Zo, even een up-date!
De achterbruglagers en die van het linksysteem waren nog zodanig goed dat ik ze gewoon gereinigd en ingevet heb. Ook de lagerbusjes vertoonden geen loopsporen, dus ook lekker laten zitten. De schokdemper uit elkaar gedraaid waarna bleek dat de demper zelf mooi droog was en ook de gasdruk was nog stevig, dus alles gepoetst en terug in elkaar gedraaid.
Het voorwiel voorzien van nieuwe lagers en ook maar een nieuwe dichting in de teller aandrijving gemonteerd, nieuwe band met binnenband gestoken, en in 1 moeite ook maar de tellerkabel en aandrijving vol vet gepropt.
Hierna de vorkpoten voorzien van nieuwe dichtingen, de juiste hoeveelheid 10w olie erin en nieuwe spetterende blauwe balgen of hoe die dingen ook mogen heten gemonteerd.
Omdat ik toch bezig was, het balhoofd gedemonteerd, en ziedaar, wat een teleurstelling, het onderste lagerschaal zat vol groeven!
Nee grapje, stiekem was ik wel opgelucht dat ik eindelijk eens een paar lagers aan de motor kon vervangen waar ook echt iets fout mee was. Any way, lagerschalen en lagers vervangen, alles vol vet gepropt, balhoofd aangetrokken op een kilo of 5, en daarna op het gevoel spelingsvrij aangedraaid.
Bij het reinigen van de carb's kwam ik een paar eigenaardigheden tegen; beide carb's beschikken ieder over een luchtregelschroefje bij de vlotterbak, eentje stond slechts een halve omwenteling open, en de andere anderhalve omwenteling. Ik dacht dat alleen de linker carb over zulk een regelschroefje beschikte?
Tweede rariteit wat ik tegenkwam was een klein koperen konisch busje wat onder in de vlotterbak van de rechtercarb lag. Na het totaal demonteren van beide carb's kon ik het kleine busje nergens thuisbrengen, ik kwam het ook nergens tegen in de linkercarb, dus dacht ik al dat het vroeger eens bij de dealer per abuis in de vlotterkamer was gesukkeld.

Tot ik na het vervangen van de dichtingen en de vlotternaalden, de boel weer in elkaar wou schroeven en plotseling zag dat het thuis hoorde in het plastic aanzuig gevalletje in de vlotterbak! Voor alle veiligheid heb ik het maar terug in het plastic buisje gefrot met een beetje borgmiddel er aan.
Carb's terug in elkaar gedraaid, alle klote kruisschroeven vervangen en vlotterbakken, vacumdozen en beide steunijzers zitten nu met inbussen vast.
Eindelijk de tank terug erop, en wat dacht je, de snelsluiter tussen de tankhelften en benzinekraan lekken, niet veel, maar toch te veel naar mijn zin!

Dus vanmiddag snel naar de dealer gereden, en gelukkig had hij alles gewoon in de rek liggen, leve SuperFrans! Ik leg ze wel niet meer in voorraad zei hij, jij bent nog de enige die hier om onderdelen komt voor zo'n vroege DR800.
Morgen hopelijk weer verder aan de dikke, hij mag nu eens wat beter gaan meewerken, ik heb ondertussen bijna een abonnement bij Hessler en Frans!
Groeten uit het zinderende (nog 29° nu!) Limburg, Freddy