BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
biggie
Berichten: 217
Lid geworden op: do aug 29, 2013 23:35
Locatie: arnhem

is ontluchting die vanwege milieu eisen naar het LF moet zodat evt dampen weer verder verbrand worden
blaast dus ipv zuigt. :mrgreen:
dus hoeft niet het filter vervuiling vd carbs te voorkomen, wel vervuiling vh milieu
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Allemaal leuk die theorie: maar die tuutjes bovenop doen helemaal niks anders dan zorgen dat de membramen van de gasschuif vrij kunnen bewegen.
Aan elkaar koppelen is slecht omdat de vrijheid van bewegen iets wordt vertraagd.
Er kan in theorie iets stof op het membraam komen te liggen, geeft niks want dat kan nooit nar binnen komen tenzij t membraam scheurt maar dat merk je wel aan t lopen.
Milieu is ook onzin omdat er boven het membraam geen gassen of oliedampen kunnen komen.

Wat wel een serieus probleem is bij deze motoren is het feit dat de schuimrubber afdichting van het luchtfilter brak is.
Deze afdixhting laat erg makkelijk zand door !!!! Zand zorgt voor een snelle degradatie van de zuiger :evil:
Remedie is deze afdichting regelmatig te vervangen en bij montage te voorzien van een dikke laag vet.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
biggie
Berichten: 217
Lid geworden op: do aug 29, 2013 23:35
Locatie: arnhem

loek de kort schreef:Allemaal leuk die theorie: maar die tuutjes bovenop doen helemaal niks anders dan zorgen dat de membramen van de gasschuif vrij kunnen bewegen.
Aan elkaar koppelen is slecht omdat de vrijheid van bewegen iets wordt vertraagd.
Er kan in theorie iets stof op het membraam komen te liggen, geeft niks want dat kan nooit nar binnen komen tenzij t membraam scheurt maar dat merk je wel aan t lopen.
Milieu is ook onzin omdat er boven het membraam geen gassen of oliedampen kunnen komen.
.
dan hoeven er dus ook eigenlijk helemaal geen slangetjes op te zitten maar waarom zitten die er dan toch op ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

loek de kort schreef:Wat wel een serieus probleem is bij deze motoren is het feit dat de schuimrubber afdichting van het luchtfilter brak is
Welke schuimrubberrand ? :roll: Hek niet gezien net. Kzal er dus wat kit tegenaan mikken binnenkort.

Btw van mijn endurootjes weet ik dat: meer lucht > meer benzine > opener uitlaatlijn => extra power
Als ik dan naar stap 1 kijk in die rij : de luchtfilter wordt ik er niet echt vrolijk van.
Ding is in mijn ogen behoorlijk geknepen met zijn kleine doorgangen en zijn rubberen buisjes.
luchtfilter.JPG
De serieuze modificatie van het luchtfilter naar crossfilter staat pas veel later op de planning dus ik vroeg me af of er al iemand rondrijdt met een gemodificeerd orgie luchtfilter van een SR43 en wat i dan veranderd heeft aan de bovenkant en daarna aan de sproeierbezetting.

roept u maar
joebar2dakar
Berichten: 234
Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45

@ Leo
Meer gaten = meer lucht = (in combinatie met benz, ook meer power) maar ook meer geluid ...............
En ik weet niet of JIJ daar op zit te wachten, ( kan me gevalletje XR 400 blear luchtfilterbak nog herinneren :shock: )
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

joebar2dakar schreef: maar ook meer geluid ...............En ik weet niet of JIJ daar op zit te wachten
Ik moet binnenkort iedere zondag een 450Husabeer zien bij te houden met dit pakhuis dus alle opties voor meer powerrrrrrrrrrr worden uitvoerig bekeken.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

die buisjes maken veel uit maar niet negatief, juist positief, in amerika verkopen ze voor crossers en enduro's geleide plaatjes die zorgen dat de lucht beter naar de carb's vloeit. dit wordt gedaan omdat de scherpe randen van imitatie luchtfilters (en open filters) zorgen voor verkeerde wervelingen in de air box. en we weten allemaal hoe belangrijk dat is voor vermogen. kijk maar naar de luchtfilters van de huidige sportievere motoren, echt alles qua vorm voor geleiding van de lucht alvast in de goede richting en veel volume in de airbox omdat dit veel positieve invloed heeft op het lopen (vermogen) van de motor. enne bij ons een klein filter huis vanwege de beperkte ruimte van de dikke éénpitter, maar wel meer slagvolume als bv een R6 die een airbox heeft van ruim 7.5 ltr!!!! dat is zowat een emmer vol, dan komt onze 800 cc met 2 a 2,5 ltr airbox er maar bekaaid mee af. vandaar dat "flow" niet alleen in de kop maar ook in het filter erg belangrijk is. gelukkig draait onze big niet de toerentallen van de laatste R6 (16000rpm) zodat de hoeveelheid lucht niet zo veel is, maar dus ook niet over 4 cilincers/arbeidslagjes verdeeld wordt.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hmmmm...............meneer soesoeki heeft zijn huiswerk goed gedaan kwa luchtfilter sr43 ( bij de sr41 was i aan de dope ) blijkt dus.
Alles laten zoals het is zolang er met de orgie luchtfilter gewerkt wordt.
THX voor de uitleg Cor.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Leo schreef:
loek de kort schreef:Wat wel een serieus probleem is bij deze motoren is het feit dat de schuimrubber afdichting van het luchtfilter brak is
Welke schuimrubberrand ? :roll: Hek niet gezien net. Kzal er dus wat kit tegenaan mikken binnenkort.

Btw van mijn endurootjes weet ik dat: meer lucht > meer benzine > opener uitlaatlijn => extra power
Als ik dan naar stap 1 kijk in die rij : de luchtfilter wordt ik er niet echt vrolijk van.
Ding is in mijn ogen behoorlijk geknepen met zijn kleine doorgangen en zijn rubberen buisjes.
luchtfilter.JPG
De serieuze modificatie van het luchtfilter naar crossfilter staat pas veel later op de planning dus ik vroeg me af of er al iemand rondrijdt met een gemodificeerd orgie luchtfilter van een SR43 en wat i dan veranderd heeft aan de bovenkant en daarna aan de sproeierbezetting.

roept u maar
Eh Leo last van dementie light?

Luchtfilter heeft een schuimrubber rand, die lekt, laag vet er op smeren..
En meer lucht krijg je met een K&N luchtfilter, die ook minder stof doorlaat dan origineel..
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

zappa.suzuki schreef: Eh Leo last van dementie light? Luchtfilter heeft een schuimrubber rand, die lekt, laag vet er op smeren.
Heb hem net eraf geschroefd om te bewijzen dat................ik idd dat miniscule randje niet had zien zitten. :oops:
Ga hem met een potje vet eraan terug zetten.

zappa.suzuki schreef:En meer lucht krijg je met een K&N luchtfilter, die ook minder stof doorlaat dan origineel
.
€ 70 euro excl. 17 euro verzendkosten is stevig . Als de BIG eenmaal rijdt gaan we versneld over naar een crossfilter.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik heb al heel wat gegoogled naar filters maar er wordt niet veel aangeboden, dan wordt het knutselen en dat wilde ik eigenlijk niet doen met mijn nieuwe bigje, beetje nieuw en origineel laten.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef:ik heb al heel wat gegoogled naar filters maar er wordt niet veel aangeboden, dan wordt het knutselen en dat wilde ik eigenlijk niet doen met mijn nieuwe bigje, beetje nieuw en origineel laten.
futurist
Ik hoef bij mijn project niet op orgineel te letten en kan ( laten ) maken wat ik wil.
Stefen Hessler heeft een mooi luchtfilterproject maar bij Lars heb ik iets leuks gezien.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Vandaag weer aan de gang gegaan.

Wilde de ketting erop doen en toen ontbrak het voortandwiel. Na een zoektocht in de onderdelenstapel gevonden en die was behoorlijk aan vervanging toe.Heel jaar de tijd gehad er eentje te bestellen hè :evil: Mailtje de deur uit wat dat weer gaat kosten.

Toen maar bedacht om de voorbocht eens goed te bekijken. Zolang er geen andere is moet ik het er toch mee doen wil ik zsm rijden.
Als eerste die lasnaad weggevijld aan de binnenkant voor een betere uitgaande flow ( alle bietjes helpen wa )
Vervolgens zag ik de slijptol liggen :verliefd: Lamellenschijf erop en kijken of er nog wat van te maken viel.
slijpje a.JPG
slijpje b.JPG
13 10 2013.JPG
Nu nog wat hittebestendige lak voor de hitteschildjes en ik vind het er redelijk uitzien al moek zelf zeggen.

Tip van Flip:
Maak als laatste beweging een lange slag met slijpschijf ( korte zien er niet mooi uit )
DOE HET BUITEN !
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Krijg net een fax binnen dat de carbs gewassen zijn en voorzien van RVS inbusboutjes :verliefd:
DSC05929.jpg
Voortandwiel 15T besteld
Berichtje de deur uitgedaan voor een achterwiel
Bij Lars op zijn site de kabelboom "light versie" vanavond gedownload om uit te printen
we houden het gas erop :wink:
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

hey Leo
we houden het gas erop
Volgens mij ga je in z'n achteruit....
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

loek de kort schreef: Volgens mij ga je in z'n achteruit....
Die mailtjes heb ik idd al een partij binnen nav deze advertentie
Maar goed, het besluit is genomen, we gaan afscheid nemen.

Vanavond geprobeerd om de carbs tussen de rubbers te krijgen. De rubbers op de cilinder zijn geen probleem maar ik kreeg die van de luchtfilterbak met geen modelijkheid op de carbs.

Ben er maar mee gestopt en heb de carbs en de luchtfilterbak er weer uit gehaald en heb op de werkbank met veel zacht gefluister "@#^%$#@@$%^" de carbs erop gekregen met kruipolie.

Denk omdat de rubbers 2 jaar lang ( 1 bij de vorige eigenaar en 1 bij mij ) niet om een carb gezeten hebben dat ze wat vervormd zijn.
Morgen opnieuw proberen als de vorm er weer een beetje in zit ( desnoods met verfstripper de rubbers wat opwarmen )
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Gewoon het rubber een tijdje in warm water leggen, dan krijg je ze er makkelijk op, beetje glij t'een of 't ander in het inlaatrubber helpt ook. Maar die inlaatkast zou ik er zo snel mogelijk af smijten, wat een gepiel.

Heb hier voor 54 Euro een Li-Ion accuutje gekocht, weegt nog geen 600 gram, kan de accubak ook vervallen (weegt 730 gram) minus 4 kg accu.

Suc6 , echt goed bezig.
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

dhc6 schreef:Gewoon het rubber een tijdje in warm water leggen, dan krijg je ze er makkelijk op, beetje glij t'een of 't ander in het inlaatrubber helpt ook..
THX. Warm water verkies ik dan toch boven een verfstripper.
dhc6 schreef:Maar die inlaatkast zou ik er zo snel mogelijk af smijten, wat een gepiel...
Gaat helaas niet meer, is aan de rubbers vastgekit.
Welke oplossing heb jij voor de luchtfilters gevonden die stofzand bestendig zijn ?
dhc6 schreef: Heb hier voor 54 Euro een Li-Ion accuutje gekocht, weegt nog geen 600 gram, kan de accubak ook vervallen (weegt 730 gram) minus 4 kg accu..
Vertel eens. De goedkoopste die wij gevonden hebben is die bij Stefan Hessler en die vraagt € 100.
dhc6 schreef: Suc6 , echt goed bezig.
We komen de donkere winteravonden wel door zo :mrgreen:
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Heeft zo'n Li-Ion accu voldoende amperes aan boord om dat zware blok rond te krijgen? En die Li-Ion accu's zijn heel kwetsbaar op leeg raken. Mijn collega bouwt profi multicopters en die hebben computergestuurde laders om die accu's op te laden en er zit electronica in die er voor zorgt dat zo'n accu nooit helemaal leeg wordt getrokken.

OJ
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

http://batteriepower.com/hjtx5l-fp-s-ytx5l-bs-133.html. 55.90 Euro nu.

Hier is het bezorgen gratis, weet niet of ze naar NL leveren, zal dat vragen als er meer belangstelling is.

Wbt amps: bij mij staan de brommers in een verwarmde schuur en ga er alleen maar "de hort" mee op. Puur plezier dus. Heb tot nog toe geen enkele last gehad want na de eerste draai lopen ze al. Geen extra's zoals verwarmde handgrepen e.d. Bij Hessler kost ie veel meer en is hetzelfde.

Groet
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Zelfbouw filter, met aluminium airbox. Ben niet helemaal tevreden over het filter want denk dat ie erg fijn stof niet goed tegenhoud en weegt 250 gram. Ouwe Reus heeft een mooie K&N gevonden en is bezig die aan te passen. Als dat lukt wil ik die ook proberen.

Santé
Bijlagen
IMG_1269.jpg
IMG_1269.jpg (35.32 KiB) 2213 keer bekeken
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Zou maar oppassen met dat lion accu spul.
Doe aan modelbouw en heb heel wat ervaring met Lithium Polymeer en Lithium Ion accus.
Deze worden bij mij NOOIT zonder toezicht geladen en worden altijd opgeslagen in een afgesloten metalen kist die vrij op stenen opgesteld staat.
Rara waarom doe ik dat. Deze accu's hebben namelijk de hinderlijke eigenschap om bij schokken, overbelasting, diepontlading spontaan in brand te vliegen.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

@ Leo
Tsja tis dramatisch, heb ook een BMW in de verkoop, bellen enkel pannenkoeken die het schandaal bieden.
Aan de andere kant snap ik het ook wel, tis helemaal niks zon Bak Met Worst.
Steek ik hem nog liever in brand, heb ik er lekker warmte van.Slopen brengt meer op maar heb geen zin in dat werk.....
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

@ Leo,

Wanneer gaat je project het veld in? is de planning dit jaar of gaat het 2014 worden :twisted:
Zou dat graag meemaken, heb nu al zoveel over je gelezen :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

dhc6 schreef:Zelfbouw filter, met aluminium airbox. Ben niet helemaal tevreden over het filter want denk dat ie erg fijn stof niet goed tegenhoud en weegt 250 gram. Ouwe Reus heeft een mooie K&N gevonden en is bezig die aan te passen. Als dat lukt wil ik die ook proberen.
Santé
Zo`n Santé heb ik op den duur ook in gedachte maar ik ga eerst voor orgineel om zsm weer het zand in te kunnen. Als i dan eenmaal goed rijdt wordt het een on going project.

@Loek: ik heb hele goeie ervaringen met mijn BMW`s maar rij er de laatste tijd helaas te weing op om hem stil te laten staan.
Ik heb met opzet de vraagprijs hoog gehouden om zogenaamde bandenschoppers en gelukszoekers buiten mijn e-maildeur te houden.
Iemand die echt geïnteresseerd is komt op de koffie en dan komen we er kwa prijs zeker uit.
Plaats reactie