Idd, ik denk dat een luide uitlaat al de helft van de irritatie veroorzaakt.
Zelfde met de huidige rage van quads, nix op tegen, alleen maken ze altijd zo'n pokkeherrie en lijkt het daardoor dat ze allemaal zo asociaal hard rijden (meeste doen dat ook trouwens ).
Ik zit zo een beetje tussen 2 vuren, ben zelf circuitrijder (recreatief en NBC), ex-rallyco-piloot en binnenkort hopelijk ook endurist maar aan de andere kant ook lid van natuurpunt ed . Zo hoor ik ook beide kanten van het verhaal. Hoor ik aan beide kanten extreme mensen maar ook gematigde mensen....
Ook bij circuitrijders is het altijd dezelfde miserie, uitlaatgeluid....als ik dan mensen zie die na de tech. controle en/of db-meting hun dbkiller er afschroeven of hun open demper er op schroeven, tja, dan gaat mijn nekhaar rechtstaan en word ik behoorlijk pissed off . Ze beseffen niet dat ze op die manier onze sport volledig kapot helpen. En waarom, omdat ie wat meer lawaai maakt. Als je dat zo tof vindt, als je daarvan klaarkomt hé, zet het dan op je mp3 speler en laat het in je koptelefoon loeien, heeft een ander er geen last van .
Aan de andere kant moet er ook redelijkheid zijn bij de 'groene', moeten ze ons motorrijders de kans geven om onze uit te oefenen.
Helaas, zoals altijd verbrodden de 'slechte' het voor de goeie en dat aan weerszijden .
Codever, of gedragscode
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Het vreemde met circuitrijden is nu dat we in sommige gevallen op het circuit minder geluid mogen produceren dan goedgekeurde motoren op de openbare weg mogen maken. Als ik af en toe van die schoppers voorbij hoor ploffen zonder enige vorm van demping.....
You're free to do as we tell you!
goh, alweer 10 min van mijn leven waar ik niks aan heb en die ik niet meer terug krijg. Ik ga stoppen met dit soort draadjes.Noppy schreef:Dit is ook nog zo'n interessant punt; veel van de 'overlast' die veroorzaakt wordt door ATB'ers komt exact overeen met de 'vermeende overlast' die motorrijders veroorzaken.zappa.suzuki schreef: Maar als ik al hoor wat er een aversie is tegen de ATB-ers maak ik me zorgen..
Ik loop veel hard op de heide van Hilversum en de bossen daaromheen. Dit doe ik op zondagochtend met de ski-vereniging en daar komen we nogal wat wandelende senioren tegen, precies díe groep die daar ook wandelt met kleinkinderen, GSM op zak en zo.
Wat gebeurt er dan zoal? Je wandelt daar, en er komt een groep van 12 ATB'ers aan over een smal pad. De voorrijder schreeuwt dan naar de wanderlaars. Op de een-of-andere-manier is wat ze schreeuwen altijd onverstaanbaar, komt waarschijnlijk omdat ze buiten adem zijn?
De wandelaar moet dan stoppen, omkijken, aan de kant gaan, kleinkinderen vasthouden, want die gasten zien er uit als wilden. Wit schuim aan de mondhoeken, zonnebrillen, snelle helmen, kleding helemaal onder de modder. Daarna willen ze weer gaan lopen, kan niet, want er komen nog 2 achterblijvers aan, die het niet bij kunnen houden. 45 Kostbare seconden wandelgenot zijn verloren gegaan en er wordt al gemopperd over die rot ATB'ers.
Verderop ligt een een padbrede plas. Dat hebben die vervelende ATB'ers ook weer gedaan, want vroeger was die plas nooit zo breed. Kijk hier, hier liggen hun moddersporen langs de rand, ze maken die plas steeds breder met hun smerige noppenbanden. Wij moeten met onze zondagse wandelschoenen door hun troep. Ze zouden 't moeten verbieden...
Analyse, wat gaat er nu mis?
