Tuning
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
dat vraagt om tunen , als je weet dat mijn cr op 196 zat , meeste 250jes zitten nog boven de 180 ( 01 cr250 zit b.v. rond de 188)huskie schreef:Oooo bedoelde je dat. 180 graden uitlaat tijd en 130 graden spoelers.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Dus we gaan de uitlaat tijd aanpakken door de poorten van de uitlaat te verhogen? (ps Rudy we gaan dit theoretisch aanpakken, het echte werk doe ik pas als ik er eerst op gereden heb, anders heb ik niets te vergelijken )
Hoeveel is nodig, en zal het verhogen ten koste gaan van de lowend? Lijkt mij niet ivm dat het een uitlaat klep heeft die de timing toch terugbrengt.
Ik zal zeker eerst de poort oppervlakte moeten uitrekenen?
Hoeveel is nodig, en zal het verhogen ten koste gaan van de lowend? Lijkt mij niet ivm dat het een uitlaat klep heeft die de timing toch terugbrengt.
Ik zal zeker eerst de poort oppervlakte moeten uitrekenen?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
zijn dr hier ook nog die hun 4 takt *getuned* hebben?.. toen ik zoveel schade had aan mijn 520 EXC en een nieuwe Cylinderkop moest kopen , viel mij op dat er inderdaad heel wat *schoonheids* foutjes aan zitten ...als je de in en uitlaat kanalen bekijkt , dan zie je goed dat er giet bramen en scherpe hoeken in zitten.. met een dremel freesje is dit al heel gemakkelijk te verwijderen wat de door stroming van het brandstof/lucht mengsel bevoorderd ... ik ben hierin iets verder gegaan door de kanalen in het geheel groter te maken (simpelweg door materiaal weg te frezen) , samen met de dikkere uitlaatbochten en de grotere sproeier bezetting , maakte dit mijn fietsje net even iets sneller aan de start dan menig standaard gebleven 520...
enige nadeel .. ik moet wat vaker tanken
enige nadeel .. ik moet wat vaker tanken
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Om je uitlaatpoort oppervlakte uit te tekenen heb ik een proggie op de pc (gemaakt door neonlampje van het 2-takt forum , is alleen zichtbaar in dat pro gedeelte ) , als je me je mail adres even geef je kan daarin je hele uitlaatpoort uittekenen (alleen word dat nog lastig met een vlinderpoort ook ). Je moet met breedtes trouwens altijd rekenen met de werkelijke breedte en niet de poortmap breedte.huskie schreef:Dus we gaan de uitlaat tijd aanpakken door de poorten van de uitlaat te verhogen? (ps Rudy we gaan dit theoretisch aanpakken, het echte werk doe ik pas als ik er eerst op gereden heb, anders heb ik niets te vergelijken )
Hoeveel is nodig, en zal het verhogen ten koste gaan van de lowend? Lijkt mij niet ivm dat het een uitlaat klep heeft die de timing toch terugbrengt.
Ik zal zeker eerst de poort oppervlakte moeten uitrekenen?
Tja hoeveel het tenkoste van het vermogen onderin gaat is moeilijk te voorspellen , zou je hem ervoor en erna op de vermogens bank moeten zetten . Grootste probleem met het tunen van een crosscilinder lijkt me de powervalve die naderhand wel weer af moet dichten .
ff lekker offtopic
Ik heb trouwens mijn eerste echte keer gereden met de yz (vorige keer had ik versnellingsbak probleempjes , totaal 2 rondjes gereden ofzo ) ding loopt perfect en zelfs de veerring bevalt me best goed (ik was bang dat ie redelijk hard was maar dat viel al met al best mee)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
klik hier voor de grote versie
poortmapje van de huskie 125 , gekregen van huskie.
wat is de slag van die huskie? , 54,5? zoals 99% vd 125jes? en de drijfstanglengte?
Breedte van de uitlaatpoort van mijn ex cr was ook groter , max 31-32mm (totaal breedte was 67mm)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
drijfstang lengte is:105.2mm
Ik heb ondertussen ook begrepen dat je niet zozeer naar de bovenkant van de poort moet kijken, wanneer die gaat openen, maar dat je de helft van het aantal graden tot BDC moet nemen. Omdat dit dan het best weergeeft hoeveel poort oppervalkte er gemiddeld open staat.
Afijn, de knowhow gaat maar door.
Wordt tijd dat Henk Jager of Nolte zich er mee gaan bemoeien.
Die hebben wat meer praktijk ervaring aangaande 125cctjes
Ik heb ondertussen ook begrepen dat je niet zozeer naar de bovenkant van de poort moet kijken, wanneer die gaat openen, maar dat je de helft van het aantal graden tot BDC moet nemen. Omdat dit dan het best weergeeft hoeveel poort oppervalkte er gemiddeld open staat.
Afijn, de knowhow gaat maar door.
Wordt tijd dat Henk Jager of Nolte zich er mee gaan bemoeien.
Die hebben wat meer praktijk ervaring aangaande 125cctjes
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ik kom op een 185-188 graadjes uit (afhankelik van het deck , al is dat bij de meeste 125je niet zoveel) , spoelers zitten rond de 135 (wat hoog is )
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
O ja de deck hoogte heb ik kunnen herleiden aan de hand van de zuigerveer slijtage in de cilinder.
De deck hoogte komt op 0,8mm, dat is groot. Dus hier kan ik zeker wat meer lowend vinden in de vorm van meer compressie. Ik moet nog wel even afwachten op de zuiger en krukas, maar ik zie goedkope winst mogelijkheden Heb de poorten op mm papier gezet en kom dan op 190 graden voor de uitlaat en 138 graden voor de spoelers. Gerekent vanaf top cilinder.
Komt dus op 26 graden blowdown fase.
Op mm papier blijkt dat de uitlaat poort opent op 29mm ex top cilinder en de spoelers op 40mm.
Al de spoelpoorten openen gelijk, maar ze hebben alle drie wel verschillende hoeken tov cilinder. De booster gaat echt loodrecht omhoog(bijna tenminste).
Opp uitlaat 1128mm^2 is dus 11,28cm^2
Opp spoelpoorten 1247mm^2 is dus 12,47cm^2
Ga nu nog wat forumules zoeken opdat ik nog wat gegevens kan overleggen.
De deck hoogte komt op 0,8mm, dat is groot. Dus hier kan ik zeker wat meer lowend vinden in de vorm van meer compressie. Ik moet nog wel even afwachten op de zuiger en krukas, maar ik zie goedkope winst mogelijkheden Heb de poorten op mm papier gezet en kom dan op 190 graden voor de uitlaat en 138 graden voor de spoelers. Gerekent vanaf top cilinder.
Komt dus op 26 graden blowdown fase.
Op mm papier blijkt dat de uitlaat poort opent op 29mm ex top cilinder en de spoelers op 40mm.
Al de spoelpoorten openen gelijk, maar ze hebben alle drie wel verschillende hoeken tov cilinder. De booster gaat echt loodrecht omhoog(bijna tenminste).
Opp uitlaat 1128mm^2 is dus 11,28cm^2
Opp spoelpoorten 1247mm^2 is dus 12,47cm^2
Ga nu nog wat forumules zoeken opdat ik nog wat gegevens kan overleggen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Rudy, heb jij nog wat info of die poortoppervlaktes binnen de gangbare waardes liggen??
Ik kom op 0,090 cm^2/cm^3 uit voor de uitlaat en op 0,099 cm^2/cm^3 voor de spoelpoorten uit.
Ik kom op 0,090 cm^2/cm^3 uit voor de uitlaat en op 0,099 cm^2/cm^3 voor de spoelpoorten uit.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
uitlaatpoort oppervlakte lijkt wel te kloppen , spoelers heb ik zelf nooit opgemetenhuskie schreef:O ja de deck hoogte heb ik kunnen herleiden aan de hand van de zuigerveer slijtage in de cilinder.
De deck hoogte komt op 0,8mm, dat is groot. Dus hier kan ik zeker wat meer lowend vinden in de vorm van meer compressie. Ik moet nog wel even afwachten op de zuiger en krukas, maar ik zie goedkope winst mogelijkheden Heb de poorten op mm papier gezet en kom dan op 190 graden voor de uitlaat en 138 graden voor de spoelers. Gerekent vanaf top cilinder.
Komt dus op 26 graden blowdown fase.
Op mm papier blijkt dat de uitlaat poort opent op 29mm ex top cilinder en de spoelers op 40mm.
Al de spoelpoorten openen gelijk, maar ze hebben alle drie wel verschillende hoeken tov cilinder. De booster gaat echt loodrecht omhoog(bijna tenminste).
Opp uitlaat 1128mm^2 is dus 11,28cm^2
Opp spoelpoorten 1247mm^2 is dus 12,47cm^2
Ga nu nog wat forumules zoeken opdat ik nog wat gegevens kan overleggen.
je deck meting klopt trouwens niet , die loopstrepen in de cilinder lopen meestal tot waar de zuigerveer komt
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ja dat klopt, dus ik heb de zuiger genomen en gemeten wat de afstand van de veer tot de zuigertop is, en dan gemeten wat de afstand van de loopgroef is tot top cilinder, het verschil is de deck hoogte. Simpel
edit: alleen moet ik de exacte hoogte nog schuldig blijven omdat deze zuiger de cilinderkop had vermorzelt en dus plat is geslagen
edit: alleen moet ik de exacte hoogte nog schuldig blijven omdat deze zuiger de cilinderkop had vermorzelt en dus plat is geslagen
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
* rudy schopt dit oude topic weer omhoog
Ik heb na riemst afgelopen woensdag nog een keertje gereden en op hemelvaart mijn yammie uitelkaar gehaald voor een vers zuigertje (werd tijd ). En zoals beloofd zou ik daar een poortmap enz van maken
Poortmap van mijn Yamaha YZ250 (bj 2002) , zoals te zien is ziet het er best grappig uit.... poortopp reken ik binnenkort wel een keertje uit (nu geen zin in )
Timingen:
Uitlaatpoort (pv open):186,76
Uitlaatpoort(pv dicht) :157,44
Spoelpoorten :124,02
Blowdown (pv open) :31,37
Blowdown(pv dicht) :16,71 8o
de werkelijke uitlaatpoort zit op 63,43% van de boring , de complete uitlaatpoort (met fluiters) op 97,12
Leuke aan deze cilinder in verhouding met mijn vorige cr125 (met vlinderpoort) is dat de powervalve in 2 stappen opengaat (eerst de uitlaatpoort los en daarna de fluiters, die onderin toeren helemaal dichtzitten!)
Tja verder is de boring 68,4mm en de slag 72mm
rest vd picz van de cilinder staan hier
Ik heb na riemst afgelopen woensdag nog een keertje gereden en op hemelvaart mijn yammie uitelkaar gehaald voor een vers zuigertje (werd tijd ). En zoals beloofd zou ik daar een poortmap enz van maken
Poortmap van mijn Yamaha YZ250 (bj 2002) , zoals te zien is ziet het er best grappig uit.... poortopp reken ik binnenkort wel een keertje uit (nu geen zin in )
Timingen:
Uitlaatpoort (pv open):186,76
Uitlaatpoort(pv dicht) :157,44
Spoelpoorten :124,02
Blowdown (pv open) :31,37
Blowdown(pv dicht) :16,71 8o
de werkelijke uitlaatpoort zit op 63,43% van de boring , de complete uitlaatpoort (met fluiters) op 97,12
Leuke aan deze cilinder in verhouding met mijn vorige cr125 (met vlinderpoort) is dat de powervalve in 2 stappen opengaat (eerst de uitlaatpoort los en daarna de fluiters, die onderin toeren helemaal dichtzitten!)
Tja verder is de boring 68,4mm en de slag 72mm
rest vd picz van de cilinder staan hier
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Rudy, mooie poortmap is dat, inderdaad. Leuk dat elke cilinder toch anders gemaakt wordt. Iedere fabrikant kan natuurlijk gewoon de beste cilinder kopieren maar toch doen ze dat vaak niet. Elke ingenieur denkt toch het wiel weer uit te moeten vinden
Het blijkt bevoorbeeld dat de 125 suzukies nu heel erg de ktm cilinders van 2002 gekopieerd te hebben waardoor deze motor momenteel de te kloppen 125 2takt is.
Het luistert vreselijk nauwkeurig blijkbaar hoeveel blowdown etc etc je creert om een zo goed mogelijke motor te maken. Onder welke hoek spoelpoorten het mengsel de cilinder insturen, en met hoeveel oppervlakte schijnt zeer veel invloed te hebben op het totale plaatje van een berijdbare of niet berijdbare 2takt. Trial motoren hebben bevoorbeeld mega veel lowend wat ze creeeren door een mega compressie, wat dan wer ten koste gaat van topend.
Ga je nog wat aan deze cilinder doen, misschien de cilinder mooi pas maken op het carter? Misschien een hoontje er door heen laten halen om een betere oliefilm en daardoor afdichting ring/ cilinder te verkrijgen?
Had je trouwens nog compressie gemeten voordat je hem open haalde?
Het blijkt bevoorbeeld dat de 125 suzukies nu heel erg de ktm cilinders van 2002 gekopieerd te hebben waardoor deze motor momenteel de te kloppen 125 2takt is.
Het luistert vreselijk nauwkeurig blijkbaar hoeveel blowdown etc etc je creert om een zo goed mogelijke motor te maken. Onder welke hoek spoelpoorten het mengsel de cilinder insturen, en met hoeveel oppervlakte schijnt zeer veel invloed te hebben op het totale plaatje van een berijdbare of niet berijdbare 2takt. Trial motoren hebben bevoorbeeld mega veel lowend wat ze creeeren door een mega compressie, wat dan wer ten koste gaat van topend.
Ga je nog wat aan deze cilinder doen, misschien de cilinder mooi pas maken op het carter? Misschien een hoontje er door heen laten halen om een betere oliefilm en daardoor afdichting ring/ cilinder te verkrijgen?
Had je trouwens nog compressie gemeten voordat je hem open haalde?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?