olietempertuur

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

Zomaar een vraag;

mijn exc 400 '05 heeft zon prachtige olietemperatuur meter (heb de motor gekocht van een duitser)'.
Eigenlijk kijk ik er nooit op maar afgelopen zaterdag viel mij op dat het ding 110 graden aangaf. Verbaade mij dat de temp bob=ven de 100 graden was; waarom weet ik eigenlijk niet.
Dus: Is dat een normale temperatuur na een uurtje spelen in mul zand?

groet niek
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Olie werkt het best tussen de 80 en 130 graden, dus 100-110 is perfect! > 130 graden is ook geen probleem maar dan worden de dopes sneller afgebroken dus moet je eerder verversen, c'est tout! Onder de 80 graden slijt je blok harder dus rustig aan gassen!
You're free to do as we tell you!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Flip schreef:Zomaar een vraag;

mijn exc 400 '05 heeft zon prachtige olietemperatuur meter (heb de motor gekocht van een duitser)'.
Eigenlijk kijk ik er nooit op maar afgelopen zaterdag viel mij op dat het ding 110 graden aangaf. Verbaade mij dat de temp bob=ven de 100 graden was; waarom weet ik eigenlijk niet.
Dus: Is dat een normale temperatuur na een uurtje spelen in mul zand?

groet niek
perfect
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

Ok duidelijk antwoord.

Dank!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Grappig, nooit gerealiseerd dat die olie zo warm wordt.
Vooral omdat water koeler blijft.

Wat zijn de temps voor een 2takt? Iemand een idee?
Volgens mij komt die olie niet boven de 60 graden?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef:Grappig, nooit gerealiseerd dat die olie zo warm wordt.
Vooral omdat water koeler blijft.

Wat zijn de temps voor een 2takt? Iemand een idee?
Volgens mij komt die olie niet boven de 60 graden?!
In het koelsysteem van je motor kan ook de watertemperatuur gerust een stuk boven de 100 graden omdat het systeem dan op druk komt te staan. De dop van de radiateur houdt geloof ik zo'n 1.5 bar.
Daarom mag je ook nooit de dop van de radiateur van een kokende motor afhalen. Het water is dan veel heter dan de kooktemperatuur bij atmosfeer zodat ie helemaal leegspuit. Met oververhitte stoom verbrand je je meteen en verschrikkelijk..
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

O maar dat is wist ik wel, hoor :oops:
en nu die 2takt temp nog, Folie.
gewoon voor de algemene info.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef:O maar dat is wist ik wel, hoor :oops:
en nu die 2takt temp nog, Folie.
gewoon voor de algemene info.
Geen idee, ik ben een volbloed stroker.
Maareh.. spuug eens op je blokje ?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Geen gesis als ik erop spuug, dus geen 100 graden?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

op mijn LC4 had ik ok zo'n meter, reed wel enkel baan (supermoto) dus mss meer koeling, maar de olietemp kwam echt nooit boven de 90°c uit.

1 keer was de radiatorslang eraf gesprongen waardoor het blok dus immens opwarmde en kwam de olie op 120°c :? (had niet gezien dat de slang eraf was)
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

huskie schreef:Geen gesis als ik erop spuug, dus geen 100 graden?
Lijkt me ook.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

folie schreef:Daarom mag je ook nooit de dop van de radiateur van een kokende motor afhalen. Het water is dan veel heter dan de kooktemperatuur bij atmosfeer zodat ie helemaal leegspuit. Met oververhitte stoom verbrand je je meteen en verschrikkelijk..
Yep, een keer in Polen de motor van m'n pootje proberen af te trappen met de andere, en als je mikt lukt het niet maar toen dus wel : de radiateurdop eraf gedraaid met m'n laars ---->>> gevolg : verbrande wreef (sap liep zo in m'n laars en die ging niet zo snel uit) en achterkant ham (sap liep ook m'n broekske in).
Niet fijn :evil:
Gelukkig wel Camelbak bij met radiateurvloeistof (water dus).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

folie schreef:
huskie schreef:Grappig, nooit gerealiseerd dat die olie zo warm wordt.
Vooral omdat water koeler blijft.

Wat zijn de temps voor een 2takt? Iemand een idee?
Volgens mij komt die olie niet boven de 60 graden?!
In het koelsysteem van je motor kan ook de watertemperatuur gerust een stuk boven de 100 graden omdat het systeem dan op druk komt te staan. De dop van de radiateur houdt geloof ik zo'n 1.5 bar.
Daarom mag je ook nooit de dop van de radiateur van een kokende motor afhalen. Het water is dan veel heter dan de kooktemperatuur bij atmosfeer zodat ie helemaal leegspuit. Met oververhitte stoom verbrand je je meteen en verschrikkelijk..
Maatje (schuimpie van hier) heeft net een 530 gekocht, maar daar gaat de dop zelfs tot 1,8 bar!

@Huskie: tweetakt blijft de olie stuk koeler omdat er geen warmtewisselaar is met de koelvloeistof. Meestal is dit bij een viertakt wel zodat het water de olie vlotter opwarmt en de motor dus ook sneller warm is. Op die manier koelt het water ook de olie en zullen beiden tijdens normaal gebruik tussen de 90 en 100 graden zijn :)
Allways replace the cheapest parts first :P
Plaats reactie