DR 750 S : blok in de soep gelopen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Kijk maar bij de sleuteltips, en dan handige site's :wink:
Die andere heb je goed geraden.

Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Edwin schreef:Kijk maar bij de sleuteltips, en dan handige site's :wink:
Die andere heb je goed geraden.

Edwin
Weer wat geleerd : http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... partslist/ :mrgreen:
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Oh, super stom van me!
Bedankt
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

leutig hé dat prutsen aan een Big
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

voor dat je de cilinder er af trekt kijk ff bij dit draadje http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=73558
zo kan je een lager er uit halen zonder het blok te splitsen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

een goed idee, maar dit is een modificatie, geen reparatie. dus hoef je niet in het blok te kijken of er nog meer losse delen zijn of delen die beschadigd zijn door de losse delen.
tevens gaat het daar om een as van de versnellingsbak. geen krukas lager waar de passing op de kruktap volgens mij een krimp passing is dus moeilijker goed terug te monteren zo los in het blok. neemt niet weg dat het heel knap gedaan is.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Bij mn BIG blok viel het krukaslager er gewoon los uit, net een half uur staan stoken op het KTM blok voordat het lager er uit kwam met veel geweld :shock:

Maar als je een lager wil vervangen zonder een blok te splitsen..
En in het geval van zwaailicht zou ik gewoon het blok goed spoelen met olie, ff laten lopen en kijken of er geen stukken in de bezinkbak liggen en gaan met de banaan, de kans dat die kapotte lager kooi meer schade heeft veroorzaakt is klein..
[ zelf ooit brokken van een gebroken versnellingsbaktandwiel in het blok gehad zonder verdere schade]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

zappa.suzuki schreef:Bij mn BIG blok viel het krukaslager er gewoon los uit, net een half uur staan stoken op het KTM blok voordat het lager er uit kwam met veel geweld :shock:

Maar als je een lager wil vervangen zonder een blok te splitsen..
En in het geval van zwaailicht zou ik gewoon het blok goed spoelen met olie, ff laten lopen en kijken of er geen stukken in de bezinkbak liggen en gaan met de banaan, de kans dat die kapotte lager kooi meer schade heeft veroorzaakt is klein..
[ zelf ooit brokken van een gebroken versnellingsbaktandwiel in het blok gehad zonder verdere schade]
Hoi Zappa, net gelezen over je pech gisteren op ARM. Pech man. :(
Ik ben nu de rechter helft aan het loshalen op de werkbank. Alles met wat beleid........
Als ik je goed volg bedoel je zoveel mogelijk alles demonteren en blok niet spltsen. En dan zou ik dus ook bij de lagers moeten kunnen komen?
Heb twee wphb en it in beiden te lezen.

Als ik links het vliegwiel en magneet eruit haal en rechts alles van de koppeling eruit, kijk ik dan tegen de lagers aan? Misschien domme vraag... :roll:

Greetz, Hans
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Er zijn geen domme vragen.. alleen domme mensen die geen vragen stellen..

Zou beginnen met de koppelings kant, als dat lager goed is dan de linker kant [koppeling gaat er makkelijker van af],
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

zappa.suzuki schreef: [koppeling gaat er makkelijker van af]
Moet ik wel de deksel rechts eraf krijgen. Alle bouten eruit en alles vrij. Met rubberen hamer wat getikt, maar krijg geen beweging erin.
Zou soms de koppeling in de weg zitten omdat er nu geen kabel meer aanzit en dus maximale uitslag is? Ik heb al de arm wat aangespannen en ook dan geen beweging.

Of is het gewoon een kwestie van net zolang pielen totdat de deksel losschiet......
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
hidde
Berichten: 35
Lid geworden op: wo okt 20, 2010 12:55
Locatie: Ter Aar

Waarschijnlijk vergeet je het boutje ergens in het midden van het deksel, is mij ook al een 2 keer gebeurd dat ik die vergat
Suzuki DR BIG 750
Ural IMZ 8.103 650
Suzuki LS650
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

hidde schreef:Waarschijnlijk vergeet je het boutje ergens in het midden van het deksel, is mij ook al een 2 keer gebeurd dat ik die vergat
Bee, die heb ik eruit. Deksel is helemaal vrij. Durf niet te hard te slaan en ook niet met een schroevendraaier ouzo te wrikken. :(
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
hidde
Berichten: 35
Lid geworden op: wo okt 20, 2010 12:55
Locatie: Ter Aar

Het kan best zijn dat de pakking plakt... er zitten op een paar plekken randjes aan het deksel waar je met behulp van een stukje hout ( om alles heel te houden) en een hamer voorzichtig kan tikken.
Suzuki DR BIG 750
Ural IMZ 8.103 650
Suzuki LS650
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

hidde schreef:Het kan best zijn dat de pakking plakt... er zitten op een paar plekken randjes aan het deksel waar je met behulp van een stukje hout ( om alles heel te houden) en een hamer voorzichtig kan tikken.
Oei, daar heb ik idd gisteravond met een klein hamertje op getikt ....... en toen brak een stukkie af :shock: :shock: :shock:
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
hidde
Berichten: 35
Lid geworden op: wo okt 20, 2010 12:55
Locatie: Ter Aar

Mijn ideeen houden dan een beetje op, dat boutje boven die grote bout is degene waar ik zelf 2 keer problemen mee gehad heb, anders zou ik even rustig afwachten op andere tips!
Suzuki DR BIG 750
Ural IMZ 8.103 650
Suzuki LS650
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

hidde schreef:Mijn ideeen houden dan een beetje op, dat boutje boven die grote bout is degene waar ik zelf 2 keer problemen mee gehad heb, anders zou ik even rustig afwachten op andere tips!
Ik ga even met je idee van het houtje aan de slag. Misschien dat ik daar wat mee kan bereiken.
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1988- ... ml#results

kijk op dit plaatje en je ziet of alles los is, zo ja, sloan pa. geintje, soms helpt een beginnetje krijgen voldoende en dat doe je op zo'n verdikt stuk met een schroevendraaier voorzichtig een openingetje te tikken
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:sloan pa
Hoi Futurist, ik heb hem slaag gegeven :slaan: maar niet heus.
Effe een kleine opening gemaakt en daarna met een oude beitel een paar keer een "droge" klap.
Gelukt dus :D
IMG_1102.jpg
IMG_1102.jpg (58.92 KiB) 3295 keer bekeken
Nadat koppeling en huis eruit waren, even gekeken of ik nog delen kon zien... Ja hoor, onderin liggen nog stukken :(
Zal nog wel een hele klus worden.
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

het gaat erom of het krukas lager aan die kant of links kapot is. je moet nu het rechtse lager kunnen zien. als daar de kooi ontbreekt rond de kogels (balletjes) dan is dat lager dus kapot.
Dan wordt het de keus maken; zo proberen te vervangen (zappa methode) of het blok open.
bij de zappa methode hoeft dan rechts er niet meer af. Dan kan je daar geen controles meer uitvoeren en dan hoeft ook de kop en cilinder er niet meer af en kom je ook niet toe aan het beruchte veertje vervangen van de distributiekettingspanner.
succes Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Ik heb vanavond een poos met het wphb bij het blok gezeten. Om de rotor eruit te halen, heb je speciaal gereedschap nodig, die ervoor zorgt dat je de moer eraf kunt krijgen. Linker gedeelte :wink: (suznr 09930-33720)

Dit gereedschap heb ik niet en heb mijn hoofd gebroken hoe ik dit ga oplossen, zonder dat ik de boel sloop.
Iemand tips?
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:het gaat erom of het krukas lager aan die kant of links kapot is. je moet nu het rechtse lager kunnen zien. als daar de kooi ontbreekt rond de kogels (balletjes) dan is dat lager dus kapot.
Dan wordt het de keus maken; zo proberen te vervangen (zappa methode) of het blok open.
bij de zappa methode hoeft dan rechts er niet meer af. Dan kan je daar geen controles meer uitvoeren en dan hoeft ook de kop en cilinder er niet meer af en kom je ook niet toe aan het beruchte veertje vervangen van de distributiekettingspanner.
succes Futurist
Futurist, betekent dit dat je het lager vanaf de buitenzijde dan vervangen kan worden?
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Je hebt wel een rotortrekker nodig voor dit karwei, en de moer loskrijgen moet je even kijken bij de thread van Rammelbak (even voorstellen), die heeft een hele mooie manier gevonden hiervoor. Denk dat de bedoeling wel duidelijk is.

Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zwaailicht schreef:Ik heb vanavond een poos met het wphb bij het blok gezeten. Om de rotor eruit te halen, heb je speciaal gereedschap nodig, die ervoor zorgt dat je de moer eraf kunt krijgen. Linker gedeelte :wink: (suznr 09930-33720)

Dit gereedschap heb ik niet en heb mijn hoofd gebroken hoe ik dit ga oplossen, zonder dat ik de boel sloop.
Iemand tips?
De rotor heeft een aantal gaten, daar kan je een ijzere staaf steken die je weer tegen een blok deel kan laten steunen terwijl je krach zet op de bout, deze zit echter muur vast, warm stoken is aan te raden en een luchtsleutel is het makkelijkst :wink:
Zwaailicht schreef:
futurist schreef:het gaat erom of het krukas lager aan die kant of links kapot is. je moet nu het rechtse lager kunnen zien. als daar de kooi ontbreekt rond de kogels (balletjes) dan is dat lager dus kapot.
Dan wordt het de keus maken; zo proberen te vervangen (zappa methode) of het blok open.
bij de zappa methode hoeft dan rechts er niet meer af. Dan kan je daar geen controles meer uitvoeren en dan hoeft ook de kop en cilinder er niet meer af en kom je ook niet toe aan het beruchte veertje vervangen van de distributiekettingspanner.
succes Futurist
Futurist, betekent dit dat je het lager vanaf de buitenzijde dan vervangen kan worden?
Ja, op deze manier kan het lager er uit zonder het blok open te maken, donderdag nog in het ech gedaan bij Zot..

Schhelt een boel werk en het blok kan in het frame blijfen, als je de boel wel open haalt kan je wel gelijk de veer van de nokkenasketting vervangen en de rest na lopen hoewel ik niet verwacht dat er verder schade is..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Edwin schreef:Je hebt wel een rotortrekker nodig voor dit karwei, en de moer loskrijgen moet je even kijken bij de thread van Rammelbak (even voorstellen), die heeft een hele mooie manier gevonden hiervoor. Denk dat de bedoeling wel duidelijk is.

Edwin
Zie je PB Hans voor uitleg hierover. Hier onder nog een keer het plaatje omdat ik hem zo mooi vind :wink:

Afbeelding
:zwaaien:
Plaats reactie