Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Edwin
Contacteer:

De setup die jij hebt, die heb ik ook, alleen heb ik de legal Laser. Als je dan bij Hessler met deze setup het pakketje aanpassingen carb's bestel dan krijg je het volgende:
hoofdsproeiers #125 met pilotjet's van #47,5 ipv standaard #45. De grotere pilotjet is voornamelijk bedoeld voor het "klapperen" bij gas loslaten. Oftewel, is het niet mogelijk dat die van jou nu veels te rijk staat en dat in combinatie van eerdere valse lucht (rubbers zaten niet goed gemonteerd) de motor eerder wel aansloeg (meer lucht en meer benzine), maar nu je het valse lucht probleem hebt opgelost, die nu dus te rijk staat? Zomaar een idee hoor, kan nog steeds aan van alles liggen :lol:

Misschien eens starten zonder choke? met droge bougies uiteraard
Assumption is the mother of all fuck ups
kantelaar

Het is denk ik wel mogelijk dat hij wel teveel benzine krijgt maar wat ik dan niet snap is dat hij het voorheen wel goed gedaan heeft met de grote sproeiers.
Of de kleppen staan nu wel goed en voorheen niet of andersom , ik wacht op dat mailtje.

In de tussentijd zal ik de electriek nalopen en daarna de 138 sproeiers eens proberen . :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
futurist

ik moet je bekennen dat ik in de techniek redelijk goed thuis ben, kan de Big en het blok ook zowat met mijn ogen dicht dé en monteren.
na de revisie (deel, kop kleppen zuigerveren) loopt mijn bigje ook niet meer als van tevoren terwijl er ook echt niks met de carb's is gebeurt. Ra ra, in Frankrijk van dr big to the French alps week moest ik wat knutselen en hij ging steeds beter lopen tot de big zelfs weer op het achterwiel wilde. prima corrie blij. alles leek weer normaal en dat was dat ie perfect liep voor de revisie, echt perfect.
thuis gekomen, niks verandert en toch weer niks als gestotter ed dus het geprul is iets eigen aan de big en zijn carburateur.
beetje vermoeiend is het wel.
futurist
PS vandaar mijn interesse aan de big injectie pogingen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Edwin
Contacteer:

Omdat die toen valse lucht aanzoog waardoor de verhouding lucht/benzine goed is. Nu carb rubber afgedicht waardoor nu teveel benzine...snappie?
kantelaar

Nou jongens.
vanochtend als bij de eerste ellende maar wel weer draaiende motor maar choke uitgetrokken.
Ik ging de electriek na vanochtend, cdi verwisseld stukje rijden niks beter, sr gewisseld weer een rondje ook niks beter.

Bobines met bougiekabels verwisselt , starten lopen en gierde de toeren in , vlug de choke ingeduwt bleef ie nog lopen ,
rondje gereden zonder choke en hij reed prima !

Dus mannen , HIJ DOET HET :toost: bobines of bougiekabels dus :heks: :heks: :heks: was voor demontage nog niet daarom zocht ik natuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk als laatste.

Wat hij nog wel doet is een plof uit de uitlaat geven met gas dicht draaien en hij ploft nog wat kleine plofjes daarna als ik zonder gas uitrol .
Zal toch teveel benzine zijn of zo.
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

futurist schreef:ik moet je bekennen dat ik in de techniek redelijk goed thuis ben, kan de Big en het blok ook zowat met mijn ogen dicht dé en monteren.
na de revisie (deel, kop kleppen zuigerveren) loopt mijn bigje ook niet meer als van tevoren terwijl er ook echt niks met de carb's is gebeurt. Ra ra, in Frankrijk van dr big to the French alps week moest ik wat knutselen en hij ging steeds beter lopen tot de big zelfs weer op het achterwiel wilde. prima corrie blij. alles leek weer normaal en dat was dat ie perfect liep voor de revisie, echt perfect.
thuis gekomen, niks verandert en toch weer niks als gestotter ed dus het geprul is iets eigen aan de big en zijn carburateur.
beetje vermoeiend is het wel.
futurist
PS vandaar mijn interesse aan de big injectie pogingen.
Beetje off-topic
Heb paar jaar terug regelmatig problemen gehad dat mij auto met koude motor in de "noodloop" terecht kwam. Hééél onregelmatig lopen en nauwelijks respons op gaspedaal. Nou is dat er een met vier injectoren, maar (achteraf) altijd als ik bij een bepaalde benzinepomp had getankt. Een benzinepomp waar (achteraf) een paar keer de hele boel is opengegraven. Tank sindsdien bij andere tankstations en ben nog steeds tevreden.

Dus Cor, tank jij altijd bij dezelfde benzineboer?

Weer on-topic
kantelaar schreef: Oh en die klepspeling kan ik zelf nog niet meten ,nog geen kennis van, ik heb de Deutsche Schlüssel freunden gemaild.
Da's heel makkelijk, maar je moet wel een voelermaatje hebben.
Klepspeling meter (geen BIG)
Klepspeling meter (geen BIG)
IMG_4668.jpg (39.06 KiB) 2270 keer bekeken
:toost: Gelukkig doet je BIGgetje het nu weer. :toost: .
Maar blijf het vreemd vinden dat een twinspark zo gevoelig is wat betreft bobines en/of bougies. Ik heb namelijk ooit rondgereden met maar een bougiekap "vast", als je snapt wat ik bedoel.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar

Oh daar komt het voelermaatje tussen , dat gaat me wel lukken . :lol:
En stellen gaat met het schroefje boven op de klep ?
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

Stellen bij een koude motor. Moeren losdraaien en met een schroevendraaier de klepspeling aanpassen (zit in een sleuf in de klepsteel). Na het stellen de moeren wel weer stevig tegen elkaar draaien. En de zuiger moet natuurlijk helemaal bovenaan staan (WPHB Hoofdstuk 2-6).

Let wel op dat de SR43 een andere klepspeling heeft dan een SR41 (die wordt beschreven in het eerder genoemde hoofdstuk):
IN 0,08-0,13mm en UIT 0,15-0,20mm (Hoofdstuk 11 en verder).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar

Helder.

Nu niet nodig maar ooit ga ik het wel doen en dan kijk ik even hier terug :D
Zandprutser 1e klas.
Edwin
Contacteer:

Wat hij nog wel doet is een plof uit de uitlaat geven met gas dicht draaien en hij ploft nog wat kleine plofjes daarna als ik zonder gas uitrol .
Zal toch teveel benzine zijn of zo.
Pilot jet aanpassen van #45 naar #47.5 zou de truc moeten zijn. Hier op de foto heten ze idle jet.

Ik heb ze zelf ook besteld omdat ik er ook last van hebt. Zal ze zondag monteren en beoordelen.
Bijlagen
carb.jpg
carb.jpg (115.64 KiB) 2256 keer bekeken
futurist

daar hoef je niet lang mee te wachtten, als alles uit elkaar is geweest is het verstandig de eerste keer na 2500 km de klep speling te controleren.

@plaatje carb
main jet = pilotjet ???
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Edwin
Contacteer:

nee, pilot jet = idle jet

Twee namen voor dezelfde sproeier
kantelaar

2500 km dan klepspeling controleren dus , geld dat ook als de zuiger , cilinder , kop en kleppendeksel tweedehands is?

@Edwin ik ben benieuwd hoe die sproeiers je gaan bevallen !
Worden die ook wel stationairsproeiers genoemd ?
Zandprutser 1e klas.
Edwin
Contacteer:

:roll: yep!
kantelaar

Eh ok .
3 namen dus , :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Zo ,
Ik heb nu 350 km rustig gereden en de BIG loopt best goed, alleen dat stationair he.
Soms valt hij uit het niets uit en vooral met koude motor is het af en toe net of hij een vonkje mist/benzine teveel,te weinig weet het niet, start goed met de choke een beetje uit .
Maar er valt mee te leven :)
Zandprutser 1e klas.
Edwin
Contacteer:

Carbs zijn lastige dingen met al die onderdeeltjes. Maar waarschijnlijk is het bij jou, te weinig benzine bij stationair.

