Afbreken en opbouwen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Ja mijn Duits is niet helemaal tiptop :roll:

Ik ga er nu ff vanuit dat met de foto die ik eerst gestuurd heb dat de leverancier begrijpt wat ik bedoel


Ik heb idd een 15 tands voorwiel, goede afmeting maat etc.
Ketting is 116 schakels 520, klopt ook dus.

Zodra je wat weet van jouw achtertandwiel hoor ik het graag van je.
huls
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Hij snapt echt wel wat je bedoeld :evil:

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Ik heb een 48 tands van de firma JT in C45 staal, ruilen is voor mij prima. (ze komen toch wel op :wink: )
have BIG fun

D.F.M.T.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

BIG88 schreef:Ik heb een 48 tands van de firma JT in C45 staal, ruilen is voor mij prima. (ze komen toch wel op :wink: )

Bingo!! :toost: ,
Ik stuur je een PB voor de details
huls
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

futurist schreef:@huls
...
doe dit snel, ik kom niet toe aan mijn blok dicht bouwen zodat je alles van me kan lenen wat je niet snel kan krijgen. ik heb nieuw en heel goed gebruikt of gewoon nog goed wat in het blok niet vervangen hoeft. het veertje heb ik ook in de verbetrede uitvoering (wel van Hessler) ik heb er 3 in onderdelen liggen dus ook res delen mee voor de zekerheid wil je ook bij helpen...
pb me maar waar ik je ook maar mee kan helpen
greetz Futurist
ps ik moet ook nog één helemaal opbouwen maar ik heb de tijd tot eind augustus voor de Dr op de boot moet naar IJsland

Ok.
Ik stuur een PB betreffende het beroemde veertje van de nokkenaskettingspanner. Dat heb ik asap nodig om idd Hessler te laat is met afsturen.
huls
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Even weer een update waar we staan met de sleeeeeeeeepende revisie van de DR BIG. Het goede nieuws is dat dankzij de hulp van medebiggers essentiële onderdelen rap ter plaatse zijn. Daar kunnen de diverse professionele leveranciers nog een puntje aan zuigen.

Het rijwielgedeelte is deels opgebouwd: voorvoork zit er defintief in, voorwiel ook. Achterbrug zit er defintief in maar de lagers voor de ophanging van de achtervering ontrbreken nog. Dit zijn afwijkende maten en zijn dan ook niet zomaar te halen. Ze zijn onderweg, daarover later meer.
Het rijwielgedeelte moet in elkaar omdat de DR naar de kofferset leverancier moet om de koffers pas te maken. Dat moet zaterdag a.s. gebeuren dus.. Ik heb daarom ook de uitlaat gemonteerd. De laser produro heeft er nog nooit opgezeten maar is wel nodig om te zien of er genoeg ruimte over is voor de koffers. Hier is het plaatje:
20120602_002s.jpg
20120602_002s.jpg (41.76 KiB) 2290 keer bekeken
Ander klusje is het inbouwen van een laadstroomverklikkerledje (17 x woordwaarde). Het is er eentje die bij 13,7 groen is, tussen 13,7 en 12 oranje en onder 12 rood. Er zit geen unit oid bij, alleen maar aansluiten op de + en de -. Wel een geschakelde + anders blijft het constant branden. Dat ziet er dan van dichtbij zo uit:
20120605_001s.jpg
20120605_001s.jpg (66.27 KiB) 2290 keer bekeken
Andere klus die moet gebeuren is het inslijpen van de kleppen. Bij het afbreken (zie eerder) zag ik dat de kleppen wat pitting hadden op de ziiting. Dus met wat klepslijppasta, een beetje motorolie en een ouderwets klepslijphoutje ben ik eventjes aan de slag gegaan. Het was zo gepiept en ziet er goed uit. Hier zijn een paar plaatjes:
20120605_003s.jpg
20120605_003s.jpg (41.72 KiB) 2290 keer bekeken
20120605_004s.jpg
20120605_004s.jpg (57.07 KiB) 2290 keer bekeken
20120605_005s.jpg
20120605_005s.jpg (45.13 KiB) 2290 keer bekeken
20120605_007s.jpg
20120605_007s.jpg (49.23 KiB) 2290 keer bekeken
20120605_008s.jpg
20120605_008s.jpg (58.84 KiB) 2290 keer bekeken
Die kunnen er voorlopig weer tegen. Voor wie dit voor het eerst zelf wil gaan doen: zorg er voor dat er alleen pasta op de klepzitting zit, lichtjes heen en weer tussen twee vlakke handen, even optillen, iets verdraaien en weer verder. Stoppen en goed schoonmaken. Als zowel klep als zitting egaal grijs zijn dan ben je klaar. Anders mag je nog een keertje. Het WPH vertelt wanneer klep en zitting echt op zijn. Let wel goed op dat er absoluut geen pasta ergens achterblijft, ook niet in de klepgeleider etc. Zeer goed spoelen dus. Doe je dat niet dan sta je zeer snel weer te reviseren :shock:


Dan nog even over de leveranciers:
Ik bekijk met verbazing wat die allemaal voor een onzin uitvreten. Ik schreef als iets eerder over de ketting-tandwielen leverancier die het verkeerde opstuurde. Na mijn reactie schreef hij terug dat het idd zijn schuld was en dat er geen verzenkosten betaald hoefde te worden. OK aardig, echter ik heb reeds een ruil gedaan met een DR BIG forumlid dus dat hoeft niet meer.
Bij een andere leverancier bestel ik knipperlichten. Die zijn er in twee maten. Uiteraard krijg ik de verkeerde maat geleverd. Ik email de man en hij schrijft dat hij direct de goede gaat opsturen en dat ik de verkeerde niet terug hoef te sturen :?: Ik had toch echt liever in één keer de juiste gehad....
Een andere leverancier verlengt ieder keer de verzenddatum. Na de derde keer bel ik hem op en vraag waarom er niet afgestuurd wordt. Er moeten nog twee kleine onderdelen (van de totaal 40 of zo) komen. Kun je de onderdelen die je hebt alvast opsturen vraag ik? Ja dat kan. Na vier dagen wachten en niks wijzer te worden van de website van de koerier (er blijft maar in transit op staan, geen locatie helemaal niets, ook geen verwachte leverdatum, totaal fokking nutteloos zo'n tracking mechanisme). Bel ik de leverancier weer op en leg de situate uit. Omdat ik geen opdrachtgever van de koerier ben kan ik zelf geen opdracht tot navraag doen, dat moet de leverancier doen. Hij gaat dat doen en nu is de status van de zending: opsporen verloren zending... :evil:
Je zou toch de haren uit je kop trekken.


Ik heb het al eerder gezegd; of je moet alle tijd van de wereld hebben als zo'n DR BIG afbreekt en weer wil opbouwen of je moet zeer ruim vantevoren de benodigde onderdelen bestellen, als je al kunt weten wat je tegen gaat komen in je blok of zo.

Goed we wachten nog ff.
huls
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

daarom bestel ik liever bij een motorboer die ik ken, dat gaat toch beter dan die @ leveranciers
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik ben zelf zo'n beetje de motorboer, heb dus ook nog nooit bij Hessler of zo besteld. zoek zelf mijn bestelnrs uit en kijk hoe de prijzen liggen. Hoco parts heeft dus alles nog gewoon liggen wat betreft het onderhoud enzo zoals de nokkenas en balansas kettingen, pakkingsets en richting aanwijzers en vaak ook goedkoop. alles wat raar is voor aftermarket gewoon bij Suzuki. soms ook k*t. de brandstof kraan van Bram blijft maar bo.
het heeft wel zijn charme als de druk op de ketel komt, lekker spannend en dan presteer ik ook op zijn best. Als je er later op terrug kijkt lach je om de sterke verhalen ervan, mooi toch. je moet alleen wel oppassen niet de reputatie te krijgen altijd alles op het laatst te doen.
JE WEET HET ALS JE IETS NODIG HEBT BELLEN OF MAILEN, ook als je het één en ander wil meenemen voor het geval dat (cdi of zo) alles is te leen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Dank voor het aanbod,
Heb je ook een email gestuurd.


Voor iedereen die dit leest:

Wat ik asap nodig zijn de circlips voor de piston pen: no' 09381-26002
Als je ze weet zou ik ook graag de lagers voor de achterveringhevel opsporen:
4 x 09263-20071 lagermaat is: 20x27x23,5
1 x 09263-20073 lagermaat is: 20x27x30

Als je wat weet hoor ik het graag asap.

Ik ben wellicht simpel maar ik heb nergens dat soort lagermaten kunnen vinden. Het zijn altijd "even" maten....

BTW vanmorgen gebeld door een dame van de United Pot Smokers...
Of ik de zending ondertussen al ontvangen had.. :twisted:
Dat zou jij toch eerder als ik moeten weten..&%**@@!|| nog antoe..

Anyway. morgen ochtend ga ik de leverancier om een vervangende zending vragen. Zal wel weer ff duren..
huls
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Ok,
eerst het slechte nieuws, nee de BIG loopt nog niet. Oh ja ook geen foto's..

Ik zal proberen het e.e.a. op een rijtje te zetten.

Uiteindelijk zijn na veel soebatten de onderdelen gearriveerd. De vervangende zending van CSMNL heb ik bij hoge uitzondering op mogen halen. Ik wilde niet het risico lopen dat de United Pot Smokers wederom een zending liet verdwijnen. Extra kudo's voor CSMNL en vooral Barbara voor het meedenken en het meewerken.
Ik heb intussen overal vandaan onderdelen gescoord en het gevolg is wel dat ik een aantal onderdelen nu dubbel heb, wellicht komt er een extra speciale aanbieding voor het BIG forum aan...

Goed waarom loopt dat ding nu nog steeds niet?

Het in elkaar schroeven van de BIG zou wel volgens een volgorde moeten verlopen. Ik heb er in eerste instantie voor gekozen om het rijwielgedeelte in elkaar te schroeven en vervolgens het blok in het frame te hangen. Daarna een luchtfilter bakje, stuur erop, stukje draadboom aansluiten, accubak etc.

Nou niet dus. Opbouwen moet vanaf het blok gebeuren. Ik heb ondertussen de meeste onderdelen een paar keer in m'n handen gehad. Ok daar is het forum voor:

Tip1: bouw vanaf het blok uit. Dus nadat het blok erin hangt, dan de carbs, dan het luchtfilterhuis, dan de accubak, dan de elektriek delen die daar weer aan hangen, etc. etc.

DR-Big van het forum komt mij nog ff helpen met z'n bijzondere moertang dat helpt om de gekke kruiskopschroeven van de carbs los te krijgen. 120 sproeier en derde stand vd gasnaald is de uitkomst. Volgende keer makkelijk omdat er nu imbusboutjes in zitten. Mijn gevoel is dat deze carbafstelling metn RVS bocht en een produro ongeveer klopt...

Nadat ik het blok verder afgebouwd heb, met uitlaatbocht erop, olie erin en alle bedrading aangesloten, probeer ik te starten, alleen om te zien of het blok uberhaupt rondgaat...niks...nope echt niks..behalve stank en rook..van het start relais..dat is niet goed dus. Na heel veel heen en weer kloten met de startmotors, bedrading en het dynamodeksel er vier keer af (na de nieuwe olie er weer uit gehaald te hebben) gehaald te hebben, is de diagnose: de 800 starter set (startmotor, slipkoppeling, tandwieltrein en deksel) werkt niet.
Eenmaal aangehaald zit er geen beweging meer in. Los draait alles rond, hoewel veel te langzaam maar vast gebeurt er niets meer....*voeg hier een lelijk woord in*..

Tip 2:ga je nieuwe of andere, bijzondere onderdelen gebruiken, dan eerst kijken of het past maar ook of het werkt: doet'ie het met dat onderdeel erop of eraan?.

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik dit zelf fout heb aangevlogen: niet gemeten, niet getest, zomaar laten spuiten, etc. Punt is dat het me behoorlijk wat tijd heeft gekost omdat er veel delen op en af gebouwd moeten worden, het uitvogelen van de storing niet voor de hand liggend is en ik nu weer moet wachten op een nieuw startrelais. Een universeel relais kon ik niet passend maken.
Het oude spulletje erop en bij het testen laat de oude set de motor als vanouds rondvliegen: super, dat geeft de burger moed. Vanwege de kapotte solenoid nog steeds geen vonk, dus..

Verder bouwen met kleine delen zoals de achterrem. Bij de mijne is dat een trommelrem waar de as aan de binnenkant van het frame een veer heeft zitten die bij montage op spanning gebracht moet worden....nergens te vinden hoe je dat dan doet.. Pragmatisch laten we de veer van de remschoenen het werk doen..en..zien we wel. Het werkt nu prima iig.

Bij het aansluiten van de richtingaanwijzers blijkt dat ze niet knipperen.. Wat nou weer..kloten en kloten en kloten..en de oude raw er op..geen verschil. Plotseling komt het tot me: bij staionair loop of motor uit was er geen knipper......knuppel die je bent !! Oh ja in eerste instantie de massa en de plus van de achterste verwisseld..ook leuk: alles brandt in elke stand..terwijl jij zeker weet dat er geen gevarenlichtenstand is.
Ook leuk: je maat heeft de bedrading van de achterkant ff opgeknapt. Alles werkt behalve het achterlicht terwijl alles werkend is weggezet..hoe de f kan dat dan weer...Ok bolletje eruit, nieks aan te zien...schudden en luisteren, niks...meten..hee foutje, gebroken gloeidraadje...zo zie je maar weer, je kunt werkelijk nergens van op aan..

Tip3: realiseer je goed hoe de motor was en werkte voordat je hem uit elkaar trok !!

OK wachtend op het relais bouw ik verder en ik heb ik nog wel wat te doen. Bv de snelkoppeling tussen de tankhelften werkend weggelegd en naar nu blijkt is de inhoud van een van de helften weg...overal zoeken, het is er echt niet. Hoe kom je aan een snelkoppeling als je niet wilt wachten.. zoeken levert op dat de watersport ook brandstof snelkoppelingen gebruikt en dus op pad naar een watersport zaak in de eigen woonplaats.
Wow dat is nog eens luxe: in je eigen woonplaats de onderdelen zo van het rek trekken. Goed het is niet exact hetzelfde maar weldegelijk bruikbaar. En we gaan door: bij Bike Hospital in Waddinxveen wordt brandstofleiding gehaald en ook een speciale hoes die de leiding beschermd tegen hoge temperaturen, ziet eruit als zo'n hoogoven pak, ik vertrouw het wel.
Verder bouwen is dus het devies en hoewel ik allang op pad had moeten zijn, ga ik er nog steeds vanuit dat ik over enkele dagen met vertrouwen op pad kan gaan.

Het visum is net binnen, Rusland lonkt, de Nordkapp is daar, ik ga bij voorkeur met de BIG maar als het echt niet anders kan dan ga ik met mijn andere machine. Ik ga hoe dan ook...

Tip4: als je heel goed kunt plannen dan heb je “slack” oftewel speelruimte ingebouwd. Dat zou dan genoeg moeten zijn om tegenvallers op te vangen en toch nog op tijd uit te komen.
Of je doet zoals ik: er staat een betrouwbare motorfiets naast die je “in het geval” kunt pakken......
huls
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

CSMNL heeft inderdad heel felxibele verwachte leverdata. Heb het al een paar keer gehad dat ik denk "morgen" verder te kunnen, wordt het toch weer later. Maar wij hebben nou eenmaal niet een courante brommer en CSMNL levert wel "alles". Per saldo hoor je mij niet klagen.

Wat betreft jouw startperikelen, zou ik zo 1-2-3 niet weten hoe je de boel moet aanvliegen. Ook vreemd dat de boel is gaan roken, want dat ding is gezekerd.
Verder komt het wel bekend voor. Het ene probleem opgelost, komt het volgende probeem weer. Laat je iig niet tegenhouden, al zou ik op jouw trip wel een betrouwbare brommer pakken :P. Wel graag een paar foto's posten als je terug bent!

Wat betreft de knipperlichten: zijn dat de originele bakbeesten of kleine LED-uitvoering?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

CMSNL levert alleen wat de dealer ook heeft want zij hebben nog bijna geen oude stock van onze dr big.
prijzen zijn er gelijk of hoger als bij de dealer (nog nooit lager gezien), dus informeer gewoon eerst bij je dealer die kan ook gelijk zien of het bo is, zit je tenminste niet voor niks te wachtten. een goede dealer bied je voor onderhouds onderdelen ook altijd alternatieven aan, hoco parts heeft nog heel veel gewoon op voorraad
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Nadat ik het blok verder afgebouwd heb, met uitlaatbocht erop, olie erin en alle bedrading aangesloten, probeer ik te starten, alleen om te zien of het blok uberhaupt rondgaat...niks...nope echt niks..behalve stank en rook..van het start relais..dat is niet goed dus. Na heel veel heen en weer kloten met de startmotors, bedrading en het dynamodeksel er vier keer af (na de nieuwe olie er weer uit gehaald te hebben) gehaald te hebben, is de diagnose: de 800 starter set (startmotor, slipkoppeling, tandwieltrein en deksel) werkt niet.
Eenmaal aangehaald zit er geen beweging meer in. Los draait alles rond, hoewel veel te langzaam maar vast gebeurt er niets meer....*voeg hier een lelijk woord in*..
Nop, dat werkt niet want je hebt een 750 blok toch? wil je de 800 set gebruiken dan heb je het 800 carterdeksel nodig..

Je kan hem nu wel starten met kapotte solenoid, gewoon een schroevendraaier [ bij het kunststof vast houden!] op de 2 moeren van de aangesloten dikke draden leggen om ze door te sluiten.. [ heb mischien nog een solenoid liggen voor je als die van de 800 het zelfde is]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 799
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Onze vertrekdatum zal ondertussen weinig meer schelen Huls. Zondag vertrek ik naar Sassnitz om vanaf daar de boot naar Klaipeda te pakken. Ik zal wel zwaaien als ik je Big zie :wink: Succes met het reisklaar maken!
:zwaaien:
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Goed, ff het stof van dit verslag afblazen want de wereld moet weten hoe dit avontuur afgelopen is. Het goede nieuws eerst: de DR BIG loopt en ik heb er met veel plezier op gereden. Hij doet het werkelijk fantastisch en ik ben dan ook zeer in m'n nopjes. Zie verderop de foto's die ik heb gemaakt.

Eerst de draad oppakken: In het laatste verslag stond ik op het punt om te vertrekken voor een tocht van 10.000 km door Noord-Europa. Ik was harrie-op aan het opbouwen om de BIG klaar te krijgen voor deze tocht. Om kort te gaan: ik heb de tocht gereden maar niet op de BIG. Uiteindelijk was de BIG zo goed als klaar maar ik had er nog geen meter op gereden. Te weinig fiducie en ik heb een andere super betrouwbare motor klaar staan … tja dan is het niet moeilijk.
De tocht was werkelijk fantastisch en toch wel een van de meest bijzondere dingen die ik ooit gedaan heb. Rijden in Rusland vond ik heel speciaal, zeker nadat m'n navigatie kapot ging …
De Noordkaap en Noord-Noorwegen waren nog mooier dan ik me herinnerde van 15 jaar geleden en ik ben nu ook op de echte Noordkaap geweest !

Goed de BIG moest echter wel helemaal afgebouwd worden en ik kon nadat ik terug was dan ook m'n tijd nemen om dingen echt goed te doen.

Zoals eerder beschreven heb ik een snelkoppeling voor de tank bij een botenzaak gehaald. Lijkt goed te werken en ik heb de benzineslang in het warmetwerende materiaal gehuld.
20121007_001s.jpg
20121007_001s.jpg (36.85 KiB) 2109 keer bekeken
Het samenbouwen valt mee alleen de combo tanks, snavel, tussenzetstukje vereist wel wat creativiteit en overtuiging. Uiteindelijk zit het allemaal maar het kan beter wat mij betreft.

Ik heb overigens eerst de BIG laten lopen met een werkplaatstankje. Gekocht bij Roukama voor een paar knaken en als ik naga hoevaak ik eigenlijk heb lopen kloten zonder zo'n ding dan had ik dat ook veel eerder moeten doen. Met een beetje overtuiging loopt de BIG vrij gemakkleijk en gewoon goed. Kleppentrein klinkt normaal, geen gekke geluiden uit het blok, gasrespons is goed en de temp van de nieuwe uitlaat is volgens de infrarood temp meter ook niet te gek.
De sound van de laser produro is veel socialer als dat ik verwacht had. Zo'n beetje hetzelfde als van de vorige merkloze uitlaat. Houden zo dus.

Goed alle laatste kleine dingetjes worden op en aangebouwd en het begint een hele motorfiets te lijken. Voor dat ik het weet is de machine afgebouwd en is het moment daar.

Starten, nog een keer en hij loopt. Blokkie gaat prima rond en de koppeling doet z'n werk.
Helm op en rollen. Opletten want de banden zijn splinternieuw. Voorzichtig gaat 'ie maar de BIG neemt prima op en voor ik weet zit ik op de 100. Ik maak een klein rondje met een paar bochten en ik stop om foto's te maken:
20121027_022s.jpg
20121027_022s.jpg (58.32 KiB) 2109 keer bekeken
20121027_018s.jpg
20121027_018s.jpg (51.75 KiB) 2109 keer bekeken
20121027_017s.jpg
20121027_017s.jpg (47.54 KiB) 2109 keer bekeken

Een jaar heeft het zo'n beetje geduurd. De lessen en tips kun je lezen in de voorgaande delen van het verslag.
De BIG is uiteindelijk niet mee gegaan op de grote tour. Maar de BIG is wel klaar voor de vele andere touren die nog gaan komen, er is nog een heel Europa te ontdekken!

Einde van dit verslag
huls
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Mooi dat ie klaar is Huls, jammer dat je er niet op weg heb kunnen gaan, maar je moet eerst vertrouwen in je machine krijgen. Zeker als alles uit elkaar is geweest, moet je de tijd nemen om de kinderziektes eruit te halen. Gelukkig heb je nog een aardige tweede machine :-) Heb je daar fotoos van in vakantietrim?
De plek waar die fotoos van je big gemaakt zijn ken ik, op precies dezelfde plek heb ik fotoos van mijn Yamaha gemaakt...
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

DR-Big schreef: ... Gelukkig heb je nog een aardige tweede machine :-) Heb je daar fotoos van in vakantietrim? ...
Yep,
De eerste foto is gemaakt in Estland, op weg naar de Russische grens. Op de achtegrond de Baltische zee, die daar meen ik de Golf van Finland wordt genoemd.
20120717_001s.jpg
20120717_001s.jpg (49.53 KiB) 2058 keer bekeken
De tweede foto is ergens op de rit van Finland naar Noorwegen. Dat is een indrukwekkend stukje weg. De uitgestrektheid van het gebied en het gebrek aan andere weggebruikers maken het heel bijzonder.
20120726_004s.jpg
20120726_004s.jpg (149.73 KiB) 2058 keer bekeken
De vervanger van de DR BIG heeft zich prima gehouden en de 10.000 km hebben nauwelijks sporen nagelaten.
Ikzelf vondt het na 5 weken onderweg zijn toch wel lastig om weer in een "gewoon' ritme te komen.

De oplossing is dan natuurlijk om niet meer naar het gewone ritme terug te keren. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen .....
huls
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

huls schreef:
De oplossing is dan natuurlijk om niet meer naar het gewone ritme terug te keren. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen .....

Als je die manier gevonden hebt, zou je die dan meteen ons willen vertellen :toost:

HansD

Ps heb je nog meer plaatjes voor ons bij om weg te dromen :roll:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

huls schreef:.......De vervanger van de DR BIG heeft zich prima gehouden en de 10.000 km hebben nauwelijks sporen nagelaten.
.....
Een Harley als vervanger voor een BIG............. :shock:
Stoer !

huls schreef:.. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen .....
Georganiseerde motorreizen aanbieden waar je zelf aan deel neemt als begeleider ?
Als voorbeeld: http://www.ride-onmotortours.com/
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

de antrapper schreef:
Ps heb je nog meer plaatjes voor ons bij om weg te dromen :roll:

Ja daar heb ik er nog wel wat van. Ik moet ze wel even uit de filmpjes halen die ik gemaakt heb. Stay tuned.
BTW ik heb zo'n dikke 20 GB aan HD film geschoten, daar moet ik wel wat fraaie plaatjes uit kunnen toveren.
huls
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

huls schreef: HD film geschoten,

Harley Davidson Film??
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

:-) hij is heel scherp. De film hoop ik ook...
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

de antrapper schreef:
huls schreef:


Ps heb je nog meer plaatjes voor ons bij om weg te dromen :roll:
OK ik heb wat plaatjes uit de High Definition ( 8) ) filmpjes getrokken.

Allereerst: Estland uitkomen om vervolgens Rusland in te komen valt nog niet mee:
2s.jpg
2s.jpg (66.2 KiB) 1987 keer bekeken
En als je dan in Rusland bent dan valt het niet mee om de potholes in de weg te ontwijken. Het leek wel alsof de weg 30 km lang gebombardeerd was. Foto is wazig vanwege vuile lens.
9s.jpg
9s.jpg (26.71 KiB) 1987 keer bekeken
Afijn, St. Petersburg overleeft en zonder navi (!) die bij de wasbeurt was gesneuveld op de stand van de zon richting Finland. Als je dan in Finland bent maken de plaatselijke restaurants op een unieke wijze reclame. Ik kreeg er wel trek van.

1s.jpg
1s.jpg (37.23 KiB) 1987 keer bekeken

Hhhmm rendiersteak met pepersaus !!

Goed rijden en rijden ook al omdat Finland zelf niet zo spectaculair is voor de avontuurlijke motorrijder. Rijden en rijden en pas stoppen om een tocht te ondernemen naar de echte Noordkaap. Deze is zo'n 1,5 km verder noordwaarts gelegen dan de bekende toeristische Noordkaap en is alleen te voet (3,5 uur heen en 3,5 uur terug !!) te bereiken. Maar het is het allemaal waard, kijk maar eens:

4s.jpg
4s.jpg (46.09 KiB) 1987 keer bekeken


Prachtig niet waar :wink:

Maar het rijden in Noord-Noorwegen is wel van een andere orde:

3s.jpg
3s.jpg (32.04 KiB) 1987 keer bekeken
7s.jpg
7s.jpg (25.54 KiB) 1987 keer bekeken

Uiteindelijk op de E6 linkasaf geslagen richting Sweden werd ik verrast met een heel mooi stuk motorrijden.
8s.jpg
8s.jpg (33.65 KiB) 1987 keer bekeken

Ik was 15 jaar geleden voor het eerst in Noord-Noorwegen geweest en toen ook al heel erg onder de indruk van en het landschap en het rijden aldaar. Het bleek zo mogelijk nog mooier te zijn dan in mijn herinnering. Mijn toenmalig fototoestel had het rolletje niet goed "gepakt" en dus was er geen enkele foto gemaakt. Op zich vervelend maar nu ik de filmpjes en foto's terug kijkt valt me toch op dat het kenmerkende van die streek matig overkomt op film. Je moet er gewoon naar toe om het te ervaren denk ik.

Ben benieuwd wanneer ik weer de kriebels krijg ...
huls
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Fraai daar. Ik heb wel meer fotoos van Noorwegen gezien en de wegenbouwers zijn daar waarschijnlijk motorrijders. Wat mij opvalt in al die fotoos is dat het er altijd heeeeeel stil is qua andere weggebruikers. Is dat in werkelijkheid ook zo? Als je in je eentje rijdt, heb je al niet zoveel aanspraak, als je dan ook nog niemand tegenkomt...
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

DR-Big schreef:Fraai daar. Ik heb wel meer fotoos van Noorwegen gezien en de wegenbouwers zijn daar waarschijnlijk motorrijders. Wat mij opvalt in al die fotoos is dat het er altijd heeeeeel stil is qua andere weggebruikers. Is dat in werkelijkheid ook zo? Als je in je eentje rijdt, heb je al niet zoveel aanspraak, als je dan ook nog niemand tegenkomt...
Wat ik me er van herinner is dat de meeste noren rondom Oslo wonen dus hoe noordelijker je gaat ..............kom je alleen een vrachtwaggel tegen ( als je net inhaalt in een bocht ) :shock: :shock: of je duikt onverwachts een donkere tunnel in met je zonnebril op 8). Het mooiste is om offroad te gaan. Dan hoef je alleen op te passen voor (fucking) moose op je pad.

Voorstel: 2014 DRBIGholland goes noorwegen offroad ?
Plaats reactie