Dan denk ik toch dat de 4-takt meer "vergevingsgezind" is.Jo VdB schreef: Ik moet de laatste seconden er niet absoluut afkrijgen... Daarvoor rij ik te slecht...
Jo VdB
Help ! Ik wil een 300 EXC proefrijden ...
Moderator: ghulst
Leuk zo'n discussie, met als topper dat Jo niet onder de indruk geraakt van een 300cc 2takt
Waar kun je dan nog van onder de indruk geraken
Jo weet je zeker dat je het gas tegen de stuit gedraait hebt?
Laatst reed ik weer eens op m'n 250cc tussen de boompjes door en gaf gas, zoals ik tegenwoordig doe met m'n 125cc. Nou, dat heb ik geweten. Doodsangst Geef mij maar m'n 125cctje.
O ik vergeet er bij te vermelden dat mijn postuur niet geheel overeenkomt met Jo z'n postuur.
Waar kun je dan nog van onder de indruk geraken
Laatst reed ik weer eens op m'n 250cc tussen de boompjes door en gaf gas, zoals ik tegenwoordig doe met m'n 125cc. Nou, dat heb ik geweten. Doodsangst Geef mij maar m'n 125cctje.
O ik vergeet er bij te vermelden dat mijn postuur niet geheel overeenkomt met Jo z'n postuur.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Het is te zeggen dat ik er wat meer van verwacht had. Maar zal ook wel gelegen hebben aan die 13x50 overbrenging en het feit dat die weide nogal klein was en het relatief lange gras nat was.huskie schreef: met als topper dat Jo niet onder de indruk geraakt van een 300cc 2takt
Anderzijds een paar "proef starts" gemaakt op gravel. Maar tegenover mijn 520 ging het naar mijn gevoel niet echt vooruit...
Jo VdB
Zit er nog verschil in de diverse 300cc 2takten, met als ware, zou een Gasgas misschien meer snelheid ontwikkelen. Niet elke 300cc cilinder hoeft evenveel pk's te leveren.
Nu is een 300cc natuurlijk gebouwt om z'n top bij 5000 toeren te leveren, waar een 4takt dat toch meer richting 7000 toeren doet. misschien zit hem daar het verschil in beleving. En dat door die kleine gearing dat effect helemaal verdwenen is.
Nu is een 300cc natuurlijk gebouwt om z'n top bij 5000 toeren te leveren, waar een 4takt dat toch meer richting 7000 toeren doet. misschien zit hem daar het verschil in beleving. En dat door die kleine gearing dat effect helemaal verdwenen is.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Jo VdB schreef:Gery,Gery400 schreef:moest ik terug louter competitie gaan rijden?
onmiddelijk terug zo'n 200
Gery
en als je de combinatie competitie en recreatief zou rijden, wat dan ?
P.S. Ik doe graag mee aan competitie, maar ook niet "fanatiek". Ik moet de laatste seconden er niet absoluut afkrijgen... Daarvoor rij ik te slecht...
Jo VdB
Jo,
daarom ben ik 3 jaar geleden terug naar 4T overgeschakeld
je hebt iets meer comfort op de 4T (alleen al dat verdomde knopje...)
ik gebruik het ding voor alles (behalve SM):
enduro (competie en balades),
cross (af en toe ook eens competitie "bij de streekpiloten"),
raid (vrij technische uitstapjes in Frankrijk en Spanje)
allemaal dingen die ik met de 200 ook kan (ooit de Raid Andalusië mee gereden, 2500 km op 8 dagen),
maar de 4T geeft mijns inziens meer comfort
Je kan iets minder alert zijn tijdens het rijden,
op technische beklimmingen is er steeds iemand thuis in de lagere toerenregionen,
autonomie is meer dan aanvaardbaar,
...
Neem je een 4T mee naar een rasechte modderpoel zoals Warnant of Gembloux tijdens een regenachtige dag,
en je staat dan kort op je pootjes zoals ik,
dan is zo'n 4T wel een handvol
Dan wens je voor zo'n 2T.
Ik stelde mezelf dan de vraag:
"hoe vaak zit je in die situatie?"
en ook:
"wat is de restwaarde van zo'n 2T?"
"zijn 2takten volgend jaar nog toegelaten?"
(aan dit laatste twijfel ik al lang niet meer, 2T blijft zolang er olie in de grond zit...)
De rijstijl op een 4T is anders,
veel minder agressief,
je rolt met het gashendel,
terwijl je met de 2T meer het ON/OFF principe hanteert
besluit:
't zijn allemaal toffe machines.
Ik geloof niet dat er nog slechte motoren bestaan
't Is een persoonlijke keuze,
en het ideale zou zijn indien je één van elk had
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Als kortpotige nieuwbakken 4T-rijder ben ik zeer blij dat Warnant en Gembloux er dit jaar niet bij zijn!Gery400 schreef:Neem je een 4T mee naar een rasechte modderpoel zoals Warnant of Gembloux tijdens een regenachtige dag,
en je staat dan kort op je pootjes zoals ik,
dan is zo'n 4T wel een handvol
Dan wens je voor zo'n 2T.
Helen
Beter een slecht karakter dan geen karakter