tandje meer achter, merk je dat?
Moderator: ghulst
Is 2% verschil, merk je niet.
Standaard stond de ktm 450 14/52 wat resulteerde in te veel wielspin en een te korte 1ste versnelling. Nu staat hij 14/50 en dat voldoet prima. Maar het blijft ook een kwestie van smaak of beter gezegd een manier van rijden.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Klopt dat? De mijne (2008) stond volgens mij op 14:48 toen hij uit de fabriek kwam. Ik heb dat laten aanpassen naar 14:50 en eigenlijk vind ik dat nog iets te lang. Ik dacht juist aan 14:52
Op de site van ktm staat zelfs 15:45. Raar
Op de site van ktm staat zelfs 15:45. Raar
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Maar ja, maakt toch niet uit. Als je je achtertandwiel vervangt gooi je er eigenlijk sowieso een nieuwe ketting (en voortandwiel) op. Toch?
Of je moet "per dag" je overbrenging willen kiezen maar dat is volgens mij niet de bedoeling.
En de goede overbrenging is net zo persoonlijk als de afstelling van je vering, je zit/sta houding en ga zo maar door. Kwestie van uitproberen en op een gegeven moment heb je hem.
Ik vind 14/52 fijn, maar ik hou van een korte eerste en een felle machine waar de versnellingen relatief dicht bij elkaar liggen. Topsnelheid interresseert me niet zo. Maar ja, dat ben ik, zoveel mensen zoveel wensen.
Kortom: Veel "probeer" plezier!
Of je moet "per dag" je overbrenging willen kiezen maar dat is volgens mij niet de bedoeling.
En de goede overbrenging is net zo persoonlijk als de afstelling van je vering, je zit/sta houding en ga zo maar door. Kwestie van uitproberen en op een gegeven moment heb je hem.
Ik vind 14/52 fijn, maar ik hou van een korte eerste en een felle machine waar de versnellingen relatief dicht bij elkaar liggen. Topsnelheid interresseert me niet zo. Maar ja, dat ben ik, zoveel mensen zoveel wensen.
Kortom: Veel "probeer" plezier!
je hebt hem verkeerd begrepen. Zijn ketting is op maat gemaakt voor 14/48, en gaat nu naar 14/52. en wil zijn zelfde ketting behouden.Flip schreef:Ik rij met 14/52 op een ec 400. En ja het past.brommer schreef:van 14/48 naar 14/50 of 52 pst de ketting dan nog?
dus dat pas dan NIET
Je hebt gelijk. Heb een nieuwe set geplaatst en idd een paar schakeltjes langer besteld. Weet niet zeker hoeveel schakels de ketting nu heeft (ik denk 2 extra; in acht genomen dat ik daarvoor met een 50 tanden reed)pHino schreef:je hebt hem verkeerd begrepen. Zijn ketting is op maat gemaakt voor 14/48, en gaat nu naar 14/52. en wil zijn zelfde ketting behouden.Flip schreef:Ik rij met 14/52 op een ec 400. En ja het past.brommer schreef:van 14/48 naar 14/50 of 52 pst de ketting dan nog?
dus dat pas dan NIET
Hoi,
het is de orginele ketting nog, standaard zit er 15/48 op tevens ook 14 en 13 erbij.
Kan natuurlijk 13 monteren maar denk dat de hoek die de ketting moet maken en ketting geleiders dit minder leuk gaan vinden. (aan de andere kant waarom krijg je het erbij anders.
daarom iets groter achtertand wiel 50 opzich kan ik het wiel nog wel meer naar voren schuiven.
het is trouwens een 450bmw dus de ketting staat al strak(5-10mm)
vandaar dat ik me afvraag hoeveel ruimte ik heb.
Grootste vraag was of je dat merkt van 48 naar 49/50. ZO te horen rijden de meeste dus met 50(+) achter, dus toch maar eens proberen, als er een neieuwe ketting komt.
het is de orginele ketting nog, standaard zit er 15/48 op tevens ook 14 en 13 erbij.
Kan natuurlijk 13 monteren maar denk dat de hoek die de ketting moet maken en ketting geleiders dit minder leuk gaan vinden. (aan de andere kant waarom krijg je het erbij anders.
daarom iets groter achtertand wiel 50 opzich kan ik het wiel nog wel meer naar voren schuiven.
het is trouwens een 450bmw dus de ketting staat al strak(5-10mm)
vandaar dat ik me afvraag hoeveel ruimte ik heb.
Grootste vraag was of je dat merkt van 48 naar 49/50. ZO te horen rijden de meeste dus met 50(+) achter, dus toch maar eens proberen, als er een neieuwe ketting komt.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
brommer schreef:Hoi,
het is de orginele ketting nog, standaard zit er 15/48 op tevens ook 14 en 13 erbij.
Kan natuurlijk 13 monteren maar denk dat de hoek die de ketting moet maken en ketting geleiders dit minder leuk gaan vinden. (aan de andere kant waarom krijg je het erbij anders.
daarom iets groter achtertand wiel 50 opzich kan ik het wiel nog wel meer naar voren schuiven.
het is trouwens een 450bmw dus de ketting staat al strak(5-10mm)
vandaar dat ik me afvraag hoeveel ruimte ik heb.
Grootste vraag was of je dat merkt van 48 naar 49/50. ZO te horen rijden de meeste dus met 50(+) achter, dus toch maar eens proberen, als er een neieuwe ketting komt.
Jongens zoals jij en ik merken daar niks van. Je hebt m iets korter gegeared. Het verschil tussen 15 en 14 tands voor zal je wel merken.
Hoe korter gegeared hoe meer cross, kan je door elke bocht in 3de versnelling rijden.
# 442
verschil tussen 15 en 14 merk ik voornamelijk op de cross en bij kruip sluip.
Met de cross op krote baantje zoals bleiswijk zit ik nu iedere keer tussen of de 3de en dan net te langzaam uit te bocht of in zijn 2 en dan hoogtoerig gas en direct schakelen.
Beste oplossing zou zijn sneller in de bocht komen waardoor ik toch lekker in de 3 verder kan.. dus oefenen is de goedkoopste oplossing .\
Met de cross op krote baantje zoals bleiswijk zit ik nu iedere keer tussen of de 3de en dan net te langzaam uit te bocht of in zijn 2 en dan hoogtoerig gas en direct schakelen.
Beste oplossing zou zijn sneller in de bocht komen waardoor ik toch lekker in de 3 verder kan.. dus oefenen is de goedkoopste oplossing .\
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
JA!brommer schreef:@Sanne: ben jij zaterdag op rutten?
En het had weinig gescheeld of ik had op de nieuwe WR rondjes gemaakt met het nieuwe WP trax erop.
(helaas had het vrouwtje bedacht dat we vrijdag de hele dag bij haar vriendin haar bruiloft moeten zijn )
# 442
dan zou ik zeggen tot zaterdag.
ff wat navraga gedaan.
bij mijn motor is standaard 15/48 af fabriek met ketting 108 schakels.
voor enduro wordt 13/48 aangereden en dan vande standaard ketting 1 schakel eraf 106.
voor MX 14/50 met de standaard ketting 108.
nu ben ik wellicht niet een pro maar 1 tandje voor is 3,3 tandjes achter
dus het verschil van enduro -mx is maar ongeveer 1 tandje(achter) en dat is verwarloosbaar toch?
waar zit dan het verschil tussen of voor een tandje wisselen of achter?
je kunt dus bijnade zelfde gearing krijgen door achter een 50 te zetten zonder dat je je ketting aanpast? of zie ik het verkeerd?
Jammer had wel eens zo, trax willen voelen.
ff wat navraga gedaan.
bij mijn motor is standaard 15/48 af fabriek met ketting 108 schakels.
voor enduro wordt 13/48 aangereden en dan vande standaard ketting 1 schakel eraf 106.
voor MX 14/50 met de standaard ketting 108.
nu ben ik wellicht niet een pro maar 1 tandje voor is 3,3 tandjes achter
dus het verschil van enduro -mx is maar ongeveer 1 tandje(achter) en dat is verwarloosbaar toch?
waar zit dan het verschil tussen of voor een tandje wisselen of achter?
je kunt dus bijnade zelfde gearing krijgen door achter een 50 te zetten zonder dat je je ketting aanpast? of zie ik het verkeerd?
Jammer had wel eens zo, trax willen voelen.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Met het Trax voelen komt het goed!brommer schreef:dan zou ik zeggen tot zaterdag.
ff wat navraga gedaan.
bij mijn motor is standaard 15/48 af fabriek met ketting 108 schakels.
voor enduro wordt 13/48 aangereden en dan vande standaard ketting 1 schakel eraf 106.
voor MX 14/50 met de standaard ketting 108.
nu ben ik wellicht niet een pro maar 1 tandje voor is 3,3 tandjes achter
dus het verschil van enduro -mx is maar ongeveer 1 tandje(achter) en dat is verwarloosbaar toch?
waar zit dan het verschil tussen of voor een tandje wisselen of achter?
je kunt dus bijnade zelfde gearing krijgen door achter een 50 te zetten zonder dat je je ketting aanpast? of zie ik het verkeerd?
Jammer had wel eens zo, trax willen voelen.
- Lijkt me dat je enduro en MX nu hebt omgedraaid.....?
- Het verschil is in dit geval dat 1 tandje voor gelijk staat aan +/- 3tanden achter (afhankelijk van de ratio: aantal tanden achter gedeelt door aantal tanden voor)
Ik gok dat het bij jou motor wat nauwkeuriger luisterd i.v.m. die achterbrug/tandwiel systeem (hoe noemens ze dat eigenlijk?)
Kies voor het 14/50 verzet. In dit geval word de kracht van het blok op 14 tanden per omwenteling van de uitgaande as verdeeld i.p.v. 13. En dat scheelt in slijtage. En heb je nog wat snelheid over voor de tussen stukken, plus min. topsnelheid is 130km/u
# 442
IK haal die waardes direct uit het boekje van BDM. ach ja maakt niet uit.
de tandwielen en ketting zijn nog niet versleten.
Vandaag met een 530 ktm gereden van een ervaren rijder en die reed ook op 14/48 zowel nederland als buitenland.
nu heeft die 530 wellicht meer pk dan mijn 450 dus trekt eht wat makkelijekr maar grotendeels zal het wel tussen de oren zitten.
eerst maar zorgen dat ik hogere bochtensnelheid haal. op de rechte stukken, slingerstukken en met springen gaat het allemaal goed met de bochten komen ze me voorbij.
de tandwielen en ketting zijn nog niet versleten.
Vandaag met een 530 ktm gereden van een ervaren rijder en die reed ook op 14/48 zowel nederland als buitenland.
nu heeft die 530 wellicht meer pk dan mijn 450 dus trekt eht wat makkelijekr maar grotendeels zal het wel tussen de oren zitten.
eerst maar zorgen dat ik hogere bochtensnelheid haal. op de rechte stukken, slingerstukken en met springen gaat het allemaal goed met de bochten komen ze me voorbij.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Wees maar blij dat je die WP Trax nog niet hebt, je schijnt met die dingen zo'n beetje altijd contact met de grond te houden en het springen is nou net wat Rutten zo leuk maakt!Sanne schreef:JA!brommer schreef:@Sanne: ben jij zaterdag op rutten?
En het had weinig gescheeld of ik had op de nieuwe WR rondjes gemaakt met het nieuwe WP trax erop.
(helaas had het vrouwtje bedacht dat we vrijdag de hele dag bij haar vriendin haar bruiloft moeten zijn )