compressie (vering)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

vandaag op de crossbaan gewisseld van motor.
Wat me opviel was dat deze afgeveerd was zodat ie beter door eth mulle zand ging stabileer dan de mijne en lekkerder lande bij grote sprongen.
bij korte knippen was het weer meer stuiter en is mijn motor lekkerder(vindt ik).

nu merk ik dat ik soms wel eens doorlsa, komt dat door de verkeerde veer of is een paar klikjes meer compressie (ingaande ?) voldoende?

de man die op mijn motor(ervaren endurist) reed vondt dat mijn vering te slap was en dat ie wat sraffer mocht zijn, zeker voorde crossbaan en zand in nederland, voor harde ondergrond enduro/offroad buitenland was ie wellicht erg lekker.

vraag: als je de compressie verhoogt gebruik je dan minder veerweg bij een zelfde sprong dan met minder compressie? of gaat ie langzamer naar het eindpunt dat wel hetzelfde is? Wat heeft meer compressie voor invloed op normaal offroad /endruo(niet springen) rijden.
en dan als laats, als je je compressie veranderder moet je dan ook je uitgaande/rebound veranderen?

PS statische en dynamisch staan zoals het boekje het wil statisch +- 38mm
dynamisch 105-110mm

alvast bedankt

ik snap dat enduro/offroad en andere setting vereist dan een MX baan maarde enduro jongens doen ook crossproefen dus springen zal er ook gebeuren.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Aaah een veringsvraagje.
Met meer compressie gebruik je minder veerweg voor de zelfde impact.
Deze ervaren enduro rijder vond dat je motor teveel veerweg gebruikte voor de snelheid waarmee hij rondreed. Misschien dat hij voor jou snelheid goed stond. Of een vering hard aanvoelt of zacht en waarom dat zo is, kan verschillende oorzaken hebben. Hard aanvoelen kan bevoorbeeld veroorzaakt worden omdat je te weinig demping in je vork hebt waardoor hij te diep te snel inveert. Meer rebound omdat je meer compressie zet, is niet van toepassing. Eerder minder omdat je minder diep inveert waardoor er minder energie vrijkomt bij uitveren. Laat de rebound voor wat die is, en zet een hoop meer compressie op een zandbaan en voel hoe dat is. Zowel voor als achter meer compressie.
Succes.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

idd hij rijdt een stuk sneller dan ik maar hij rijdt niet als en crosser maar als en endurist, dus mooie ronde en soepel lijnen erg mooi om te zien.

Zover ik hem begreep was het te soepel het deinde teveel mocht wat strafer.

wat me het meeste opvielt was dat zijn fiets stabieler ging door het mulle zand en minder vermoeiend met landen(zachter landen bij grote sprongen of net niet tafelberg halen :oops: ) daar waar ik harder land als in einde veerweg net wel/net niet.
maar ik wil mijn soepel over de remknippen heen niet kwijt.
Ik ga maar eens proberen de compresiie met 2-3 kliks te verhogen voor en achter en dan kijken hoe het aanvoelt.
Zaterdag weer rijden op rutten, kunnen we testen, gevoel en gemiddelde snelheid want die zou asl het goed gaat omhoog moeten gaan dan.

ZIt net ff de handleiding door te nemen.
achter veer staat goed zoals die is maar de voorvork zou bij enduro 24 cliks open zijn (compressie) en MX 8 klicks) standaar staat ie op 10 kliks.
Ik heb 24 open, dus wellicht wat minder clicks zou niet slecht zijn voor meer crossbaan.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Brommer,
vergelijk je wel de zelfde vork? Anders wordt het zowiezo moeilijk om exact te zeggen waar het aan zou liggen.
Het soepeler landen met zijn vork kan wijzen op een hoger olie niveau in de vork. Of gewoon heel simpel omdat zijn vork meer demping heeft ingebouwd.
Vergelijken we een open cartridge met gesloten cartridge(twin chamber)vork?
Wees niet bang om wat te proberen. Probeer ook meer rebound demping in het zand. Door de afgeronden toppen van het zand kun je beduidend meer rebound zetten. De remknippen kunnen nu wel hard gaan aanvoelen maar dan zet je weer iets minder rebound totdat dat gevoel weer beter wordt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

zijn twee totaal verschillende vorken.
die van hem is wp (530 exc) die van mij is marchzoggi (g450x).

Nadat ik terug ben van portugal toch maar eens bij Jan droog binnenlopen of bij Bas van hyperpro. dan zijnde veren ook een jaar oud en is niwueoli etc wel handig. Portugal is enduro/rally gene cross dus dan is dat soepel wel lekker (vindt ik)

met meer rebound bedoel je dat ie sneller omhoog terug komt dus meer kliks(uitgaan dat je hem altijd eerst clockwise dicht draait en dan counterclockwise opent en kliks telt.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Brommer,
meer rebound betekent langzamer uitveren. Je draait de klikker dus in.
Maar dat is mijn beleving. Sommige bedoelen idd sneller uitveren :)
Ach vering..... slechts het belangrijkste gedeelte van het offroadrijden, en zoooo onderschat, totdat je van echte goede vering hebt genoten.
Ik droom weer van de showa's van Adje :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie