Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr dec 03, 2004 20:26
door Dr_Bean
Rudy schreef:Had ik er toch ook al staan.
Zegt hij beter lezen :wink:
Klopt, mijn originele comment was zowieso niet aan jou gericht; maar aan al die mensen die de term oktaanGEHALTE gebruikte.

Groet

Geplaatst: vr dec 03, 2004 20:28
door Jo VdB
Sjokske schreef: Lopen die gevleugelde vrienden in veel gevallen dan niet op kerosine (hetgeen toch heel wat anders is dan benzine, kerosine lijkt meer op gezuiverde petroleum) :?:
Een jaartje of acht geleden heb ik voor mijn vorige baas midden tussen de startbanen van Schiphol kerosine (en dus geen AvGas)-leidingen en opslagtanks mee mogen bedenken en aanleggen.
Of is dat AvGas voor tweetakt-Jumbo's :?: :lol:
Sjokske, niet alle vliegtuigen vliegen op kerosine.
De kleintjes (type Cessna e.d., die je waarschijnlijk niet tegenkomt in Schiphol) gebruiken soms van dat AvGas-gedoe.
Commerciƫle toestellen vliegen inderdaad op kerosine (dat in feite slecht ontvlambaar is)

Jo VdB

Geplaatst: vr dec 03, 2004 23:27
door Ad Ketelaars
Voordat we verdergaan met jumbojets, F-zestiens, Messerschmitz enz. even een simpel vraagje tussendoor.......Heeft benzine in een "naftbakske" met een hoog octaangehalte (98Ron) zin voor een 4-takt en/of heeft het zin voor een 2-takt :?:

Geplaatst: za dec 04, 2004 02:33
door Rudy
Is eigenlijk "alleen" afhankelijk van de compressie verhouding, op zich zit er geen verschil tussen 2 takt en 4 takt motoren tussen de octaanGETAL "behoefte"

Als een motor geen hoge compressie heeft loopt het op een brandstof met een hoger octaangetal niet beter..

Geplaatst: za dec 04, 2004 02:44
door Rudy
Jo VdB schreef:
Sjokske schreef: Lopen die gevleugelde vrienden in veel gevallen dan niet op kerosine (hetgeen toch heel wat anders is dan benzine, kerosine lijkt meer op gezuiverde petroleum) :?:
Een jaartje of acht geleden heb ik voor mijn vorige baas midden tussen de startbanen van Schiphol kerosine (en dus geen AvGas)-leidingen en opslagtanks mee mogen bedenken en aanleggen.
Of is dat AvGas voor tweetakt-Jumbo's :?: :lol:
Sjokske, niet alle vliegtuigen vliegen op kerosine.
De kleintjes (type Cessna e.d., die je waarschijnlijk niet tegenkomt in Schiphol) gebruiken soms van dat AvGas-gedoe.
Commerciƫle toestellen vliegen inderdaad op kerosine (dat in feite slecht ontvlambaar is)

Jo VdB
Zover ik weet is het afhankelijk of het ic (internal combustion engines) zijn of niet, in die kleine vliegtuiges zitten een soort gare (auto achtige)motoren in met een hele hoge compressie om hoog in de lucht nog een beetje vermogen te leveren. Dat houdt gewoon in dat je wel brandstof moet gebruiken met een hele hoge klopvastheid.
Turbine motoren hebben dat probleem niet zo

Geplaatst: za dec 04, 2004 19:35
door Jo VdB
Ad Ketelaars schreef:Heeft benzine in een "naftbakske" met een hoog octaangehalte (98Ron) zin voor een 4-takt
KTM schrijft voor de RFS 4takten "gewone" eurosuper van 95 octaan voor.
98 octaan is niet nodig...

Jo VdB

Geplaatst: ma dec 06, 2004 08:56
door Sjokske
Rudy schreef: in die kleine vliegtuiges zitten een soort gare (auto achtige)motoren
En meestal ook nog met een lekke uitlaat, die krengen die bij mij regelmatig over het huis vliegen maken me toch een kolereherrie........
Moeten wij eens flikken in het bos :idea:
Maar ja, die kameraden van Bernhard (binnenkort na 60 jaar eindelijk weer eens naast z'n eigen vrouw trouwens) mogen waarschijnlijk meer vanwege de inhoudscapaciteit van hun portemonneekes.

Geplaatst: wo dec 08, 2004 21:31
door wilm
wat is een otto motor????


net zoiets als honda motor??

Geplaatst: wo dec 08, 2004 21:37
door stimpie
otto is auto :lol:

Geplaatst: wo dec 08, 2004 21:41
door wilm
weer wat geleerd, ik hoop dat ik dit niet vergeet

bedankt

Geplaatst: do dec 09, 2004 19:58
door pruus
tjonge zeg, zie ze bijna vliegen! Geloof het of niet, lood is goed voor een motor. Mijn opa dronk het spul ook wel es en hij is tot Stalingrad gekomen!

Geplaatst: vr dec 10, 2004 08:05
door Sjokske
pruus schreef:tjonge zeg, zie ze bijna vliegen! Geloof het of niet, lood is goed voor een motor. Mijn opa dronk het spul ook wel es en hij is tot Stalingrad gekomen!
Was het toch geen ijzervreter :?:
Enne, er overlijden tegenwoordig toch genoeg mensen aan een overdosis lood (weliswaar in kogelvorm, maar toch.....) :wink: