Even weer een update waar we staan met de sleeeeeeeeepende revisie van de DR BIG. Het goede nieuws is dat dankzij de hulp van medebiggers essentiële onderdelen rap ter plaatse zijn. Daar kunnen de diverse professionele leveranciers nog een puntje aan zuigen.
Het rijwielgedeelte is deels opgebouwd: voorvoork zit er defintief in, voorwiel ook. Achterbrug zit er defintief in maar de lagers voor de ophanging van de achtervering ontrbreken nog. Dit zijn afwijkende maten en zijn dan ook niet zomaar te halen. Ze zijn onderweg, daarover later meer.
Het rijwielgedeelte moet in elkaar omdat de DR naar de kofferset leverancier moet om de koffers pas te maken. Dat moet zaterdag a.s. gebeuren dus.. Ik heb daarom ook de uitlaat gemonteerd. De laser produro heeft er nog nooit opgezeten maar is wel nodig om te zien of er genoeg ruimte over is voor de koffers. Hier is het plaatje:

- 20120602_002s.jpg (41.76 KiB) 2519 keer bekeken
Ander klusje is het inbouwen van een laadstroomverklikkerledje (17 x woordwaarde). Het is er eentje die bij 13,7 groen is, tussen 13,7 en 12 oranje en onder 12 rood. Er zit geen unit oid bij, alleen maar aansluiten op de + en de -. Wel een geschakelde + anders blijft het constant branden. Dat ziet er dan van dichtbij zo uit:

- 20120605_001s.jpg (66.27 KiB) 2519 keer bekeken
Andere klus die moet gebeuren is het inslijpen van de kleppen. Bij het afbreken (zie eerder) zag ik dat de kleppen wat pitting hadden op de ziiting. Dus met wat klepslijppasta, een beetje motorolie en een ouderwets klepslijphoutje ben ik eventjes aan de slag gegaan. Het was zo gepiept en ziet er goed uit. Hier zijn een paar plaatjes:

- 20120605_003s.jpg (41.72 KiB) 2519 keer bekeken

- 20120605_004s.jpg (57.07 KiB) 2519 keer bekeken

- 20120605_005s.jpg (45.13 KiB) 2519 keer bekeken

- 20120605_007s.jpg (49.23 KiB) 2519 keer bekeken

- 20120605_008s.jpg (58.84 KiB) 2519 keer bekeken
Die kunnen er voorlopig weer tegen. Voor wie dit voor het eerst zelf wil gaan doen: zorg er voor dat er alleen pasta op de klepzitting zit, lichtjes heen en weer tussen twee vlakke handen, even optillen, iets verdraaien en weer verder. Stoppen en goed schoonmaken. Als zowel klep als zitting egaal grijs zijn dan ben je klaar. Anders mag je nog een keertje. Het WPH vertelt wanneer klep en zitting echt op zijn. Let wel goed op dat er absoluut geen pasta ergens achterblijft, ook niet in de klepgeleider etc. Zeer goed spoelen dus. Doe je dat niet dan sta je zeer snel weer te reviseren
Dan nog even over de leveranciers:
Ik bekijk met verbazing wat die allemaal voor een onzin uitvreten. Ik schreef als iets eerder over de ketting-tandwielen leverancier die het verkeerde opstuurde. Na mijn reactie schreef hij terug dat het idd zijn schuld was en dat er geen verzenkosten betaald hoefde te worden. OK aardig, echter ik heb reeds een ruil gedaan met een DR BIG forumlid dus dat hoeft niet meer.
Bij een andere leverancier bestel ik knipperlichten. Die zijn er in twee maten. Uiteraard krijg ik de verkeerde maat geleverd. Ik email de man en hij schrijft dat hij direct de goede gaat opsturen en dat ik de verkeerde niet terug hoef te sturen

Ik had toch echt liever in één keer de juiste gehad....
Een andere leverancier verlengt ieder keer de verzenddatum. Na de derde keer bel ik hem op en vraag waarom er niet afgestuurd wordt. Er moeten nog twee kleine onderdelen (van de totaal 40 of zo) komen. Kun je de onderdelen die je hebt alvast opsturen vraag ik? Ja dat kan. Na vier dagen wachten en niks wijzer te worden van de website van de koerier (er blijft maar in transit op staan, geen locatie helemaal niets, ook geen verwachte leverdatum, totaal fokking nutteloos zo'n tracking mechanisme). Bel ik de leverancier weer op en leg de situate uit. Omdat ik geen opdrachtgever van de koerier ben kan ik zelf geen opdracht tot navraag doen, dat moet de leverancier doen. Hij gaat dat doen en nu is de status van de zending: opsporen verloren zending...
Je zou toch de haren uit je kop trekken.
Ik heb het al eerder gezegd; of je moet alle tijd van de wereld hebben als zo'n DR BIG afbreekt en weer wil opbouwen of je moet zeer ruim vantevoren de benodigde onderdelen bestellen, als je al kunt weten wat je tegen gaat komen in je blok of zo.
Goed we wachten nog ff.