Dertigers met hun kinderen horen al lang van te voren het geruis van de kettingen (afhankelijk van de wind) en horen die gasten al lang aankomen en vragen hun kinderen opzij te gaan. De senioren horen gewoon helemaal niets, totdat je het uitschreeuwt van dichtbij.
De ATB'ers van tegenwoordig zijn ook grammenjagers en weigeren gewoon een klein fietsbelletje te monteren. Dit geluid zou veel verder dragen, waardoor de senioren veel meer tijd hebben om zich te hergroeperen op het pad. Tussen de schreeuw en het aan de kant gaan zit vaak nog geen 10 seconden. Met een fietsbel zou deze tijd verdubbeld c.q. verdrievoudigd kunnen worden.
Zappa, hoeveel fietsbellen zet jij nu op ATB's van 1.000 Euro of duurder?
Is dit niet hetzelfde verhaal (maar dan omgekeerd) met aftermarket uitlaten?
Hoeveel mensen vragen er om een orginele standaard uitlaat van bijv. een WRF of KTM?
Het gaat hier om eigen voorkeuren, die onbedoeld inbreuk maken op andermans 'lebensraum' ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lebensraum ).
Het vervelende is ook dat deze senioren behoorlijk actief zijn, volle agenda, 2 x in de week op de golfbaan / tennisbaan en vaak ook nog in de lokale politiek actief, kortom volop tijd.
Kortom: hoe verkoop jij die ATB'er nu een fietsbel én zorg je ervoor dat hij hem gebruikt? Als we dit weten dan zijn we misschien al een stuk dichter bij onze eigen oplossing...
@mod: kan er geen waarschuwing bij de titels worden gezet ?
Surfroy01 schreef:Het vreemde met circuitrijden is nu dat we in sommige gevallen op het circuit minder geluid mogen produceren dan goedgekeurde motoren op de openbare weg mogen maken. Als ik af en toe van die schoppers voorbij hoor ploffen zonder enige vorm van demping.....
Maar dat is het net....waarom wordt het zoooooooo belachelijk streng ? Juist ja, omdat er mensen zijn die de boel belazeren, zich niet aan eenvoudige en menselijke regels houden. Als reactie daarop worden de regels nog strenger, zo streng dat ze niet meer haalbaar zijn...
En ik weet er alles van. 2e wedstrijd van de No Budget Cup zijn we 2maal zwart afgevlagd (en dus uit wedstrijd gezet) omwille van het geluid van onze standaard SRAD 750 . Waren nochtans heeel goed bezig .
Inmiddels zijn we een jaar verder en is Stichting Codegroen opgericht. Ik heb toch weer flink zitten lachen tijdens het doornemen van dit draadje. Ook flink wat duidelijke en bruikbare meningen.
De contacten met Codegroen België zijn gelegd, de zelfregulerende geboden zijn bekend gemaakt (eentje meer dan in België vanwege onze bevolkingsdichtheid) en het plan van aanpak is klaargemaakt.
Dit plan heeft als eerste thema 'geluid'. We zijn als proef vrijblijvende geluidskeuringen gaan organiseren bij een aantal evenementen. Tjonge, wat een reacties, van zowel buitenstaanders als enduristen.
Er is inmiddels ook contact met een hele grote mountainbikevereniging (kan nog geen namen noemen) die constateerden dat ze het op 'hun grondgebied' steeds moeilijker krijgen. Ze willen zich wellicht aansluiten omdat er anders binnen een paar jaar niet meer gefietst kan worden.
Verder gaan we gewoon door met thema's lanceren en doelgroepen aanboren. De sport op een beschaafde manier in het zonlicht zetten...
Voor meer informatie: www.codegroen.com
We zoeken ook nog vrijwilligers die een steentje (lokaal) bij willen dragen om onze mooie sporten in het buitengebied te kunnen behouden!
De contacten met Codegroen België zijn gelegd, de zelfregulerende geboden zijn bekend gemaakt (eentje meer dan in België vanwege onze bevolkingsdichtheid) en het plan van aanpak is klaargemaakt.
Dit plan heeft als eerste thema 'geluid'. We zijn als proef vrijblijvende geluidskeuringen gaan organiseren bij een aantal evenementen. Tjonge, wat een reacties, van zowel buitenstaanders als enduristen.
Er is inmiddels ook contact met een hele grote mountainbikevereniging (kan nog geen namen noemen) die constateerden dat ze het op 'hun grondgebied' steeds moeilijker krijgen. Ze willen zich wellicht aansluiten omdat er anders binnen een paar jaar niet meer gefietst kan worden.
Verder gaan we gewoon door met thema's lanceren en doelgroepen aanboren. De sport op een beschaafde manier in het zonlicht zetten...
Voor meer informatie: www.codegroen.com
We zoeken ook nog vrijwilligers die een steentje (lokaal) bij willen dragen om onze mooie sporten in het buitengebied te kunnen behouden!
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Codegroen is opgericht na een lange voorbereiding. Verwacht van ons (voorlopig) geen wonderen. Maar het franse Codever is ook klein begonnen en heeft nu grote invloed op de plaatselijke, regionale en landelijke politiek. Ze wisten zelfs een decreet tegen te houden die alle offroad activiteiten zou gaan verbieden in Frankrijk.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En wat gaat Codegroen nu precies doen als een wandelaar hier m'n kenteken door geeft?
http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=87
Edit, zag dat deze vraag ook al in een ander topic werd gesteld..
http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=87
Edit, zag dat deze vraag ook al in een ander topic werd gesteld..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Weer een reden om zonder kentekenplaat te gaan rijden.zappa.suzuki schreef:En wat gaat Codegroen nu precies doen als een wandelaar hier m'n kenteken door geeft?
http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=87
Edit, zag dat deze vraag ook al in een ander topic werd gesteld..
CRF450X '08
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hier maar een copy van een vraag die ik op het ARM gestel heb.
Ga hier maar ff de advocaat van de duivel spelen en heb een paar vragen.
Wat gebeurd er als een wandelaar m'n kenteken hier door geeft?
http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=87
Wie zijn de bestuursleden van Codegroen en hoe groot is de groep die bij de oprichting van deze stichting betrokken is?
[met andere worden, hebben we hier te maken met een man of 5 of een grote groep]
Waar ligt het speerpunt van Codegroen?
Op het open houden van de paden in NL of bij het reguleren/controleren van deelnemers van ritten?
Ik ben voor een orga die onze sport in leven houd maar verbaas me er over dat de nadruk tot nu toe ligt op controle en uitsluiting van deelnemers aan riten ivm met geluid.
Op het noppenforum kwam de term NSB al voorbij en "nog een reden om zonder kentekenplaat te rijden"
Ik snap dat het lastig is om de offroad groep die erg invidueel is ingesteld te vertegenwoordigen maar krijg het gevoel dat op dit moment weinig transparantie is in Codegroen,
en dat het er op lijkt of dat een erg kleine groep de regels voor de grote groep begint te bepalen zonder dat deze er in gehoord is.
En voor de duidelijkheid, ben niet voor herrie, wild crossen en asociaal gedrag.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Wat gebeurt er als een wandelaar m'n kenteken hier door geeft?
http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=87
Dat staat op het formulier: het wordt doorgezonden naar de terreinmeester en die zal proberen contact met je op te nemen via je dealer of rechtstreeks als hij je kent.
Dan volgt er een goed gesprek als enduristen onder elkaar, geen preek uit de hoogte in ieder geval...
Wij zullen uiterst zorgvuldig met deze privacygevoelige gegevens omgaan, maar als het Openbaar Ministerie (met een huiszoekingsbevel) onze gegevens van onze server opvraagt dan moeten we die afgeven. Maar dat geldt voor alle privépersonen (en instellingen), behalve als je officiëel bij de schrijvende pers hoort. Hiervoor heeft al eens een journalist een paar dagen vastgezeten, die zich beriep op zijn zwijgplicht omtrent een bron.
Wij zullen met zware tegenzin de gegevens afgeven voordat we achter de tralies belanden.
Die klachten verzamelen we om een extra uitlaatklep te bieden voor die wandelaars die niet geloven in straffen en sancties. Mensen die de milieuklachtenlijn bellen vervuilen de statistiek; op de milieulijn kijkt men namelijk niet waar een 'incident' heeft plaatsgevonden, want soms gaat het om incidenten die gewoon openbare weg zijn, maar toevallig onverhard. Een onterecht incident dus en die meten wij niet.
Onze visie is dat het nogal meevalt met die klachten. Dat kunnen we alleen maar meten door heel serieus te inventariseren welke klachten dat er zijn. Stel je eens voor dat er in 2010 op dat formulier welgeteld 14 klachten binnenkomen en in 2011 maar 7. Wat zegt dat over ons? Zelfs al plaats je een 0 achter die getallen.
Wij zullen met deze statistische gegevens naar buiten komen en vechten voor onze rechten als gebruiker van het buitengebied!
Dat van dat 'NSB' is jammer dat dat geschreven wordt, daar komen we nog op terug zodra de voorbereidingen van de rit in Handel achter de rug zijn. We zijn absoluut niet doof voor wat jullie allemaal zeggen, het meeste ervan is besproken tijdens onze bestuursvergadering gisteravond.
http://www.codegroen.com/index.php?opti ... &Itemid=87
Dat staat op het formulier: het wordt doorgezonden naar de terreinmeester en die zal proberen contact met je op te nemen via je dealer of rechtstreeks als hij je kent.
Dan volgt er een goed gesprek als enduristen onder elkaar, geen preek uit de hoogte in ieder geval...
Wij zullen uiterst zorgvuldig met deze privacygevoelige gegevens omgaan, maar als het Openbaar Ministerie (met een huiszoekingsbevel) onze gegevens van onze server opvraagt dan moeten we die afgeven. Maar dat geldt voor alle privépersonen (en instellingen), behalve als je officiëel bij de schrijvende pers hoort. Hiervoor heeft al eens een journalist een paar dagen vastgezeten, die zich beriep op zijn zwijgplicht omtrent een bron.
Wij zullen met zware tegenzin de gegevens afgeven voordat we achter de tralies belanden.
Die klachten verzamelen we om een extra uitlaatklep te bieden voor die wandelaars die niet geloven in straffen en sancties. Mensen die de milieuklachtenlijn bellen vervuilen de statistiek; op de milieulijn kijkt men namelijk niet waar een 'incident' heeft plaatsgevonden, want soms gaat het om incidenten die gewoon openbare weg zijn, maar toevallig onverhard. Een onterecht incident dus en die meten wij niet.
Onze visie is dat het nogal meevalt met die klachten. Dat kunnen we alleen maar meten door heel serieus te inventariseren welke klachten dat er zijn. Stel je eens voor dat er in 2010 op dat formulier welgeteld 14 klachten binnenkomen en in 2011 maar 7. Wat zegt dat over ons? Zelfs al plaats je een 0 achter die getallen.
Wij zullen met deze statistische gegevens naar buiten komen en vechten voor onze rechten als gebruiker van het buitengebied!
Dat van dat 'NSB' is jammer dat dat geschreven wordt, daar komen we nog op terug zodra de voorbereidingen van de rit in Handel achter de rug zijn. We zijn absoluut niet doof voor wat jullie allemaal zeggen, het meeste ervan is besproken tijdens onze bestuursvergadering gisteravond.
Laatst gewijzigd door Noppy op ma okt 19, 2009 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik zou de gegevens in de database zwaar encrypten met een key die niet door de overheid te breken is.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Nee, dankje, dat is mijn werk. Dat ga ik in mijn vrije tijd niet ook nog eens doen.Noppy schreef:Dan wordt jij vast onze nieuwe IT-vrijwilliger/manager Erwin?
Ik zou vooral de zaak nooit backuppen (althans, niet formeel) en als ze de informatie opvragen dan ben je net alles kwijtgeraakt. Tsja... als vereniging heb je natuurlijk geen geld om dat soort zaken professioneel in te regelen. Misschien over een paar jaar! Volgens mij kom je een heel end met traineren en tijdrekken. Overal netjes op antwoorden maar niks weggeven.
Als vereniging verdedig je primair een belang en dan vind ik niet dat ze van je kunnen eisen dat je jezelf gaat tegenwerken.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
@ noppy, inderdaad nsb is jammer dat ik dat geschreven heb, maar zo voel ik dat formulier op me in werken.
Maar ja iemands bedrijf een faillisement in de schoenen duwen( Oerlemans) zonder dat het waar is????? door 1 reactie van een teleurgestelde klant vindt ik pas echt jammer
Ik vind het wel een goed initiatief (code ver), maar zie er weinig heil in.
Maar ben dan ook in onze provincie meerdere malen in de overheid teleurgesteld op dit vlak (motorsport).
Maar ja iemands bedrijf een faillisement in de schoenen duwen( Oerlemans) zonder dat het waar is????? door 1 reactie van een teleurgestelde klant vindt ik pas echt jammer
Ik vind het wel een goed initiatief (code ver), maar zie er weinig heil in.
Maar ben dan ook in onze provincie meerdere malen in de overheid teleurgesteld op dit vlak (motorsport).
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Nee, sorry, dat spijt me. Ik neem die woorden terug.schildertje schreef:@ noppy, inderdaad nsb is jammer dat ik dat geschreven heb, maar zo voel ik dat formulier op me in werken.
Maar ja iemands bedrijf een faillisement in de schoenen duwen( Oerlemans) zonder dat het waar is????? door 1 reactie van een teleurgestelde klant vindt ik pas echt jammer
Ik vind het wel een goed initiatief (code ver), maar zie er weinig heil in.
Maar ben dan ook in onze provincie meerdere malen in de overheid teleurgesteld op dit vlak (motorsport).
Het kwam al zo raar op me over. Het zal wel een stukje met persoonlijke teleurstelling te maken hebben aangezien ik privé die GG heel erg zag zitten. Die is nu echter wel van mijn lijstje afgevallen.
Die formulieren zijn wellicht wat op het randje, maar we hebben liever dat een wandelaar of ruiter bij óns klaagt dan bij de milieulijn Brabant of Limburg. Wij doen er iets constructiefs mee ipv handhaven of afsluiten.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
okidoki, succes met de actie
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Gespot;
Gele DRZ en een groene Kawa, beklomen het talud langs de A2 ter hoogte van Nieuwengein rond 12.30 zondags..
Geen kenteken gezien en weet niet of ze herrie maakten..
Gevalletje code groen?
Gele DRZ en een groene Kawa, beklomen het talud langs de A2 ter hoogte van Nieuwengein rond 12.30 zondags..
Geen kenteken gezien en weet niet of ze herrie maakten..
Gevalletje code groen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Nee, het waren hier in dit geval niet de bestuursleden van Codegroen. Je refereert waarschijnlijk aan het mountainbike parcours dat daar ligt.
Grijs gebied, want er staan nergens verbodsborden. Die komen er misschien ooit, zodra het werk in uitvoering voorbij is bij het inrichten van de Nedereindseplas, die aan de andere zijde van die bult ligt.
Wel mooi dat er ook een Kawa bij was, want die rijdt al 'groen'!
Grijs gebied, want er staan nergens verbodsborden. Die komen er misschien ooit, zodra het werk in uitvoering voorbij is bij het inrichten van de Nedereindseplas, die aan de andere zijde van die bult ligt.
Wel mooi dat er ook een Kawa bij was, want die rijdt al 'groen'!
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ai, wel andere leuke dingen gedaan of was het bij komen van de Sint?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
waren er vast net zo erg aan toe als de vorige x
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997