Die andere heb je goed geraden.
Edwin
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Weer wat geleerd : http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... partslist/Edwin schreef:Kijk maar bij de sleuteltips, en dan handige site's![]()
Die andere heb je goed geraden.
Edwin
Oh, super stom van me!futurist schreef:http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1989- ... partslist/
Hoi Zappa, net gelezen over je pech gisteren op ARM. Pech man.zappa.suzuki schreef:Bij mn BIG blok viel het krukaslager er gewoon los uit, net een half uur staan stoken op het KTM blok voordat het lager er uit kwam met veel geweld![]()
Maar als je een lager wil vervangen zonder een blok te splitsen..
En in het geval van zwaailicht zou ik gewoon het blok goed spoelen met olie, ff laten lopen en kijken of er geen stukken in de bezinkbak liggen en gaan met de banaan, de kans dat die kapotte lager kooi meer schade heeft veroorzaakt is klein..
[ zelf ooit brokken van een gebroken versnellingsbaktandwiel in het blok gehad zonder verdere schade]
Moet ik wel de deksel rechts eraf krijgen. Alle bouten eruit en alles vrij. Met rubberen hamer wat getikt, maar krijg geen beweging erin.zappa.suzuki schreef: [koppeling gaat er makkelijker van af]
Bee, die heb ik eruit. Deksel is helemaal vrij. Durf niet te hard te slaan en ook niet met een schroevendraaier ouzo te wrikken.hidde schreef:Waarschijnlijk vergeet je het boutje ergens in het midden van het deksel, is mij ook al een 2 keer gebeurd dat ik die vergat
Oei, daar heb ik idd gisteravond met een klein hamertje op getikt ....... en toen brak een stukkie afhidde schreef:Het kan best zijn dat de pakking plakt... er zitten op een paar plekken randjes aan het deksel waar je met behulp van een stukje hout ( om alles heel te houden) en een hamer voorzichtig kan tikken.
Ik ga even met je idee van het houtje aan de slag. Misschien dat ik daar wat mee kan bereiken.hidde schreef:Mijn ideeen houden dan een beetje op, dat boutje boven die grote bout is degene waar ik zelf 2 keer problemen mee gehad heb, anders zou ik even rustig afwachten op andere tips!
Hoi Futurist, ik heb hem slaag gegevenfuturist schreef:sloan pa
Futurist, betekent dit dat je het lager vanaf de buitenzijde dan vervangen kan worden?futurist schreef:het gaat erom of het krukas lager aan die kant of links kapot is. je moet nu het rechtse lager kunnen zien. als daar de kooi ontbreekt rond de kogels (balletjes) dan is dat lager dus kapot.
Dan wordt het de keus maken; zo proberen te vervangen (zappa methode) of het blok open.
bij de zappa methode hoeft dan rechts er niet meer af. Dan kan je daar geen controles meer uitvoeren en dan hoeft ook de kop en cilinder er niet meer af en kom je ook niet toe aan het beruchte veertje vervangen van de distributiekettingspanner.
succes Futurist
De rotor heeft een aantal gaten, daar kan je een ijzere staaf steken die je weer tegen een blok deel kan laten steunen terwijl je krach zet op de bout, deze zit echter muur vast, warm stoken is aan te raden en een luchtsleutel is het makkelijkstZwaailicht schreef:Ik heb vanavond een poos met het wphb bij het blok gezeten. Om de rotor eruit te halen, heb je speciaal gereedschap nodig, die ervoor zorgt dat je de moer eraf kunt krijgen. Linker gedeelte(suznr 09930-33720)
Dit gereedschap heb ik niet en heb mijn hoofd gebroken hoe ik dit ga oplossen, zonder dat ik de boel sloop.
Iemand tips?
Ja, op deze manier kan het lager er uit zonder het blok open te maken, donderdag nog in het ech gedaan bij Zot..Zwaailicht schreef:Futurist, betekent dit dat je het lager vanaf de buitenzijde dan vervangen kan worden?futurist schreef:het gaat erom of het krukas lager aan die kant of links kapot is. je moet nu het rechtse lager kunnen zien. als daar de kooi ontbreekt rond de kogels (balletjes) dan is dat lager dus kapot.
Dan wordt het de keus maken; zo proberen te vervangen (zappa methode) of het blok open.
bij de zappa methode hoeft dan rechts er niet meer af. Dan kan je daar geen controles meer uitvoeren en dan hoeft ook de kop en cilinder er niet meer af en kom je ook niet toe aan het beruchte veertje vervangen van de distributiekettingspanner.
succes Futurist
Zie je PB Hans voor uitleg hierover. Hier onder nog een keer het plaatje omdat ik hem zo mooi vindEdwin schreef:Je hebt wel een rotortrekker nodig voor dit karwei, en de moer loskrijgen moet je even kijken bij de thread van Rammelbak (even voorstellen), die heeft een hele mooie manier gevonden hiervoor. Denk dat de bedoeling wel duidelijk is.
Edwin