Even een vraagje.
Omdat ik steeds vaker op de crossbaan rijd, en een 450cc 4T net wat zwaarder rijdt als een 250cc 4T, wil ik in de toekomst misschien een 250cc 4T aanschaffen.
Maar hoe zal het gaan met off the road?
Afgelopen weekend in hapert over de maisplakken, zal dit ook goed gaan
met een 250cc 4T? En wat doet zo'n 250cc op topsnelheid?
Wat zijn jullie ervaringen?
250cc 4T voor off the road geschikt?
Moderator: ghulst
Een kennis van mij rijdt met een KTM 250 viertakt zowel cross als OTR. Voorheen reed hij met een 450. In de OTR kan hij met de 250 heel goed uit de voeten en hij rijdt nog steeds met zijn oude groep (250 tt en 450 vt) en die hoeven echt niet op hem te wachten. Op meer technische stukken is hij veel sneller
Wij hebben ook een Honda 250 4t in de club zitten, maar die komt af en toe wat te kort. Ik bedoel dan vooral op topsnelheid als we een langs stuk rechtuit rijden. Kruip- en sluip door maakt niks uit of zelfs beter.
Zelf heb ik een test op een Husky 250 4T gemaakt en het sturen is fijner dan een 450 4T.
Zelf heb ik een test op een Husky 250 4T gemaakt en het sturen is fijner dan een 450 4T.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
- Locatie: N.Brabant
daar was ik al bang voor, voor die langere paden.
Zit met de 450 regelmatig aan.
Zit met de 450 regelmatig aan.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Jurgen vd Goorbergh rijd alles met een 250 4T..... dus mogelijk is het zeker, maar.... je moet um niet altijd uitmelken, en je moet zelf niet zo zwaar zijn, qua gewicht..
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Daarom heb ik die van mij ook verkocht.blubberboerke schreef:daar was ik al bang voor, voor die langere paden.
Zit met de 450 regelmatig aan.
In mijn cluppie rijdt iedereen met een motor boven de 500cc en dat was voor de 250 niet fijn om ze op de wat langere verbindingsstukken te volgen.
Op de knippen en sluipdoor-kruipdoor was er geen enkel probleem.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ik rij vanaf 2002 met een 250 4-takt de off-road ritten.
Op zware stukken moet je uitkijken waar je rijdt,in diepe blubber leg je het af.
Maar in de bochtige gedeelten maak je alles ruim schoots weer goed.
Je haalt een veel hogere bochtensnelheid met een 250.
Als je met een cross gearing de off-road ritten rijdt heb je een goede topsnelheid(2 tanden groter achter).Hij kan dan op de maislanden de hoogste versnelling maken.
Op zware stukken moet je uitkijken waar je rijdt,in diepe blubber leg je het af.
Maar in de bochtige gedeelten maak je alles ruim schoots weer goed.
Je haalt een veel hogere bochtensnelheid met een 250.
Als je met een cross gearing de off-road ritten rijdt heb je een goede topsnelheid(2 tanden groter achter).Hij kan dan op de maislanden de hoogste versnelling maken.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
- Locatie: N.Brabant
Wat voor een motor heb je?han schreef:Ik rij vanaf 2002 met een 250 4-takt de off-road ritten.
Op zware stukken moet je uitkijken waar je rijdt,in diepe blubber leg je het af.
Maar in de bochtige gedeelten maak je alles ruim schoots weer goed.
Je haalt een veel hogere bochtensnelheid met een 250.
Als je met een cross gearing de off-road ritten rijdt heb je een goede topsnelheid(2 tanden groter achter).Hij kan dan op de maislanden de hoogste versnelling maken.
Lijkt mij dat ze op zwaar terrein (Oirschot of de zwaardere mais plakken tijdens off road ritten) wat vermogen tekort komen tov een 450 of 525 ofzo.
Maar op het kruip en sluip werk zijn ze weer in het voordeel.
Op een zware crossbaan is wat extra vermogen wel prettig denk ik, maar ja ik heb nooit zoveel gecrosst, heb daar dus ook niet zoveel ervaring mee.
Naar welke baan ga je meestal?
Maar op het kruip en sluip werk zijn ze weer in het voordeel.
Op een zware crossbaan is wat extra vermogen wel prettig denk ik, maar ja ik heb nooit zoveel gecrosst, heb daar dus ook niet zoveel ervaring mee.
Naar welke baan ga je meestal?
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
- Locatie: N.Brabant
is verschillend. Wel banen in de buurt.baggeraar schreef:Lijkt mij dat ze op zwaar terrein (Oirschot of de zwaardere mais plakken tijdens off road ritten) wat vermogen tekort komen tov een 450 of 525 ofzo.
Maar op het kruip en sluip werk zijn ze weer in het voordeel.
Op een zware crossbaan is wat extra vermogen wel prettig denk ik, maar ja ik heb nooit zoveel gecrosst, heb daar dus ook niet zoveel ervaring mee.
Naar welke baan ga je meestal?
gerwen, den dungen, helmond, boxmeer, veldhoven
Ik weet wel dat ik destijds net zoveel plezier aan m'n XR250 beleefde, als nu aan m'n Husaberg 500.
het ging op de tankbanen inderdaad wat trager met een 250, maar wij hadden nergens geen tikklok hangen. het ging om de fun!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik, nu ik een 500 heb, nooit meer terug zou willen...
het ging op de tankbanen inderdaad wat trager met een 250, maar wij hadden nergens geen tikklok hangen. het ging om de fun!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik, nu ik een 500 heb, nooit meer terug zou willen...
Heb eigenlijk altijd zware viertakten gereden. Paar jaar geleden een cr125 aangeschaft voor de crossbanen. Na wat aanpassingen (motorisch gezien) hele fijne motor op de baan, vergt wel wat gewenning.
Heb met deze motor op het circuit veel meer plezier als met m'n 525 (en m'n andere voorgaande zware viertakten).
Kan veel langer een hoger tempo aanhouden. Heb nu ook mijn '07 525 ingeruild tegen een 2010 300 2 takt (wilde eigenlijk eerst een 250 2t, maar werd me afgeraden).
Erg persoonlijk welke motor het beste bij je past, maar een zware is echt niet altijd de ware. De motor die het beste bij je past ben je toch het snelst mee. Zwaar maisland op hoge snelheid is natuurlijk een ander verhaal, daar hard rijden kan eigenlijk iedereen die een beetje het stuur vast kan houden.
Keuze kan natuurlijk ook een beetje afhankelijk zijn van de groep en/of route's die je maten rijden bij uitsluitend off road gebruik (anders reed ik waarschijnlijk een 125 of 200 exc).
Heb met deze motor op het circuit veel meer plezier als met m'n 525 (en m'n andere voorgaande zware viertakten).
Kan veel langer een hoger tempo aanhouden. Heb nu ook mijn '07 525 ingeruild tegen een 2010 300 2 takt (wilde eigenlijk eerst een 250 2t, maar werd me afgeraden).
Erg persoonlijk welke motor het beste bij je past, maar een zware is echt niet altijd de ware. De motor die het beste bij je past ben je toch het snelst mee. Zwaar maisland op hoge snelheid is natuurlijk een ander verhaal, daar hard rijden kan eigenlijk iedereen die een beetje het stuur vast kan houden.
Keuze kan natuurlijk ook een beetje afhankelijk zijn van de groep en/of route's die je maten rijden bij uitsluitend off road gebruik (anders reed ik waarschijnlijk een 125 of 200 exc).
KTM 250 EXC, 250 SX
Gerwen en Veldhoven zijn toch niet de lichtste crossbanen, is het niet prettiger om daar met 450 rond te gaan?
die tankbanen kunnen ooit goed zwaar zijn, ik heb altijd al een 500 cc (4 T)of meer gehad, ik heb liever wat vermogen over dan dat ik met zo'n 250 hoog in de toeren moet rijden.
Maar ja dat is voor iedereen weer anders.
die tankbanen kunnen ooit goed zwaar zijn, ik heb altijd al een 500 cc (4 T)of meer gehad, ik heb liever wat vermogen over dan dat ik met zo'n 250 hoog in de toeren moet rijden.
Maar ja dat is voor iedereen weer anders.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo okt 10, 2007 17:39
- Locatie: N.Brabant
zou wel eens gewoon zo'n 250cc viertakt willen proberen tijdens een rit.baggeraar schreef:Gerwen en Veldhoven zijn toch niet de lichtste crossbanen, is het niet prettiger om daar met 450 rond te gaan?
die tankbanen kunnen ooit goed zwaar zijn, ik heb altijd al een 500 cc (4 T)of meer gehad, ik heb liever wat vermogen over dan dat ik met zo'n 250 hoog in de toeren moet rijden.
Maar ja dat is voor iedereen weer anders.
Maar dat is volgens mij nergens mogelijk.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Ja dat klopt joop, R heeft er een nare gewoonte van gemaakt om errug hard rond te gaan. Heb zelf op het 250 KTM 4-takje van hem gereden en rijdt errug fijn.Joop schreef:Een kennis van mij rijdt met een KTM 250 viertakt zowel cross als OTR. Voorheen reed hij met een 450. In de OTR kan hij met de 250 heel goed uit de voeten en hij rijdt nog steeds met zijn oude groep (250 tt en 450 vt) en die hoeven echt niet op hem te wachten. Op meer technische stukken is hij veel sneller
Maarja, tss een ktm dusssss. kanniet als GG rijder he'
Zo'n sherco lijkt me wel wat 450 of 250 4-T, 102 kilootjes???
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Een vriend van me heeft zijn Yamaha WR400 ingeruild een paar jaar geleden tegen een WR250. Gek genoeg is hij op de 'langzamere' WR250 een stuk sneller. Heeft ook met rijstijl te maken, met deze kan ie stukken beter uit de voeten.
Op lange rechte stukken op modderige maisplakken komt ie soms iets te kort, maar de andere stukken maken dat ruimschoots goed. Hij heeft er trouwens wel een YZ250 nokkenas in laten zetten en een andere uitlaat en carb. settings aan laten passen. Dat scheelde een hoop.
Groet
Jeroen
Op lange rechte stukken op modderige maisplakken komt ie soms iets te kort, maar de andere stukken maken dat ruimschoots goed. Hij heeft er trouwens wel een YZ250 nokkenas in laten zetten en een andere uitlaat en carb. settings aan laten passen. Dat scheelde een hoop.
Groet
Jeroen