Wie heeft weleens de koppelingsplaten van een Huskie WR 250 vernieuwd??
Van mijn Huskie uit 1999 zijn volgens mij de platen op want hij begint te slippen??
Is het moeilijk of is het zelf goed te doen??
Bennie
Koppelingsplaten vervangen bij Huskie WR 250
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
echt moeilijk is het niet. Zit volgens mij weinig anders inelkaar als bij b.v. honda (al zit koppeling bij husqvarna 250 wel aan de andere kant d8 ik
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Goed gedacht Rudy.
Maar als Denny vraagt of het moeilijk is, denk ik niet dat ie die van een Honda al eens gewisseld heeft
Denny, luister goed naar Huskies wijze raad.
Leg je motor op z'n kant. Welke kant??
Dat merk je snel genoeg. Zoek het koppelingsdeksel. Gevonden?? Mooi.
Heb je ook je versnellingspookje gevonden? Haal die er maar even af.
Daarna vijf boutjes los draaien, tegen de klok in.
Deksel loshalen, maar voorzichtig je wilt niet de pakking kapot maken.
Zie je nu 6 bouten, sleuteltje 10, ook losdraaien. Zo haal nu alles eruit wat je eruit lan krijgen. Let op hoe de stapel(gevoerde platen en ongevoerde) erin zit. Gooi de nieuwe gevoerde platen is even door de olie en stop ze nu weer netjes erin, om en om, maar als eerste een gevoerde.
Hupsakee, weer een meijer uitgespaard.
Maar check wel even eerst of het niet je veertjes zijn. Of misschien moet je je koppelingskabel even bijstellen, staat hij te krap. suc6
Maar als Denny vraagt of het moeilijk is, denk ik niet dat ie die van een Honda al eens gewisseld heeft
Denny, luister goed naar Huskies wijze raad.
Leg je motor op z'n kant. Welke kant??
Dat merk je snel genoeg. Zoek het koppelingsdeksel. Gevonden?? Mooi.
Heb je ook je versnellingspookje gevonden? Haal die er maar even af.
Daarna vijf boutjes los draaien, tegen de klok in.
Deksel loshalen, maar voorzichtig je wilt niet de pakking kapot maken.
Zie je nu 6 bouten, sleuteltje 10, ook losdraaien. Zo haal nu alles eruit wat je eruit lan krijgen. Let op hoe de stapel(gevoerde platen en ongevoerde) erin zit. Gooi de nieuwe gevoerde platen is even door de olie en stop ze nu weer netjes erin, om en om, maar als eerste een gevoerde.
Hupsakee, weer een meijer uitgespaard.
Maar check wel even eerst of het niet je veertjes zijn. Of misschien moet je je koppelingskabel even bijstellen, staat hij te krap. suc6
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Dank je Huskie voor je wijze raad.
Zl het uitvoeren zoals jij het beschrijfd.
Ik ben je zeer erkentelijk voor je antwoord
Danny
Zl het uitvoeren zoals jij het beschrijfd.
Ik ben je zeer erkentelijk voor je antwoord
Danny
P.S
Bennie is mijn kleinere broer.
Lekker handig he ouders die de een Bennie noemen en de ander Danny.
Leidt nogal eens tot Babalony\ische spraakverwarringen.
Bennie is mijn kleinere broer.
Lekker handig he ouders die de een Bennie noemen en de ander Danny.
Leidt nogal eens tot Babalony\ische spraakverwarringen.
No problem Husky dat je me Denny noemde.
Was heel blij met je raad.
Het zij je ruimschoots vergeven.
Danny (en Bennie).
Was heel blij met je raad.
Het zij je ruimschoots vergeven.
Danny (en Bennie).
Moeten de stalen platen ook vervangen worden of zijn die in principe "overslijtbaar".
Moet je de stalen platen ook controleren op vlakheid??
Hoe kun je zien dat de gevoerde platen versleten zijn (slijtsporen) of moet je ze opmeten waarna je met de gegevens uit het gebruikershandboek vergelijkt?
Moet je de gebruikte gevoerde platen ook controleren op vlakheid?
Is het zinvol om originele platen te gebruiken of zijn er merken / fabrikanten die hierin gespecialiseerd zijn?
Moet je de stalen platen ook controleren op vlakheid??
Hoe kun je zien dat de gevoerde platen versleten zijn (slijtsporen) of moet je ze opmeten waarna je met de gegevens uit het gebruikershandboek vergelijkt?
Moet je de gebruikte gevoerde platen ook controleren op vlakheid?
Is het zinvol om originele platen te gebruiken of zijn er merken / fabrikanten die hierin gespecialiseerd zijn?
Vragen vragen altijd maar weer vragen...... heel goed hoor
In dikte slijten ze hoegenaamd niet. De rest van je motor kapt er eerder mee, geloof me.
Maaaaaaaar, wat wel kan: door het betere koppelingen werk, heet worden en daardoor krom trekken. Dit is gemakkelijk te zien. Houd ze tegen elkaar en kijk tegen het licht in. Er is een maximale speling, zeg 0.05mm. Een plaat maakt niet het verschil, maar meerdere wel.
Dus kijk of ze nog recht zijn. Zijn er een paar blauw gekleurd, bekijk die nog een keer.
Leg ze op het grit 500 schuurpapier en dan op iets vlaks, en draai achtjes. Daarmee haal je eventueel "glaze"van de platen af. Je maakt ze weer ietwat stroef.
Gooi ze er nu maar weer in.
Originele platen of honda platen, maakt niet zoveel uit. Alleen kunnen honda stalen platen dunner zijn, waardoor je totale dikte verandert en je je koppelingskabel moet bijstellen. En/of pushrod, drukpen.
Kijk meteen even naar je koppeling zelf, waar die gevoerde platen in steken. Zie je hier groefen ontstaan, waardoor je koppelingsplaten zouden kunnen blijven hangen, haal die dan voorzichtig weg met een fijne vijl. Maar doe dit met mate, want hoe meer je weg haalt hoe luidruchtiger je koppeling wordt en slijt. Oja dan haal je de kopelling er dus even af.
Hiervoor gebruik je het beste persluchtsleutel.
In dikte slijten ze hoegenaamd niet. De rest van je motor kapt er eerder mee, geloof me.
Maaaaaaaar, wat wel kan: door het betere koppelingen werk, heet worden en daardoor krom trekken. Dit is gemakkelijk te zien. Houd ze tegen elkaar en kijk tegen het licht in. Er is een maximale speling, zeg 0.05mm. Een plaat maakt niet het verschil, maar meerdere wel.
Dus kijk of ze nog recht zijn. Zijn er een paar blauw gekleurd, bekijk die nog een keer.
Leg ze op het grit 500 schuurpapier en dan op iets vlaks, en draai achtjes. Daarmee haal je eventueel "glaze"van de platen af. Je maakt ze weer ietwat stroef.
Gooi ze er nu maar weer in.
Originele platen of honda platen, maakt niet zoveel uit. Alleen kunnen honda stalen platen dunner zijn, waardoor je totale dikte verandert en je je koppelingskabel moet bijstellen. En/of pushrod, drukpen.
Kijk meteen even naar je koppeling zelf, waar die gevoerde platen in steken. Zie je hier groefen ontstaan, waardoor je koppelingsplaten zouden kunnen blijven hangen, haal die dan voorzichtig weg met een fijne vijl. Maar doe dit met mate, want hoe meer je weg haalt hoe luidruchtiger je koppeling wordt en slijt. Oja dan haal je de kopelling er dus even af.
Hiervoor gebruik je het beste persluchtsleutel.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Huskie wat weet jij toch veel!!!
En dat jij deze vragen van ons kunt beantwoorden, daar ben IK in ieder geval heel blij mee.
Ik heb weliswaar (nog) geen problemen met de koppeling maar naar aanleiding van de basisvraag krijg je dan dit soort vervolgvragen.
Ik hoop dat we in de toekomst nog vaak een beroep op je mogen doen.
Welke Huskie rijdt jij trouwens??
En dat jij deze vragen van ons kunt beantwoorden, daar ben IK in ieder geval heel blij mee.
Ik heb weliswaar (nog) geen problemen met de koppeling maar naar aanleiding van de basisvraag krijg je dan dit soort vervolgvragen.
Ik hoop dat we in de toekomst nog vaak een beroep op je mogen doen.
Welke Huskie rijdt jij trouwens??
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
je ben wat vergeten...huskie schreef:Vragen vragen altijd maar weer vragen...... heel goed hoor
In dikte slijten ze hoegenaamd niet. De rest van je motor kapt er eerder mee, geloof me.
Maaaaaaaar, wat wel kan: door het betere koppelingen werk, heet worden en daardoor krom trekken. Dit is gemakkelijk te zien. Houd ze tegen elkaar en kijk tegen het licht in. Er is een maximale speling, zeg 0.05mm. Een plaat maakt niet het verschil, maar meerdere wel.
Dus kijk of ze nog recht zijn. Zijn er een paar blauw gekleurd, bekijk die nog een keer.
Leg ze op het grit 500 schuurpapier en dan op iets vlaks, en draai achtjes. Daarmee haal je eventueel "glaze"van de platen af. Je maakt ze weer ietwat stroef.
Gooi ze er nu maar weer in.
Originele platen of honda platen, maakt niet zoveel uit. Alleen kunnen honda stalen platen dunner zijn, waardoor je totale dikte verandert en je je koppelingskabel moet bijstellen. En/of pushrod, drukpen.
Kijk meteen even naar je koppeling zelf, waar die gevoerde platen in steken. Zie je hier groefen ontstaan, waardoor je koppelingsplaten zouden kunnen blijven hangen, haal die dan voorzichtig weg met een fijne vijl. Maar doe dit met mate, want hoe meer je weg haalt hoe luidruchtiger je koppeling wordt en slijt. Oja dan haal je de kopelling er dus even af.
Hiervoor gebruik je het beste persluchtsleutel.
koppelings veren kunnen ook lam worden
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ja Rudy, daarom moeten we ook met z'n allen helpen ha ha
Trouwens, ik denk(oeps) dat jij met jouw huskie ervaring ook zeker de man(jongen) bent die ons kan cq moet helpen.
Ik rij dus ook een wr250, '98. Die ik al twee geheel open heb gehad.
In het begin was ik nog niet zo goed in slootje springen. Dus ging ie regelmatig kopje onder.(twee keer dus)
Trouwens, ik denk(oeps) dat jij met jouw huskie ervaring ook zeker de man(jongen) bent die ons kan cq moet helpen.
Ik rij dus ook een wr250, '98. Die ik al twee geheel open heb gehad.
In het begin was ik nog niet zo goed in slootje springen. Dus ging ie regelmatig kopje onder.(twee keer dus)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Het was dus meer Zen en de kunst van het slootje springen?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
iddHein van Buuren schreef:Het was dus meer Zen en de kunst van het slootje springen?
en daarna de kunst van het water uit de motor krijgen............
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
nou zo superveel ervaring met husky's heb ik noa ook weer niet...huskie schreef:Ja Rudy, daarom moeten we ook met z'n allen helpen ha ha
Trouwens, ik denk(oeps) dat jij met jouw huskie ervaring ook zeker de man(jongen) bent die ons kan cq moet helpen.
Ik rij dus ook een wr250, '98. Die ik al twee geheel open heb gehad.
In het begin was ik nog niet zo goed in slootje springen. Dus ging ie regelmatig kopje onder.(twee keer dus)
alleen bij husqvarna dealer gewerkt
heb eerlijk gezegt nog nooit husky blok losgehaald............. al zitten alle blokken qua principe wel het zelfde inelkaar.... alleen husky 250 zit precies andersom inelkaar...
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Bij welke Husqvarna dealer heb jij gewerkt Rudy.
Was het voor stage voor school o.i.d??
Waaruit bestonden dan je werkzaamheden als je niet mocht sleutelen?
Was het voor stage voor school o.i.d??
Waaruit bestonden dan je werkzaamheden als je niet mocht sleutelen?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
liemers motoren te lathumHein van Buuren schreef:Bij welke Husqvarna dealer heb jij gewerkt Rudy.
Was het voor stage voor school o.i.d??
Waaruit bestonden dan je werkzaamheden als je niet mocht sleutelen?
heb er gewerkt vanaf mijn 13e (bijna 14) 1,5 jaar
eerste werk was grasmaaien vegen enz daarna motor van de baas onderhouden (ed wigman heeft dit jaar & vorig jaar 6 daagse gereden).
Deed eigelijk alles aan zijn motor maar hij rijd altijd met goednieuwe motoren dus nooit blok losgehad .
Verder hield ik me bezig met onderhoud van quads,gewone motoren,crossers en ook poetsen (niet veel trouwens).
Was al met al dus best goed werk alleen toen ik wat meer wou verdienen wou hij me het niet geven ,25 gulden op je 13-14 e is best leuk maar als je tegen de 16 aanloop is het niet echt veel (zeker als je bekijk wat ik deed). Dus heb ik zelf ontslag genomen . daarna trouwens ook nog stage gelopen bij harlyworld te arnhem (nu in apeldoorn ofzo) fout merk ik weet het .......... heb ik een 8,5 voor gekregen trouwens. Mocht er ook zaterdags werk doen maar de eigenaar vond het wel een leuk idee dat ik een cursis moest doen (zodat je gecetiviceerd harley prutser ben ) maar op het eind van het liedje moest ik het zelf betalen ( 500 gulden )
Chef werkplaats was het er niet mee eens maarja..............
Dus nu ben ik koos werkloos
als alles weer goed is (arm) ben ik wel vanplan werk te zoeken maar er zijn weinig motorzaken in de buurt (in duiven rob vd balvert maar hebben niemand nodig) bij mij en het gaat vrij slecht in de branche dusja...
Heb ook weinig zin supermarkt in te gaan pakken.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Liemers ken ik wel.
Heb bij Ed m'n vorige motor (TE 610) gekocht.
Heb bij Ed m'n vorige motor (TE 610) gekocht.