Hallo,
ik wil me (dringend) eventueel een KTM 300 EXC (2takt) aanschaffen.
Maar, ik heb nooit 2-takt gereden.
Daarom zou ik graag eens eventjes RUSTIG een kort proefritje maken met zo'n 300. Probleem is dat er bij de dealer geen 2de handse staan, en in mijn kennissenkring heeft niemand zo'n ding
KTM zelf is ook geen optie, helaas...
Omdat ik niet graag "blind" koop, zou ik toch graag eens zo'n 300 even "ondervinden". Mag gerust op openbare weg zijn. Ik wil gewoon eens weten hoe zo iets aan het gas hangt, hoe dat trilt, hoe dat aangetrapt moet worden, ...
Bedoeling is natuurlijk niet om je moto te stelen , dat spreekt voor zich
Ik woon in Hasselt, voor de Vlamingen gekend, voor de Nederlanders is dat zo'n 50 km van Maastricht.
Is er zo'n goede ziel op het forum die je moderator kan voorthelpen ???
Doe dan even een PB a.u.b. Dank je.
Jo VdB
Help ! Ik wil een 300 EXC proefrijden ...
Moderator: ghulst
Dan wil ik ook graag eens een testritje maken op zo'n KTM 300 exc
Ik heb laatst eens op een 2005 KTM 250 exc een stukje mogen rijden maar daar was ik toch niet echt van onder de indruk ( behalve van het lagere gewicht )
Dus als er iemand is die zo'n 300 heeft ( wel van 2004 of 2005 ) dan hou ik me ook aanbevolen voor een testje.
Ik heb laatst eens op een 2005 KTM 250 exc een stukje mogen rijden maar daar was ik toch niet echt van onder de indruk ( behalve van het lagere gewicht )
Dus als er iemand is die zo'n 300 heeft ( wel van 2004 of 2005 ) dan hou ik me ook aanbevolen voor een testje.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Wat ben jij van plan Ad?? Ga je Honda na zoveel jaren verlatenadje schreef:Dan wil ik ook graag eens een testritje maken op zo'n KTM 300 exc
Ik heb laatst eens op een 2005 KTM 250 exc een stukje mogen rijden maar daar was ik toch niet echt van onder de indruk ( behalve van het lagere gewicht )
Dus als er iemand is die zo'n 300 heeft ( wel van 2004 of 2005 ) dan hou ik me ook aanbevolen voor een testje.
Weet ik pas na een testrit Maar dan moet ik er nog hard over nadenkenJBassie schreef:Wat ben jij van plan Ad?? Ga je Honda na zoveel jaren verlatenadje schreef:Dan wil ik ook graag eens een testritje maken op zo'n KTM 300 exc
Ik heb laatst eens op een 2005 KTM 250 exc een stukje mogen rijden maar daar was ik toch niet echt van onder de indruk ( behalve van het lagere gewicht )
Dus als er iemand is die zo'n 300 heeft ( wel van 2004 of 2005 ) dan hou ik me ook aanbevolen voor een testje.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ieder jaar kun je in oktober terecht in Honville op de KTM-testing-day. Daar kun je gratis de nieuwste modellen, zelfs alle modellen als je dat wenst, aan de tand voelen op een zeer selectief endurocircuit. Ik zal eens omhoren als ik geen 300 kan lenen voor de meeting in Neeroeteren, maar ik kan niks beloven.
Erik,
zo lang kan ik niet wachten...
Ik wil deze week nog een beslissing nemen, hetzij een 300 EXC hetzij mijn 520 EXC reviseren...
Trouwens, afstand is geen bezwaar voor me. En wat er tegenoverstaat als beloning, daar raken we met de gelukkige (?) bezitter van zo'n 300 EXC ook wel uit !
Please help !!
Vandaag nog bij KTM-dealer Damiaens langsgeweest, maar die hebben dus niks tweedehands staan wat kan geprobeerd worden
Jo VdB
P.S. @ Ad --> als ik er eentje koop, dan mag je de mijne onmiddellijk eens komen proberen, dat is beloofd !
zo lang kan ik niet wachten...
Ik wil deze week nog een beslissing nemen, hetzij een 300 EXC hetzij mijn 520 EXC reviseren...
Trouwens, afstand is geen bezwaar voor me. En wat er tegenoverstaat als beloning, daar raken we met de gelukkige (?) bezitter van zo'n 300 EXC ook wel uit !
Please help !!
Vandaag nog bij KTM-dealer Damiaens langsgeweest, maar die hebben dus niks tweedehands staan wat kan geprobeerd worden
Jo VdB
P.S. @ Ad --> als ik er eentje koop, dan mag je de mijne onmiddellijk eens komen proberen, dat is beloofd !
ikzelf rij met een wr 450,zou alleen naar tweetakt overschakelen voor
een,..........exc300 ( evt versie six days).
Prima keus wat mij betreft.
Heb al eens met een 200 gereden, wat mij betreft niet goed.
Maar de 300 is super.
enorm power,komt geleidelijk op,niet supernerveus en zeer wendbaar.
In vergelijking met Jo zijn legertank waar hij nu mee rijdt (520 exc-4T)is dit dag en nacht verschil.
een,..........exc300 ( evt versie six days).
Prima keus wat mij betreft.
Heb al eens met een 200 gereden, wat mij betreft niet goed.
Maar de 300 is super.
enorm power,komt geleidelijk op,niet supernerveus en zeer wendbaar.
In vergelijking met Jo zijn legertank waar hij nu mee rijdt (520 exc-4T)is dit dag en nacht verschil.
Als iemand een endurootje wil laten proberen op de noppenmeeting, dan houdt ik mij aanbevolen. Dan wordt het een test rit voor mijn vader zijn plannen, want die wil ook een enduro aan gaan schaffen.Erik V schreef:Ieder jaar kun je in oktober terecht in Honville op de KTM-testing-day. Daar kun je gratis de nieuwste modellen, zelfs alle modellen als je dat wenst, aan de tand voelen op een zeer selectief endurocircuit. Ik zal eens omhoren als ik geen 300 kan lenen voor de meeting in Neeroeteren, maar ik kan niks beloven.
Maar vooral voor de fun natuurlijk. Ik heb niet voor niets dat roze papiertje gehaald
Laatst gewijzigd door JBassie op do apr 14, 2005 15:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik kan nog wel even wachten want ik heb nog een motor die het goed doet maar op het eind van het jaar moet er toch weer een verse komen , en wat dat dan wordt ????????????Jo VdB schreef: zo lang kan ik niet wachten...
P.S. @ Ad --> als ik er eentje koop, dan mag je de mijne onmiddellijk eens komen proberen, dat is beloofd !
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Jo, bel WPM in Lochem eens of Lemmens in Veldhoven, die hebben zoveel 2e hands KTM enduro's staan dat het wel heel gek wil lopen als daar geen 300 bij staat.
De 300 (evenals de WR 360 van Husqvarna) staan bekend als de tractors onder de tweetakten en hebben wel een beetje het karakter van een dikke viertakt (met als grote voordeel het lagere gewicht en makkelijker om aan te sleutelen).
Echt laten janken (zoals een 250 cc tweetakt) om snelheid te maken is niet nodig, ze maken meters zonder dat het ding over de kop gaat.
Als je van een dikke tweetakt afkomt en een tweetakt wilt is dit de enige optie denk ik.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen toen ik van de TE 610 af kwam en op de WR 360 ging rijden ik er wel een tijdje aan heb moeten wennen maar daarna er wel heel content mee was (én nog steeds ben).
En ze gebruiken wel een tikkie meer benzine (voor onderweg ook zelf olie meenemen).
Succes met je aankoop!
De 300 (evenals de WR 360 van Husqvarna) staan bekend als de tractors onder de tweetakten en hebben wel een beetje het karakter van een dikke viertakt (met als grote voordeel het lagere gewicht en makkelijker om aan te sleutelen).
Echt laten janken (zoals een 250 cc tweetakt) om snelheid te maken is niet nodig, ze maken meters zonder dat het ding over de kop gaat.
Als je van een dikke tweetakt afkomt en een tweetakt wilt is dit de enige optie denk ik.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen toen ik van de TE 610 af kwam en op de WR 360 ging rijden ik er wel een tijdje aan heb moeten wennen maar daarna er wel heel content mee was (én nog steeds ben).
En ze gebruiken wel een tikkie meer benzine (voor onderweg ook zelf olie meenemen).
Succes met je aankoop!
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Hij bevalt zo goed dat hij hem nieteens smerig durft te maken op de crossbaan . Maar bij wpm moeten ze zo'n fiets wel hebben volgens mij... Is alleen nogal een eindje rijden vanaf belgie .
