
Aanpassen carbsetting
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
beetje niet handig dat ik er niet aan gedacht had..
zoals bijna iedereen waarschijnlijk meteen kijkt bij het monteren van een groter achtertandwiel, kijk je naar de hoek van je ketting..
en wat die doet bij belading en evt los komen van de grond e.d
nou viel het allemaal wel mee, tot dat mn vriendin achter op zat (die overigens echt niet zwaar is..) en dan raakt bij het terug schakelen de ketting de onderste kettinggeleider.. (groot eng wit ding..)
maar dat was dus een conclusie achteraf, want met haar achter op moet ik op het moment heeeeeel rustig rijden van wegen de operatie aan dr pols.
en toen viel dat schaafgeluid me op bij het terug schakelen.. maar dan maak je in je eentje een proefrit, ook n keer flink lomp, en dan hoor je niets.. en dan ga je rare dingen denken
maar achteraf valt het dus 110% mee en moet mn vriendin toch maar n beetje afvallen
zoals bijna iedereen waarschijnlijk meteen kijkt bij het monteren van een groter achtertandwiel, kijk je naar de hoek van je ketting..
en wat die doet bij belading en evt los komen van de grond e.d
nou viel het allemaal wel mee, tot dat mn vriendin achter op zat (die overigens echt niet zwaar is..) en dan raakt bij het terug schakelen de ketting de onderste kettinggeleider.. (groot eng wit ding..)
maar dat was dus een conclusie achteraf, want met haar achter op moet ik op het moment heeeeeel rustig rijden van wegen de operatie aan dr pols.
en toen viel dat schaafgeluid me op bij het terug schakelen.. maar dan maak je in je eentje een proefrit, ook n keer flink lomp, en dan hoor je niets.. en dan ga je rare dingen denken

maar achteraf valt het dus 110% mee en moet mn vriendin toch maar n beetje afvallen

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Dan blijft er niks over van het arme kind
Hoe gaat het met haar pols?


