Knie brace

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ik heb nog geen brace,wel as. donderdag een kijkoperatie.Nu maar afwachten of de arts er eentje voorschrijft.
nupke
Berichten: 280
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 22:54
Locatie: Deurne

Ik ga niet overdrijven maar het is echt een fijne brace, totaal geen hinder van ondervonden, heb 'm afgelopen zondag 6 uur aangehad en géén drukpunt ervaren. Mag ook wel, ze hebben 'm tenslotte helemaal naar de maten van m'n knie/been gemaakt.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Net terug van de kijkoperatie,ik was er eerst bang voor dat ze niets konden vinden,het was duidelijk een meniscus,10 tot 20 % procent weggenomen van de buitenste meniscus.Over 2 weken terug en meteen een verwijzing voor een CTI brace ophalen.Operatie is me 100% meegevallen.

grt Klaas, wel zo'n 6 weken aan de kant.
nupke
Berichten: 280
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 22:54
Locatie: Deurne

Houten Klaas schreef:Net terug van de kijkoperatie,ik was er eerst bang voor dat ze niets konden vinden,het was duidelijk een meniscus,10 tot 20 % procent weggenomen van de buitenste meniscus.Over 2 weken terug en meteen een verwijzing voor een CTI brace ophalen.Operatie is me 100% meegevallen.

grt Klaas, wel zo'n 6 weken aan de kant.
Suc6 met herstellen Klaas!, niet vergeten dat de chirurg op je verwijskaart "totaalruptuur" moet vermelden anders wordt er niets vergoed!
By the way; heb je die motortrailer nog overgenomen die bij vraag en aanbod te koop stond?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ja.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Klaas,

Wat denk je van een Asteriks Cell brace?

http://www.fastbydesign.com/asterisk.html

Noppy
:toost:
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Toevallig deze week cti aan laten meten , wanneer alles klopt zijn ze aankomende week klaar met pattella cup.
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Ik was dit topic vergeten,afgelopen donderdag weer terug geweest naar van Norel, in de wachtruimte nog wat gekletst met Frank van Dragt van Abbink racing 125 onk,ek en ide. Hij had zijn schippersbotje gebroken, hij heeft net zo lang een orthopeed gezocht die hem het volgende weekend weer kon laten rijden,maar goed dat Tamada dit niet heeft gedaan,anders had vdg niet gereden.Frank is een plaatsgenoot. Het valt mij op dit moment eigenlijk een beetje tegen,wel veel sporten maar nog steeds pijn en veel vocht in de bakersecyste. Een schrijnerig gevoel en wat slotklachten.Zal mij benieuwen, wanneer ik volgend weekend weer ga rijden met brace.
Laatst gewijzigd door Houten Klaas op wo mei 25, 2005 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nu een jaar geleden een val gehad waarbij ik de linkerknie en linkerenkel bezeerde. Ik heb nog steeds af en toe bij het naar beneden lopen van een trap af en toe een steek in mijn knieschijf.(ik denk dat ik onder mijn knieschijf moet zeggen). Ik kan er wel alles mee doen dus. Voetballen en crossen. Ik heb er dus echt geen problemen mee, maar toch heb ik toen iets stevig bezeerd. Dus waarschijnlijk gaat het ook bij jouw, zeker met jouw kwetsuur, nog wel een tijdje duren voordat alle klachten weg zullen zijn.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Vanavond mijn braces opgehaald bij In St.Athonis.

Zaterdag weer rijden,eindelijk.

Als ik net zoveel pech heb als de offroader dit weekend in Nunspeet lig ik gauw in het ziekenhuis. Hij is tijdens zijn vlucht voor de boswachter plat gegaan, de boswachter heeft hem niet kunnen ontwijken en heeft hem aan gereden,hij is afgevoerd naat het ziekenhuis. :cry:
Tony
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 15, 2005 19:50
Locatie: Zutphen

Noppy schreef:Klaas,

Wat denk je van een Asteriks Cell brace?

http://www.fastbydesign.com/asterisk.html

Noppy
He Noppy,

kijk eens eerder in deze thread!

maar ze zijn Super !

Heb net ook de Asteriks Cell brace en al weer een paar keer in de akker mee gereden.
Eve wennen maar daarna merk je er nix meer van tijdens het rijden.
Wel tijdens het lopen, voelt een beetje groot aan, dus ga je raar lopen, maar dat gaat waarschijnlijk ook wel over.
Er wordt veel op internet over geschreven:

http://dirtrider.net/drn_tested/kneebraces/a_cell.html

Past prima, makelijk aan te doen, en past gewoon onder mijn crossbroek.
Wel zweten, maar er zit een soort sok onder voor de waterafvoer.
Misschien ga ik er ook mee snowboarden en wakeboarden (afhankelijk van blesure herstel).