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Bij WPM hebben ze altijd wel een 300. Kijk maar op www.wpmmotors.nl (wordt dagelijks bijgehouden)Rudy schreef:Hij bevalt zo goed dat hij hem nieteens smerig durft te maken op de crossbaan . Maar bij wpm moeten ze zo'n fiets wel hebben volgens mij... Is alleen nogal een eindje rijden vanaf belgie .
kijk eens bij Sommer (www.ktm-sommer.de)
Ik begrijp dat je daar op alle KTMS's na afspraak een proefrit kan maken.
Is in duitsland maar ik denk vanuit hasselt dichterbij dan WPM
Ik begrijp dat je daar op alle KTMS's na afspraak een proefrit kan maken.
Is in duitsland maar ik denk vanuit hasselt dichterbij dan WPM
smurf.
Morgen zondag ga ik lekker even proefrijden op het crossterrein van MSC Kleinhau (tussen Aken en Keulen, in buurt van Düren).
Wat zijn deze forums toch fijn !! Lekker mede-offroad-liefhebbers in binnen- en buitenland ontmoeten !
Marcus Froitzheim (KTM club Duitsland en moderator op Offroadforen.de) laat me op zijn 05-model rijden...
Ik zal 's avonds even mijn ervaring posten.
Jo VdB (die een goede fles chateau Chasse Spleen -Moulis en Médoc- zal meenemen ! )
Wat zijn deze forums toch fijn !! Lekker mede-offroad-liefhebbers in binnen- en buitenland ontmoeten !
Marcus Froitzheim (KTM club Duitsland en moderator op Offroadforen.de) laat me op zijn 05-model rijden...
Ik zal 's avonds even mijn ervaring posten.
Jo VdB (die een goede fles chateau Chasse Spleen -Moulis en Médoc- zal meenemen ! )
En Jo ??????????
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ik was er ook al benieuwd na, als Jo maar geen waterplassen is tegengekomen .
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Voila, ik ben fris gewassen , dus tijd voor een summier verslag.
Wat was niet standaard aan de 300
a) 3 cm verhoogd stuur
b) hoog zadel
c) 13 x 50 overbrenging
d) SXS-pijp
e) Six Days demper
f) 4.4 veren voor
g) PDS XL achter
Commentaar op
a) perfect
b) perfect
c) ik vond dit nogal kort !
d) en e) weet ik niet
f) + g) voor mijn postuur aanbevolen, dus OK
Starten was fluitje van een cent, moto leek ook veel smaller als mijn 520. Alleen vind ik het moeilijk "wennen" aan die uit-stekende pijp vooraan...
Ook al was hij m.i. heel kort gegeard, toch kon je makkelijk ermee vertrekken. Een paar keer op nat gras gereden, en pas wanneer je het gas effectief hard opende, slipte hij weg achteraan ! Dus qua doseerbaarheid goed.
Motorrem is niet te vinden bij zo'n tuig, maar dat wisten de meesten wel.
Ik, die van een XR 650 en een EXC 520 kom, had er weer een nieuwe gewaarwording bij !
Trillen of dergelijke deed de motor niet (herinner me vorig jaar iets anders van een Husqvarna 380 van eind de jaren negentig...)
Ik had me hem wel nog sterker voorgesteld...
Conclusie : de motor heeft me niet teleurgesteld, maar het was ook niet fantastisch...
Wat was niet standaard aan de 300
a) 3 cm verhoogd stuur
b) hoog zadel
c) 13 x 50 overbrenging
d) SXS-pijp
e) Six Days demper
f) 4.4 veren voor
g) PDS XL achter
Commentaar op
a) perfect
b) perfect
c) ik vond dit nogal kort !
d) en e) weet ik niet
f) + g) voor mijn postuur aanbevolen, dus OK
Starten was fluitje van een cent, moto leek ook veel smaller als mijn 520. Alleen vind ik het moeilijk "wennen" aan die uit-stekende pijp vooraan...
Ook al was hij m.i. heel kort gegeard, toch kon je makkelijk ermee vertrekken. Een paar keer op nat gras gereden, en pas wanneer je het gas effectief hard opende, slipte hij weg achteraan ! Dus qua doseerbaarheid goed.
Motorrem is niet te vinden bij zo'n tuig, maar dat wisten de meesten wel.
Ik, die van een XR 650 en een EXC 520 kom, had er weer een nieuwe gewaarwording bij !
Trillen of dergelijke deed de motor niet (herinner me vorig jaar iets anders van een Husqvarna 380 van eind de jaren negentig...)
