hoi,
wat brand eigenlijk, de benzine of de dampen??
benzine
Moderator: ghulst
-
- Contacteer:
Vul dus NOOIT een benzinetank bij in een ruimte waar bijvoorbeeld ook een boiler of geiser met een waakvlammetje hangt. Mijn zwager had net zijn tank van zijn enduro vol, of het hele spul vloog spontaan in de hens. Dit terwijl de motor ongeveer 4 meter ervan af stond.
De gevolgen waren niet te overzien. Ik vul dus NOOIT mijn tank("naftbakske" voor de belgen) in de schuur af. Een vonkje kan voldoende zijn. Dus als de vraag daarop doelt, dan is hij zo slecht nog niet........
De gevolgen waren niet te overzien. Ik vul dus NOOIT mijn tank("naftbakske" voor de belgen) in de schuur af. Een vonkje kan voldoende zijn. Dus als de vraag daarop doelt, dan is hij zo slecht nog niet........
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Laat ik nou toevallig in mijn gsxr loodhoudende benzine stoken. Deze in de cr met wat 2taktolie aangelengt en ziedaar, loopt veel beter. Hoe kan dat nou? Ach, wel zo'n 110 oktaan dankuweltotziens.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Contacteer:
Waarschijnlijk verbeelding, een brandstof met een hoger octaan getal verbrand niet beter, zelfs langzamer. Een motor die geen hoger octaan getal nodig heeft geeft eigenlijk geen betere prestaties door brandstof te gebruiken met en hoger octaangetal.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Contacteer:
Ik hoop dat Pruus het goed geformuleerd heeft en dat het dus echt loodhoudende benzine is. Voor hetzelfde geld is het benzine met loodvervanger. Dan zal hij meteen na het tanken wel lopen maar na enige tijd stil te hebben gestaan, hoef je het niet meer te proberen. Hij zal meteen vastlopen . De loodvervanger zorgt ervoor dat de olie a.h.w. opgelost wordt. Een CR500 is trouwens niet meer aan de gang te krijgen met loodvervanger .
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Jawel Ad, is loodhoudend. Heet Afgas en is van Shell. Word gebruikt voor ottomotoren in vliegtuigen en ik haal 'm voor mijn racer want hiervan zijn de kleppen bewerkt. Doet het uitstekend in de 250 cr.Ad Ketelaars schreef:Ik hoop dat Pruus het goed geformuleerd heeft en dat het dus echt loodhoudende benzine is. Voor hetzelfde geld is het benzine met loodvervanger. Dan zal hij meteen na het tanken wel lopen maar na enige tijd stil te hebben gestaan, hoef je het niet meer te proberen. Hij zal meteen vastlopen . De loodvervanger zorgt ervoor dat de olie a.h.w. opgelost wordt. Een CR500 is trouwens niet meer aan de gang te krijgen met loodvervanger .
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Dat spul heet AVGAS en dit moet je mengen met super 98 ( 30% avgas en 70% super 98 ) voor het beste resultaat.( getest bij VHS op de testbank)
De motocrossers bij mij uit de buurt gebruiken het bijna allemaal vooral de 80cc en 125cc rijders.( om het "pingelen" tegen te gaan )
Ik heb het in mijn crosstijd ook altijd gebruikt vanaf 1997 toen de loodhoudende benzine niet meer verkrijgbaar was.
De motocrossers bij mij uit de buurt gebruiken het bijna allemaal vooral de 80cc en 125cc rijders.( om het "pingelen" tegen te gaan )
Ik heb het in mijn crosstijd ook altijd gebruikt vanaf 1997 toen de loodhoudende benzine niet meer verkrijgbaar was.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Kweet dus niet waar dat Avgas-spul voor dient , maar er is dus een wezenlijk verschil tussen loodvervanger en een hoger octaangehalte.
Als je een hoger octaangehalte wilt kun je ook Pro-Boost van Silkolene door je super-loodvrij knikkeren, wordt veel in tweetakt kartmotoren toegepast voor net dat beetje extra (niet opdrinken, het ruikt al behoorlijk kankerverwekkend)
Als je een hoger octaangehalte wilt kun je ook Pro-Boost van Silkolene door je super-loodvrij knikkeren, wordt veel in tweetakt kartmotoren toegepast voor net dat beetje extra (niet opdrinken, het ruikt al behoorlijk kankerverwekkend)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Een hoger octaangehalte werkt mooi bij die motoren waarvan de kop afgevlakt is of er een HC-zuiger inzit. De vlam schijnt dan ook krachtiger en korter te zijn, dus meer vermogen!
Het is tamelijk warm daarboven in de cylinderkop en een brandstof met een lager octaan gehalte wordt bij samendrukking gevoelig voor zelfontbranding, dus nog voordat de bougie vonkt. (= pingelen)
Dat verklaart dat sommige motorrijders in Duitsland wel V-Power gaan tanken. Juist voor die groep heeft het wél zin. Lijkt me ook wel mooi te verbranden. V-Power in Nederland is helaas absolute oplichting
Grx,
Noppy
Het is tamelijk warm daarboven in de cylinderkop en een brandstof met een lager octaan gehalte wordt bij samendrukking gevoelig voor zelfontbranding, dus nog voordat de bougie vonkt. (= pingelen)
Dat verklaart dat sommige motorrijders in Duitsland wel V-Power gaan tanken. Juist voor die groep heeft het wél zin. Lijkt me ook wel mooi te verbranden. V-Power in Nederland is helaas absolute oplichting
Grx,
Noppy
AvGas = Aviation Gas, zoals door vliegtuigmotoren gebezigd.
Maar, volgens mij wordt de octaanwaarde anders gemeten dan bij de "gewone" benzine, en is de genoemde 110-waarde in realiteit (bij gelijke normen) lager.
Net zoals men bv. in Amerika andere oktaanwaarden heeft voor "dezelfde" benzine als bij ons (91 oktaan in Amerika = 95 oktaan bij ons)
Jo VdB
Maar, volgens mij wordt de octaanwaarde anders gemeten dan bij de "gewone" benzine, en is de genoemde 110-waarde in realiteit (bij gelijke normen) lager.
Net zoals men bv. in Amerika andere oktaanwaarden heeft voor "dezelfde" benzine als bij ons (91 oktaan in Amerika = 95 oktaan bij ons)
Jo VdB
Voor alle duidelijkheid:Noppy schreef:Een hoger octaangehalte werkt ....
Noppy
Het is OctaanGETAL. Het is namelijk de waarde die wordt verkregen uit een meting waarbij de benzine wordt vergeleken met een standaardmengsel. Is niet direkt gerelateerd aan het Octaan-gehalte.
grts
Dr-Bean
de oorspronkelijke vraag was wat er brand, benzine of dampen. Zinnige vraag maar nog niet beantwoord. In mijn visie brand dus de benzine die door verstuiving een dusdanige hoeveelheid zuurstof heeft opgenomen dat hij gecontroleerd tot expansie kan worden gebracht. Oke, schooljongenswijsheid maar echt interressant word het pas hierna. Want voor de vermogensafgifte is het van grote invloed bij welke temperatuur dit plaatsvind. Hoe lager hoe beter zeg maar. Door het lood zinkt de verbrandingstemperatuur aanzienlijk, of alleen de de motortemperatuur daalt, weet niet zeker. Iig schijnt het lood ook nog goed te smeren, en vooral bij viertakten met smalle klepzittingen de levensduur te verlengen.
Lopen die gevleugelde vrienden in veel gevallen dan niet op kerosine (hetgeen toch heel wat anders is dan benzine, kerosine lijkt meer op gezuiverde petroleum)Jo VdB schreef:AvGas = Aviation Gas, zoals door vliegtuigmotoren gebezigd.
Jo VdB
Een jaartje of acht geleden heb ik voor mijn vorige baas midden tussen de startbanen van Schiphol kerosine (en dus geen AvGas)-leidingen en opslagtanks mee mogen bedenken en aanleggen.
Of is dat AvGas voor tweetakt-Jumbo's
Bij de weg, alleen de damp brandde, bij het doorhalen van een bestaande leiding waren toch wel wat vergunningen en procedures vereist. Maar een gloeiende laspeuk in een emmer van dat spul en een mooi sissend geluid was het gevolg (zonder verdere gevolgen)
-
- Contacteer:
Dat is het welDr_Bean schreef:Voor alle duidelijkheid:Noppy schreef:Een hoger octaangehalte werkt ....
Noppy
Het is OctaanGETAL. Het is namelijk de waarde die wordt verkregen uit een meting waarbij de benzine wordt vergeleken met een standaardmengsel. Is niet direkt gerelateerd aan het Octaan-gehalte.
grts
Dr-Bean
In Otto engines the knock resistance of a fuel is an important value. Mixtures with a high self-ignition temperature have a high knock resistance. A good indicator of fuel behaviour and particularly its knock resistance, with gasoline engines is measured with the RON and MON method. The octane number specifies the volume percentage of isooctane in a mixture of isooctane (ON=100) and n-Heptane (ON=0) or some other combination of fuels that gives the same knock resistance of the 100/0 (%) combination of octane/heptane).
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Contacteer:
Alleen benzine brand niet, voor een verbranding heb je zuurstog nodig en een bepaalde temperatuur. Komt er dus op neer dat eigenlijk alleen de dampen verbranden. De temperatuur die onstaat bij de verbranding zorgt er dan voor dat de rest van de vloeistof ook verdampt en verder brand.pruus schreef:de oorspronkelijke vraag was wat er brand, benzine of dampen.
Hoe lager de verbrandingstemperatuur hoe lager de druk, betekend een lagere geindiceerde verbrandingsdruk, betekend minder koppel en dus minder vermogen.pruus schreef:Want voor de vermogensafgifte is het van grote invloed bij welke temperatuur dit plaatsvind. Hoe lager hoe beter zeg maar. Door het lood zinkt de verbrandingstemperatuur aanzienlijk, of alleen de de motortemperatuur daalt, weet niet zeker. Iig schijnt het lood ook nog goed te smeren, en vooral bij viertakten met smalle klepzittingen de levensduur te verlengen.
Dus probeer de temperatuur maar omlaag te krijgen, doen wij het andersom .
Uitlaatgasrecirculatie brengt de verbrandingstemperatuur ook omlaag dus als je nog wat wilt experimenteren .
Laatst gewijzigd door Rudy op vr dec 03, 2004 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
KTM EXC300
KTM EXC300
Wat bedoel je hiermee Rudy ?Rudy schreef: Uitlaatgasrecirculatie brengt de verbrandingstemperatuur ook omlaag dus als je nog wat wilt expirmenteren .
Als je uitlaatgassen terug via via de carburateur instuurd (hoe flik je dat trouwens ?) wordt het mengsel zuurstofarmer en warmer, en volgens mij kan een koud mengsel meer brandstof bevatten (denk aan een intercooler) en is zuurstof (of zuurstog ) benodigd voor een optimale verbranding.
Of was het niet al te serieus bedoeld en trap ik er weer met m'n beide crossbotten tegelijk in
-
- Contacteer:
Klopt, het wordt gedaan bij alle nieuwere auto's om de NOx uitstoot te verminderen, maar het rendement wordt er niet beter van.
Maar het zijn idd uitlaatgassen die weer terug geleid worden in de inlaat, maar alleen bij injectiemotoren.
Bij auto's wordt het op vallast ook niet gedaan, het redement zakt er ook van.
Je hebt er dus niet veel aan om vermogen te winnen ofzo, wordt alleen gebruikt om de nox uitstoot te verminderen. Je hebt overgens were een katalisator nodig om HC en CO etc af te breken, want dat stijgt weer wat.
Maar daar heb je bij een crosser geen problemen mee
Maar het zijn idd uitlaatgassen die weer terug geleid worden in de inlaat, maar alleen bij injectiemotoren.
Bij auto's wordt het op vallast ook niet gedaan, het redement zakt er ook van.
Je hebt er dus niet veel aan om vermogen te winnen ofzo, wordt alleen gebruikt om de nox uitstoot te verminderen. Je hebt overgens were een katalisator nodig om HC en CO etc af te breken, want dat stijgt weer wat.
Maar daar heb je bij een crosser geen problemen mee
KTM EXC300
KTM EXC300
Moet je effe goed lezen:Rudy schreef:Dat is het welDr_Bean schreef:Het is OctaanGETAL. Het is namelijk de waarde die wordt verkregen uit een meting waarbij de benzine wordt vergeleken met een standaardmengsel. Is niet direkt gerelateerd aan het Octaan-gehalte.Noppy schreef:Een hoger octaangehalte werkt ....
Noppy
grts
Dr-Bean
The octane number specifies the volume percentage of isooctane in a mixture of isooctane (ON=100) and n-Heptane (ON=0) or some other combination of fuels that gives the same knock resistance of the 100/0 (%) combination of octane/heptane).
the octene NUMBER : Oktaangetal!
.....
OR some other combination of fuels that ....
En dat laatste is al lang het geval, daarom zijn de huidige benzines ook zo giftig.
De klopvastheid wordt VERGELEKEN met een octaan/heptaan mengsel.
Ook benzine waar geen druppel oktaan in zit heeft een oktaangetal, zelf LPG heeft een oktaangetal. Geen gehalte dus....
DR_Bean
Als er dus geen damp zou zijn zou je je een lucifer makkelijk kunnen uitdoven in de benzine.Rudy schreef:pruus schreef:de oorspronkelijke vraag was wat er brand, benzine of dampen.
Kortom: De damp ontbrandt.
Daarna loopt de druk en de temperatuur zo ver op dat de vloeistof ook wel brand (of zelf spontaan ontbrandt, en das wat niet de bedoeling)
In autobenzine zitten vrij veel lichte fracties, (butaan, propaan!) opgelost, deze verdampen endie steek je makkelijk aan.
Bekend effect is dan ook, dat oude benzine, die lang in je vlotterbak heeft gestaan en volledig is uitegdampt, niet meer makkelijk te ontbranden is, en je motor niet wil starten .... Kick Ten Minutes
De oplossing: Tap effe vooraf je vlotterbak af en vul deze met verse benzineen hij start veel sneller.
groet
Dr_Bean
Laatst gewijzigd door Dr_Bean op vr dec 03, 2004 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Denk dat dat lezen niet zo nodig is, heb dit stukje zelf geschrevenDr_Bean schreef:Moet je effe goed lezen:Rudy schreef:Dat is het welDr_Bean schreef: Het is OctaanGETAL. Het is namelijk de waarde die wordt verkregen uit een meting waarbij de benzine wordt vergeleken met een standaardmengsel. Is niet direkt gerelateerd aan het Octaan-gehalte.
grts
Dr-Bean
The octane number specifies the volume percentage of isooctane in a mixture of isooctane (ON=100) and n-Heptane (ON=0) or some other combination of fuels that gives the same knock resistance of the 100/0 (%) combination of octane/heptane).
the octene NUMBER : Oktaangetal!
.....
OR some other combination of fuels that ....
En dat laatste is al lang het geval, daarom zijn de huidige benzines ook zo giftig.
De klopvastheid wordt VERGELEKEN met een octaan/heptaan mengsel.
Ook benzine waar geen druppel oktaan in zit heeft een oktaangetal, zelf LPG heeft een oktaangetal. Geen gehalte dus....
DR_Bean
Je zegt : Is niet direkt gerelateerd aan het Octaan-gehalte.
dat is het dus wel, dat bedoelde ik
de waarde die gemeten wordt (CFR engine BASF engine) is direct gerelateerd aan octaan kwa klopvastheid eigenschappen
KTM EXC300
KTM EXC300
ok.. herforumlering om het duidelijker te maken:Rudy schreef:Je zegt : Is niet direkt gerelateerd aan het Octaan-gehalte.
dat is het dus wel, dat bedoelde ik
de waarde die gemeten wordt is direct gerelateerd aan octaan kwa klopvastheid eigenschappen
Is niet direkt gerelateerd aan het oktaangehalte IN DE benzine. (maar wel aan die in de vergelijkingsvloeistof, ja...)
Maar je kan dus niet zeggen dat onze euro-loodvrij een oktaangehalte van 95 heeft: Nee, het is net zo klopvast als een vergelijkingsmengsel etc ...
kan net zo goed zijn dat er helemaal geen oktaan in die benzine zit.
grts
-
- Contacteer:
Had ik er toch ook al staan.
Zegt hij beter lezen
Zegt hij beter lezen
or some other combination of fuels that gives the same knock resistance of the 100/0 (%) combination of octane/heptane).
KTM EXC300
KTM EXC300