BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo

Vanavond heeft de Spgoesdakar het doorde ketting doorgeslepen stuk ( het was dus een gat ) opgevuld tot originele af fabriek dikte.

Leermoment voor mij : eerst slijpen / lassen en das pas herspuiten en niet andersom :cry:
Das nog eens lassen jonguh.JPG
Dit weekend het gelast deel herspuiten en dan is het frame helemaal klaar.
Daarna de achterveer / achterbrug / linksysteem eens goed bekijken op slijtage voor terugplaatsing en daar waar nodig nieuwe lagertjes / vetje

Kzat aan smeernippel(s) op de achterbrug te denken waar i vastgemaakt wordt aan het frame.
Zie je wel eens op enduro`s ( DRZ400e bijv ) Iemand al eens aan begonnen ?
frankn

Nou, daar heb ik nog wel een verhaal over...
Als je me bij een kampvuur genoeg te drinken geeft wil ik het misschien wel vertellen. :oops:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki

Vetnippel is een goed idee, bijna net zo goed een spatlap tussen zadel en achterbrug, bij normaal gebruik hebben de lagers bijna niks te leiden, bij echt modder blazen wel, zonder nippel 1 x per jaar de boel los halen en schoonmaken [ brug en link gedeelte] is aan te raden als je echt lekker door blaast door de modder plasen:wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

zappa.suzuki schreef:Vetnippel is een goed idee, bijna net zo goed een spatlap tussen zadel en achterbrug, bij normaal gebruik hebben de lagers bijna niks te leiden, bij echt modder blazen wel, zonder nippel 1 x per jaar de boel los halen en schoonmaken [ brug en link gedeelte] is aan te raden als je echt lekker door blaast door de modder plasen:wink:
Het project moet vaak een meter de drek in als het aan mij ligt 8) dus lijkt het me een strak plan die smeernippel(s) zo te lezen.
Heb je ook een idee waar op de verbinding van de A brug met het frame je die zou plaatsen als je het zo nu zou moeten zeggen ?
( boven / onder / links / rechts ) ?

@FrankN :mrgreen:
futurist

smeer nippels is lastig, moet je in het tamelijk harde staal van de wip boren, op de juiste plaats mikken (anders kan je er niet bij). en echt heel goed vet vind je niet in vet spuiten. tevens zijn het naaldlagers die eigenlijk dicht zijn (anders liet de fabrikant ze niet onbeschermd zitten, daardoor moeilijk "door te persen" met vet.
bij mijn rode bagger big heb ik toen alles uit elkaar lag om naar de OER te gaan (2008) een speciaal vet gebruikt wat Honda bv in de balhoofdlagers gebruikt. het is een rood tamelijk dik vet met enorme kleefkracht want bij zomerse temperaturen trekt het nog draden. ik heb toen tussen het bewegende deel en waar die in scharniert op iedere (open) spleet een o ring gedaan.
afgelopen jaar (2012) bij de voorbereiding van mijn IJsland tour het nog eens open gehad en alles nog echt prima vet nog gewoon rood van kleur zelfs.
futurist
PS oh ja vroeger vaak zat meegemaakt dat vetnippels door de bagger ook gewoon verstopt/dicht zitten. daarom hadden we die dingen vroeger in de werkplaats ook op voorraad liggen en ze zijn kwetsbaar, dus één pech steen en je hebt een prachtige open verbinding bagger>lager zonder dat je het weet rij je daar het hele jaar mee door.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo

futurist schreef:smeer nippels is lastig, moet je in het tamelijk harde staal van de wip boren, op de juiste plaats mikken (anders kan je er niet bij). en echt heel goed vet vind je niet in vet spuiten. tevens zijn het naaldlagers die eigenlijk dicht zijn (anders liet de fabrikant ze niet onbeschermd zitten, daardoor moeilijk "door te persen" met vet.
Check. Vetnippel idee down the drain :wink: en lekker invetten met goei vet voor terugplaatsen van de achterbrug.

Ben nu het frame weer netjes in de lak aan het zetten op de lassen van Spgoesdakar en er is een pakketje uit D onderweg met heel veel spullen voor de opbouw van het blok.
frankn

He Leo, wat zie ik nou?
Is je project klaar? :woow:

https://www.youtube.com/watch?v=5RVOoNh ... ata_player
de antrapper

8) Het is altijd fijn om te zien hoe blij Leo kan zijn :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo

frankn schreef:He Leo, wat zie ik nou?
Echwel jonguh ! :mrgreen:
Hadde da gezien die keigave wiellie van men of nie !
de antrapper

8) "The Wielly man" die ken ik nog van de XR650 :D , is al weer ff gelden geloof ik. :roll:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo

de antrapper schreef:8) "The Wielly man" die ken ik nog van de XR650 :D , is al weer ff gelden geloof ik. :roll:
Die is in 2008 verkocht. Je wordt nu echt oud Antrapper. :roll:
frankn

Leo schreef:
Echwel jonguh ! :mrgreen:
Hadde da gezien die keigave wiellie van men of nie !
Ik ben trots op je jonguh!
Thoran

https://www.youtube.com/watch?v=5RVOoNh ... ata_player

:lol: :lol: :toost:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo

nog even kort terugkomend op de wielbasis van mijn project :
Ik heb een doeltreffende manier gevonden om hem korter te maken waardoor i messcherp gaat sturen is mij verteld. :mrgreen:
Wielbasis correctie.jpg
Update:
framelak voldoende uitgehard en we gaan binnenkort het reserveblok wat ik van de week gescoord heb erin lepelen en de zaak zsm rijden proberen te maken. Of we MILLF 22 sept. halen.............. :roll: maar Handel 27 oktober moet toch mogelijk zijn lijkt me.
futurist

vooral rechtsaf gaat bijzonder goed met deze constructie enne 3 x rechts is toch ook linksaf
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo

Vandaag blok al bij frame gezet.
Er zit vooruitgang in zoals je ziet :wink:
BIGproject.JPG
Rammelbak

Dat ziet er strak uit!

Ik zie dat je je stuur alvast in de sportstand hebt gezet 8)
:zwaaien:
Leo

Rammelbak schreef: Ik zie dat je je stuur alvast in de sportstand hebt gezet 8)
:lol: oog voor details :wink:
futurist

je weet toch waar je duc tape moet plakken op de frame buizen zodat je ze niet beschadigd met het blok er in te lepelen, toch..........
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo

futurist schreef:je weet toch waar je duc tape moet plakken op de frame buizen zodat je ze niet beschadigd met het blok er in te lepelen, toch..........
futurist
Zekers !
Maar ik wilde dat pas de avond ervoor doen om het na plaatsing van het blok redelijk goed weer eraf te kunnen krijgen ipv dat je zo`n plekzooi overhoud ( extra werk )
Edwin
Contacteer:

Ik zou een stukje schuim o.i.d., wat je vast nog over hebt van je zadelavonturen rondom de framebuis vastplakken met ductape. Daarna kan je ductape doorknippen en zit je niet met die lijmresten op je mooie frame.
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo

Edwin schreef:Ik zou een stukje schuim o.i.d., wat je vast nog over hebt van je zadelavonturen rondom de framebuis vastplakken met ductape. Daarna kan je ductape doorknippen en zit je niet met die lijmresten op je mooie frame.
Keb alles van mijn zadelfetish tijd weggegooid but i see your point.
Misschien iets beter beschermends als ductape ertegen aan zetten want zo`n blokkie ( met oliekoeler eraan vast ) is behoorlijk onhanteerbaar ja en dan kunnen we het even op het frame laten rusten voor we verder gaan zonder mijn vakantiebezigheidstherapiewerk te beschadigen.
frankn

In dit stadium is het misschien net zo handig (zoniet handiger) om het blok op een verhoging
op z'n zij te leggen en het frame er omheen te tillen.
Leo

frankn schreef:In dit stadium is het misschien net zo handig (zoniet handiger) om het blok op een verhoging
Geniaal :toost:
THX !
futurist

frankn schreef:In dit stadium is het misschien net zo handig (zoniet handiger) om het blok op een verhoging
kijk dat noem ik nou nog eens "out of the box" denken volgende keer ga ik dat ook eens toepassen.

greetz Futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie