Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

futurist schreef:ja ik kan ook wel een klodder in een zakkie op sturen
Dubbelzinnige opmerking, LOL
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar

:lol: :lol:
Ah het is grafietvet, daar kan ik wel aankomen want die gebruikte wij voor het invetten van onze 25 mm kanonnen.
Overigens hebben we nu 35 mm kanonnen met een ander afvuursysteem , daarvoor hebben we MC 12-10 als ik me niet vergis schijnt nog beter te zijn,
Ik zal eens neuzen.

Olie zit nog steeds in het nokkenbakje wat ik er vrijdag in gegoten heb dus Zappa heeft em goed olie dicht gemaakt :)

Dit is het, zou het geschikt zijn ?
MC1210® Heavy Grease is an NGLI “Grade 2,” lithium-based, extreme duty grease that is ideal for challenging climates and use in marine conditions. MC1210® contains Mil-Comm’s legendary TW25B® lubricant as a core product component. MC1210® delivers outstanding performance for extreme pressure and heavy load-carrying weapons. Approved for shipboard use by the U.S. Navy and and U.S. Coast Guard, MC1210® extends the life of parts and reduces the frequency of necessary maintenance. Parts run smoother and cooler. MC1210® is proven to be superior on gun mounts, recoil mechanisms, and slow-moving machine parts. All-synthetic, non-toxic.

Afbeelding

Overigens dat slow moving parts, de onderdelen van het kanon bewegen sneller dan de nokken en tuimelaars tijdens het vuren.
Laatst gewijzigd door kantelaar op zo mar 09, 2014 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandprutser 1e klas.
futurist

ja ja gaatjes dicht maken kan je tegenwoordig wel aan Zappa overlaten...............................
let op mag geen echt plakkend vet zijn, grafietvet is zo goed omdat grafiet (koolstof) moleculen zich gemakkelijk laten afschuiven (smeren) dus dat andere vet moet die eigenschap ook hebben.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

check ik ga ze naast mekaar houden en de verpakking lezen.
Zandprutser 1e klas.
Leo

futurist schreef:ja ja gaatjes dicht maken kan je tegenwoordig wel aan Zappa overlaten...............................
Gelukkig is i knoën en leest i niet mee
futurist

ik heb opnieuw ingelogd maar ook het streepje "on line"naast mijn avatar is niet gewijzigd
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

futurist schreef::lol: :lol:
ik heb opnieuw ingelogd maar ook het streepje "on line"naast mijn avatar is niet gewijzigd
futurist

Vreemd !
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Vreemde shit, hij heeft even een tijdje geen smering gehad anders was ie niet zo snel versleten in 300km maar ook niet de hele tijd niet anders was t veel erger geweest denk ik.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar

Geen tik meer . :mrgreen:

Ik hoor alleen de kleppen zachtjes tikken tegen de klepstelschroeven , zachtjes maar hoor ze wel.
Heeft alles te maken met mijn paranoïde denkwijze die ik de afgelopen anderhalf jaar heb ontwikkeld :x .
Ik stel de kleppen opnieuw als ik 100 km gereden heb of zo.

Ik hoop nu zo dat de plof gewoon blijft rijden zonder ellende :roll:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Ik weet het niet meer , tikkie terug en hard maar de motor loopt netjes .
tot 2 keer aan toe met de decompressie gehannest en kleppen gecontroleerd , balansas ketting gespannen stukje gereden en heb hem in de hoek gegooid , ben er klaar mee en geld is ook op trouwens.

Niet;
tuimelaars
nokkenas
balansas
naks
Kettingrollers
lek spruitstuk

Het decompressie asje had ik er nog uit gehaald en zie hele lichte slijtage , kan me niet voorstellen dat dat die tik nu veroorzaakt, iemand anders wel ?

Iets anders , ouwe reus had het over klepveren controleren, die krijg ik er natuurlijk niet uit zonder special tool laat staan de kop er niet af te hebben gehaald.
Kan ik iets controleren terwijl de veren geplaatst zijn ?

Ik ben veruit de grootste zeikerd van het forum met het langste "slooptopic" ooit en ben ook wel klaar met jullie lastig te vallen met mijn ellende maar ja opgeven wil ik eigenlijk niet.
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

Decompresseur-as drukt een klep een stukje open. Dan zou je aan de bovenkant van de tuimelaar van de uitlaatklep mechanische sporen moeten waarnemen in het omcirkelde deel van de tuimelaar.
DSC03148.JPG
DSC03148.JPG (28.03 KiB) 2910 keer bekeken
Maar tegelijkertijd komt de klep bij draaiende motor dan zo vaak tegen het asje van de decompresseur aan, dat het getik snel "afgelopen" is. Je geeft aan dat het asje OK is, dus deze kan je ook afvinken als oorzaak.

Wat betreft die klepveren: ik zou mij kunnen voorstellen dat deze na verloop wat slap worden, maar dat verklaart (toch) niet het getik. Klepveren kan je er in principe uit halen met een aangepaste lijmklem, en kan je hier misschien wel helpen (kop moet er idd vanaf). Het bijzondere is dat je wel even zonder de bijgeluiden hebt gereden na het kleppenstellen. Gaat het getik qua frequentie gelijk op met het toerental? Is het optoerend hetzelfde geluid als aftoerend? Verschil koud/ warm?

Ze hebben toch jouw blok deels gerepareerd met een onderdelen uit een extra meegeleverd blok...hebben ze daarbij ook de kleppen uit gebruikt? Want op de een of andere manier heb ik het gevoel dat een van de kleppen niet helemaal recht is, en dat zou je moeten kunnen zien aan de klepzitting, maar dan moeten de kleppen worden verwijderd. Een scheve klep draagt namelijk niet helemaal mooi tegen de klepzitting. Andere hobbytechneuten: klets ik uit mijn nek of is dat het onderzoeken waard?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

Dat zou kunnen..

Geloof dat de schooier maar weer eens langs moet komen, werk je nog in Amersfoort?
dhc6

Als een klep niet goed 'draagt" of de klepveren zijn slap dan hoor je géén tik maar helemaal niets want dan loopt ie niet, uitgesloten dus (wat mij betreft).

Een tik is speling,
Speling heb je tussen de klep tuimelaar en klep en tussen kleplichter en tuimelaar. Maar als de nok afslijt (door te weinig olie) hoor je ook een tik tussen de tuimelaar en de nok wat alleen maar erger wordt en niet met stellen weg gaat. Door de slijtsporen wordt de olie weg gedrukt en smeert niet meer, nok en tuimelaar vreten elkaar op. Ik neem aan dat je nog weet aan welke kant je de "oude" tuimelaar hebt gezet en als die opgevroten is? Oud op nieuw of ietsje scheef vernietigd de oliefilm, geen oliefilm is geen smering.

Als de tik met het motor toerental meegaat dan heb je weer je oude probleem, tank eraf, klepdeksel eraf dan zie je het direct. Zou er in ieder geval niet meer mee rijden tot je weet wat het is anders wordt je nokkenas opgevroten. Dan komt de vraag waarom die nok niet voldoende wordt gesmeerd en dus afslijt / tikt ??

Versleten of ingesleten oliepomp? Nok lager speling? Drukverlies?

Drukverlies: aan de linker kant van de nokkenas zit een gaatje (in het midden) dat het linker lager (net achter die rubberdop) smeert. Heb 3 nok assen met verschillende diameters, hoe groter de diameter hoe meer olie er naar het linker lager kan stromen, olie neemt de weg van de minste weerstand, en hoe minder olie er in het bakje komt te staan. Heb met epoxy dat gaatje dichtgemaakt en later op 1 mm geboord.(de kleinste maat die ik bij de andere nokken heb gemeten). Als je de oude nok nog hebt zou ik dat eens opmeten en ook van de nok die nu gemonteerd zit.

Heb hetzelfde aan de hand gehad en begrijp je frustratie. De kop/klepdeksel/nok as die bij mij het probleem gaven gebruik ik niet meer om gelijke problemen te vermijden en heb ook een nieuwe oliepomp gemonteerd.

Suc6

R

Heb lang geleden eens een kleine Cessna na onderhoud opgehaald waarvan de brandstofpomp ietsje scheef was gemonteerd en de nok opvrat (in minder dan 1 uur) wat resulteerde in een stilstaande prop door gebrek aan peut, dat kostte iets meer want moest landen in een amandel boomgaard. De bomen stonden daar wat krapper dan de spanwijdte.
Screen shot 2014-03-20 at 10.35.45 PM.png
Screen shot 2014-03-20 at 10.35.45 PM.png (54.18 KiB) 2904 keer bekeken
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki

Tja jongens, das pas diep in de materie duiken 8)
kantelaar

Dat is weer een hoop info waar ik mee verder kan en ga.

Ik trek de boel weer los en ga alles goed inspecteren en evt foto' s van maken van wat evt niet goed is.

Voor de duidelijkheid een uitleg van wat ik nu precies hoor;

Een tik die na een nieuwe tuimelaar en nokkenas er in gezet te hebben vrijwel weg was en nu erg hard is .
Ik hoor hem niet als de motor stationair loopt maar wel met gas geven in de vrij en tijdens het rijden als de toeren boven de 3500 toeren komen ongeveer.
Het klinkt precies zoals de kleppen zich bewegen ( zelfde ritme ) en verdwijnt ook bijna met gas terug en lage toeren.

Na de nieuwe onderdelen is het ritme hetzelfde gebleven maar het geluid van de tik iets verandert en snel verergerd dus ik denk dat het daar wel mee te maken moet hebben .