Niet te krijgen in NL.
Er is een duitse mx winkel in beieren die ze voor veel geld verkoopt.
Ik heb ze laten meenemen uit de USA. das verreweg het goedkoopste.
"Mech" sprak er ook al over
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Houten Klaas schreef:Vanavond mijn braces opgehaald bij In St.Athonis.

Zaterdag weer rijden,eindelijk.

Als ik net zoveel pech heb als de offroader dit weekend in Nunspeet lig ik gauw in het ziekenhuis. Hij is tijdens zijn vlucht voor de boswachter plat gegaan, de boswachter heeft hem niet kunnen ontwijken en heeft hem aan gereden,hij is afgevoerd naat het ziekenhuis. :cry:
Hé, ik las mijn posting over die aangereden rijder.

Hij was dus niet op de vlucht.Hij reed normaal met zijn lc8 door de bossen,weliswaar illegaal,maar zonder enig pardon van zijn motor gekegeld door een dwaas van SBB.
nupke
Berichten: 280
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 22:54
Locatie: Deurne

ff een vervolgje op m'n CTI2 brace;
Hij is middendoor!!!
En dan in de zin van het materiaal bestaat uit meerdere lagen, een tussenlaag is losgelaten en steeds verder gaan scheuren. Heb 't ding teruggebracht en zojuist te horen gekregen dat dit 100% garantie is, ik krijg dus een nieuwe! Kan ik gelukkig weer gaan volleyen :wink: :wink:
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Hallo Klaassie,

Ik heb alle bovestaande berichten oppervlakkig gelezen omdat iedereen zijn eigen mening heeft over wat het beste is ter preventie van knieblessures, zo ook ik.... :?

3 maanden geleden heb ik mijn voorste kruisband van mijn rechterknie afgescheurd. na "revalidatie" is mij aangeraden door o.a. de heren van orthopedie en mijn fysiotherapeut, is zorgen dat je benen zo sterk mogelijk worden/blijven door extra training. Aan een brace kun je wennen wat ook niet goed is. Daarnaast kun je door het met een brace "op slot" van je knie andere blessures oplopen (heup?)

Een brace is hardstikke leuk en levert tussen de oren een misschien veilig gevoel, maar ook met een brace bestaat de kans dat je gewoon de boel scheurt/breekt of wat dan ook maar...

Mij is ook verteld dat het dragen van een soort tubbigrip (strakke elastische band) om je knieen een soortgelijk effect (zonder uiteraard de hoekbeperking die waarmee je een brace kunt instellen) genereert als een brace....schijnt dat je grijze massa door het dragen van zo'n tubbigrip eerder kan reageren op verkeerde bewegingen die je maakt waardoor je blessures oploopt....uiteindelijk zit het weer tussen de oren.

Kortom; zorg voor een paar sterke poten onder de bips, das 't allerbeste!!

(PS, ik heb dus een CTI aangemeten gekregen maar ik vindt het een pokke ding wat echt niet lekker zit)
Mooi werk!!
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb gezocht op Tubbigrip maar niets zinvols kunnen vinden.

We gaan dit weekend het wedstrijdje rijden rond Goirle (in de sneeuw) en ik heb uiteraard mijn kniebraces aan.

Als ik dan wat breek, is het uiteraard erg jammer...

Het kan ook zijn dat we doodvriezen, want we gaan kamperen in onze tttt.... .tentjes :roll:

Noppy
:toost:
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Een "tubbigrip" is niets anders als en strakke elastisch kous die je, na het oplopen van de blessure (bij mij dus de voorste kruisband af) draagt om het vocht zsm mogelijk uit je knie te krijgen. Je ziet ze ook wel van neopreen met een gat op de plaats van je knieschijf.

Het dragen van een "tubbigrip" zorgt voor een stukje bewustzijn waardoor je met het dragen van zo'n kousje sneller kunt reageren op foute bewegingen die funest zijn voor je knie. Door het dragen van zo'n ding blijft je knie/been gewoon in beweging, wordt niet "gestuurd" en wordt dus snel weer sterker......en dat is uiteindelijk de bedoeling.

Zo, en nu ga ik hinkstapspringend naar mijn werk, dat kan ik al weer met mijn 3 maanden oude blessure :P
Mooi werk!!
Tony
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 15, 2005 19:50
Locatie: Zutphen

He Dion,

Ga je die knieband laten maken ?
Hoe lang ga je dan revalideren ?
Ik ben volgende week aan de beurt.
Mijn revalidatie programma duurt ca 9 maanden.

m.b.t. brace:

Mij is aangeraden om niet direkt na die 9 maanden vol de boel te belasten.
Een Brace is voor de overgangs periode.
Ik schat zo dat ik vanaf de operatie, na ca 1.5 jaar met brace heftige sporten kan doen, daarna misschien zonder.
Het hangt er helemaal vanaf hoe het bij je loopt.
Heftige sporten zijn bij mij, crossen snowboarden en wakeboarden.

Als na de operatie de knie toch een zak punt blijft, is het verstandig heftige sporten met een brace te doen.
Al het andere zonder brace anders ga je er aan wennen.
Bij motorcross, rijden veel top rijders ook met brace als preventie.

Het tussen de oren is wel een probleem;
Ik heb een brace dus er kan nix gebeuren, is net zo iets als ik heb een airbag dus ik ga eens lekker tegen een boom aan rijden.

Ik zelf heb een brace aangeschaft en gebruikt al voor dat ik wist dat de band echt afgescheurd was. Ik heb geruime tijd gereden zonder knieband met brace. Dat ging redelijk.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Tony schreef:He Dion,
Mijn revalidatie programma duurt ca 9 maanden.
Mij is aangeraden om niet direkt na die 9 maanden vol de boel te belasten. Een Brace is voor de overgangs periode.
Ik schat zo dat ik vanaf de operatie, na ca 1.5 jaar met brace heftige sporten kan doen, daarna misschien zonder.
Het hangt er helemaal vanaf hoe het bij je loopt.
Heftige sporten zijn bij mij, crossen snowboarden en wakeboarden.


Ik zelf heb een brace aangeschaft en gebruikt al voor dat ik wist dat de band echt afgescheurd was. Ik heb geruime tijd gereden zonder knieband met brace. Dat ging redelijk.
De meeste crossers rijden na 7-9 maanden weer na het plaatsen van een nieuwe kruisband :) . Soms nog sneller maar dat lijkt mij niet echt handig.

Zelf rij ik al 17 jaar met CTI brace en een afgescheurde kruisband en eigenlijk gaat dat wel goed. In 1988 waren helaas de operatie technieken nog niet zo goed dat een kruisband op een relatieve goede manier te vervangen was :( Met sterke bovenbeen spieren kun je wel veel opvangen. Helaas is deze knie nu wel versleten (kraakbeen weg :( ) en of de reden de kapotte kruisband is blijft natuurlijk altijd een vraag.
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Hoi Tony,

In eerste instantie krijg ik geen kruisbandreconstructie omdat mijn been/knie weer mooi stabiel is. Mocht ik alsnog last krijgen van een instabiele knie dan kan er later ook nog een reconstructie plaatsvinden.
Was ik b.v. een fanatieke voetballer geweest en had ik daarnaast fysiek zwaar gehad dan had er wel een reconstructie plaatsgevonden.

Begin November heb ik tijdens de offroad rit in Markelo mijn voorste kruisband afgescheurd. De dag daarna naar het Ziekenhuis, naald erin,
300 ml bloed eruit, foto en 4 weken daarna nog een MRI. Knie was volgens MRI, op de voorste kruisban na, 100%
In totaal 1.5 week met een kurken achterspalk & krukken gelopen, daarna "tubbigrip"erom en met 1 kruk nog een week doorgelopen.

Toen ik de achterspalk kwijt was ben ik direct, ook op aanraden van arts, met fysiotherapie begonnen (fietsen, stabliliteit kweken door loopoefeningen, beetje krachttraining etc.)

In totaal 10 keer fysio geweest en nu op eigen initiatief 2 x per week sportschool waar een programa is opgesteld voor met name het trainen van de benen en de andere zaken die je met enduro/offroad nodig hebt.

Ik heb inmiddels al weer twee keer gereden en ik moet zeggen dat ik het prima vindt gaan. Wat ik wel voel is dat mijn knie na belasting wat "zwaarder" aanvoelt en dat er na belasting nog een klein beetje vocht in komt...maar dat is er de volgende dag weer uit.

Dus al met al ben ik een goede 4 maanden verder en doe nagenoeg alles weer. Nu scheelt het dat ik van mezelf door het sporten wat ik nog steeds doe en in het verleden heb gedaan (o.a. snowboarden, surfen) gelukkig wel een paar sterke benen heb :lol:

Dus met het zorgen van paar sterke benen onder de bips kom je een heel eind....ervoor zorgen dat je bovenbeenspieren het gemis van de kruisband opvangen.

Succes volgende week!! :toost:
Mooi werk!!
Tony
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 15, 2005 19:50
Locatie: Zutphen

Operatie is super gegaan en de revalidatie tot nu toe ook, ben al onstlagen bij de fysio. Ik heb dan ook minstens 3 maal per week getrained.

Nu op m'n eigen houtje.

Heeft iemand nog tips of een leuk oefenprogramma ?

Wat ik nu doe is:
- 3 x of 4 x trainen per week als volgt:
- 1 a 2 x per week sportstudio, voornamelijk been oefeningen voor de spiertjes, maar ook roeien, kracht training.
- 1 tot 3 x hardlopen, ik zit nu op 4.5 km per keer en bouw dit uit.
- 1 x thuis been-oefeningen.

Mijn doelstelling is om ein december weer te gaan snowboarden.
Tot nu toe zit dat er nog steeds in.

Of ik nog ga crossen is onwaarschijnlijk, deze blessure kost gewoon te veel tijd. Heb gisteren wel eve een stukje op een endurootje gereden, maar er zit een behoorlijke rem tussen de oren.

grtz,
Tony
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Houten Klaas schreef:Hoe kan ik in Nederland aan zo'n CTI brace komen(geraken)?

Iemand een link van dit merk?
Ik heb een set Asterisk Cell in de US besteld via internet. 475 $ + 30 $ verzendkosten + 105 euro invoerrechten
http://www.xsportsprotective.com/
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Tony schreef: Heeft iemand nog tips of een leuk oefenprogramma ?
Koop een goedkope trampoline bij Bart Smit.

Ga op één been één minuut in het midden staan en probeer rechtop te blijven staan, zonder grove bewegingen.

Als het té makkelijk gaat, veer dan een beetje op en neer.

Dit versterkt de banden in je knie = officiële therapeutische oefening.

Vraag wel eerst ff aan je therapeut of dit goed voor jouw blessure is; eigen risico! (Stel dat je van de trampoline af valt en een band scheurt!)

Noppy
:toost:
Tony
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 15, 2005 19:50
Locatie: Zutphen

Dank voor de tip.

Ik hoef niet naar Bart Smit, want we hebben hier al zo'n trampo (voor de kids), dus nu ook weer voor mij.

Ik zal mijn fysio eens vragen of dat OK is.
Wat ik al deed was op een http://www.bosu.com/ die kocht ik voordat ik wist dat ut bandje gescheurd was, en die gebruik ik al.

Ik begin binnenkort een kruisband-therapie-kliniek of zo..
Paula
Berichten: 5
Lid geworden op: di nov 14, 2006 19:43

Vraagje,

Ik heb dit draadje gelezen ivm interesse in die brace. nu lees ik eigenlijk dat jullie of niets :P of gescheurde banden ed hebben.

Ik heb niets van dit alles, ik heb een Tibia Plateau fractuur. 2 platen en 8 schroeven zitten nog in mijn been. Ik ben in februari 2006 gevallen en toen het ziekenhuis in beland.

De fysio vindt het een zeer nette breuk. het heelt verder ook prima.

Maar nu... van de chirurg mag ik alles weer... en ik wil gaan skien. Dat doe ik reedsch 30 jaar en ik wilde dat graag doorzetten.

Is zo'n brace in mijn geval handig? Mijn linkerbeenspieren zijn natuurlijk niet zo sterk als rechts.....

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Paula
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

We weten natuurlijk niet waar je je breuk mee opgelopen hebt, dus met welke sport als ik vragen mag?

Je tybia wordt bij het skiën als leidraad gebruik om de ontbindingskracht van je ski-binding mee in te stellen (mijn vrouw is al 20 jaar skilerares).

Ga er maar vanuit dat als je tybia door midden gebroken is dat de natuur dat deel dusdanig goed 'last' of repareert, dat het sterker geworden is dan het stukje daaromheen.

Je volgende breuk ga je dan dus opdoen vlak onder je tybia.

Indien je dat gedeelte zekert met een brace, dan breek je vervolgens het stuk nét buiten het gebied van de brace.

De vraag is dus, wat wil je breken en met welke sport precies :?: :P

Indien je de breuk opgelopen hebt met skiën dan adviseer ik je de hefboomwerking van te lange ski's op te heffen door:

a) je bindingen losser in te laten stellen dan de norm
b) kortere ski's te nemen, zoals bijv. Carvelino's

Noppy
:toost:
Plaats reactie