Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

"De ketting...wil opfrommelen"
Klinkt tricky, rijden met een ketting die de neiging heeft in de knoop te raken en bijna tegen het blok te &*$&^%$#$#. Je zou dan wel eens heel (ongewild) hard in de ankers kunnen schieten of het motorblok beschadigen. Lekker inspuiten met kettingvet en goed op spanning brengen. Hoe zien je kettingwielen eruit? Als werpsterren :turn-l:? Bij twijfel de boel idd vervangen, maar of dat de ratel is? Is de ratel trouwens afhankelijk van snelheid of meer van het toerental? En je hoort 'm niet bij stilstand?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus

Nabrander: zet 'm even op de motorbrug met het achterwiel los van de grond, kan je beter bepalen waar de ratel vandaan komt dan rijdend!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Ik weet t ook niet meer, ff op de brug met wiel los ff met het gas spelen is wel een goed idee..
Je woont echt te ver weg om ff langs te wippen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar

Ouwe Reus schreef:Nabrander: zet 'm even op de motorbrug met het achterwiel los van de grond, kan je beter bepalen waar de ratel vandaan komt dan rijdend!

Een frommel ketting , tja ik was er niet echt bang voor maar vroeg het me af of het zou kunnen ik heb het verkeerd geschreven , ook al maak ik de ketting regelmatig schoon en spuit ik het in om de 300 km met kettingspray en in het bos zelfs met putoline meuk speciaal voor het offroad vind ik dat de schakels niet echt soepel lopen .

De ratel is inderdaad alleen hoorbaar met gas terug of terugschakelen en dan loslaten koppeling hoor je een tik en dan ratelt hij met de toeren mee naar beneden, stationair hoor ik niks geks , ik zal hem op een brug zetten en een luisterend oor vragen , die kan dan luisteren terwijl ik "de ratel opwek " of andersom :lol: Dat is een goed idee thanx :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

zappa.suzuki schreef:Ik weet t ook niet meer, ff op de brug met wiel los ff met het gas spelen is wel een goed idee..
Je woont echt te ver weg om ff langs te wippen :wink:
Snap ik ,
Ik vind het al geweldig dat er hier zoveel mee gedacht word :toost:

Ik kreeg nog een paar tips ,
Iets met carbs die niet synchroon zijn ,maar dan ook echt niet .

En een startmotor / krans die blijft hangen .
Dat ga ik van het weekend in iedergeval mee aan de gang

Ik kan de startmotor toch gewoon er uithalen zonder de rotor deksel los te halen toch ?
Uitlaat bocht eraf 2 boutjes en kabel los dan hang ik er andere in na geluisterd te hebben .
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Yip, startmotor trek je er zo uit, maar of dat het is..
kantelaar

En dit is een citaat , net gekregen van een maat van mij die ik alweer een tijdje niet gesproken heb,

staat de distributie wel op tijd?
omdat: de motor schokkerig loopt
geen vol vermogen heeft
bij afremmen eerst een tik geeft(autom.decompresseur)
rateld en tikt (kleppen raken de zuiger)
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Als het goed is heb jij gekeken of de nokkenas goed stond [ dat verhaal met streepjes op de as gelijk met de rand van de kop :wink: ]
futurist

ik vind dat ook een paar vreemde dingen voor de Big, carbs niet sychroon kan iig nooit, het is geen oude honda 4 cil, die rammelde op de primaire ketting als de carbs niet synchroon waren maar de 2 carbs gaan naar 1 cilinder dus dat is onzin. als de starter krans ingegrepen zou blijven, die de Big overigens niet heeft dan zou de ratel continu te horen zijn, ook als de vrijloop van de starter vast zou blijven zitten dan is een ritje van 5 km genoeg om heel de startmotor op te fikken dus laat die maar lekker zitten. als je blok zover van tijd af zou zijn dat de kleppen de zuiger raken dan zou ik wel eens willen weten wat je hoort als je (te) hoog in toeren zou gaan.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

zappa.suzuki schreef:Als het goed is heb jij gekeken of de nokkenas goed stond [ dat verhaal met streepjes op de as gelijk met de rand van de kop :wink: ]
Ja , het kon zijn dat ik niet goed gekeken heb.

Maar hoe zou een motor van tijd af kunnen gaan, door een veel te slappe balansasketting die nu weer strak staat?
Zal toch niet .
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

futurist schreef:ik vind dat ook een paar vreemde dingen voor de Big, carbs niet sychroon kan iig nooit, het is geen oude honda 4 cil, die rammelde op de primaire ketting als de carbs niet synchroon waren maar de 2 carbs gaan naar 1 cilinder dus dat is onzin. als de starter krans ingegrepen zou blijven, die de Big overigens niet heeft dan zou de ratel continu te horen zijn, ook als de vrijloop van de starter vast zou blijven zitten dan is een ritje van 5 km genoeg om heel de startmotor op te fikken dus laat die maar lekker zitten. als je blok zover van tijd af zou zijn dat de kleppen de zuiger raken dan zou ik wel eens willen weten wat je hoort als je (te) hoog in toeren zou gaan.
futurist
Okay dan zoek ik verder . :)
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

kantelaar schreef:
zappa.suzuki schreef:Als het goed is heb jij gekeken of de nokkenas goed stond [ dat verhaal met streepjes op de as gelijk met de rand van de kop :wink: ]
Ja , het kon zijn dat ik niet goed gekeken heb.

Maar hoe zou een motor van tijd af kunnen gaan, door een veel te slappe balansasketting die nu weer strak staat?
Zal toch niet .
lijkt mij ook stug
kantelaar

Net de motor op 2 autokrikken met een plank gezet en aangeslingerd.
Het valt me op dat in de vrij de motor nergens ratelt rammelt of bijgeluiden heeft , in zijn 1 valt het ook allemaal mee maar vanaf de 2de versnelling hoor ik ellende achter de deksel waar de koppeling ook in zit .

Ik ga de koppelings kabel op het blok proberen bij te stellen (einde raad poging) , anders ga ik die kant open halen om te kijken.

Zijn er mensen die op voorhand misschien een idee hebben wat het nu kan zijn ?
Dan staar ik me niet blind straks :)
Zandprutser 1e klas.
futurist

zoals je het nu uitlegt denk ik dat je een probleem in de bak heb, ik zit met ook zo een probleem maar bij mij is de moetor ook een beetje gaan "gieren". als ik de koppelingskorf vast pak dan kan ik die op en neer en li en re bewegen ten teken dat de versnellingsbakas op het uiteinde een "probleempje" heeft. als ik het gas te "wild" los laat dan hoor ik daar ook "ratelen" (iig iets raken")
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

Ok, dan ga ik de deksel eraf halen en controleren of daar speling op zit .
Als het is wat jij ook hebt moet het blok zeker gesplitst worden ? :|

Weer een pakking bestellen :roll:
Zandprutser 1e klas.
futurist

tussen de 2 helften zit geen pakking.............
maar wel andere ellende genoeg
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist

futurist schreef:zoals je het nu uitlegt denk ik dat je een probleem in de bak heb, ik zit met ook zo een probleem maar bij mij is de moetor ook een beetje gaan "gieren". als ik de koppelingskorf vast pak dan kan ik die op en neer en li en re bewegen ten teken dat de versnellingsbakas op het uiteinde een "probleempje" heeft. als ik het gas te "wild" los laat dan hoor ik daar ook "ratelen" (iig iets raken")
futurist
ik rij er overigens al iets meer als 1000km mee en het komt denk ik van het mishandelen van de bak wat ik doe door te proberen te wheelien.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

Ik hoop echt van harte dat ik dat blok niet hoef te splitsen want dat gaat mijn kennis te boven , die pakking wilde ik voor de koppelingsdeksel bestellen.
Dan zie ik wel of ik er achter kom of de ratel daar wegkomt.

Als eerste probeer ik jouw tip om die koppelingskorf te bewegen ,hoeveel km staat er op jouw teller ? Kan daar nog iets anders stuk zijn wat zo op het blote oog niet zichtbaar is in dat koppelings huis ?

En wheeliën moet altijd kunnen :twisted:
Zandprutser 1e klas.
Oranje42
Contacteer:

kantelaar schreef:Ik hoop echt van harte dat ik dat blok niet hoef te splitsen want dat gaat mijn kennis te boven
Het is keen hekserij... De eerste keer is altijd het ergste.

Groeten,
Lars

BTW: De speling tussen de zuiger en cilinder was meer dan 0,2 mm op mijn SR41. DAT rammelt.
En... 1l olie op 100km... :twisted:
kantelaar

1 liter per 100 km :shock: dat heb ik zelfs met mijn oude katana niet gehaald !

Maar de eerste keer blok splitsen splits ik wel aan iemand af die vaker dat soort dingen doet, dan help ik wel mee .
Het is te hopen dat het niet hoeft, ik denk dat ik van het weekend de deksel eraf haal om te kijken of er aan de koppelingskant wat mis is, die pakking duurt sowieso wel even , dan pruts ik hem later wel weer inmekaar.
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Een koppelingsdrukplaat en druk stift.

Hoe zien die er uit ? Ik heb het sleuteltopic over de koppeling doorgenomen maar ik heb geen beeld , :|
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

Hey Kantelaar,

hier een paar plaatjes de je hopenlijk op weg helpen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (144.78 KiB) 3044 keer bekeken
DSC00684.JPG
DSC00684.JPG (152.8 KiB) 3044 keer bekeken
DSC00685.JPG
DSC00685.JPG (133.15 KiB) 3044 keer bekeken
DSC00687.JPG
DSC00687.JPG (54.35 KiB) 3044 keer bekeken
DSC00688.JPG
DSC00688.JPG (179.75 KiB) 3044 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
kantelaar

Zeker weten dat de plaatjes helpen !
Dank je .

Kom ik met vraagjes ,

die plaat waar de veren in zitten is dat de koppelingsdrukplaat ?
Daar zit een lager in en dat pennetje met gleufjes om de koppeling te kunnen ontkoppelen zit daar in , dat pennetje mag speling hebben als hij in het lager ligt of moet hij er strak in zitten ,ik snap dat ie moet kunnen bewegen maar hoeveel. ?

Dan de koppelingskorf, daar zit een dikke moer in met een borgplaat, staat die van fabriek af al los en zou die vaster kunnen ?

Als ik dan de speling wil controleren op de as waar @futurist het over had moet ik dan alles eraf halen en de lege korf gaan bewegen of in zijn geheel bewegen.

En wat zijn de eigenlijke slijtage punten waar na 50.000 op gelet moet worden achter dat koppelingsdeksel?

Zo. :D
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

Ben ook maar een DHZ'er, maar volgens de exploded view is onderdeel 12 de drukplaat, deze bedoel je ook. Deze wordt met de vier boutjes vastgezet.
Onderdeeltje 15 zal dan wel de drukstift zijn (immers, als je de koppelingskabel aantrekt.....). Dat ding zit vrij losjes in het lager in de drukplaat (zeker daar waar de verdunning zit). Dat hoort kennelijk zo.

De dikke moer (nummer 4) moet volgens mij écht goed vast zitten en is daarom ook goed geborgd! Deze korf (bedoel nummer 3, weet of het de juiste benaming is) gaat volgens mij rechtstreeks de versnellingsbak in. Krijg een beetje de indruk dat deze bij jou speling vertoont :?: :!:

Tussenplaten en wrijvingsplaten kan je alleen nameten met een schuifmaat en moeten vlak zijn en niet vreemd verkleurd door warmte o.i.d. De foto van "mijn" tussenplaten waren nog goed (ik had verleden jaar problemen door -achteraf- een klevende plaat en Zappa had gelijk dat de tussenplaten nog gewoon goed waren). Nog iets: de fabrieksplaten hebben een afwijkende "eerste" wrijvingsplaat. Daarom weet ik dat dat mijn beide BIG's na resp 40 en 60 duizend kilometer nog de originele wrijvingsplaten hebben. Let ook op sterke slijtagesporen in de korf (van de zijkanten van de wrijvingsplaten).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
kantelaar

Ok ,

Veul info :) ik zal het allemaal gaan bekijken.
Zandprutser 1e klas.
Plaats reactie