Ik had me hem wel nog sterker voorgesteld...
Conclusie : de motor heeft me niet teleurgesteld, maar het was ook niet fantastisch...
Jo, met die overbrenging kan die motor niet tot zijn recht komen. Die eerste versnelling is standaard al kort, en nu krijg je geen idee van het traktor-vermogen dat veel meer op een crosser gaat lijken (meer wielspin). Mijn maatje Guy heeft een 2001 gehad en die heeft ook even moeten wennen, maar na een tijdje reed hij werkelijk overal op, en ook de topsnelheid was dik in orde. Het karakter van de motor kun je ook nog makkelijk veranderen door de regelschroef vd powervalve te verdraaien. Daarmee wordt het opengaan van die klep vervroegd/vertraagd.
Wat doet die powervalve precies? (een niet-2T kenner )
Toen ik je verslag las vond ik een 13/50 al ongewoon kort! Mijn 250 had een 13/49 en vond ik ook zéér kort, dus op een 300....... Raar dat hij dan niet enorm krachtig overkwam?
Toen ik je verslag las vond ik een 13/50 al ongewoon kort! Mijn 250 had een 13/49 en vond ik ook zéér kort, dus op een 300....... Raar dat hij dan niet enorm krachtig overkwam?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
in het kort:hornet911 schreef:Wat doet die powervalve precies? (een niet-2T kenner )
Toen ik je verslag las vond ik een 13/50 al ongewoon kort! Mijn 250 had een 13/49 en vond ik ook zéér kort, dus op een 300....... Raar dat hij dan niet enorm krachtig overkwam?
Powervalve regelt de uitlaatpoort timing waarmee de powerband vergroot wordt.
13/49 op een andere motor zegt natuurlijk niet zoveel, interne bakverhoudingen kunnen natuurlijk anders zijn . Ik denk ook dat de snelheidsbeleving op een 2-takt anders is, een 4 takt gaat van onderuit er als een gek vandoor terwijl een 2-takt toch wat meer in zijn powerband moet zitten. Al is die bij een 300exc wel behoorlijk breed als ik de verhalen zo lees .
En Jo, weet je nu al wat je wilt gaan doen?
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Jo, 13:50 gearing is wel erg kort. Standaard is 14:50, voor zwaar bouwland 14:51. De powervalve kan niet door een schroefje worden beinvloedt. Tot 2004 wel maar dat was het oude type motorblok. Vanaf 2004 zijn er optionele veren voor de verschillende afstelling van de powervalve.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
ik vind het normaal dat je niet onder de indruk bent, Jo,
maar geloof me,
eens je de gebruiksaanwezig door hebt,
kom je niet meer van dat ding af!
toen ik van LC4 naar een 200 EXC overstapte,
vond ik er ook niks aan...
die moto remde niet,
die moto trok niet,
die moto was veel te licht (!!!),
enz...
éénmaal ik enkele keren met het ding gereden had,
veranderde mijn inzicht.
je moet enkel je rijstijl even aanpassen,
en dan is er geen houden meer aan.
't is en 't blijft een 2-takt,
en de 300 is het kortst wat een 2T bij een 4T kan geraken,
maar het vergt een aanpassing
moest ik terug louter competitie gaan rijden?
onmiddelijk terug zo'n 200 (voor mijn postuurtje ideaal)
Gery
maar geloof me,
eens je de gebruiksaanwezig door hebt,
kom je niet meer van dat ding af!
toen ik van LC4 naar een 200 EXC overstapte,
vond ik er ook niks aan...
die moto remde niet,
die moto trok niet,
die moto was veel te licht (!!!),
enz...
éénmaal ik enkele keren met het ding gereden had,
veranderde mijn inzicht.
je moet enkel je rijstijl even aanpassen,
en dan is er geen houden meer aan.
't is en 't blijft een 2-takt,
en de 300 is het kortst wat een 2T bij een 4T kan geraken,
maar het vergt een aanpassing
moest ik terug louter competitie gaan rijden?
onmiddelijk terug zo'n 200 (voor mijn postuurtje ideaal)
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Gery,Gery400 schreef:moest ik terug louter competitie gaan rijden?
onmiddelijk terug zo'n 200
Gery
en als je de combinatie competitie en recreatief zou rijden, wat dan ?
P.S. Ik doe graag mee aan competitie, maar ook niet "fanatiek". Ik moet de laatste seconden er niet absoluut afkrijgen... Daarvoor rij ik te slecht...
Jo VdB