En weer een advies topicje
men probleem : dwars over de korte knippe van een maisland krijg ik nog te veel klappen op men armen... Met flinken sprongen reageert hij goed. Wat moet ik nu afstellen op mijn vork om hem iets soepeler over de korte hobbels te krijgen? comp of rebound? ik dacht zelf om de compressie iets losser te zetten...
Jarno
Veerafstelling advies
Moderator: ghulst
Als leek zou ik vanuit de theorie zeggen:
- Rebound verminderen. (één klap gaat blijkbaar goed, maar met knippen komt de vork te langzaam terug en wordt deze na een aantal knippen te stug)
Zitten de juiste veren in de vork? Maw: Heb je een juiste sag?
Eventueel zou je ook nog kunnen proberen met de achterschokbreker te stoeien. Maar daar durf ik niet zoveel concreets over te zeggen.
Uiteindelijk leer je het meeste gewoon te proberen (met wel in het achterhoofd wat de verandering voor eigenschappen met zich meebrengt), dan kan je uitvinden wat je fijn vind.
- Rebound verminderen. (één klap gaat blijkbaar goed, maar met knippen komt de vork te langzaam terug en wordt deze na een aantal knippen te stug)
Zitten de juiste veren in de vork? Maw: Heb je een juiste sag?
Eventueel zou je ook nog kunnen proberen met de achterschokbreker te stoeien. Maar daar durf ik niet zoveel concreets over te zeggen.
Uiteindelijk leer je het meeste gewoon te proberen (met wel in het achterhoofd wat de verandering voor eigenschappen met zich meebrengt), dan kan je uitvinden wat je fijn vind.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Rebound verminderen is 1 , Compressie verminderen is 2
Als de vork niet ver genoeg in kan veren gaat het stuur ook slaan. De krachten moeten ergens naar toe. Of er zit te dikke olie in.
Je bent altijd wel een "tijdje" zoet met het afstellen.
Als de vork niet ver genoeg in kan veren gaat het stuur ook slaan. De krachten moeten ergens naar toe. Of er zit te dikke olie in.
Je bent altijd wel een "tijdje" zoet met het afstellen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Shifty, goed advies. Rebound sneller maken zou zeker een oplossing kunnen zijn.
En wat Gassen zegt, klopt ook. Je bent altijd even structureel bezig om je motor goed af te veren.
Wat ook heel belangrijk is, is het onderhoud van de diverse onderdelen.
Balhoofdlager moet soepel lopen, maar op het bokje niet gemakkelijk van kant naar kant slaan. Uitlijnen voorwiel, zodat de vorkpoten goed in lijn staan.
Compressie kan te slap staan, waardoor je teveel veerweg gebruikt. Dan voelt een hobbel wel lekker, maar als de snelheid omhoog gaat, zal die gaan doorslaan.
Mijn tip, rebound sneller laten uitveren, en compressie afhankelijk van de veerweg verminderen/dan wel vermeerderen
Hoe staan je klikkers nu trouwens, reb en comp? Wat zijn je veerweg gegevens?
En over welke brommer praten we?
En wat Gassen zegt, klopt ook. Je bent altijd even structureel bezig om je motor goed af te veren.
Wat ook heel belangrijk is, is het onderhoud van de diverse onderdelen.
Balhoofdlager moet soepel lopen, maar op het bokje niet gemakkelijk van kant naar kant slaan. Uitlijnen voorwiel, zodat de vorkpoten goed in lijn staan.
Compressie kan te slap staan, waardoor je teveel veerweg gebruikt. Dan voelt een hobbel wel lekker, maar als de snelheid omhoog gaat, zal die gaan doorslaan.
Mijn tip, rebound sneller laten uitveren, en compressie afhankelijk van de veerweg verminderen/dan wel vermeerderen
Hoe staan je klikkers nu trouwens, reb en comp? Wat zijn je veerweg gegevens?
En over welke brommer praten we?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Goeie kans dat het inderdaad door de schokbreker komt. Als die te stug is dan vangt de vork de klappen op omdat de motor gaat 'hobbelen'.JarnoD schreef:En weer een advies topicje
men probleem : dwars over de korte knippe van een maisland krijg ik nog te veel klappen op men armen... Met flinken sprongen reageert hij goed. Wat moet ik nu afstellen op mijn vork om hem iets soepeler over de korte hobbels te krijgen? comp of rebound? ik dacht zelf om de compressie iets losser te zetten...
Jarno
Heb je een high/low speed compressie adjuster op je schokbreker ? Zet dan de highspeed eens wat lager ? (60-90 graden)
we praten over de ouwe vertrouwde xr400r van 97 met compleet originele vering...
Heb er een tijd terug nieuwe keringen in gedaan en olie ingedaan waar ik de viscositeit niet van weet ..... ( kweet het daar gaat het al fout!!)
heb de clickers op standaard gezet en ben zo gaan testen: rebound stand 5 en compressie standje 14 beide vanuit helemaal dicht gezien...
een dagje gereden en vond toen dus de knippen ietse te hard slaan echter met flinke jumps voelde hij heel fijn met het neerkomen en de vering sloeg niet op zen einde en de klap was voor mezelf goed op te vangen...
( toen dit topic gestart)
gister avond de rebound clickers 3 losser gezet en de knippen gingen beter maar na de 7e of 8e keer tijdens het landen kreeg ik de indruk dat ik zelf iets te veel klappen kreeg en de vering op zen einde kwam..
Ik zeg er wel bij dat de omstandig heden van het maisland vergeleken de vorige test van stof en mul zand naar modder en een hele gladde laag zijn veranderd!!
Achter heb ik de veer een heel eind opgeschroefd en de clickers op standaard gezet, heb de indruk dat tie achter heel ver in de goede richting staat dus daar doe ik op dit moment nog even nix aan
EDIT!!!!
heb geen hispeed adjuster op men achter veer helaas.... heb slechts drie stel mogelijk heden: veer op spanning, rebound en compressie
Jarno
Heb er een tijd terug nieuwe keringen in gedaan en olie ingedaan waar ik de viscositeit niet van weet ..... ( kweet het daar gaat het al fout!!)
heb de clickers op standaard gezet en ben zo gaan testen: rebound stand 5 en compressie standje 14 beide vanuit helemaal dicht gezien...
een dagje gereden en vond toen dus de knippen ietse te hard slaan echter met flinke jumps voelde hij heel fijn met het neerkomen en de vering sloeg niet op zen einde en de klap was voor mezelf goed op te vangen...
( toen dit topic gestart)
gister avond de rebound clickers 3 losser gezet en de knippen gingen beter maar na de 7e of 8e keer tijdens het landen kreeg ik de indruk dat ik zelf iets te veel klappen kreeg en de vering op zen einde kwam..
Ik zeg er wel bij dat de omstandig heden van het maisland vergeleken de vorige test van stof en mul zand naar modder en een hele gladde laag zijn veranderd!!
Achter heb ik de veer een heel eind opgeschroefd en de clickers op standaard gezet, heb de indruk dat tie achter heel ver in de goede richting staat dus daar doe ik op dit moment nog even nix aan
EDIT!!!!
heb geen hispeed adjuster op men achter veer helaas.... heb slechts drie stel mogelijk heden: veer op spanning, rebound en compressie
Jarno
Laatst gewijzigd door JarnoD op vr okt 09, 2009 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda crf500x HM '05