Hakkerig lopen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

niet alleen de kettingen maar dus ook de timing............
de redenering verkeerd snap ik eigenlijk niet zo want een halve tand is gewoon te veel maar je moet ook pas naar de afstel tekens kijken nadat de spanners goed zijn en alles in de goede draairichting met de krukas gedraaid is gewest, 2 x rond. dan mag en kan je gewoon geen halve tand verschil hebben of het spul is te ver versleten.
Een halve tand op de nokkenas is een hele tand op de krukas en dat is echt vele graden. Dat merk je echt wel, mede ook omdat de onsteking (in tegenstelling tot bij auto's) op het goede tijdstip blijft komen. Reden waarom dat in alle werkplaatshandboeken staat dat je voor je gaat storing zoeken dat je zeker moet zijn van alle basisafstellingen.....................................
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DR-Big
Berichten: 1148
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Heb jij het blok uitgebouwd om die ketting te verzetten. Ik heb ook het gevoel dat mijn ketting net een tandje te ver staat. Vogens mij kan je dat doen met het blok in het frame. Dit weekend maar eens open maken.
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Zelfs met twee nieuwe kettingen staat hij bij mij nooit precies op merkteken, ook omdat ik een gevlakte kop heb, en dat betekend dat de afstand tussen krukas en nokkenas kleiner is geworden.
Heb dus geinformeerd of sleuven bevestigingsgaten nokkenas tandwiel nodig was, zodat ik evt verschillen ivm vlakke kop/ rek van kettingen kon opvangen.
Volgens de rollenbank/ race meneer , moest een halve tand bij laagvermogende motor , niks mogen uitmaken, zeker ivm twee kettingen in de aandrijving, dan zit je met rek daar zomaar aan, en dan loopt ie ook gewoon door, tot je ketting stukgaat of spontaan gaat verspringen

Heb het blok deze keer niet uitgebouwd, maar dat geeft wel wat gepruts
Je kunt via de dop op dynamodeksel het bovenste dode punt vinden, en dan kun je na het demonteren van de kleppendeksel het bijbehorende merkteken vinden, wel zo zetten dat het borgplaatje op de nokkenas 'boven ' staat.
Nokkenas draait achteruit !!!!!!!, omdat hij door de ballansas aangedreven word.
Oliekoeler moet ook ff los, om met een schroevendraaier de nokkenaskettingspanner te 'lossen', dat is ff pielen als het blok niet uitgebouwd is :roll: , maar wel nodig om 'speling'te creeren op de nokkenasketting.
Nokkenastandwiel, losmaken 2boutjes+borgplaatje opschuiven zodat hij van de borgpen af is, en dan voorzichtig tandjes opschuiven. Kan dus wel, maar kost wat :evil: , :? , :roll: , en hopelijk geen :oops:
Zorg voor vloeibare pakking en locktite :lol: , scheelt je gevloek dat de winkel net dicht is :twisted:

Succes Menno
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vloeibarpakking echt dun smeren!! anders raken de olie kanaaltjes verstopt!!
Neem een silliconenpakking..

oliekoeler hoeft niet los.. gewoon er langs prutsen :wink:
kettingen kan je gewoon vervangen zonder het blok uit te bouwen, rotor moet er wel af.. trekker kan je van mij lenen, how to bij de sleuteltips..

Bij het monteren [ vooral bij gebruikte kettingen de nokkenasketting met de vinger indrukken waar de kettingspanner zit, dan de strepen op de nokkenas gelijk met de bovenkant cillinderkop [zo goed mogelijk, hou dus rekening met de slijtage van de ketting]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1148
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Waar haal je een silicone pakking?
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Vloeibare silliconenpakking haal je bij een automaterialenzaak :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie