Geplaatst: ma mar 20, 2006 21:32
Hangt er vanaf; als je vijftien minuten hebt/krijgt, dat kan al genoeg zijn. Wat kan jou het schelen als je vijftien strafminuten oploopt? Een lekke band levert al bijna het dubbele op!
Nop
Nop
noppenforum.nl - Trial, Cross, Enduro, Off-road, Rally, Allroad, motorreizen, rallies etc
https://board.noppenforum.nl:443/
Waar is het fout gegaan Hans? Je was nochtans goed op tijd aan de eerste CH. Daarna heb ik je niet meer gezien..pruus schreef:ik heb gisteren niet uitgereden. . .
Inderdaad. Da's één van de leukste dingen van het "enige vrouw tussen de mannen" zijnJBassie schreef:ze staan voor je in de rij Helen, dat moet je toch wel wat zelfvertrouwen teruggeven
Helemaal juist. En toch kan wat extra rijles wel helpen, precies omdat de goeie techniek niet genoeg geautomatiseerd is, en er enkel uitkomt als ik me helemaal goed in mijn vel voel (wat zelfs bij de gewone ritjes meer uitzondering dan regel is).AdventureRider schreef:Het probleem, Helen, zit niet in je kunde, maar in het, zoals je zelf ook al toegeeft, zelfvertrouwen. Dus een rij-cursus of rij-training zal niet veel helpen, zodra de begeleiding weg is, verval je weer in je oude gewoontes. Een bezoek aan een psycholoog(oge) is hier dan meer op zijn plaats.
Je moet vertrouwen hebben in je eigen mogelijkheden en de wil hebben om sneller en zekerder te rijden als dat je bewustzijn je oplegt. Ook bescheffen dat gas-bij de oplossing voor veel problemen is tijdens het rijden met een motorfiets. Dat gaat tegen je bewustzijn in omdat je bewustzijn juist op momenten waarin je de controle over de motorfiets dreigt te verliezen de gaskraan dicht draait. En juist dan ga je plat.
Uit je intro-verhaal begrijp ik dat je wel over je bewustzijn grens heengaat op het moment dat je mee (probeert) te rijden met sneller mannen/vrouwen. Dat is een natuurlijke reactie, en helemaal niets mis mee. Maar probeer, als je dat wilt, jezelf ook eens 100% te geven als niemand anders kijk. Je kan het wel, alleen denk je er teveel over na.
Wat wél zou kunnen, is vóór de enduro te voet een keertje langs de special lopen. Dan moet ik echter nóg vroeger opstaan, en halfzeven is voor mij al gortig vroeg. Voldoende slaap is bij mij één van de belangrijkste factoren om goed te rijden.Noppy schreef:Ik weet niet hoe jouw tijdschema's er bij de check points uitziet, maar heb je ook de kans om de special gewoon 'even' één keertje door te wandelen? Prent dan goed doe moeilijke stukken én de makkelijke omwegen in je hoofd en praat je naar de makkelijke stukken toe door het gas open te houden (desnoods halfopen, maar nooit echt dicht).
Dàt is exact wat ik meer moet automatiseren. Soms lukt het me, en voel ik me zoveel veiliger in de bochten. En toch, als ik met de poepers zit, dan ga ik weer achteraan als een bloemzak zitten. Erg hé!Noppy schreef:Jij stuurt, aggressief met je ellebogen omhoog, je kruis tegen de tank, je billen op de rand van het zadel en je belast ACTIEF je stepjes. Speel met je gewicht om bij de acceleratie uit een bocht grip te krijgen en blijf niet de hele rit statisch zitten op één plek.
Inderdaad! Eigenlijk was ik eerst best tevreden over mezelf op de verbindingsritten, omdat ik had uitgereden, met enkel twee keertjes een strafminuutje bij de "tronçon serré" (telkens maar een paar secondjes te laat). Maar mijn prestaties op de specials waren ondermaats, ik kon beter.huskie schreef:Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen
Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?Helen2 schreef:Inderdaad! Eigenlijk was ik eerst best tevreden over mezelf op de verbindingsritten, omdat ik had uitgereden, met enkel twee keertjes een strafminuutje bij de "tronçon serré" (telkens maar een paar secondjes te laat). Maar mijn prestaties op de specials waren ondermaats, ik kon beter.huskie schreef:Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen
Hoog?folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Juist, dus accepteer en geniet van het feit dat je pas 4 jaar deze heerlijke hobby mag uitoefenen, wij(op latere leeftijd begonne) hebben nog zoveel te genieten, terwijl die "snotapen" die vanaf hun 16de dit al doen "blase" zijn geworden en alles de gewoonste zaak van de wereld vinden.Helen2 schreef: Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
Vaak ook nog niet de kleinste haantjes. Mannen komen er meestal ook minder voor uit dat ze 'm ook knijpen. Als je uberhaupt een enduro rijdt vind ik je al een flinke meid. Hanniepannie gaat binnenkort voor het eerst mee de crossbaan op. Ze zou het vast leuk vinden om eens een keer niet het enige 'wijf' te zijn. Ikzelf kom ook alleen met enige moeite rond. Misschien zou dat wel goed zijn voor je zelfvertrouwen.Helen2 schreef:Hoog?folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
Vrouwen hebben een beter ontwikkelt zelfbeschermingmechanisme als mannen (die nogal zelfdestructief kunnen zijn). Het is als vrouw zijnde dus gewoon heel moeilijk om een man te overtreffen in een bezigheid waarbij veel gevaar (reëel of niet) aanwezig is. Wat dus niet meer of minder betekent als dat een man veel sneller het verstand op nul en het gas tegen de stuit kan zetten.Helen2 schreef:Hoog?folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid!
Ja vind ik ookNoppy schreef:Adventure,
Dít helpt écht;-)
Noppy
Tja, ik weet het, ik heb mijn natuur tegen.AdventureRider schreef:Vrouwen hebben een beter ontwikkelt zelfbeschermingmechanisme als mannen (die nogal zelfdestructief kunnen zijn). Het is als vrouw zijnde dus gewoon heel moeilijk om een man te overtreffen in een bezigheid waarbij veel gevaar (reëel of niet) aanwezig is. Wat dus niet meer of minder betekent als dat een man veel sneller het verstand op nul en het gas tegen de stuit kan zetten.
Bij een vrouw is daarentegen de motoriek minder ontwikkelt als bij mannen. Enduro rijden vergt veel van de motoriek van een mens; remmen, koppelen, schakelen, gas geven, lichaamspositie, kijken, enz., en dat allemaal tegelijkertijd en op elkaar afgestemd. Dat is erg moeilijk als je over individuele handelingen na moet ga denken. Enduro (motor) rijden moet eigenlijk uit reflexen bestaan. Reflexen zijn 10 tot 20 maal zo snel als bewust handelen. Schakel je bewustzijn uit voor het besturen van de motor, gebruik je bewustzijn voor het beoordelen van omgeving/route (die bocht dus).
Dus minder nadenken en meer doen. Relax.
Jullie zijn gewoon te lief!JBassie schreef:Helen,
Kijk even op deze link (met geluid!)
http://Helen.youaremighty.com/
Dat je het even weet