Hoi,
Ik heb sinds een week een XR600 uit '89, nu starte ik hem gisteren en hij maakt opeens een heel hard tikkend geluid, dit komt uit de kop ergens, en is toerentalafhankelijk, als de motor warm is doet hij het iets minder (maar toch nog behoorlijk) en met stationair draaien nauwelijks
Wat kan dit zijn ? is dit ernstig ? kan ik hier mee doorrijden ? wat gaat dat me kosten ?
Groeten Arno
Tikkende XR600
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ik denk dat je te veel klepspeling hebt, zeker omdat het als ie warm is minder wordt
gewoon af stellen of laten doen
er mee door rijden is niet verstandig omdat de nokkenas nu harder slijt dan normaal.
gewoon af stellen of laten doen
er mee door rijden is niet verstandig omdat de nokkenas nu harder slijt dan normaal.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ja Arno, pas na een week begin je geluiden te horen waarvan je denkt dat die er niet in thuis horen. Op het moment van kopen waren die geluiden er ook al alleen wilde je ze toen niet horen. De emotie had de overhand.
Toen ik mijn huskie kocht, dolblij, liet ik een vriend hem beoordelen(ik had hem al gekocht, slim hoor). Die begon meteen te vragen waarom hij zoveel geluid maakte. Ik luisteren en na 5 minuten hoorde ik het pas. Wat een koffiemolen. Ik balen, natuurlijk. Afijn ik heb hem nu 3 jaar en hij maakt nog steeds een takke herrie, maar ik ben er nu aan gewend.
Maar ik sluit me bij Rudy aan, kleppen afstellen!!
Toen ik mijn huskie kocht, dolblij, liet ik een vriend hem beoordelen(ik had hem al gekocht, slim hoor). Die begon meteen te vragen waarom hij zoveel geluid maakte. Ik luisteren en na 5 minuten hoorde ik het pas. Wat een koffiemolen. Ik balen, natuurlijk. Afijn ik heb hem nu 3 jaar en hij maakt nog steeds een takke herrie, maar ik ben er nu aan gewend.
Maar ik sluit me bij Rudy aan, kleppen afstellen!!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
kan idd ookde ex zot schreef:Meestal is het de distributieketting die de herrie maakt. Jammer genoeg moet je daarvoor je blok eruit halen, dus eerst ff klepspeling chekken is verstandig.
Als je de distibutieketting gaat vervangen kun je het beste ook de spanner vervangen.
Ro
ketting zelf is qua prijs niet zo duur
alleen t is aardige bult werk dus als je het moet laten doen zal het je best aardig wat kosten (geen idee hoeveel werk bij xr dus ik zeg nix)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ik zij ketting zelf
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Hij maakt echt een tikkend geluid (een harde mechanische tik, toerental hoger dan tikt hij ook sneller)
Als het de distr. ketting zou zijn dan is het toch meer een ratelend geluid ??
Als het de distr. ketting zou zijn dan is het toch meer een ratelend geluid ??
We zijn een week verder, dus heb je de kleppen speling al gecheckt, of niet??????
Als het de distributieketting is, kan het zijn dat het geluid soms weg is en dan weer terug komt. Had ik met m'n xr250 uit 87. Maar ik kan me herrinneren dat dat ratelde met een vage tik, haha
check je klepjes eerst, en snel.
Als het de distributieketting is, kan het zijn dat het geluid soms weg is en dan weer terug komt. Had ik met m'n xr250 uit 87. Maar ik kan me herrinneren dat dat ratelde met een vage tik, haha
check je klepjes eerst, en snel.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik heb al heel veel xr gerepareerd en mijn ervaring met de XR is als ik tikken hoor dat je te veel klepspeling hebt, bij de decompreseur klep meestal (uitlaat).
Vaak is de tuimelaar weggevreten op de nokkenas (slechte olie) .
Controleer ook de nokkenas op invreten.
Dit kun je met een lampje zels controleren als het blok er nog in zit eventueel de tuimelaar eruit halen.
Nokkenas ketting hoor je niet tikken meer ratelen of een constant geluid.
Gr. KJL
Vaak is de tuimelaar weggevreten op de nokkenas (slechte olie) .
Controleer ook de nokkenas op invreten.
Dit kun je met een lampje zels controleren als het blok er nog in zit eventueel de tuimelaar eruit halen.
Nokkenas ketting hoor je niet tikken meer ratelen of een constant geluid.
Gr. KJL
Bovenstaand bericht het eerste nuttige wat ik als ervaren XR 600 rijder en sleutelaar lees. Mijn ervaring is het volgende:
Veel getik in de kop is 9 van de 10 keer een ingevreten tuimelaar. Helaas kost je dit vaak ook je nokkenas. Vervangen is de remedie. Maar hoe komt dit?
1. Slechte olie
2. niet goed werkende oliepomp
3. aanvoerslang bekneld.
1. Slechte olie (gewoon goede kopen)
2. oliepomp (start de motor laat deze stationaire draaien en de bout, sleutel 12, aan de rechter kant van het blok los. Het betreft de bout die de chrome olieleiding naar de cylinderkop verbind. Er moet direct olie uitgutsen langzaam maar gestaag. Na enkele seconden moet het al ruim op de grond lopen.
Zo niet olie pomp defect of zie 3.
3. onder het blok hangt een korte olie slang/leiding. Deze verbind het olieresevoir uit het frame met het blok. Deze slang is heel vaak tijdens motage of demontage beschadigd (platgedrukt) Dit is aan de buitenzijde niet te zien. Tip koop gewoon een nieuwe. Én haal voor demontage van het blok eerst dit slangetje er af en ga dan pas het blok repareren.
Heel veel succes.
Patrick
Veel getik in de kop is 9 van de 10 keer een ingevreten tuimelaar. Helaas kost je dit vaak ook je nokkenas. Vervangen is de remedie. Maar hoe komt dit?
1. Slechte olie
2. niet goed werkende oliepomp
3. aanvoerslang bekneld.
1. Slechte olie (gewoon goede kopen)
2. oliepomp (start de motor laat deze stationaire draaien en de bout, sleutel 12, aan de rechter kant van het blok los. Het betreft de bout die de chrome olieleiding naar de cylinderkop verbind. Er moet direct olie uitgutsen langzaam maar gestaag. Na enkele seconden moet het al ruim op de grond lopen.
Zo niet olie pomp defect of zie 3.
3. onder het blok hangt een korte olie slang/leiding. Deze verbind het olieresevoir uit het frame met het blok. Deze slang is heel vaak tijdens motage of demontage beschadigd (platgedrukt) Dit is aan de buitenzijde niet te zien. Tip koop gewoon een nieuwe. Én haal voor demontage van het blok eerst dit slangetje er af en ga dan pas het blok repareren.
Heel veel succes.
Patrick
Waar het geluid ook vandaan kan komen is het asje van de nokkenaskettingspanner. Ik heb dit zelf een keer geconstateerd bij een xr Deze zit aan de rechterzijde aan de achterkant (waar horizontaal een soort stripje op zit). Als afdichting heeft dit asje een o-ring. Als de o-ring oud geworden is gaat het asje geluid maken in het gat. Om te kontroleren of dit het is gewoon even het asje proberen vast te houden Als het dan weg is dan is de remedie o-ringetje vervangen.
Ik heb hem inmiddels weggebracht naar "ben's cross shop" en die belde me vandaag op met minder goed nieuws, de drijfstang en zuiger moet vervangen worden de cilinderwand moet vervangen worden en nog eea kortom mini-minimimaal 1000 Euro
Voor de Motor zelf heb ik een week of 6 geleden 1100 Euro betaalt, dus eigenlijk is het total los, maar ja, zo krijg ik er ook geen cent meer voor dus laat ik hem maar maken, weet ik dan wel zeker dat hij goed is en er een heel tijdje tegen kan.
Voor de Motor zelf heb ik een week of 6 geleden 1100 Euro betaalt, dus eigenlijk is het total los, maar ja, zo krijg ik er ook geen cent meer voor dus laat ik hem maar maken, weet ik dan wel zeker dat hij goed is en er een heel tijdje tegen kan.
Dat vind ik lullig.
Iemand heeft net een kat in de zak gekocht, en jij probeert er een slaatje uit te slaan.
Ik bied 150 euro gerepareerd.
Maar nu serieus. AH ik voel met je mee.
