Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma mar 20, 2006 21:32
door Noppy
Hangt er vanaf; als je vijftien minuten hebt/krijgt, dat kan al genoeg zijn. Wat kan jou het schelen als je vijftien strafminuten oploopt? Een lekke band levert al bijna het dubbele op!

Nop

Geplaatst: ma mar 20, 2006 22:50
door pruus
ik heb gisteren niet uitgereden. . .

Geplaatst: ma mar 20, 2006 22:55
door pruus
mea culpa, mea maxima culpa!
Ik kan alleen volgas over akkers en paden, jij kunt meer als ik, Helen!

Geplaatst: ma mar 20, 2006 23:13
door huskie
Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen :lol:

Geplaatst: di mar 21, 2006 01:28
door gassen
Denk maar aan 1 ding; dit doe ik en dat is mijn HOBBY :!:
Is altijd mijn leuze, hoe zwaar het ook is.
Moet er ook bijzeggen dat er ritten bij waren waarbij ik dacht: "waar ben ik weer aan begonnen"?

En probeer "fluitend" op de motor te zitten (ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken).


Ps.
Crossen op een vlakke baan beginnen en dan elke week gaan, juist ook als de baan zwaarder wordt.

Geplaatst: di mar 21, 2006 10:40
door Gast
pruus schreef:ik heb gisteren niet uitgereden. . .
Waar is het fout gegaan Hans? Je was nochtans goed op tijd aan de eerste CH. Daarna heb ik je niet meer gezien..

Bij mij is het goed fout gegaan tijdens de 2de special. Onderuit gegaan en het heeft een tijd geduurd voor mijn motor terug de juiste kant op wou :(

Geplaatst: di mar 21, 2006 10:53
door Helen2
JBassie schreef:ze staan voor je in de rij Helen, dat moet je toch wel wat zelfvertrouwen teruggeven :wink:
Inderdaad. Da's één van de leukste dingen van het "enige vrouw tussen de mannen" zijn 8)

Geplaatst: di mar 21, 2006 10:55
door Klx300R
Ik dacht dat ik goed kon rijden,maar hier is het allemaal platteland en op snelheid,nu heb ik vorige week heel wat bijgeleerd, ben met een ervaren rijder "gusty" en wat kameraden naar beaujolais (belleville) getrokken en zijn daar gaan toeren, heb daar dingen opgeklommen die ik te voet nog niet zou doen, de eerste dag was een regelrechte ramp, tegen de middag was ik op sterven na dood, had geen klimtechniek,had geen techniek voor men motor recht te zetten... en men motor (YZ426) was veel te lang vertand in 1ste, na goed gerecupereerd te hebben heb ik toch men dag uitgereden. 2e dag ging al bij al goed,had het truukje door maar om de echt moeilijke"cotes" te doen had ik geen zin en reed ik rond en keek wat de anderen deden. De derde dag heb ik ook uitgereden en heb ik enkele zware "cotes" die de anderen deden ook gedaan en zo heb ik nu toch aleen beetje techniek en zie ik al uit naar de volgende keer. Oefenen is de bootschap, en voor de mannen die beaujolais niet kennen: is een ervaring in je leven die je niet kan vergeten.
greetz

Geplaatst: di mar 21, 2006 10:58
door Helen2
AdventureRider schreef:Het probleem, Helen, zit niet in je kunde, maar in het, zoals je zelf ook al toegeeft, zelfvertrouwen. Dus een rij-cursus of rij-training zal niet veel helpen, zodra de begeleiding weg is, verval je weer in je oude gewoontes. Een bezoek aan een psycholoog(oge) is hier dan meer op zijn plaats.

Je moet vertrouwen hebben in je eigen mogelijkheden en de wil hebben om sneller en zekerder te rijden als dat je bewustzijn je oplegt. Ook bescheffen dat gas-bij de oplossing voor veel problemen is tijdens het rijden met een motorfiets. Dat gaat tegen je bewustzijn in omdat je bewustzijn juist op momenten waarin je de controle over de motorfiets dreigt te verliezen de gaskraan dicht draait. En juist dan ga je plat.
Uit je intro-verhaal begrijp ik dat je wel over je bewustzijn grens heengaat op het moment dat je mee (probeert) te rijden met sneller mannen/vrouwen. Dat is een natuurlijke reactie, en helemaal niets mis mee. Maar probeer, als je dat wilt, jezelf ook eens 100% te geven als niemand anders kijk. Je kan het wel, alleen denk je er teveel over na.
Helemaal juist. En toch kan wat extra rijles wel helpen, precies omdat de goeie techniek niet genoeg geautomatiseerd is, en er enkel uitkomt als ik me helemaal goed in mijn vel voel (wat zelfs bij de gewone ritjes meer uitzondering dan regel is).
Bezoek aan de psych helpt niet echt :? (been there, done that!). Wat wél een opsteker voor het zelfvertrouwen is, is wanneer ik meekan met de jongens, óók die berg op, die modderpoel door, etc. Daar doe ik het voor!
Endurorijden is één grote oefening voor het zelfvertrouwen. Character building, yes! :twisted:

