Koppeling slipt

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Hopelijk laatste probleempje...

Bij flink gas geven slipt de koppeling.. 6000tpm in 5 en 100km/h rijden is nie best... :shock:
Nu heeft de fiets 3 jaar stil gestaan... kan hierdoor het slippen komen?
Dan openhalen en ??
Of gelijk nieuwe platen halen?? :( :shock:
Heb de sleuteltips gelezen en dat lijkt wel te doen ..

Guido
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

als je nog olie moet verversen zou ik dat eerst doen.
namelijk bij verkeerde(bv. auto) olie is viscositeit anders en heeft oa deze uitwerking

edit http://www.hessler-motorsport.de/shop/p ... cts_id=114


greetz sander
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Afbeelding

Deze olie zit er net in...
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Ik gebruik ook Castrol maar de niet synthetische olie.
Ik denk dat de Big vanwege de leeftijd op reguliere olie 10W40 0f 15w40 beter draait.
Een ander punt is dat je de koppelingskabel controleert als die niet vast zit.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De koppeling van de DR is bom proof en gaat bij normaal gebruik lang mee..

Maar het klinkt wel als versleten platen.. dus ff het deksel eraf, hoppelijk blijft de pakking heel en drukplaat er af.. erg makkelijk allemaal :wink:

Leg je BIG met z'n stuur op een stoel ofzo zo dat ie schuin ligt, hoef je de olie er niet uit te halen..

Platen er uit en let op dat ze op de zelfde manier er weer in gaan!
{ er is een begin en eindplaat en de stalen platen hebben ook een buiten en binnenkant..]

Meet de plaat dikte op.. niet te dun zijn ze goed, stalen platen niet verkleurd.. ook goed..
Dan evt platen speolen met benzine en er weer in.. test ritje..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Geheid een te simpele vraag maar te dun? Heb je daar een maat voor?
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

RTFM!!!!!! [read the fucking manual] :wink:

Kan je hier downloaden...

http://www.timguy.net/sites/drbiginfo/DrBIGmanuals/

Staat alles in.. ook de minimale dikte van de platen :wink:
En als ze wat te dun zijn kan je evt een ring onder de veer leggen zo dat deze meer druk leveren als tijdelijk en goedkope oplossing..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Haha oeps :oops:
Had te snel overheen gelezen... Solly :roll:
Vanavond maar weer rondje getoert.. reageerde veeel beter.
Binnenkort idd toch maar ff dikte checken..

Ennuh nu ik toch bezig ben... zojuist ging het lampje in de kilometerteller stuk... Staat dat ook in het Fucking Manual?
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

Andre schreef:Ik gebruik ook Castrol maar de niet synthetische olie.
Ik denk dat de Big vanwege de leeftijd op reguliere olie 10W40 0f 15w40 beter draait.
Een ander punt is dat je de koppelingskabel controleert als die niet vast zit.

About oil - this is common misconception.
First 10 or 15 is only viscosity at air temperature, e.g. at warming up.
And second thing is - synth oil deteriorates slower than mineral.
There is legends that bikes with roller bearing cranckshaft "can break because rollers slip on synth oil" and that "it will leak because synthetic is slippery" - this is good for Mythbusters. :lol:
Synth oil is just better. I switched to 10W50 full synthetic bike oil (10W40 castrol on picture is semi-synthetic) that you can buy from Hein Gericke for 29.99 euro per 4 liter. This is in fact cheaper e.g. less additives oil by Motul made for Gericke. Last year my bike took 3+ liters of good Castrol 10W40 for 5500 km trip, part of which was German autobahn. This year it took a bit less than 2.5 liter of 10w50 for 6200 km. Engine have 100 000 km now, nothing changed except decompressor shaft oil seal and regular adjustments. Obviously viscosity of 10W50 at working temp. is more thatn 10W40 :) so may be this explanation, but also synth fades slower.
BTW - if you will be changing clutch plates - Vesrah is OK, EBC too, but Kyoto sucks big time.
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

OK Bluesman thanks for explaining.
Iemand had het over verkleurde metalen platen. kan die ingaan op het gestelde?
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

dat zal wel gaan over warmte ontwikkeling en daarmee het verkleuren van het metaal.. denk ik..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Verkleurde metalenplaten komen door extreem oververhitte koppeling..
Zijn dan verbrand en dienen ook vervangen te worden.

Is mij eens gelukt toen ik m'n versnellingspook kwiijt was en dacht dicht bij een motorzaak te zitten en dus meerdere male in z'n 5e op trok....

Niet doen...........................

Rij zelf met synth olie van motorex 10w40, geen slippende koppeling of wat en heb al aardig wat 4 liter kannen verbruikt :?

Een engelse expert zegt dat het olie verbruik toeneemt door synth.
Raar genoeg wisseld dat bij mij, bij korte en relatief rustige stukken kan hij veel gebruiken, en zo als zondag met 440km op de teller met 220km offroad met best het gas er op is er maar 100ml verbruikt 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Welke worden aanbevolen :
Hessler of gewoon bij Motoport originele Suzuki bestellen??

Andre
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Weet het prijsverschil niet maar zou zelf orgineel Suzuki bestellen..
Niet dat ik weet dat de niet orginele minder lang mee gaan maar die hebben zich wel goed in de plaatgeleiders van het koppelingshuis ingevreten bij mij, gevolg wandelende motor met koppeling waneer koud 8)

Als je niet orgineel neemt chek hoe scherp de uitsteeksels zijn en vijl die evt wat rond..

extra sterke veren zijn absoluut niet nodig als de koppeling goed is!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Hessler heeft sinds kort ook nieuwe soort koppelingsplaten op zijn website staan...iets met carbon dacht ik. Wellicht het proberen waard...
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Zat net te kijken en na inspectie van mijn koppelingsplaten (ernstig aan de maat) heeft iemand al ideeën over die nieuwe koppelings platen? ga er volgende maand maar eens voor zitten om de platen te wisselen.. Heb niet echt de netste of rustigste rijstijl ...
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

zou eerste reactie serieus nemen als de olie nog niet is ververst maar..........heeft niets met de dikte van de olie te maken als het auto olie is maar met de dopes in auto olie want in auto olie zitten dopes waardoor de koppeling gaat slippen of beter de motorfiets oliën hebben dopes die ervoor zorgen dat oliebad koppelingen niet gaan slippen. Helaas is het vaak wel zo dat de platen echt naar de kloten zijn als ze te lang in auto olie hebben gezeten.
dus verversen als je niet weet wat er in zit anders gaan je nieuwe platen misschien ook naar de vaantjes.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie