niet alleen de kettingen maar dus ook de timing............
de redenering verkeerd snap ik eigenlijk niet zo want een halve tand is gewoon te veel maar je moet ook pas naar de afstel tekens kijken nadat de spanners goed zijn en alles in de goede draairichting met de krukas gedraaid is gewest, 2 x rond. dan mag en kan je gewoon geen halve tand verschil hebben of het spul is te ver versleten.
Een halve tand op de nokkenas is een hele tand op de krukas en dat is echt vele graden. Dat merk je echt wel, mede ook omdat de onsteking (in tegenstelling tot bij auto's) op het goede tijdstip blijft komen. Reden waarom dat in alle werkplaatshandboeken staat dat je voor je gaat storing zoeken dat je zeker moet zijn van alle basisafstellingen.....................................
greetz Futurist
Hakkerig lopen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Heb jij het blok uitgebouwd om die ketting te verzetten. Ik heb ook het gevoel dat mijn ketting net een tandje te ver staat. Vogens mij kan je dat doen met het blok in het frame. Dit weekend maar eens open maken.
Zelfs met twee nieuwe kettingen staat hij bij mij nooit precies op merkteken, ook omdat ik een gevlakte kop heb, en dat betekend dat de afstand tussen krukas en nokkenas kleiner is geworden.
Heb dus geinformeerd of sleuven bevestigingsgaten nokkenas tandwiel nodig was, zodat ik evt verschillen ivm vlakke kop/ rek van kettingen kon opvangen.
Volgens de rollenbank/ race meneer , moest een halve tand bij laagvermogende motor , niks mogen uitmaken, zeker ivm twee kettingen in de aandrijving, dan zit je met rek daar zomaar aan, en dan loopt ie ook gewoon door, tot je ketting stukgaat of spontaan gaat verspringen
Heb het blok deze keer niet uitgebouwd, maar dat geeft wel wat gepruts
Je kunt via de dop op dynamodeksel het bovenste dode punt vinden, en dan kun je na het demonteren van de kleppendeksel het bijbehorende merkteken vinden, wel zo zetten dat het borgplaatje op de nokkenas 'boven ' staat.
Nokkenas draait achteruit !!!!!!!, omdat hij door de ballansas aangedreven word.
Oliekoeler moet ook ff los, om met een schroevendraaier de nokkenaskettingspanner te 'lossen', dat is ff pielen als het blok niet uitgebouwd is
, maar wel nodig om 'speling'te creeren op de nokkenasketting.
Nokkenastandwiel, losmaken 2boutjes+borgplaatje opschuiven zodat hij van de borgpen af is, en dan voorzichtig tandjes opschuiven. Kan dus wel, maar kost wat
,
,
, en hopelijk geen
Zorg voor vloeibare pakking en locktite
, scheelt je gevloek dat de winkel net dicht is
Succes Menno
Heb dus geinformeerd of sleuven bevestigingsgaten nokkenas tandwiel nodig was, zodat ik evt verschillen ivm vlakke kop/ rek van kettingen kon opvangen.
Volgens de rollenbank/ race meneer , moest een halve tand bij laagvermogende motor , niks mogen uitmaken, zeker ivm twee kettingen in de aandrijving, dan zit je met rek daar zomaar aan, en dan loopt ie ook gewoon door, tot je ketting stukgaat of spontaan gaat verspringen
Heb het blok deze keer niet uitgebouwd, maar dat geeft wel wat gepruts
Je kunt via de dop op dynamodeksel het bovenste dode punt vinden, en dan kun je na het demonteren van de kleppendeksel het bijbehorende merkteken vinden, wel zo zetten dat het borgplaatje op de nokkenas 'boven ' staat.
Nokkenas draait achteruit !!!!!!!, omdat hij door de ballansas aangedreven word.
Oliekoeler moet ook ff los, om met een schroevendraaier de nokkenaskettingspanner te 'lossen', dat is ff pielen als het blok niet uitgebouwd is

Nokkenastandwiel, losmaken 2boutjes+borgplaatje opschuiven zodat hij van de borgpen af is, en dan voorzichtig tandjes opschuiven. Kan dus wel, maar kost wat

Zorg voor vloeibare pakking en locktite

Succes Menno
-
Vloeibarpakking echt dun smeren!! anders raken de olie kanaaltjes verstopt!!
Neem een silliconenpakking..
oliekoeler hoeft niet los.. gewoon er langs prutsen
kettingen kan je gewoon vervangen zonder het blok uit te bouwen, rotor moet er wel af.. trekker kan je van mij lenen, how to bij de sleuteltips..
Bij het monteren [ vooral bij gebruikte kettingen de nokkenasketting met de vinger indrukken waar de kettingspanner zit, dan de strepen op de nokkenas gelijk met de bovenkant cillinderkop [zo goed mogelijk, hou dus rekening met de slijtage van de ketting]
Neem een silliconenpakking..
oliekoeler hoeft niet los.. gewoon er langs prutsen

kettingen kan je gewoon vervangen zonder het blok uit te bouwen, rotor moet er wel af.. trekker kan je van mij lenen, how to bij de sleuteltips..
Bij het monteren [ vooral bij gebruikte kettingen de nokkenasketting met de vinger indrukken waar de kettingspanner zit, dan de strepen op de nokkenas gelijk met de bovenkant cillinderkop [zo goed mogelijk, hou dus rekening met de slijtage van de ketting]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Waar haal je een silicone pakking?
-
Vloeibare silliconenpakking haal je bij een automaterialenzaak 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997