Geplaatst: di mar 21, 2006 11:02
door Helen2
Noppy schreef:Ik weet niet hoe jouw tijdschema's er bij de check points uitziet, maar heb je ook de kans om de special gewoon 'even' één keertje door te wandelen? Prent dan goed doe moeilijke stukken én de makkelijke omwegen in je hoofd en praat je naar de makkelijke stukken toe door het gas open te houden (desnoods halfopen, maar nooit echt dicht).
Wat wél zou kunnen, is vóór de enduro te voet een keertje langs de special lopen. Dan moet ik echter nóg vroeger opstaan, en halfzeven is voor mij al gortig vroeg. Voldoende slaap is bij mij één van de belangrijkste factoren om goed te rijden.
Noppy schreef:Jij stuurt, aggressief met je ellebogen omhoog, je kruis tegen de tank, je billen op de rand van het zadel en je belast ACTIEF je stepjes. Speel met je gewicht om bij de acceleratie uit een bocht grip te krijgen en blijf niet de hele rit statisch zitten op één plek.
Dàt is exact wat ik meer moet automatiseren. Soms lukt het me, en voel ik me zoveel veiliger in de bochten. En toch, als ik met de poepers zit, dan ga ik weer achteraan als een bloemzak zitten. Erg hé!

Geplaatst: di mar 21, 2006 11:05
door Helen2
huskie schreef:Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen :lol:
Inderdaad! Eigenlijk was ik eerst best tevreden over mezelf op de verbindingsritten, omdat ik had uitgereden, met enkel twee keertjes een strafminuutje bij de "tronçon serré" (telkens maar een paar secondjes te laat). Maar mijn prestaties op de specials waren ondermaats, ik kon beter.

Geplaatst: di mar 21, 2006 11:29
door folie
Helen2 schreef:
huskie schreef:Pruus, jij bent goed voor iedereens zelfvertrouwen :lol:
Inderdaad! Eigenlijk was ik eerst best tevreden over mezelf op de verbindingsritten, omdat ik had uitgereden, met enkel twee keertjes een strafminuutje bij de "tronçon serré" (telkens maar een paar secondjes te laat). Maar mijn prestaties op de specials waren ondermaats, ik kon beter.
Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?

Geplaatst: di mar 21, 2006 11:35
door Helen2
folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Hoog?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid! :roll:

Geplaatst: di mar 21, 2006 12:49
door huskie
Helen2 schreef: Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid! :roll:
Juist, dus accepteer en geniet van het feit dat je pas 4 jaar deze heerlijke hobby mag uitoefenen, wij(op latere leeftijd begonne) hebben nog zoveel te genieten, terwijl die "snotapen" die vanaf hun 16de dit al doen "blase" zijn geworden en alles de gewoonste zaak van de wereld vinden.
De moeilijkste passages rijden ze met de vingers in de neus, terwijl wij daar met knikkende knieen doorheen sturen. Heerlijk toch, dat gevoel van lukt het of lukt het niet :lol: :lol:
Wij zijn het gelukkigste, zeker weten......
Lange leven de onkundigen, die met hun ziel en zaligheid elke keer weer mogen rijden.

Geplaatst: di mar 21, 2006 12:51
door folie
Helen2 schreef:
folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Hoog?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid! :roll:
Vaak ook nog niet de kleinste haantjes. Mannen komen er meestal ook minder voor uit dat ze 'm ook knijpen. Als je uberhaupt een enduro rijdt vind ik je al een flinke meid. Hanniepannie gaat binnenkort voor het eerst mee de crossbaan op. Ze zou het vast leuk vinden om eens een keer niet het enige 'wijf' te zijn. Ikzelf kom ook alleen met enige moeite rond. Misschien zou dat wel goed zijn voor je zelfvertrouwen.

Geplaatst: di mar 21, 2006 18:09
door AdventureRider
Helen2 schreef:
folie schreef:Hahaha, dit komt me allemaal erg bekend voor. Mijn vriendin gaat sinds kort ook mee rijden en heeft ook de neiging om de lat voor zichzelf nogal hoog te leggen. Is het soms een vrouwending ?
Hoog?
Ik rij nu 4 jaar. En als er bij ons dan een nieuwe meerijdt, die nog maar een paar keer op een offroadmotor gezeten heeft, en die gaat dan soms rapper dan ik, dan ben ik lastig! Ik ben me ervan bewust dat, vrouw van middelbare leeftijd zijnde, ik minder kracht en aggressie heb dan de gemiddelde man, vooral dan degene die sinds hun 16e op brommerkes rondrijden, maar ik heb ook mijn fierheid! :roll:
Vrouwen hebben een beter ontwikkelt zelfbeschermingmechanisme als mannen (die nogal zelfdestructief kunnen zijn). Het is als vrouw zijnde dus gewoon heel moeilijk om een man te overtreffen in een bezigheid waarbij veel gevaar (reëel of niet) aanwezig is. Wat dus niet meer of minder betekent als dat een man veel sneller het verstand op nul en het gas tegen de stuit kan zetten.
Bij een vrouw is daarentegen de motoriek minder ontwikkelt als bij mannen. Enduro rijden vergt veel van de motoriek van een mens; remmen, koppelen, schakelen, gas geven, lichaamspositie, kijken, enz., en dat allemaal tegelijkertijd en op elkaar afgestemd. Dat is erg moeilijk als je over individuele handelingen na moet ga denken. Enduro (motor) rijden moet eigenlijk uit reflexen bestaan. Reflexen zijn 10 tot 20 maal zo snel als bewust handelen. Schakel je bewustzijn uit voor het besturen van de motor, gebruik je bewustzijn voor het beoordelen van omgeving/route (die bocht dus).

Dus minder nadenken en meer doen. Relax.

Geplaatst: di mar 21, 2006 19:55
door Noppy
Adventure,

Dít helpt écht;-)

Noppy

Geplaatst: di mar 21, 2006 21:30
door huskie
Noppy schreef:Adventure,

Dít helpt écht;-)

Noppy
Ja :lol: vind ik ook :lol:

Macho 8)

Maar waarschijnlijk heeft hij wetenschappelijk gezien gelijk :roll:

Geplaatst: di mar 21, 2006 21:51
door Helen2
AdventureRider schreef:Vrouwen hebben een beter ontwikkelt zelfbeschermingmechanisme als mannen (die nogal zelfdestructief kunnen zijn). Het is als vrouw zijnde dus gewoon heel moeilijk om een man te overtreffen in een bezigheid waarbij veel gevaar (reëel of niet) aanwezig is. Wat dus niet meer of minder betekent als dat een man veel sneller het verstand op nul en het gas tegen de stuit kan zetten.
Bij een vrouw is daarentegen de motoriek minder ontwikkelt als bij mannen. Enduro rijden vergt veel van de motoriek van een mens; remmen, koppelen, schakelen, gas geven, lichaamspositie, kijken, enz., en dat allemaal tegelijkertijd en op elkaar afgestemd. Dat is erg moeilijk als je over individuele handelingen na moet ga denken. Enduro (motor) rijden moet eigenlijk uit reflexen bestaan. Reflexen zijn 10 tot 20 maal zo snel als bewust handelen. Schakel je bewustzijn uit voor het besturen van de motor, gebruik je bewustzijn voor het beoordelen van omgeving/route (die bocht dus).

Dus minder nadenken en meer doen. Relax.
Tja, ik weet het, ik heb mijn natuur tegen.
Het koppelen hoef ik nu gelukkig niet meer te doen (tanx, Adje!), en voor de rest heb ik nog véél werk om de juiste reflexen te kweken. Als ik mijn bewustzijn uitschakel, blijft er immers enkel de angstreflex over. Achteruit gaan hangen en uitbollen. Niet de juiste reflex dus.
Ik moet bewust peptalk mijn brein insturen, ofwel een stevige Hoegaerden drinken. :drinking: Dat doet wonderen voor mijn rijstijl!

Geplaatst: do mar 23, 2006 22:24
door JBassie
Helen,

Kijk even op deze link (met geluid!)

http://Helen.youaremighty.com/


Dat je het even weet :D

Geplaatst: do mar 23, 2006 22:38
door huskie
:popcorn: :drinking: Gaaf filmpie
Dit MOET werken :lol:

zelfvertrouwen

Geplaatst: do mar 23, 2006 22:41
door Erik V
Als je deze muziek onder het rijden kon beluisteren doe je vlot 15 seconden minder over een special stage. Moet je wel die tekstbeelden niet voor ogen houden. :lol:

Geplaatst: do mar 23, 2006 23:03
door Helen
JBassie schreef:Helen,

Kijk even op deze link (met geluid!)

http://Helen.youaremighty.com/


Dat je het even weet :D
Jullie zijn gewoon te lief! :oops:
Het is hartverwarmend.:multi:

Geplaatst: vr mar 24, 2006 21:25
door henk-v
hela erik wat zie ik hier?Power to the people : KTM 525 EXC dit is nieuws

zelfvertrouwen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 22:57
door Erik V
@ henk-v : idd een nieuwe motor gekocht (ook aangepast aan mijn zelfvertrouwen :twisted: ), volgende week bouwt adje er nog een rekluse in en dan zal ik moeder de vrouw niet meer te veel moeten vragen vrees ik .....