motorblok revisie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

dus de moer van het primair tandwiel in de krukas draaien en daarop tikken... Kan ik dan nog steeds de versnellingsbak in 1 geheel eruit halen?
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ja, als er eenmaal 2 cm. ruimte is pak je de carters zo van elkaar. Moet je voor dat je dat doet het blok op zijn rechterzijde leggen op twee klosjes. Dan haal je het linker carter er af en blijft de bak in het rechter carter zitten.

Wel uitkijken bij een Honda bak. Zowel bij op de uitgaande as als bij het rechter carter ziten ringetjes die door de olie wel eens aan het carter blijven plakken en dan later alsnog weg vallen.
Zonder die ringetjes overleeft je bak de revisie net goed.
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Ondertussen heb ik de carters kunnen splitsen volgens jullie advies en dat ging vrij goed. Maar ik heb toch nog enkele vragen.
De krukas zit nu nog in het linkercarter vast, mag ik deze ook uittikken met de moer op de krukas ( vliegwielzijde ) ?
Tweede vraagje, sommige lagers kan je met een dop eruit slaat maar hoe verwijder je de ander lagers waar dat niet mogelijk is?

Ik ben toch van plan alle lagers te vervangen maar hoe zie je waneer een lager versleten is? De revisie gebeurt net omdat ik een geluid in het blok hoorde dat er niet moest zijn dus ik zou dan ook graag weten welke lager de dader is/was.

De zijdelingse speling van de drijfstang op de krukas hoeveel mag deze zijn? bij mij zit er toch enkele mm op, is dat normaal?
klaas tt350
Berichten: 137
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
Locatie: drachten

Alle lagers uitspoelen met benzine ,dan hoor je snel genoeg welke lagers rauw lopen.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Kun je er in principe op die manier ook uit tikken.
Moet wel na 3 tot 5 ferme tikken beweging in komen.
En....carter warm stoken voor die tijd is altijd goed!
Eventueel komt hij er dan met lager en al uit, maar ook die kan op dezelfde wijze weer verwijderd worden.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Klein lagertje van de waterpomp en naaldlager van je voorste versnellingsbak as zitten er blin in. Rest niet.

Zijn beide lagers die je op de manier zoals Klaas hierboven zegt wel kunt checken.

Zijn ook beide lagers die het minst van alle slijten.
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Ondertussen is de nieuwe drijfstang op de krukas geperst, van het oude big end lager stond ik wel te kijken...
Korf waar die naaldlagertjes inliggen half doorgeschuurt net zoals de naaldjes zelf... Denk dat deze lager de oorzaak was van de herrie in het blok.
Verder heb ik de lagers gecontroleerd zoals beschreven door Klaas. Lagers zijn gewoon goed.
Verder de nieuwe zuiger gemonteerd en alle onderdelen terug in het blok gemonteerd. ( heb geen onderdelen over, tot zover gaat het dus goed :D )

Als het blok nu terug volledig in elkaar zit, kan je dan op één of andere manier testen of alles wel juist zit voordat je het blok terug in het frame zet en gaat starten? Met name dan de versnellingsbak?

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!!
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Yip, als je het blok gewoon los in elkaar zet dus zonder schroefjes er in de bak in de 1 zetten en aan het voortandwiel/uitgaande as draaien, dan in 2, dan 3 enz..
Je voelt dan en ziet de drijfstang dan steeds sneller draaien, als alle versnellingen goed zijn bak vast schroefen en cillinder en zuiger er op..

dan kleppen stellen en rotor rond draaien om te kijken of de zuiger gewoon rond draait..

Inrijden zo..
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Versnellingsbak kun in 1 helft opbouwen en controleren. Niet te wild met de schakelwals draaien en de tandwielen van de bak een beetje meehelpen met draaien.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Moeilijk te geloven dat als je big-end kats versleten is, dat je lager van de uitgaande as dan gewoon goed is.
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Tja, ik heb de lagers toch uit voorzorg ook laten controleren door de honda dealer.

Misschien heeft de vorige eigenaar alleen maar het lager vervangen en niet het big-end?

Feit is dat het big-end rot was en de lagers niet.

Zat tijdens het demonteren van het blok ook nergens speling op,behalve op het big-end dan.
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Motor is ondertussen weer in elkaar en vandaag even voor de eerste keer gestart. Na een trap of 5 was hij aan de praat. Geen schuurende geluiden meer, blok draait verder netjes.
Iedereen dus bedankt voor het advies!

Enkel aan de aansluiting tussen uitlaatbocht en demper lijkt het hele zaakje niet erg goed dicht te zitten.

Zijn hier dichtingen voor of hoe los je dit op?
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

dat zit bij mij in elkaar geschoven met een rubberen buisje, idee van tuin slang, als het uitlubberd sluit het niet meer af.
misschien slangklemmetje er om?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

gilbert100 schreef:Motor is ondertussen weer in elkaar en vandaag even voor de eerste keer gestart. Na een trap of 5 was hij aan de praat. Geen schuurende geluiden meer, blok draait verder netjes.
Iedereen dus bedankt voor het advies!

Enkel aan de aansluiting tussen uitlaatbocht en demper lijkt het hele zaakje niet erg goed dicht te zitten.

Zijn hier dichtingen voor of hoe los je dit op?
Als het uitgelubberd is, dan is de originele pakking, of O-ring, of blikje ( allemaal afhankelijk van het model) niet voldoende. Met siliconenkit kom je dan een heel eind, maar bbij een Honda doet een stukje binnenband van een fiets ( 1 cm. lang ) ook wonderen ;)
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Vandaag voor de eerste keer nog eens gaan rijden met de motor.
Had verwacht dat het na de rivisie allemaal supergoed zou gaan, helaas viel dat even tegen...

Als de motor vermogen moet leveren in het zand of bij een helling omhoog rijden of eender wat dan valt hij gewoon stil. Net alsof hij dan geen benzine meer krijgt. Uitlaat is open, luchtfilter is proper en ingeolied, bougie vonkt goed, en benzine toevoer is ok. Zit ook geen vod of prop papier in de inlaat.
Starten doet hij goed ook net na het stilvallen,ontsteking lijkt mij dus in orde.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Misschien de uitlaatklep?
( als de motor loopt dan kan je aan de linkerzijde van het nlok het asje zien bewegen als je gas geeft, van L naar H )

Kan er inwendig toch wat mis zijn met de klep of zit ik helemaal op het verkeerde spoor?
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik denk dat je gedachte goed is. kijk onderstaande link even na ivm afstellingen aan de pv.
http://www.allthingsmoto.com/forums/f-3 ... 8-a-46258/
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Dank je, hier kan ik wat mee.

Maar kan bij een slecht werkende power valve de motor dan ook stilvallen zoals bij mij?
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Ondertussen de uitlaatklep gekontroleerd en die werkt naar behoren, dit is dus niet de oorzaak van het euvel...

Nog iemand iedeën van de mogelijke oorzaak? Ben nu een beetje ten einde raad.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Hoe ziet je bougie eruit na het stilvallen?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

carb even schoon maken
de sproeiers / kanaaltjes willen wel eens dicht gaan zitten als hij lang droog staat
never drive faster then your angel can fly
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

@ gassen, bougie heeft koffie met melk kleur, lijkt mij goed. Bougie is van NGK, type B9es volgens mij het type dat erin moet.

Zuigertje heb ik ook even nagekeken, zit er op de juiste manier in, met de pijl aan de uitlaat zijde.

@ MX Jake, Carbu zal ik even propermaken en doorblazen met perslucht.

Nog iemand een idee mocht het propermaken van de carurator niet helpen?
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Ik ben er van overtuigd dat je geen ander idee nodig hebt.
Als je je carburateur schoon hebt loopt hij weer als een zonnetje.
EXC300
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

na een goede en weldoende vakantie weer eens aan mijn cr250 beginnen prutsen...

Zoals eerder aangegeven door Herr DRénérZéele de carbu schoon gemaakt en doorgeblazen met perslucht. Het type carbu van mijn CR is een Keihin PJ28.

Nu heeft een maat van me ook een Keihin carbu maar dan het type PJ38 ( komt dacht ik uit een CR500 ).

In mijn maat zijn carbu zit daar waar de hoofdsproeier zit ook een soort naaldje in de sproeier. Dit is met mijn carbu niet het geval. Is dit omdat het een ander type is of hoort dit naaldje ook in mijn carbu te zitten?

Weet iemand of ik de carburator van mijn maat ook in mijn motor zou passen? En zoja, moet ik dan de sproeiermaten plaatsen zoals voorgeschreven voor de CR250? ( aangezien het toch een ander type carbu is?? )

Als iemand het weet hoor ik het graag!!
gilbert100
Berichten: 194
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49

Het euvel bleek inderdaad in de carbu te zitten... Carbu gereinigd, en nieuwe dichtingen opgezet, motor loopt weer zoals het hoort!! :D

Gisteren in Bilstain gaan rijden, was plezant tot ik een onverwachte tussenstop had ingelast :oops: . Motor lag op een helling met het stuur naar beneden en heeft zo een 30 tal seconden blijven draaien. Toen ik weer bij de motor was, die draaide nog, koppeling gepakt en de helling naar beneden gereden. Daar beneden de motor stilgezet om even te bekomen van de ongeplande tuimeling.

Sindsdien niet meer aan de praat te krijgen,starte wel enkele seconden maar verder niets. heb ter plaatse een nieuwe bougie geprobeerd maar zonder resultaat. motor plofte wel eens maar verder niets...

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Kan dit komen omdat de motor zowat op zen kop heeft gelegen??
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Klinkt alsof de motor geen benzine krijgt?
Plaats reactie