenstaande werkzaamheden goed zijn uitgevoerd. Zo niet, dan hoor ik het graag. Nu kan ik nog redelijk gemakkelijk bij de carbs. Iemand enig idee waarom het zaakje nog niet loopt?
Verschijnsel: wel rondraaien op de startmotor, maar geen benzinetoevoer. De bougies worden niet nat. In eerste instantie had ik de vacuüm slang van de brandstofpomp op de verkeerde carb gemonteerd. Blijkbaar moet deze door het midden op de linker carb worden aangesloten (kan iemand dit even bevestigen, de tekening in het WPHB is niet heel duidelijk).
Alles is natuurlijk wel geheel leeg gelopen. Hoe lang moet zo'n pomp rond draaien voordat deze weer brandstof vervoerd?
Waar moet ik verder naar kijken? De carbs hebben nieuwe rubbers, een schoonmaakbeurt gehad en vlotterniveau afgesteld. De naalden heb ik volgens het boek op de middelste (3e) stand gezet. Deze stonden eerst op een lagere stand (=naald minder diep in de naaldbuis).
De vlotter heb ik afgesteld door de carb op zijn kop te zetten en de afstand van de (op dat moment) bovenkant van de vlotter tot aan de rand van de carb te meten. Dit was 13mm en moest volgens het boek 14.6mm +-1mm zijn. In gemonteerde positie stond het brandstofniveau dus te hoog waardoor theoretisch de carb te rijk zou staan. Ook dit plaatje was in het WPHB erg vaag, dus ik hoop dat ik het juist heb begrepen.
Ik hoop dat bovenstaande werkzaamheden goed zijn uitgevoerd. Zo niet, dan hoor ik het graag. Nu kan ik nog redelijk gemakkelijk bij de carbs. Iemand enig idee waarom het zaakje nog niet loopt?
Beide carburateurs hebben dat "tuutje" maar er is er maar eentje doorgeboord, blaas op het slangetje en je weet of je de goede hebt.
Als je de benzine boven de carburateurs houd hoeft de pomp niet te werken, dan loopt de benzine vanzelf in de carbs.
Als je de benzine boven de carburateurs houd hoeft de pomp niet te werken, dan loopt de benzine vanzelf in de carbs.
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Verrek helemaal niet bij stil gestaan. Met een volle tank zou je dus best een aardige afstand kunnen rijden zonder pomp. Het grootste deel van de tijd staat het niveau toch boven de carbs. Helder moment op de zondag ochtend Big88!
Ik kom er toch even niet uit. De Big zit grotendeels in elkaar. Alleen de tank en wat plaatwerk liggen er nog naast, om gemakkelijker bij de carbs te komen. Die spartelen nog een beetje tegen
De Big loopt wel, maar enkel met de choke er op. Nou heb ik wel het een en ander vervangen aan de carbs. Alle rubbertjes, vlotternaald en bijbehorende zitting. Ook de naalden en naaldbuizen zijn nieuw. Het vlotterniveau heb ik volgens fabriekopgave op 15mm gezet.
Het verschijnsel: hij loopt op de choke, hij slaat af als de choke er af gaat. Het eerste wat ik denk, is te arm lopen door het verkeerd afstellen van de vlotters. De rest is namelijk standaard en de Big heeft verder geen modificaties.
In theorie lijkt het afstellen van de vlotters zo simpel, maar in praktijk vind ik het toch behoorlijk pielen en natte vinger werk Die plastic framepjes waar het vlottertje in hangt zijn nou ook niet bepaald maatvast. Ik heb geprobeerd het niveau te controleren door een doorzichtig slangetje aan de aftap van de vlotterbakjes te bevestigen. Jullie kennen vast het trucje van de communicerende vaten wel. Het niveau komt dan voor beide carbs gelijk aan de rand van het vlotterbakje. De bronnen die ik op internet vind, zijn het niet helemaal eens over het niveau dat je op deze manier zou moeten hebben.
Daarom wil ik jullie vragen of iemand een goed lopende standaard Big SR42 of SR43 heeft en zijn niveau op de beschreven manier eens wil controleren. Het hele doel van de operatie was om een betere motor en vooral beter brandstofgebruik te krijgen. Dit valt of staat voor een groot deel met de carbs, dus ik wil het wel meteen goed doen. En de Big moet hoog nodig weer eens goed bereden worden.
Mijn vakantieplannen zijn weer eens in het water gevallen, dus het wordt niet op de brommer naar Praag. In plaats daarvan denk ik er aan om op de Big een goede vriend in Zuid Frankrijk op te zoeken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen, want ik heb wel behoefte aan een beetje zuipen in het zonnige zuiden
De Big loopt wel, maar enkel met de choke er op. Nou heb ik wel het een en ander vervangen aan de carbs. Alle rubbertjes, vlotternaald en bijbehorende zitting. Ook de naalden en naaldbuizen zijn nieuw. Het vlotterniveau heb ik volgens fabriekopgave op 15mm gezet.
Het verschijnsel: hij loopt op de choke, hij slaat af als de choke er af gaat. Het eerste wat ik denk, is te arm lopen door het verkeerd afstellen van de vlotters. De rest is namelijk standaard en de Big heeft verder geen modificaties.
In theorie lijkt het afstellen van de vlotters zo simpel, maar in praktijk vind ik het toch behoorlijk pielen en natte vinger werk Die plastic framepjes waar het vlottertje in hangt zijn nou ook niet bepaald maatvast. Ik heb geprobeerd het niveau te controleren door een doorzichtig slangetje aan de aftap van de vlotterbakjes te bevestigen. Jullie kennen vast het trucje van de communicerende vaten wel. Het niveau komt dan voor beide carbs gelijk aan de rand van het vlotterbakje. De bronnen die ik op internet vind, zijn het niet helemaal eens over het niveau dat je op deze manier zou moeten hebben.
Daarom wil ik jullie vragen of iemand een goed lopende standaard Big SR42 of SR43 heeft en zijn niveau op de beschreven manier eens wil controleren. Het hele doel van de operatie was om een betere motor en vooral beter brandstofgebruik te krijgen. Dit valt of staat voor een groot deel met de carbs, dus ik wil het wel meteen goed doen. En de Big moet hoog nodig weer eens goed bereden worden.
Mijn vakantieplannen zijn weer eens in het water gevallen, dus het wordt niet op de brommer naar Praag. In plaats daarvan denk ik er aan om op de Big een goede vriend in Zuid Frankrijk op te zoeken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen, want ik heb wel behoefte aan een beetje zuipen in het zonnige zuiden
de naalden en buizen zijn nieuw...........................
ga daar maar eens klooien dan, heb je nog geluk ook want dan hoeven de carbs er niet vanaf. hang de naalden maar eens hoger (op het hoogste) dan voel je gelijk wat er gebeurt. ook nog wat pielen aan de mengselschroef kan wat dat stationair betreft nog wel eens helpen.
jouw vraag of iemand zijn goed lopende big even sloopt om de vlotterniveaus te controleren gaat wel wat ver...........
niveau van de vlotters is ook niet van zo heel grote invloed, je hebt het als ik jouw beschrijving goed lees, niet helemaal juist gedaan. je moet de carbs horizontaal houden (niet op hun kop) en dan zo draaien dat de vlotters net tegen de naalden drukken vlak voordat het mechaniekje de vlotter zou dicht duwen. (oh ja idd de plastic framepjes goed tegen het huis aandrukken tijdens het meten) dan de onderkant vlotter meten tov pas vlak huis carb, die waarde moet dan binnen de opgegeven waardes zijn.
futurist
ga daar maar eens klooien dan, heb je nog geluk ook want dan hoeven de carbs er niet vanaf. hang de naalden maar eens hoger (op het hoogste) dan voel je gelijk wat er gebeurt. ook nog wat pielen aan de mengselschroef kan wat dat stationair betreft nog wel eens helpen.
jouw vraag of iemand zijn goed lopende big even sloopt om de vlotterniveaus te controleren gaat wel wat ver...........
niveau van de vlotters is ook niet van zo heel grote invloed, je hebt het als ik jouw beschrijving goed lees, niet helemaal juist gedaan. je moet de carbs horizontaal houden (niet op hun kop) en dan zo draaien dat de vlotters net tegen de naalden drukken vlak voordat het mechaniekje de vlotter zou dicht duwen. (oh ja idd de plastic framepjes goed tegen het huis aandrukken tijdens het meten) dan de onderkant vlotter meten tov pas vlak huis carb, die waarde moet dan binnen de opgegeven waardes zijn.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Let er op dat het "vlottermachniek" helemaal in de carburateur zit! Afstellen gaat alleen goed als deze helemaal op de goede plek zit, en het kan betekenen dat de vlotterbak er opgeschroefd moet zijn . En alleen met die communicerende vaten kan het uiteindelijke niveau's worden gecontroleerd. Het brandstofniveau moet volgens mij een paar mm onder de rand van de vlotterbak komen, zoals op het plaatje.
BST-bijbel ken je vast al.
Oh ja, mijn ex-SR42 wilde ook alleen maar even "hoesten" en niet blijven lopen zonder de brandstofpomp!
De Oh ja, mijn ex-SR42 wilde ook alleen maar even "hoesten" en niet blijven lopen zonder de brandstofpomp!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ha Futurist, ik ga natuurlijk niemand vragen om zijn halve Big te slopen. Ik bedoelde enkel wat Oude Reus op het plaatje laat zien. Bij mij komt het niveau van beide carbs uit op de rand van het bakje. Het zou dus juist iets rijker daardoor moeten staan.
Hmm, ik ben bang dat ik toch de carbs er even uit moet schroeven en het gewoon nog een keertje op de werkbank moet proberen af te stellen. De BST bijbel had ik ooit voorbij zien komen, maar kon ik juist op het moment dat ik met de carbs bezig was niet terug vinden. Bedankt voor de link en de info. Ik ga maar eens met gezonde tegenzin aan de slag
Edit: ik lees net in de bijbel dat de gasnaaldbuis op een bepaalde manier moet plaatsen. Bij 1 van de carbs heb ik dat gedaan, bij de andere carb heb ik dat volgens mij niet gedaan... Toch maar alles weer uit elkaar om er zeker van te zijn
Hmm, ik ben bang dat ik toch de carbs er even uit moet schroeven en het gewoon nog een keertje op de werkbank moet proberen af te stellen. De BST bijbel had ik ooit voorbij zien komen, maar kon ik juist op het moment dat ik met de carbs bezig was niet terug vinden. Bedankt voor de link en de info. Ik ga maar eens met gezonde tegenzin aan de slag
Edit: ik lees net in de bijbel dat de gasnaaldbuis op een bepaalde manier moet plaatsen. Bij 1 van de carbs heb ik dat gedaan, bij de andere carb heb ik dat volgens mij niet gedaan... Toch maar alles weer uit elkaar om er zeker van te zijn
oeps................
naalden verhangen kan zonder demonteren en dan kan je in de carb kijken om te zien of je de buis goed hebt zitten. dat kleine beetje hoogte in vlotterniveau kan geen kwaad als de vlotter maar niet over loopt als de motor op de zijpoot staat.
futurist
naalden verhangen kan zonder demonteren en dan kan je in de carb kijken om te zien of je de buis goed hebt zitten. dat kleine beetje hoogte in vlotterniveau kan geen kwaad als de vlotter maar niet over loopt als de motor op de zijpoot staat.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06