Mijn 525 exc van 2006 met zon 6000 km op de klok maakt een nieuw geluid.
Het klinkt wat rauw, geen tikken. Motor heeft nooit zand gehad, en is nog nooit open geweest. Watr zijn de ervaringen van andere 525 rijders? Ding doet het verder prima. Na hoeveel uur revisie? En wat vervangen jullie dan en wat zijn ongeveer de kosten?
bijgeluiden 525
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Moer van je primaire aandrijving op de krukas losgelopen? Of de koppeling?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
tap voor de zekere even de olie af en bekijk de kleur en of er veel slijpsel in zit .
rauw geluid KAN het bigend zijn .
verder is het vrij normaal dat de KTM racing blokken geluid maken bij het koppelingshuis.
rauw geluid KAN het bigend zijn .
verder is het vrij normaal dat de KTM racing blokken geluid maken bij het koppelingshuis.
BIERTAKT crossen en zuupn
Het kan ook een versleten spietje (en moer los) op de primaire as zijn, het geluid is dan weg als de motor belast wordt.
Bij goed onderhoud (op tijd olie verversen!) en met verstand berijden kan het zuigertje makkelijk 300 uur op en neer (ik denk ongeveer 10000km). De manual schrijft voor om na ik geloof 90 uur al te checken maar dan is de zuiger nog gloedje nieuw en slijtage van zuigerveer speling nog nauwelijks te meten...
Big end zou kunnen maar niet waarschijnlijk na 6000km normaal off-road gebruik.
Mijn 525 van 2003 heeft al meer dan 700 uur (meerdere enduro's, 3 woestijn rallys, diverse uitstapjes in Polen, Spanje, Frankrijk, Belgie en ontelbare offroad ritten) en heeft pas 1 zuigertje verslonden en verder niks aan de hand.
De koppelings geluiden in vrijstand klinken onheilspellend maar zijn zoals gezegd normaal.
Kijk idd eerst maar even of er bronskleur in de olie zit (bigend) of abnormaal veel slijpsel.
Bij goed onderhoud (op tijd olie verversen!) en met verstand berijden kan het zuigertje makkelijk 300 uur op en neer (ik denk ongeveer 10000km). De manual schrijft voor om na ik geloof 90 uur al te checken maar dan is de zuiger nog gloedje nieuw en slijtage van zuigerveer speling nog nauwelijks te meten...
Big end zou kunnen maar niet waarschijnlijk na 6000km normaal off-road gebruik.
Mijn 525 van 2003 heeft al meer dan 700 uur (meerdere enduro's, 3 woestijn rallys, diverse uitstapjes in Polen, Spanje, Frankrijk, Belgie en ontelbare offroad ritten) en heeft pas 1 zuigertje verslonden en verder niks aan de hand.
De koppelings geluiden in vrijstand klinken onheilspellend maar zijn zoals gezegd normaal.
Kijk idd eerst maar even of er bronskleur in de olie zit (bigend) of abnormaal veel slijpsel.
De oorzaak is inmiddels gevonden: het linker krukaslager heeft slijtage.
Op 1 plek op de binnenring zit een duidelijke slijtplek.
Ik vind dit vreemd, zou het een slecht lager zijn geweest? Anders zou het helemaal rondom moeten zijn.
Op de zwarte vlakken van de zuiger ziteen enkele lichte strepe, hoe erg is dat? Ook ben ik wel benieuwd naar de tolerantie van de zuiger in de cilinder.
Op 1 plek op de binnenring zit een duidelijke slijtplek.
Ik vind dit vreemd, zou het een slecht lager zijn geweest? Anders zou het helemaal rondom moeten zijn.
Op de zwarte vlakken van de zuiger ziteen enkele lichte strepe, hoe erg is dat? Ook ben ik wel benieuwd naar de tolerantie van de zuiger in de cilinder.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
6000km is best netjes hoor.,.....
Ik zou er voor tekenen, een revisie tegen die tijd is helemaal niet vreemd lijkt mij..
Ik zou er voor tekenen, een revisie tegen die tijd is helemaal niet vreemd lijkt mij..
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)