Bout afgebroken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik was bezig mijn bouten van de onderste kroonplaten aan te draaien.

Er stond 32 Nm voor die bouten in het werkplaatshandboek en ik heb een momentsleutel die van 20 Nm tot 100 Nm ging ingesteld op twee puntjes boven de 30.

Ik draaide ze om en om vaster in kleine stapjes. Klak...

Bout afgebroken.

Nou heb ik zaterdag a.s. een ritje dus ik wil d'r toch wel even een vervangende bout in draaien, maar dan moet die oude er eerst uit.

Hoe haal ik (nu de spanning er toch volledig af is) die bout er weer een beetje makkelijk uit. Ik kan nergens bij met een tang.

Tussen de twee 'kroonplaatknijpers' zit een spleet en daar zie ik die bout nog zitten.

Hoe los ik dat handig op :?: :idea:

Noppy
:toost:
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Erg klote!

Meestal draaien die bouten wel soepel dus moet het wel te doen zijn:

Bij mijn Yamaha lopen de gaten door, zodat je er ook vanaf de andere zijde tegen de bout aan kunt kijken. Misschien kun je vanaf die zijde meer bereiken?

Waar ik aan denk:
Optie 1:
Elektronisch lasapparaat. In een seconde de elektrode aanpikken en meteen het lasapparaat uitschakelen (een maat van je moet dan even bij de stekker staan en meteen uit het stopcontact trekken). De elektrode blijft aan de bout zitten en je kunt voorzichtig proberen de bout los te draaien. (mijn broer heeft hier meerdere keren succes mee gehad bij bijvoorbeeld afgebroken kopbouten van auto's. Deze bouten zaten dan diep onderin de schacht, geen bijkomen aan) Ik weet niet of dit goed gaat met het aluminium. Misschien moet je dit beschermen met bijvoorbeeld olie of vet?

optie 2:
Met een klein boortje een gaatje in de bout boren en hier een parker in draaien. Hopen dat je de parker voldoende vast kunt krijgen zodat je de hele handel weer linksom kunt draaien. (anders een linkse tap gebruiken)

Ik zou in iedergaval terwijl we naar de oplossing zoeken alvast de boel inspuiten met kruipolie.

Bij Reiger heb ik mijn voorpoten een keer laten fixen omdat ze nogal stug bleven. Toen ik later terug kwam om de boel een keer af te laten stellen gaf een monteur aan dat die bouten standaard al te strak worden gedraaid en dat daarmee de geleiders binnenin ovaal kunnen worden gedrukt. Die kerel daar controleerde hoe vast ik ze had zitten en draaide ze aan met een T-sleuteltje!


Succes en laat even weten hoe het je uit eindelijk lukt
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Klein gaatje boren en dan met een "verkeerd om" tap d'r in.

Dat is net zoiets als om draad te tappen in een gaatje, maar dan verkeerd om (linkse draad). Die draai je dan dus vast in je nieuwe gaatje en dan begint - hoop je - je bout mee te draaien.

Moeilijkste is het gaatje maken zonder de draad in je kroonplaat te beschadigen.
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Erwin,

Heb jij toevallig een links tappertje liggen?

Ik heb ze alleen rechts...

En jongens, hartelijk bedankt voor jullie suggesties :toost:

Noppy
:toost:
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

jawel. ik zal em vanavond in ieder geval in m'n tas stoppen
multiballs
Berichten: 105
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:06

een linkse tap drukt de bout uit elkaar in het geboorde gaatje
en gaat nog meer klemmen in het "huis"....

ik boor vaak een klein gaatje,
en sla er dan een klein 3/8 torx dopje in,
ongeveer torx 20 tot 35,
ligt eraan hoe dik de bout is...

de buit kan ook iets vervormen naar de lege ruimte in de torxdop....
zo kun je ongekende krachten zeten op de dop!!
en dan draai je hem er meestal zo uit.....
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Dat is ook een goeie tip. Verder heb ik toch bijna niets aan die torx dopjes, dus een beetje op timmeren mag best.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Links draaiend boortje gebruiken. Eventueel kun je vandaag bij mij (thuis) terecht om hem eruit het halen.
Neem dan gelijk die moment sleutel mee om te controleren.
Afbeelding
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Zot kun jij moment sleutels ijken.

Er is mij weleens veteld dat wanneer je een moment sleutel verder doordraaid dan het ingestelde moment,deze niet meer juis werkt.
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zot schreef:Links draaiend boortje gebruiken. Eventueel kun je vandaag bij mij (thuis) terecht om hem eruit het halen.
Neem dan gelijk die moment sleutel mee om te controleren.
Geweldig aanbod Zot!

Ik kijk even of ik bij mijn eigen autospullenhandelaar ook zo'n links boortje kan krijgen, aangezien ik het gevoel heb dat dit me wel eens vaker zou kunnen overkomen.

Gaat hij er niet uit, dan kan ik de linkse tap alsnog gebruiken.

Gaat hij er dan niet uit, dan moet ik de kroonplaat demonteren en de spulleboel vanaf de andere kant uitboren.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie suggesties!

Noppy
:toost:
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

met een beetje geluk staat dat linkse boortje vast en draai je de bout er met een noodgang uit! :lol:
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

was het wel 32nm?
Want da's erg veel voor een kroonplaat boutje, aangenomen dat dat de boutjes zijn die de vorkpoten vastklemmen.
Bij mij is dit maar 10nm
smurf.
BaGGeR
Berichten: 51
Lid geworden op: vr jun 25, 2004 23:01
Locatie: AllroadManiacs.nl
Contacteer:

Als je er inderdaad aan de "achterkant"ook bij kan heb je aan een rechtse tap ook voldoende. Gaatje in de achterkant boren, tap erin totdat die vast draai en de bout komt er aan de voorkant weer uit.

Pas wel op dat je de tap niet afbreekt :?
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Houten Klaas schreef:Zot kun jij moment sleutels ijken.

Er is mij weleens veteld dat wanneer je een moment sleutel verder doordraaid dan het ingestelde moment,deze niet meer juis werkt.
Niet ijken, maar wel controleren. Isse simpel te doen met een weegschaal o.i.d. Newton/meter = ff grof 0.1 kg/ meter

Lengte van de momentsleutel en kracht x arm en je bent er.
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Nee,

Hij heeft geen linkse boortjes, wel een links tapsetje.

Ro, heb jij ook een links tapsetje of zal ik die dinsdagavond maar even kopen?

Kan jij donderdag a.s. ergens?

Grx,
:toost:
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

TTT schreef:was het wel 32nm?
Want da's erg veel voor een kroonplaat boutje, aangenomen dat dat de boutjes zijn die de vorkpoten vastklemmen.
Bij mij is dit maar 10nm
32NM volgens het WPH. Boutje D om precies te zijn.

Volgende keer zet ik het wel handvast :D

Noppy
:toost:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Noppy schreef:Nee,

Hij heeft geen linkse boortjes, wel een links tapsetje.

Ro, heb jij ook een links tapsetje of zal ik die dinsdagavond maar even kopen?

Kan jij donderdag a.s. ergens?

Grx,
Ik heb alles. bel me maar op 030-6990813
Afbeelding
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Noppy schreef:Nee,

Kan jij donderdag a.s. ergens?

Grx,
Je komt nu wel gevaarlijk dicht bij het weekend Noppy! Niet te veel uitstellen, van uitstel komt afstel. A.S. zaterdag heb je een ritje!!

Ook altijd vervelend als je de oplossing denkt te hebben maar dat je dan nog niet verder kunt om dat je op een onderdeel of in dit geval op een stuk gereedschap moet wachten. Mensen die dat geduld dan niet kunnen opbrengen lopen de kans om iets dan helemaal te vernaggelen met verkeerd gereedschap.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Fox-kid schreef:
Noppy schreef:Nee,

Kan jij donderdag a.s. ergens?

Grx,
Je komt nu wel gevaarlijk dicht bij het weekend Noppy! Niet te veel uitstellen, van uitstel komt afstel. A.S. zaterdag heb je een ritje!!

Ook altijd vervelend als je de oplossing denkt te hebben maar dat je dan nog niet verder kunt om dat je op een onderdeel of in dit geval op een stuk gereedschap moet wachten. Mensen die dat geduld dan niet kunnen opbrengen lopen de kans om iets dan helemaal te vernaggelen met verkeerd gereedschap.
Ik zal die AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding wel rustig houden :D
Afbeelding
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

TTT schreef:was het wel 32nm?
Want da's erg veel voor een kroonplaat boutje, aangenomen dat dat de boutjes zijn die de vorkpoten vastklemmen.
Bij mij is dit maar 10nm
Bovenste kroonplaat op 25 Nm, onderste wat minder op 20 Nm ('t zijn M8 inbusbouten). Is bij een Yamaha (m'n ex dus) geloof ik ook zo, maar kan me zo voorstellen dat bij een ondersteboven gemonteerde upside-down :lol: zoals in een Suzi het moment wat hoger mag zijn vanwege grip op hardchroom i.p.v. op amuluminiminium.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

ook weer geregelt :)
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Dank je wel Ro! :P
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Daar word ik toch zooo emotioneel van, he, dat noppenmembers elkaar zo fijn helpen.
:cry: :wink: :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Noppy
Berichten: 2999
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb nu het 06-nr van Ro, dus ik kan mijn ANWB-contract gewoon opzeggen. Ro is nu, speciaal voor mij, dag en nacht beschikbaar... :wink:

Noppy
:toost:
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

en heb je er nu ook een beetje "vet" aan gedaan? Die stalen bouten willen graag vast gaan zitten in die "lichtmetalen" kroonplaten'; ik gebruik meestal wat kopervet op de schroefdraad en dan handvast (een kwart slag voor dat ie breekt).
Plaats reactie