Zoals ik al in het begin zei(wat zei ik ook al weer?) O ja.
Na een week begin je pas geluiden te horen en in jouw geval waren dat serieuze (dus dure) geluiden.
Je moet eigenlijk altijd iemand meenemen zodat je niet al te veel op emoties koopt. In dit geval had je een anti-xr-er mee moeten nemen.
Maar het kwaad is geschied.
Iemand heeft net een kat in de zak gekocht, en jij probeert er een slaatje uit te slaan.
Ik bied 150 euro gerepareerd.
Maar nu serieus. AH ik voel met je mee.
Zoals ik al in het begin zei(wat zei ik ook al weer?) O ja.
Na een week begin je pas geluiden te horen en in jouw geval waren dat serieuze (dus dure) geluiden.
Je moet eigenlijk altijd iemand meenemen zodat je niet al te veel op emoties koopt. In dit geval had je een anti-xr-er mee moeten nemen.
Maar het kwaad is geschied.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
toen ik hem kocht was er niks raars te horen, en tijdens die eerste rit van zo'n, 50 km ook niet, een aantal dagen erna toen ik hem starte wel.
en normaal gesproken hoor ik rare geluiden toch wel, het is overigens ook niet de eerste motor, heb al een Honda CR125, KTM500cc 2t, gehad en heb nu ook nog een Suzuki gsx1100R.
En het was ook niet de eerste XR waar ik voor ging kijken dus ik was echt niet overhaast
Arno
en normaal gesproken hoor ik rare geluiden toch wel, het is overigens ook niet de eerste motor, heb al een Honda CR125, KTM500cc 2t, gehad en heb nu ook nog een Suzuki gsx1100R.
En het was ook niet de eerste XR waar ik voor ging kijken dus ik was echt niet overhaast
Arno
AH,
It zit in precies dezelfde situatie, ook een XR aangeschaft in maart van dit jaar voor 1100 euro (ook een 89-er). De eerste kilometers geen problemen, maar nu een paar maanden verder. heb m'n onsteking opnieuw laten wikkelen, m'n achterveer is lek en moet vervangen worden, en afgelopen weekend kwam ik erachter dat m'n koppakking lek is.Ik kan dus het hele blok eraf gaan halen....en wie weet wat ik dan allemaal nog tegen kom
It zit in precies dezelfde situatie, ook een XR aangeschaft in maart van dit jaar voor 1100 euro (ook een 89-er). De eerste kilometers geen problemen, maar nu een paar maanden verder. heb m'n onsteking opnieuw laten wikkelen, m'n achterveer is lek en moet vervangen worden, en afgelopen weekend kwam ik erachter dat m'n koppakking lek is.Ik kan dus het hele blok eraf gaan halen....en wie weet wat ik dan allemaal nog tegen kom
Das allemaal nog niks.
Ik kocht een '92er en net geen 2 maanden erna, bigendlager kapot.
Blok werd uit elkaar gehaald en we kwamen het volgende tegen.
*krassen in de cilinder.
*oliepomp erg versleten
*7 tandwielen van de bak flink ingeput
*schakelvork krom
*schakelwals ingesleten
Je moet iets overhebben voor je hobby.
Dit grapje heeft me 1350 euries gekost , maar dan heb je ook wat.
Ik kocht een '92er en net geen 2 maanden erna, bigendlager kapot.
Blok werd uit elkaar gehaald en we kwamen het volgende tegen.
*krassen in de cilinder.
*oliepomp erg versleten
*7 tandwielen van de bak flink ingeput
*schakelvork krom
*schakelwals ingesleten
Je moet iets overhebben voor je hobby.
Dit grapje heeft me 1350 euries gekost , maar dan heb je ook wat.
Nog altijd breukloos
Sjesus jongens, ik dacht dat die xr-en altijd zo betrouwbaar waren.
Of zijn die vorige eigenaren van die .....#%##%^ dat ze hun motortjes niet onderhouden. Ik denk het laatste.
Dure geintjes allemaal.
Het enige voordeel is als je klaar bent heb je een nieuwe
Of zijn die vorige eigenaren van die .....#%##%^ dat ze hun motortjes niet onderhouden. Ik denk het laatste.
Dure geintjes allemaal.
Het enige voordeel is als je klaar bent heb je een nieuwe
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?