Weer een euvel.
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
het blok hoeft niet uit elkaar om de ketting te vervangen, daar kan de rammel ook van komen (te lang)
als de spanner echt kapot is (veertje) of hij spant om een andere reden niet dan zou ik niet meer rijden, als je pech hebt verspringt het spul meer als één tand en dan ben je zeker een blok aan het open trekken en hoeft kleppen stellen ook niet meer tot na de revisie
futurist
als de spanner echt kapot is (veertje) of hij spant om een andere reden niet dan zou ik niet meer rijden, als je pech hebt verspringt het spul meer als één tand en dan ben je zeker een blok aan het open trekken en hoeft kleppen stellen ook niet meer tot na de revisie
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist schreef:het blok hoeft niet uit elkaar om de ketting te vervangen, daar kan de rammel ook van komen (te lang)
als de spanner echt kapot is (veertje) of hij spant om een andere reden niet dan zou ik niet meer rijden, als je pech hebt verspringt het spul meer als één tand en dan ben je zeker een blok aan het open trekken en hoeft kleppen stellen ook niet meer tot na de revisie
futurist
Akkoord .
Ik heb ook een nieuwe nokkenasketting , het is dus wijs om die eerst te vervangen en daarna als de ketting toch nog klappert alsnog alles uit elkaar te trekken ?
Dat zou ik namelijk zelf denk ik wel kunnen met dat nokkenas topic .
Zandprutser 1e klas.
lijkt mij idd de logische volgorde, als alleen je ketting versleten is kost het je hoogstens de moeite en de pakking van het linker deksel. als je de motor op zijn zij legt hoeft niet eens de olie er uit. nokkenas ketting klusje is niet moeilijk maar ook weer niet just a piece of cake maar goed te doen. eventueel borgplaatje nokkenas bij de dealer bestellen als dat er niet erg nieuw uit ziet en opletten als de motor scheef ligt je het pinnetje uit het nokkenas tandwiel niet ergens in de motor laat vallen. als je al een tijdje klappende rijd zit dit pennetje wel eens losjes in de nokkenas zodat je het eruit trekt als je het tandwiel eraf doet.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je die met vet op de rand monteerd komt ie een aantal x heel er af..
Maar als de nokkenaskettingversleten is is je balansasketting ook versleten, kan een heel verhaal op gaan hangen maar dat schiet niet op, kom eens langs met dat ding, scheelt een hoop gelul en gekloot
Maar als de nokkenaskettingversleten is is je balansasketting ook versleten, kan een heel verhaal op gaan hangen maar dat schiet niet op, kom eens langs met dat ding, scheelt een hoop gelul en gekloot
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hulp sla ik zeker niet af
Ik moet hem eerst redelijk rijdend zien te krijgen , lekt nog steeds benzine uit een carb.
Heb een nieuwe zitting en naald besteld .
Ben nu na de waarschuwing van futurist een beetje huiverig geworden om er een lang stuk mee te gaan rijden.
Als ik de nokkenasketting en of de spanner in iedergeval zelf vervang kan ik wel langs komen denk ik zonder te stranden
De balans en nokken ketting hebben allebei nog geen 50.000 gewerkt, ik las dat die tussen de 70 en 100.000 pas aan hun eindje kwamen.
Enn, ik las net dat de balans as ketting na elke 6000km moet gespannen worden, wist ik niet en heb er nu 10.000 + mee rondgetuft.
Ik hoor alleen geen rammel met stationair alleen met gas terug .
Ik moet hem eerst redelijk rijdend zien te krijgen , lekt nog steeds benzine uit een carb.
Heb een nieuwe zitting en naald besteld .
Ben nu na de waarschuwing van futurist een beetje huiverig geworden om er een lang stuk mee te gaan rijden.
Als ik de nokkenasketting en of de spanner in iedergeval zelf vervang kan ik wel langs komen denk ik zonder te stranden
De balans en nokken ketting hebben allebei nog geen 50.000 gewerkt, ik las dat die tussen de 70 en 100.000 pas aan hun eindje kwamen.
Enn, ik las net dat de balans as ketting na elke 6000km moet gespannen worden, wist ik niet en heb er nu 10.000 + mee rondgetuft.
Ik hoor alleen geen rammel met stationair alleen met gas terug .
Zandprutser 1e klas.
Zo pakking is binnen.
Het enige wat ik ga doen is de balansketting proberen te spannen en een carb lekvrij maken,
Als de rammel dan weg is pak ik een biertje , zoniet dan rij ik zondag avond naar Amersfoort met de big.
Ik stuur wel een pbtje Zappa
Het enige wat ik ga doen is de balansketting proberen te spannen en een carb lekvrij maken,
Als de rammel dan weg is pak ik een biertje , zoniet dan rij ik zondag avond naar Amersfoort met de big.
Ik stuur wel een pbtje Zappa
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hmm, balansasketting hoor je meestal wel stationaire bij koude motor, gerammel bij gas terug ken ik niet [ maar weet niet alles]
Maar denk dan eerder aan klapperende aandrijfketting of iets anders dat rammeld..
Maar hoor het wel, span de ketting, maak de carb droog en zet de kraan open en hou wc papier tegen de carb om te zien waar ie lekt, als ie alleen lekt bij draaiende motor met de tank redelijk vol en niet als de motor uit is de is het denk ik niet de vlotternaald/o-ring
Maar denk dan eerder aan klapperende aandrijfketting of iets anders dat rammeld..
Maar hoor het wel, span de ketting, maak de carb droog en zet de kraan open en hou wc papier tegen de carb om te zien waar ie lekt, als ie alleen lekt bij draaiende motor met de tank redelijk vol en niet als de motor uit is de is het denk ik niet de vlotternaald/o-ring
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hij lekt nu als de motor uit staat uit het slangetje aan de vlotterbak.
Ik denk dat hij nu overstroomt en om de paar minuten komt er een benzine straaltje uit .
benzinekraan dicht en het houd op , goh .
Ik denk dat hij nu overstroomt en om de paar minuten komt er een benzine straaltje uit .
benzinekraan dicht en het houd op , goh .
Zandprutser 1e klas.
o ringetje van het huisje/houdertje van de vlotternaald
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Nou , balansas ketting gespannen zoals bij de sleuteltips aangegeven, pakking aan motorzijde heel licht ingevet en deksel er weer op.
Nieuwe zitting en naald in de jankende carb en vandaag maar eens een proefritje maken.
De balans ketting hing zo slap dat er al wat ijzervijlsel op de rotor zat "gemagneet" en een groefje is onstaan in het blok daar waar je moet voelen of hij te slap of goed is
Ik wist het gewoon niet.
Nieuwe zitting en naald in de jankende carb en vandaag maar eens een proefritje maken.
De balans ketting hing zo slap dat er al wat ijzervijlsel op de rotor zat "gemagneet" en een groefje is onstaan in het blok daar waar je moet voelen of hij te slap of goed is
Ik wist het gewoon niet.
Zandprutser 1e klas.
Hi Kantelaar,
Als er wat ijzervijlsel in jouw motorblok rondzweeft zou ik vóór jouw testrit ook maar de olie verversen. Tip: kijk gelijk ff uit naar een olieaftapbout met ingebouwde magneet.
Als er wat ijzervijlsel in jouw motorblok rondzweeft zou ik vóór jouw testrit ook maar de olie verversen. Tip: kijk gelijk ff uit naar een olieaftapbout met ingebouwde magneet.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Bedankt voor de tip ,
Ik had hem iets te laat gezien .
Ik ben net terug van een paar km want de "gas terug" ratel is nu zo erg dat hij zich af en toe verslikt ook tijdens het rustig rijden .
Dus ik zal het blok toch eruit moeten halen , volgende uitdaging .
En de nieuwe olie en filter stonden al klaar .
De carb lekt niet meer in iedergeval
Ik had hem iets te laat gezien .
Ik ben net terug van een paar km want de "gas terug" ratel is nu zo erg dat hij zich af en toe verslikt ook tijdens het rustig rijden .
Dus ik zal het blok toch eruit moeten halen , volgende uitdaging .
En de nieuwe olie en filter stonden al klaar .
De carb lekt niet meer in iedergeval
Zandprutser 1e klas.
kan je met een schroevendraaier de nokkenas ketting strakker zetten?
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Toen ik de rotordeksel eraf had duwde ik met mijn vinger onder tegen de nokkenasketting maar ik kreeg er geen beweging in .
Moet ik dat met een schroevendraaier doen ?
Of bedoel je met de spanner , daar de schroevendraaier in en dan draaien?
Volgens mij kun je die alleen indraaien met de klok mee en borgen zodat je de ketting kan vervangen en niet uitdraaien zodat er meer spanning op komt.
Die metalen pakkingen moeten zeker vervangen worden als de motor uitmekaar gaat, heb ik , nieuwe spanner en ketting ook mocht dat de ratel zijn.
Moet ik dat met een schroevendraaier doen ?
Of bedoel je met de spanner , daar de schroevendraaier in en dan draaien?
Volgens mij kun je die alleen indraaien met de klok mee en borgen zodat je de ketting kan vervangen en niet uitdraaien zodat er meer spanning op komt.
Die metalen pakkingen moeten zeker vervangen worden als de motor uitmekaar gaat, heb ik , nieuwe spanner en ketting ook mocht dat de ratel zijn.
Zandprutser 1e klas.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Doe me is een belletje ivm met die ratel
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
T is denk ik niet je nokkenketting
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
tjongejonge,
iemand een tip om het kleppendeksel heel eraf te krijgen?
Ik stak een dikke kruiskop door het gat van het ophangpunt om hem los te tillen maar ik tilde het voorwiel van de grond
Iets te veel pakkingmeuk ofzo ,alle boutjes zijn er echt uit
Ooooooof zitten er onder de inspectie dekseltjes nog boutjessssssssssssssssssssssssss
iemand een tip om het kleppendeksel heel eraf te krijgen?
Ik stak een dikke kruiskop door het gat van het ophangpunt om hem los te tillen maar ik tilde het voorwiel van de grond
Iets te veel pakkingmeuk ofzo ,alle boutjes zijn er echt uit
Ooooooof zitten er onder de inspectie dekseltjes nog boutjessssssssssssssssssssssssss
Zandprutser 1e klas.
Hehe, morgen maar verder .
Geen gekke slijtage aan de tuimelaars , de nokkenas moet ik nog draaien want ik had de rotordeksel er uiteraard weer op geschroefd want ik heb het balansasketting spannen ook overnieuw gedaan ondanks dat hij strak stond .
De nokkenasketting spanner had ik met een hoop gepiel ontspannen en weer ff op spanning gezet en ook van boven duwde ik tegen de ketting en het staat allemaal best strak.
Goedemorgen.
Ook de nokken van de nokkenas vertonen geen vreemde slijtage, geen krasje of ingesleten tot een deukje.
Geen gekke slijtage aan de tuimelaars , de nokkenas moet ik nog draaien want ik had de rotordeksel er uiteraard weer op geschroefd want ik heb het balansasketting spannen ook overnieuw gedaan ondanks dat hij strak stond .
De nokkenasketting spanner had ik met een hoop gepiel ontspannen en weer ff op spanning gezet en ook van boven duwde ik tegen de ketting en het staat allemaal best strak.
Goedemorgen.
Ook de nokken van de nokkenas vertonen geen vreemde slijtage, geen krasje of ingesleten tot een deukje.
Zandprutser 1e klas.
Zo alles weer inmekaar .
Ik meende een zweempje benzine in mijn olie te ruiken vanwege die vlotter ellende dus ik doe nu een oliewissel en een nieuwe oliefilter.
Er zitten geen braampjes of ijzervijlsel op de olie aflaatbout thingy.
Straks een heeel klein blokje om om te kijken of ik de balans ketting misschien nu wel goed gespannen heb .
En als hij nog kont loopt dan maar back to the drawning board .
Ik meende een zweempje benzine in mijn olie te ruiken vanwege die vlotter ellende dus ik doe nu een oliewissel en een nieuwe oliefilter.
Er zitten geen braampjes of ijzervijlsel op de olie aflaatbout thingy.
Straks een heeel klein blokje om om te kijken of ik de balans ketting misschien nu wel goed gespannen heb .
En als hij nog kont loopt dan maar back to the drawning board .
Zandprutser 1e klas.
Nog steeds ratel en schokkerig rijden , nu tijdens een blokje van een km.
Dus
Niet de balansasketting , die staat strak.
Niet de nokkenasketting , die staat ook strak.
Niet de nokkenaskettingspanner, die zorgt nog steeds voor voldoende spanning.
Niet de tuimelaars en de nokken , die zijn niet abnormaal ingesleten of erg bekrast.
Niet de oude olie , Zit net nieuwe in.
Niet de andere set carbs , hij ratelde van te voren al.
Niet 1 van de rollers van de aandrijfketting , allebei aanwezig .
Precieze symptomen;
Met gas terug en met terugschakelen tijdens het loslaten van de koppeling hoor je eerst een tik en dan ratelt hij met de toeren mee omlaag.
Tijdens het rijden in de stad dus rond de 50 is de motor schokkerig en wil volgens mij uitvallen dan geeft hij alleen die tik die ook hoorbaar is met het hierbovengenoemde maar door de voorwaartse beweging blijft de motor lopen , zou het met stationair gebeuren valt hij "vredig" uit zonder dat tikje.
Vorige week de snelweg opgeweest en ik kom niet boven de 140 terwijl ik ooit 160 haalde, niet dat ik dat altijd rij maar goed 20 km minder zou wel iets met vermogensverlies te maken kunnen hebben
Ikke niet meer weten
Dus
Niet de balansasketting , die staat strak.
Niet de nokkenasketting , die staat ook strak.
Niet de nokkenaskettingspanner, die zorgt nog steeds voor voldoende spanning.
Niet de tuimelaars en de nokken , die zijn niet abnormaal ingesleten of erg bekrast.
Niet de oude olie , Zit net nieuwe in.
Niet de andere set carbs , hij ratelde van te voren al.
Niet 1 van de rollers van de aandrijfketting , allebei aanwezig .
Precieze symptomen;
Met gas terug en met terugschakelen tijdens het loslaten van de koppeling hoor je eerst een tik en dan ratelt hij met de toeren mee omlaag.
Tijdens het rijden in de stad dus rond de 50 is de motor schokkerig en wil volgens mij uitvallen dan geeft hij alleen die tik die ook hoorbaar is met het hierbovengenoemde maar door de voorwaartse beweging blijft de motor lopen , zou het met stationair gebeuren valt hij "vredig" uit zonder dat tikje.
Vorige week de snelweg opgeweest en ik kom niet boven de 140 terwijl ik ooit 160 haalde, niet dat ik dat altijd rij maar goed 20 km minder zou wel iets met vermogensverlies te maken kunnen hebben
Ikke niet meer weten
Zandprutser 1e klas.
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Is de rubbere bescherming nog in orde van je achterbrug, en dan bedoel ik dat rubber wat zit bij je voortandwiel. Als die versleten is dan loopt de ketting over het metaal heen.
Assumption is the mother of all fuck ups
Dat rubber is nog niet doorgesleten.
De ketting misschien , die is niet fris meer zodat met gas terug het waarschijnlijk niet meer soepel loopt en zich als het ware wil "opfrommelen" bij de metalen geleider voor het voortandwiel en dat het draaien van het voortandwiel dus beperkt word en zo de rest van het blok tegenwerkt ?
Mh ...... zou het kunnen ?
Ik heb nog een ketting hangen met een vis sluiting ik kan wel ff wisselen en proberen
De ketting misschien , die is niet fris meer zodat met gas terug het waarschijnlijk niet meer soepel loopt en zich als het ware wil "opfrommelen" bij de metalen geleider voor het voortandwiel en dat het draaien van het voortandwiel dus beperkt word en zo de rest van het blok tegenwerkt ?
Mh ...... zou het kunnen ?
Ik heb nog een ketting hangen met een vis sluiting ik kan wel ff wisselen en proberen
Zandprutser 1e klas.