Jij hebt de luchtmengselschroef (eigenlijk benzinemenselschroef: zie http://www.youtube.com/watch?v=zm5mB3R8Ucw). Draai deze schroef maar eens een halve slag tot hele slag verder open, wat ervoor zorgt dat die stationair rijker loopt.

In combinatie met de pilot jet (stationairsproeier of idle jet haha) krijg je dus het volgende:
Standaard 1,5 slag los moet je hem tot een 1/2 slag dicht draaien is je stationair sproeier te groot, dichter is minder benzine dus armer.
Moet je hem verder dan 2,5 losdraaien stationair sproeier te klein, verder los is meer benzine dus rijker.

In combinatie met jouw setup, dikke voobocht, Laser en K&N filter, is 1,5 slag van je mengselschroef te weinig. Waarschijnlijk moet je ook de pilotjet aanpassen naar #47,5 en dan de mengselschroef opnieuw afstellen. Probeer het eens.

Grz Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin op zo jun 30, 2013 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
kantelaar

Ga ik zeker proberen !!

Eerst maar eens alleen de mengselschroeven proberen, heb er 2 niet afgedopt.
Als dat geen zoden aan de dijk zet zal ik ook die 47 1/2 gaan bestellen.
Zandprutser 1e klas.
de antrapper

1 mengsel schroef op basis instelling, en de andere gebruiken om af te stellen,
standaard zit 1 schroef afgedopt, en het zijn wel 2 carbs, maar die maken samen 1 mengsel
dus welke wat doen maakt niet uit , als ze samen
maar een goed mengsel maken .

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
kantelaar

Ok , des te makkelijker die rechter kom ik niet bij, ik heb al een oude schroevendraaier afgezaagd om er bij te kunnen :lol:
Vanavond na een 150 km ritje zal ik de linker proberen af te stellen dan zal hij warm genoeg zijn :lol:
Zandprutser 1e klas.
Edwin
Contacteer:

Klopt, als je op de motor zit, dan is standaard de rechter afgedopt.
zappa.suzuki

Gebruik een bitje met platte kop in een bitjeshouder van je doppenset, dan kom je er redelijk bij.

Had net Brutus op bezoek, zn Big liep niet mooi, gasnaalden stonden te hoog en CO2 schroef niet goed afgesteld, naalden van onderste groef naar 1 na onderste groef [ van veel te rijk naar iets rijker] en CO2 op standaard 1.5 slag uit gaf de beste gasrespons, maar originele uitlaat en filter.

je big moet van uit stationaire mooi op t gas reageren bij een dotje gas, dus lekker fel reageren dan staat de CO2 goed :wink:
is de stationaire sproeier te klein of verstopt dan zou ie wat na ijlen bij gas los.

Suc6!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
de antrapper

8) Ik reed hem altijd warm, op de knieën ernaast en dan draaien tot dat je de het hoogste toerental hebt,
stationair opnieuw afstellen en klaar is klara :D als je geluk hebt :twisted: :twisted:

Was wel een standaard fiets :roll:

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
kantelaar

Zo net in de baas zijn tijd en met wat baas gereedschap en loods op mijn rug want toen kwam ik er bij + de valbeugel weggehaald wat geprutst.
Gedaan zoals jullie aangegeven hebben en zoals het filmpje en ik moest hem 1 slag en een kwart ongeveer geven.

Loopt vooralsnog stationair heel goed :toost: dank lui.
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Hallo weer.

Ik heb jawel weer een ratel ( een andere) en ik denk nu weer kleppen of naks want hij tikt met het ritme van elke plof en gaat met de toeren mee en de ratel komt boven het motorgeluid uit .
Er zit wel een nieuwe nokkenketting en naks in en de ratel is zowel met koude als met warme motor goed hoorbaar ,,

Het zou de balansasketting misschien ook kunnen zijn ?

Ik heb nu bijna 700 km gereden sinds de revisie , moet ik nu al iets gaan bijstellen of controleren?
De motor loopt trouwens wel heel mooi en regelmatig, ook stationar met ongeveer 1300 toeren ploft hij netjes zonder 1 keer iets geks te laten horen.
Hij pakt heel mooi op en heeft nergens een dipje of iets dergelijks, dat dan weer wel .
Zandprutser 1e klas.
Plaats reactie