Hoeveel stof door luchtfilter is funest?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

henk-v
Contacteer:

knappe foto´s en een goude uitleg :D krijgen we ook een testrapportje met de big bore set ? :shock:
Sjossa

De mijne is er ook niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Toen ik met mijn 4e rondje bezig was in Eersel hield hij er mee op, compressie weg. Dus wordt van de week even uit elkaar halen, zodat ie voor Handel weer klaar is. Best jammer want zuigertje zat er nog maar paar uur in.
Suzuki RMZ 450
klomp

ik dacht "als er bij ktm's al een berg zand doorheen is gegaan, zal ik het met m'n Husaberg niet beter vanaf brengen".
Toch wel! Er is niks doorheen gegaan, maar er kon volgens mij ook geen korrel zand meer bij op m'n luchtfilter!
:roll: (ik heb dan ook maar 2 ronden gereden...)
RvD

Hier hetzelfde, 2 ronden gereden toen maar op de crossbaan blijven spelen. Was gesproeid en verrekte mooi om te rijden. Ook niks door het filter gelukkig.
Moet zeggen dat ik de filters ook echt helemaal onderdompel en de overtollige olie er uitknijp en dan effe 'inmasseer'. Filter is dan ook egaal van kleur. Vervolgens maak ik vooral de buitenkant dan nog wel effe een beetje droog met een tissue. Dan laat ik de filters een nachtje liggen op de werkbank om te laten drogen. Ik ken er veel die er maar wat olie opgooien en dan maar wat inmasseren, je krijgt dan ook een gevlekt filter.
Afgelopen weekend kon ik dan ook bij een paar van ons zien dat er op de minder gevlekte delen (minder olie op die plek neem ik aan) gewoon het zand door het filter heen was gezogen.
Ik weet niet of mijn theorie helemaal klopt maar er zit wel wat in volgens mij.
KTM 250 EXC, 250 SX
Sjossa

RvD schreef:Hier hetzelfde, 2 ronden gereden toen maar op de crossbaan blijven spelen. Was gesproeid en verrekte mooi om te rijden. Ook niks door het filter gelukkig.
Moet zeggen dat ik de filters ook echt helemaal onderdompel en de overtollige olie er uitknijp en dan effe 'inmasseer'. Filter is dan ook egaal van kleur. Vervolgens maak ik vooral de buitenkant dan nog wel effe een beetje droog met een tissue. Dan laat ik de filters een nachtje liggen op de werkbank om te laten drogen. Ik ken er veel die er maar wat olie opgooien en dan maar wat inmasseren, je krijgt dan ook een gevlekt filter.
Afgelopen weekend kon ik dan ook bij een paar van ons zien dat er op de minder gevlekte delen (minder olie op die plek neem ik aan) gewoon het zand door het filter heen was gezogen.
Ik weet niet of mijn theorie helemaal klopt maar er zit wel wat in volgens mij.
Nou Ruud, ik dompel de mijn filters ook altijd helemaal onder, maar het is er ook doorheen gekomen. Vanmiddag maar begonnen met uit elkaar halen en het is niet al te best. Toen ik de carb zag wist ik al wel genoeg. Cilinder eraf, heel mijn blok vol met zand dus daar ben ik mooi klaar mee. Denk niet dat Handel erin zit, want dit gaat weer een hoop geld kosten wat ik niet heb.

Wat een ellende :cry:
Suzuki RMZ 450
JoeBaR

ik doe de binnen kant van de filterbak , het gedeelte tussen filter en carb ,altijd vol spuiten met kettingvet of smeren met lagervet .

mocht er stof door het filter trekken , dan blijft het meeste *plakken* in het vet.

verder loont het ook om een simpel haarnetje (zoals in de operatie kamers gebruikt worden) om het geoliede filter te trekken , deze netjes laten gewoon lucht door maar houden wel het meeste vuil weg dat normaal aan het vette filter zou blijven plakken.
4 strokes only !!
folie

JoeBaR schreef:ik doe de binnen kant van de filterbak , het gedeelte tussen filter en carb ,altijd vol spuiten met kettingvet of smeren met lagervet .

mocht er stof door het filter trekken , dan blijft het meeste *plakken* in het vet.

verder loont het ook om een simpel haarnetje (zoals in de operatie kamers gebruikt worden) om het geoliede filter te trekken , deze netjes laten gewoon lucht door maar houden wel het meeste vuil weg dat normaal aan het vette filter zou blijven plakken.
Ik had denk ik niet het meest verse filter. De mijne waren allemaal vuil, geen tijd, en daarom had ik maar het filter van mijn vrouw d'r motor afgehaald. Op zich gewoon goed, maar die heeft er al wel een paar maandjes opgezeten. Een frisse was wellicht beter geweest.
Er is echter niet een kleine beetje stof doorheen gekomen, gewoon een dikke vette schep zand...
Flip

JoeBaR schreef: verder loont het ook om een simpel haarnetje (zoals in de operatie kamers gebruikt worden) om het geoliede filter te trekken , deze netjes laten gewoon lucht door maar houden wel het meeste vuil weg dat normaal aan het vette filter zou blijven plakken.
Waar haal je die haarnetjes?
Noppy

Bij de crossshop, zijn van die witte. Maar die hebben net even fijnere poriën dan een haarnetje.

Na één rondje trek je 'm er gewoon af en stop je 'm in een boterhamzakje in je jaszak of zo.
:toost:
adje

Geen haarnetje maar zo'n oranje filter dustcover van twinair gebruiken.
Als je deze over je luchtfilter trekt dan valt het stof en zand er gewoon af.

Verkrijgbaar bij oa mij :wink:

De witte die Noppy bedoelt zijn niets waard.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
blubberboerke

adje schreef:Geen haarnetje maar zo'n oranje filter dustcover van twinair gebruiken.

met die haarnetjes van 't ziekenhuis, wordt je filter nog behoorlijk vuil.
@adje die filterhoesjes van twin air, zijn die anders?
wat kosten ze?
adje

De twinair GP filterskin worden door veel GP rijders gebruikt.
Deze kan je niet vergelijken met iets ''uit het ziekenhuis''.
Deze kosten ongeveer €13,-
Altijd minder duur dan zand in de motor.

Afbeelding Afbeelding

erwindob

adje schreef:Geen haarnetje maar zo'n oranje filter dustcover van twinair gebruiken.

Ha die Adje,

geldt dat ook voor een Huskie WR250? (dat verkrijgbaar dan he, dat oranje hoeft niet)
#777 - Mijn fotoboekenplank
adje

Dat oranje zie je toch niet als het onder het zadel zit :twisted:

Deze GP filterskins zijn voor elk merk en type motor leverbaar.

Afbeelding Afbeelding

Herr DRénérZéele

En kan je die lostrekken, uitkloppen en weer terug plaatsen of wordt dat een lastiger verhaal?
En kost het je vermogen?
Jo VdB

Herr DRénérZéele schreef:En kost het je vermogen?
Waarschijnlijk iets van 0,0546 PK wegens ietwat mindere luchtdoorlaat van het gaas.

En dit is als serieus antwoord bedoeld :evil:

Jo VdB
adje

Herr DRénérZéele schreef:En kan je die lostrekken, uitkloppen en weer terug plaatsen of wordt dat een lastiger verhaal?
En kost het je vermogen?
Ja , Die kan je er afhalen , uitkloppen en weer terug zetten.
Nee , dat kost je geen vermogen ( maar €13,- ) :lol:

Zoals Jo al bij de vorige post schreef , scheelt geen PKtjes.

Afbeelding Afbeelding

Herr DRénérZéele

Probeert iedereen hier nou nog grappiger te zijn dan ik? :shock: :lol: :x

Maar toch bedankt.

Echt.
henk-v
Contacteer:

op de site van twinair kan ik niets vinden? is het gewoon een droge hoes die je regelmatig uit moet kloppen,kun je hem ook uitwassen? monteer je hem altijd of alleen als je ellende kunt verwachten????? :P
adje

De hoes kan je gewoon uitkloppen of uitwassen in een sopje of wasmachine.
Uitkloppen hoeft eigenlijk niet eens want omdat het zo'n gladde stof is schuift het zand er gewoon van af.
Je mag je luchtfilter ook niet te dik inolieen omdat anders de hoes ook verzadigd raakt door de olie van de luchtfilter.
De luchtfilter te veel inolieen mag zowiezo nooit omdat je dan zo'n dikke koek van zand er op krijgt en de motor steeds harder naar lucht gaat zuigen zodat je de kans hebt dat er net wel zand naar binnen wordt gezogen.
Altijd de overtollige olie aan de buitenkant afdeppen met een stuk goed absorberend papier en goed gelijkmatig inmasseren.

Hieronder een foto van de GP dust covers :

Afbeelding Afbeelding

Sanne
Contacteer:

Ik zal het draadje weer even oppakken.

Voor mij namelijk dezelfde kwestie alleen is de mijne een viertakt en haast nieuw.
Er gaat een slang van de filterkast naar de cilinderkop. En via deze slang is er een beetje zand in het blok gekomen.
Andere jongens hebben in tegenstelling tot die van mij de slang op de orginele manier zitten namelijk van af de luchtfilterkast naar de cilinderkop. En 1 van de twee heeft het blok goed kapot dus nokkenas, zuiger en cilinder, bag end lager etc. :cry:
Nu heb ik er wel zand in maar in mindere maten. En ik heb de olie al een keer gewisselt maar zal dit voldoende zijn. Natuurlijk zal ik nog een keer de olie en filter wisselen en desnoods daarna nog eens. Maar de vraag blijft moet ik het blok uit elkaar trekken en de honderd euro pakkingset kosten nemen en er zeker van zijn dat het blok weer goed is. Of aantal keer olie wisselen en er in Geesteren weer staan?

O ja, Ik had dus ook een doorgeslagen luchtfilter en de gasshuif had (echt!) een milimeter prut opzich :( foto volgt
# 442
adje

Tja Sanne , Ik denk toch echt dat je de zaak moet openschroeven om erger te voorkomen :cry:
Zand in je motorblok is nooit goed natuurlijk.

Afbeelding Afbeelding

roen

tja, als de schuif openstaat komt er geen zand op te zitten, dan vliegt t zo je blok in... dus wat niet op de schuif kwam is zo naar binnen gezogen :shock:
crfrik

Lijkt me ook niet echt fijn rijden als je weet dat elk moment je blokje het kan begeven...
gassen

Tjonge jonge, na al deze malaise gelezen te hebben ga ik aan mijn KTM toch wel het een en ander aanpassen.
Met name die leiding naar de kop baart mij zorgen en zal dus ook via een of ander filtertje moeten gaan lopen. Ik ga aan het denken.

Alhoewel ik me tegelijk ook afvraag hoe vaak dit soort extremen (stof) nog voorkomen (Global warming):shock:

:wink:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie