Wat je ook kunt vragen is wat je TBN is Total Base Nr. Die bepaalt oa of je olie aan vervanging toe is. Ze kunnen dan zien of je dopespakket uitgewerkt is.
Als je de olie alleen op slijtagedelen laat controleren weet je nog niet of je olie nog goed is. Bij de kleine inhoud zoals bij een motorfiets loont het normaal niet om je standtijd op te rekken aan de hand van oliemonsters. Een oliemonster zal ongeveer net zo veel kosten als een oliewissel.
Maar als je de olie toch laat onderzoeken is het misschien leuk te weten.
Beroepsmatig laten wij dit doen bij de oliebron in Zwijndrecht.
Inrijden hoe doe je dat?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Interesant weetje voor iemand die problemen heeft met slippende koppeling bij gebruik van synthetische olie.
In synthetische olie zijn fabrikanten verplicht om frictie-modifiers bij te doen om dit euvel te verhelpen. Dus opletten met synthetische olie in je motor te kappen die bestemd is voor wagens.
Met minerale en halfsynthetische olie heb je dat probleem niet, die heeft dan weer andere nadelen zoals sneller veranderen van viscositeit.
In synthetische olie zijn fabrikanten verplicht om frictie-modifiers bij te doen om dit euvel te verhelpen. Dus opletten met synthetische olie in je motor te kappen die bestemd is voor wagens.
Met minerale en halfsynthetische olie heb je dat probleem niet, die heeft dan weer andere nadelen zoals sneller veranderen van viscositeit.