Wel zie ik met de inspectie deksels eraf en draaiende motor veel olie over de tuimelaars stromen en de nokken "zwemmen" goed in het olie bakje waar na een een dag of 3 nog steeds dezelfde hoeveelheid in stond.
Ook heb ik de tuimelaars en nokken ingevet met grafietvet.

Deze schooier werkt niet meer in Amersfoort maar is niet te beroerd weer eens langs te komen met een sloot bier :wink:
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki

Heb je ook gekeken of de nokkenasketting goed op spanning is?
kantelaar

Yep, met het vervangen van de nokkenas heb ik hem nog ontspannen en gespannen en gisteren heb ik hem gecontroleerd toen het lima deksel er af was .
Ik kan hem een beetje indrukken maar er zit zeker veel spanning op door de onlangs vervangen nieuwe naks .
Zandprutser 1e klas.
Thoran

Misschien een rare vraag, maar weet je wel zeker dat je een probleem hebt? Heb je er al een keertje iemand anders naar laten luisteren om te bepalen of de tik echt een tik is, en niet gewoon een mechanisch geluid dat bij de motor hoort?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6

kantelaar schreef:
Ik hoor hem niet als de motor stationair loopt maar wel met gas geven in de vrij en tijdens het rijden als de toeren boven de 3500 toeren komen ongeveer.
Het klinkt precies zoals de kleppen zich bewegen ( zelfde ritme ) en verdwijnt ook bijna met gas terug en lage toeren.

:wink:
Dit lezend geeft hoop. Als de nok en tuimelaar weer ingesleten zijn dan hoor je het ook stationair. Toch raad ik je aan weer alles te controleren voor je weer gaat rijden. Misschien is het wel de krukas moer die bij Futurist ook los zat? Goed luisteren met je stethoscoop zodat je weet waar het geluid exact vandaan komt.

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist

zou kunnen, maar dat gaf meer een kloppend geluid ipv tikken. het zou kunnen dat de moer nog niet helemaal los is maar wel de spieen laat tikken.....
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

Thoran schreef:Misschien een rare vraag, maar weet je wel zeker dat je een probleem hebt? Heb je er al een keertje iemand anders naar laten luisteren om te bepalen of de tik echt een tik is, en niet gewoon een mechanisch geluid dat bij de motor hoort?

Als het geluid snel erger word is in mijn optiek iets aan de hand wat opgelost moet worden. :mrgreen:

[/quote]

Dit lezend geeft hoop. Als de nok en tuimelaar weer ingesleten zijn dan hoor je het ook stationair. Toch raad ik je aan weer alles te controleren voor je weer gaat rijden. Misschien is het wel de krukas moer die bij Futurist ook los zat? Goed luisteren met je stethoscoop zodat je weet waar het geluid exact vandaan komt.

Suc6[/quote]

Ik ga vanavond sowieso goed luisteren en daarna gaat hij weer uit elkaar en ga weer zoeken

futurist schreef:zou kunnen, maar dat gaf meer een kloppend geluid ipv tikken. het zou kunnen dat de moer nog niet helemaal los is maar wel de spieen laat tikken.....
futurist
Die ga ik ook controleren.
Begin van de week heb ik op mijn werk het wphb uitgeprint , en ligt nu in een mooie klapper op de werkbank. :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
dhc6

quote : Als het geluid snel erger word is in mijn optiek iets aan de hand wat opgelost moet worden.

Je hebt helemaal gelijk maar voor dat je hem uit elkaar trekt: diagnose stellen waar de tik vandaan komt, (met je stethoscoop Doctor Big), elk gevolg heeft een oorzaak dus moet je die eerst vinden , zei Cruyf dat ooit??

Jouw ellende heeft mij nu echt overtuigd dat ik een oliedruk lampje ga monteren op mn nieuwe blok,

Succes man,

en :toost:

Niet de moed opgeven!
zappa.suzuki

Hij is zeker para maar denk dat er echt wat rammelt bij hem :wink:

Maar als t idd uit de kop komt zou het dan misschien kunnen dat de gaten waar de nokkenas in draait wat uit gelubberd zijn
Denk dat er weinig anders op zit dan de boel te bekijken en te controleren of er niet bv een ketting geleider rammelt of dat de nokkenaskettingspanner los zit, als er niks duidelijk beschadigt is/los zit of de zuiger kantelt dan maar de kop vervangen voor een ander gebruikt exemplaar.

Maar wil hem eerst horen lopen
frankn

Bij XT500 wil nog wel eens de tuimelaarasboringen in het klepdeksel uitlopen,
de assen worden dan met een extern boutje aangedrukt/geborgd.
Weet niet of het bij de BIG ook kan of wel eens gebeurd. :roll:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki

Nooit van gehoord maar alles kan.. en er zouden aan weerszijde van de tuimelaaras 2 golf ringen moeten zitten als er daar 1 of 2 van missen..
Plaats reactie