Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr jan 27, 2006 14:11
door Fox-kid
Kun je even aan de kijkers thuis uitleggen hoe jullie het precies hebben gefixt.

Linkse tap, links boortje, linkse yoghurt?

Geplaatst: vr jan 27, 2006 14:29
door Noppy
@henkzelf:

Uh, nee,

Maar gaat een bout makkelijker/met minder weerstand en draait hij dan niet eerder kapot?

Noppy

Geplaatst: vr jan 27, 2006 16:04
door Zot
Fox-kid schreef:Kun je even aan de kijkers thuis uitleggen hoe jullie het precies hebben gefixt.

Linkse tap, links boortje, linkse yoghurt?
Boren ging bijna niet, doordat het breukvlak heel schuin liep, dus moest ik eerst met een heel klein rechts boortje proberen eerst alu warm gemaakt en klapjes gegeven om hem zo los mogelijk te hebben. Toen kwam die los met het rechtse boortje, maar de verkeerde kant op natuurlijk. Links boortje erin en hij kwam er weer uit, maar linkse boortje pakte niet echt lekker, dus ff bandenlichter tussen de kroonplaat en met een tangetje eruit gedraaid.

Het afgebroken boutje was trouwens duidelijk opgerekt. Dat kan ook door een vorige keer geweest zijn, want voor het loshalen van de bout die er nog in zat moest ik wel ongeveer de juiste hoeveelheid kracht zetten en die bout was niets aan te zien.

Geplaatst: za jan 28, 2006 22:40
door Fox-kid
Een geduldige klus voor een man met vaste hand. Ik neem aan dat Noppy even koffie ging zetten, toen je die boormachine er bij pakte!

Maat van mij liep ook de schuur uit toen we met een boormachine de dolgedraaide karterplug uitboorden en daarna weer draad gingen tappen.

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:08
door henkzelf
Noppy schreef:@henkzelf:

Uh, nee,

Maar gaat een bout makkelijker/met minder weerstand en draait hij dan niet eerder kapot?

Noppy
Als er bij mij iets stuk gaat, is het meestal met het losdraaien. Af fabriek zit er tegenwoordig nergens meer een beetje vet aan. Daardoor zie ik bij kroonplaat- en bijv. remklauw-bouten dat die loeivast gaan zitten (tenzij.. een lijkje vet). Ook het schroefpinnetje van je (Nissin) remklauw bijvoorbeeld. Kwestie van verschillende metalen en temperatuur (dan vooral kopervet).
Een gortdroge bout krijg je zelfs met een momentsleutel niet berouwbaar vast, omdat je niet weet of hij op de schroefdraad blijft hangen of dat ie -zoals het hoort- aanligt en op de juiste trekkracht is gebracht.

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:17
door Noppy
OK,

Ik heb kopervet in huis. Vanaf nu gaan er op alle delen die met alu in contact komen een puntje kopervet.

Op de bougie ook, geloof ik?

Noppy

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:36
door Zot
Noppy schreef:OK,

Ik heb kopervet in huis. Vanaf nu gaan er op alle delen die met alu in contact komen een puntje kopervet.

Op de bougie ook, geloof ik?

Noppy
Niet doen.

Dingen die op moment vast moeten zullen met vet te vast komen te zitten, tenzij in het wphb vet staat voorgeschreven. Bovendien gebruik je dan geen kopervet, maar gewoon lagervet.

Een bougie mag je zeker geen kopervet op doen :!:

Vroeger in de in gietijzeren cilinderkoppen wel, maar in alu echt niet.

Geplaatst: ma jan 30, 2006 22:02
door Noppy
Ro,

Alle aluminiumonderdelen die heet worden toch wel met kopervet? Afgezien van de cylinderkop?

Noppy

Geplaatst: ma jan 30, 2006 22:19
door hornet911
Het probleem met alles vast te zetten op moment is het volgende: dit kan in sommige gevallen niet accuraat zijn! Door vuil bvb. ontstaat er meer weerstand en zo kom je sneller aan je moment en zal de boel eigenlijk niet zo vast staan.

Vet zou het omgekeerd effect hebben, maar delen die snel roesten voorzie ik ook steeds van een beetje vet! Beter zo dan ze af te breken bij de volgende keer dat je ze eruit haalt..... :wink:

PS: rekbouten zijn véél accurater, dit omdat hun rekzone groot kan worden gemaakt (bepaald door constructeur). Deze worden eerder met graden vastgezet, dan op moment. Zo worden ze eerst op X aantal NM's gezet en vervolgens 90-180-......graden meer vastgezet. Nadeel is dat je ze maar een beperkt aantal keer kan gebruiken ....

Geplaatst: di jan 31, 2006 18:39
door Zot
Noppy schreef:Ro,

Alle aluminiumonderdelen die heet worden toch wel met kopervet? Afgezien van de cylinderkop?

Noppy
Ik gebruik het vrijwel niet. Uitlaat tapeinden doe ik koperen moeren op en het tapeind gaat erin met loctite, zodat er geen vuil en vocht e.d. bij kan.

Voor remmenpennen gebruik ik ook gewoon lagervet dat tot +/- 200 graden kan. Alleen als remmen ernstige piep problemen wil ik het soms gebruiken. Verder gebruik ik liever keramisch vet.