Hoe gaat het met haar pols?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Dat valt gelukkig mee CW, ik zou er ook niet gelijk aan denken eigenlijk. Vanavond even met de flex de bovenkant van luchtfilter wat ruimer gemaakt en daarna testrit gemaakt. En Yep, hij houdt nu niet meer in en gaat in alle toeren er lekker doorheen. Met K&N filter moet het waarschijnlijk nog beter zijn, maar die hoop ik morgen binnen te krijgen. Morgen weer eens naar mijn werk en ff spelen op de snelweg.
Assumption is the mother of all fuck ups
misschien weet iemand hoe ik mijn carbsetting kan checken of hij knap staat
historie: choke zat vastgerot en vacuumslang hing los bij carb. hier was de megstelschroef op afgesteld (4 slagen) met oude uitlaten(die dubbele)
nu alles weer gangbaar en aangesloten is heeft hij een probleem(pje): na afzetten motor en herstart verzuipt hij in no time, lekt geen benz bij de carbs. de gasnaaldclip heb ik in standaard midden gezet ipv rijk en mengschroef op 2 slagen.
de rubbers in de carbs zijn vervangen voor nieuwe en de needle valve zag er nog okay uit.
edit; oh ja, nieuw luchtfilter(std)
voor de duidelijkheid: gasnaaldclip is voor volgas mengselverhouding of ook voor stationair?
niveau vlotterkamer verbogen of sproeiers veranderen?
hij geeft in ieder geval dikke klappen en is niet buitensporig heet, loopt beter als bij gerke, maar nog niet opitimaal
historie: choke zat vastgerot en vacuumslang hing los bij carb. hier was de megstelschroef op afgesteld (4 slagen) met oude uitlaten(die dubbele)
nu alles weer gangbaar en aangesloten is heeft hij een probleem(pje): na afzetten motor en herstart verzuipt hij in no time, lekt geen benz bij de carbs. de gasnaaldclip heb ik in standaard midden gezet ipv rijk en mengschroef op 2 slagen.
de rubbers in de carbs zijn vervangen voor nieuwe en de needle valve zag er nog okay uit.
edit; oh ja, nieuw luchtfilter(std)
voor de duidelijkheid: gasnaaldclip is voor volgas mengselverhouding of ook voor stationair?
niveau vlotterkamer verbogen of sproeiers veranderen?
hij geeft in ieder geval dikke klappen en is niet buitensporig heet, loopt beter als bij gerke, maar nog niet opitimaal
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mijne start ook wat slechter warm..
Moet een paar x rond voor ie start.
Hoe slecht start die van jou nu?
Gasnaald stand gaat van midden tot volgas bereik..
Moet een paar x rond voor ie start.
Hoe slecht start die van jou nu?
Gasnaald stand gaat van midden tot volgas bereik..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zet 1 van de gasnaalden nog wat lager en kijk wat dat doet [ clip 1 stand omhoog]
Heb je veel korte klappen in de uitlaat als je van het gas afgaat [arm]
Of soms een harde knal [rijk] ?
Heb je veel korte klappen in de uitlaat als je van het gas afgaat [arm]
Of soms een harde knal [rijk] ?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Arghhhhhhhh........wat een heerlijke rit vanmorgen en de Marving demper doet het prima bij mij. Een heerlijk diep gebrul en gaan als de brandweer. Wat is het toch heerlijk op zo'n DR...
Eens kijken of ik hem binnenkort eens op een rollenbank kan zetten voor de finetuning, dacht dat dat bij Aad Motorcross kon?
Eens kijken of ik hem binnenkort eens op een rollenbank kan zetten voor de finetuning, dacht dat dat bij Aad Motorcross kon?
Assumption is the mother of all fuck ups
@ Edwin, tip: Ga bij van wijk langs en vraag naar ralph...
hij doet de schade en rollerbank afdeling (in de kelder). Als je bij hem een afspraakt maakt voor de rollerbank betaal je rond de 20 euro...voor de zekerheid even prijs afspreken vooraf.
Als je het via de balie doet bij de chefwerkplaats(LUL) dan betaal je 40 euro.
Volgens mij hebben ze geen rollerbank bij motorcross aad.
Ohja, zorg dat er achter in je uitlaat een gat zit van minimaal 1,5cm voor de sensor. Bij mijn produro zat daar zo'n gaasje waardoor de 2e poging niet door kon gaan. De eerste poging ging niet door omdat ik een noppenband eronder had...en je moet een straatband eronder hebben wil de vermogens grafiek goed uitslaan.
hij doet de schade en rollerbank afdeling (in de kelder). Als je bij hem een afspraakt maakt voor de rollerbank betaal je rond de 20 euro...voor de zekerheid even prijs afspreken vooraf.
Als je het via de balie doet bij de chefwerkplaats(LUL) dan betaal je 40 euro.
Volgens mij hebben ze geen rollerbank bij motorcross aad.
Ohja, zorg dat er achter in je uitlaat een gat zit van minimaal 1,5cm voor de sensor. Bij mijn produro zat daar zo'n gaasje waardoor de 2e poging niet door kon gaan. De eerste poging ging niet door omdat ik een noppenband eronder had...en je moet een straatband eronder hebben wil de vermogens grafiek goed uitslaan.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Thx Shifty,
Wegbanden zijn geen probleem en in de Marving zit ook een gat, dus dat moet gaan lukken.
Nu alleen nog even Ralph zien te vinden. Werkt die in de showroom of werkplaats?
Wegbanden zijn geen probleem en in de Marving zit ook een gat, dus dat moet gaan lukken.
Nu alleen nog even Ralph zien te vinden. Werkt die in de showroom of werkplaats?
Assumption is the mother of all fuck ups
In de kelder bij de schade afdeling...
maar bel gewoon voor een afspraak...langskomen heeft denk ik weinig zin, ze kunnen je toch niet direct helpen. Tenzij je op de dolle dwaze dagen langskomt, dan betaal je 10 euro en staan er 2 rollerbanken klaar buiten...
maar bel gewoon voor een afspraak...langskomen heeft denk ik weinig zin, ze kunnen je toch niet direct helpen. Tenzij je op de dolle dwaze dagen langskomt, dan betaal je 10 euro en staan er 2 rollerbanken klaar buiten...
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Niet zelf verzonnen:
Afstellen carburateur, werking gasnaald, luchtschroef.
________________________________________
Clipje stand hoger=armer mengsel
Clipje stand lager=rijker mengsel
clipje hoger dan komt je naald lager, en dan krijgt die minder benzine.
Geld btw alleen voor kwart gas tot driekwart gas...niet voor volgas...dat doet je sproeier.
* Bougie is erg nat, vaak begint de motor ook te stotteren wanneer je gas geeft of als je boven een bepaalde snelheid komt. De sproeier is dan te groot.
* Bougie heeft een koffiebruin/lichtbruin kleurtje en de motor rijdt goed, je motor is goed afgesteld.
* Bougie is droog, motorblok/bougie wordt snel erg heet, motor loopt niet altijd goed op de hogere snelheden en bougie vertoond een soms witte aanslag dat betekend dat de bougie te warm wordt en er dus te weinig brandstof is(verdampende brandstof werkt ook als koeling). Conclusie, een te kleine sproeier
Carburateur afstellen
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak. Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je het stationair stel schroef zover in dat de motor rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.
Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationaire afstelling.
Met het hoofd afstelling wordt de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.
We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(2-3 km) en terwijl je volgas rijd zet je hem uit. Een maal tot stilstand kun je ter plekke de bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekent een te arm mengesel. Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat hij de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel te warm!
Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 3,4 of 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen.Je kan het beste beginnen in de middelste stand (dat is meestal std).
Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Hij mag helemaal bovenin(als hij overtoeren draaid best heel iets stotteren(4-takten).
De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.
Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en dat de motor in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan x slagen uit. Als het goed is start de motor nu perfect. Laat de motor nu weer even warm worden. Als de motor warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai het gas in een keer snel open ( in de vrij of met het achterwiel omhoog ) en let op het geluid van je motor. Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait.
Vaak is dit niet het geval, en houd de motor eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen. Zet de motor uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer nu de motor weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start.
Als de motor weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de motor nu even warm worden. Draai de stationair schroef weer uit tot dat de motor rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de motor weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere motoren afgesteld dan kun je door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van de verschillende afstel gebieden. Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat je motor armer lopen.
Dus kort samengevat: •
Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
Gasnaald afstellen voor half gas.
Luchtschroef afstellen voor gasreactie
Als je afstelschroef aan de kant van de luchtinlaat staat, dan is dit een "luchtschroef": indraaien is minder lucht (rijker), uitdraaien is meer lucht (armer).
Maar, wanneer die schroef aan de Cylinderkant staat, is dit een "mengsel schroef", en gelden de volgende regels: indraaien is minder mengsel (armer) en uitdraaien is meer mengsel (rijker)
Afstellen carburateur, werking gasnaald, luchtschroef.
________________________________________
Clipje stand hoger=armer mengsel
Clipje stand lager=rijker mengsel
clipje hoger dan komt je naald lager, en dan krijgt die minder benzine.
Geld btw alleen voor kwart gas tot driekwart gas...niet voor volgas...dat doet je sproeier.
* Bougie is erg nat, vaak begint de motor ook te stotteren wanneer je gas geeft of als je boven een bepaalde snelheid komt. De sproeier is dan te groot.
* Bougie heeft een koffiebruin/lichtbruin kleurtje en de motor rijdt goed, je motor is goed afgesteld.
* Bougie is droog, motorblok/bougie wordt snel erg heet, motor loopt niet altijd goed op de hogere snelheden en bougie vertoond een soms witte aanslag dat betekend dat de bougie te warm wordt en er dus te weinig brandstof is(verdampende brandstof werkt ook als koeling). Conclusie, een te kleine sproeier
Carburateur afstellen
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak. Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je het stationair stel schroef zover in dat de motor rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.
Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationaire afstelling.
Met het hoofd afstelling wordt de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.
We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(2-3 km) en terwijl je volgas rijd zet je hem uit. Een maal tot stilstand kun je ter plekke de bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekent een te arm mengesel. Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat hij de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel te warm!
Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 3,4 of 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen.Je kan het beste beginnen in de middelste stand (dat is meestal std).
Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Hij mag helemaal bovenin(als hij overtoeren draaid best heel iets stotteren(4-takten).
De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.
Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en dat de motor in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan x slagen uit. Als het goed is start de motor nu perfect. Laat de motor nu weer even warm worden. Als de motor warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai het gas in een keer snel open ( in de vrij of met het achterwiel omhoog ) en let op het geluid van je motor. Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait.
Vaak is dit niet het geval, en houd de motor eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen. Zet de motor uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer nu de motor weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start.
Als de motor weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de motor nu even warm worden. Draai de stationair schroef weer uit tot dat de motor rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de motor weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere motoren afgesteld dan kun je door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van de verschillende afstel gebieden. Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat je motor armer lopen.
Dus kort samengevat: •
Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
Gasnaald afstellen voor half gas.
Luchtschroef afstellen voor gasreactie
Als je afstelschroef aan de kant van de luchtinlaat staat, dan is dit een "luchtschroef": indraaien is minder lucht (rijker), uitdraaien is meer lucht (armer).
Maar, wanneer die schroef aan de Cylinderkant staat, is dit een "mengsel schroef", en gelden de volgende regels: indraaien is minder mengsel (armer) en uitdraaien is meer mengsel (rijker)
Assumption is the mother of all fuck ups
werk, kind en een motorhobby gaat niet altijd samen......
heb nog geen tijd gehad om te checken na mijn verandering(gasnaald armer).
dinsdag is hij weer aan de beurt en ga ik er een testritje mee maken om `m fatsoenlijk af te stellen om vervolgens in de kuil te klooien.
heb nog geen tijd gehad om te checken na mijn verandering(gasnaald armer).
dinsdag is hij weer aan de beurt en ga ik er een testritje mee maken om `m fatsoenlijk af te stellen om vervolgens in de kuil te klooien.
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Zo..K&N luchtfilter erin gezet...testrit gemaakt...en hij loopt als een wacko-jacko....lekkerrrrrrr
Gisteren wel ineens stilgevallen op de snelweg. Na even zoeken bleek het het bekende stekkertje te zijn onder het zadel die geen goed contact meer maakte. Vanmiddag op weg naar huis viel die weer stil met een hoop geplof, en dat betekent even op reserve zetten...jammer alleen dat die al op reserve stond
1,5 km de DR duwen naar de Shell met achter mij Rijkswaterstaat met alarmlichten die mij netjes begeleidde 
Gisteren wel ineens stilgevallen op de snelweg. Na even zoeken bleek het het bekende stekkertje te zijn onder het zadel die geen goed contact meer maakte. Vanmiddag op weg naar huis viel die weer stil met een hoop geplof, en dat betekent even op reserve zetten...jammer alleen dat die al op reserve stond


Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Edwin schreef:Zo..K&N luchtfilter erin gezet...testrit gemaakt...en hij loopt als een wacko-jacko....lekkerrrrrrr
Gisteren wel ineens stilgevallen op de snelweg. Na even zoeken bleek het het bekende stekkertje te zijn onder het zadel die geen goed contact meer maakte. Vanmiddag op weg naar huis viel die weer stil met een hoop geplof, en dat betekent even op reserve zetten...jammer alleen dat die al op reserve stond1,5 km de DR duwen naar de Shell met achter mij Rijkswaterstaat met alarmlichten die mij netjes begeleidde

Heb jij weer..........

En de consumptie zou mee moeten vallen.. Shiny kan 1 op 20 rijden

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki schreef:. Shiny kan 1 op 20 rijden

LEO
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Is wel met redelijk ressent gereviseerde carb's, K&N luchfilter en open Laser.
Maar dan wel met #135 hoofdsproeiers, gasnaalden 1 stand hoger
1 op 20 was snelweg + woonwerk redelijk doorrijden..
Maar heb verbinding + redelijk makkelijke offroad rit gereden 1 op 18
Bij mij in de tuin kan het 1 op 15/16 worden
Maar dan wel met #135 hoofdsproeiers, gasnaalden 1 stand hoger

1 op 20 was snelweg + woonwerk redelijk doorrijden..
Maar heb verbinding + redelijk makkelijke offroad rit gereden 1 op 18
Bij mij in de tuin kan het 1 op 15/16 worden

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Ik ga hem vandaag eens volgooien en dan eind van de week eens kijken. Maar de gasnaalden zijn nog niet binnen, sproeiers nog standaard en ik verwacht niet dat die nu zuiniger zou zijn. Meestal bij mij rond de 1:15, maar dan rij ik ook weer niet echt energiezuinig.
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Maar Zondag nog ff nietEdwin schreef:Zo..K&N luchtfilter erin gezet...testrit gemaakt...en hij loopt als een wacko-jacko....lekkerrrrrrr


DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Wat heb je nu weer Edwin?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Nope...ik had hem alleen getest door naar het rood te trekken, maar bij mijn ritje naar de zaak met constante snelheid gaat die af en toe stotteren bij zo n 4.500 toeren en hoger. Heb ook nog eens weinig tijd deze week om verder te kijken. Zal als eerste eens de gasnaalden wat lager zetten, kijken of dat helpt, anders toch maar zoeken in de sproeiers. to be continued 

Assumption is the mother of all fuck ups