ik heb een Honda cr250 (bj '96) met een koppelingsprobleem.
Bij koude motor moet ik de koppelingskabel uitdraaien ( langer maken ) omdat de koppeling anders al aanpakt met het hendel ingetrokken.
Als de motor warmer word moet ik de koppelingskabel weer verzetten ( korter maken ) omdat die dan niet meer goed aangrijpt.... Met warme motor blijft de koppeling het gewoon goed doen.
Dit probleem is in de laatste 3x rijden begonnen.
Koppelingskorf is goed, platen zijn ook nog vrij nieuw, kabel (origineel Honda) is samen met de platen vervangen.
Zou dit probleem kunnen liggen aan slechte/slappe/versleten koppelingsveren? Of aan iets anders?
koppeling probleem
Moderator: ghulst
da probleem had ik ook met mijn honda xr 600
ik stelde hem gewoon bij met de snelspanner.
da kan wel eens aan de veren liggen ofwel een kromme plaat. als die warm worden zijn ze niet meer zo stijf.
zolang de koppeling voor de rest goed werkt zou ik er niets aan doen
ik stelde hem gewoon bij met de snelspanner.
da kan wel eens aan de veren liggen ofwel een kromme plaat. als die warm worden zijn ze niet meer zo stijf.
zolang de koppeling voor de rest goed werkt zou ik er niets aan doen
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Koppeling werkt voor de rest perfect maar het is gewoon irritant.
Voorlopig kan het zo wel maar ik wil het uiteindelijk wel opgelost zien...
Voorlopig kan het zo wel maar ik wil het uiteindelijk wel opgelost zien...
Ik had met mijn RD350 hetzelfde probleem. Hierbij waren de stalen platen er verkeerd ingelegd. De stalen platen bij de RD zijn nl niet rond maar a-symetrisch en moeten dan ook 60graden tov elkaar geplaatst worden. Of dat bij die Honda ook zo is weet ik niet.
Kan ook een lager zijn wat los in het carterdeel zit waardoor de hele handel verschuift.
Kan ook een lager zijn wat los in het carterdeel zit waardoor de hele handel verschuift.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
In koude toestand moet de koppelingshendel ongeveer 1 to 2 mm speling hebben.
Het huis is niet ingeslagen volgens jou. Gelet op je omschrijving blijven de platen bij een koude start dus ,,plakken" .
Het terugdraaien van de kabel is logisch omdat een warme koppeling uitzet en je probleem dan ook verholpen is.
Bij winterdag zou je kunnen denken aan te dikke olie, maar dat is nu niet het geval. Hoe hoog is je olieniveau? Zit er te weinig in?
Ondertussen geen koppelingsplaat gebroken?
Te slappe veren zou een slippende koppeling geven, daar de veren de weerstand zijn bij het inknijpen en niet vice versa.
Volgorde van de platen maakt bij een CR niks uit als je maar met frictie begint en eindigt. Verschoven lager is niet van toepassing omdat je baklager aan de ander kant in de zitting zit en je naaldlager is opgesloten tussen carter en binnenhuis. Een versleten naaldlager zal wel meer mechanisch geluid geven.
Het huis is niet ingeslagen volgens jou. Gelet op je omschrijving blijven de platen bij een koude start dus ,,plakken" .
Het terugdraaien van de kabel is logisch omdat een warme koppeling uitzet en je probleem dan ook verholpen is.
Bij winterdag zou je kunnen denken aan te dikke olie, maar dat is nu niet het geval. Hoe hoog is je olieniveau? Zit er te weinig in?
Ondertussen geen koppelingsplaat gebroken?
Te slappe veren zou een slippende koppeling geven, daar de veren de weerstand zijn bij het inknijpen en niet vice versa.
Volgorde van de platen maakt bij een CR niks uit als je maar met frictie begint en eindigt. Verschoven lager is niet van toepassing omdat je baklager aan de ander kant in de zitting zit en je naaldlager is opgesloten tussen carter en binnenhuis. Een versleten naaldlager zal wel meer mechanisch geluid geven.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
@ Mario2T, olie zit er genoeg in, dat heb ik nagekeken.
Ik zal de koppeling eens volledig uithalen dan kan ik de platen en de naaldlager controleren.
Koppelingskorf is niet ingeslagen.
Moet ik verder nog iets controleren wat de koppeling betreft? Ik ben dan toch bezig hé...
Ik zal de koppeling eens volledig uithalen dan kan ik de platen en de naaldlager controleren.
Koppelingskorf is niet ingeslagen.
Moet ik verder nog iets controleren wat de koppeling betreft? Ik ben dan toch bezig hé...
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bij m'n sus hebben de ijzeren platen aan de buitenzijde een ronde en rechte kant.. de ronde kant moet naar buiten.
Geen idee of dat ook zo is voor jou brommer.
Geen idee of dat ook zo is voor jou brommer.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
goeie vraag. Waarom hebben sommige kabelbediende koppelingen er last van en anderen niet? Kan me niet herinneren dat m´n CR 250 dit probleem had maar m´n huidige CRF heeft ´t wel. Alhoewel, heb pas een Rekluse gemonteerd en wie weet....
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
de koude platen plakken omdat er geen olie film tussen kan komen
de platen zijn te glad
ik zou ze eruit halen, en met schuurpapier (waterproof, heel fijne korrel) een klein beetje opruwen, en er weer in doen
hierdoor kan er olie komen in de groefjes, en kan de olie zijn smerende werking weer doen
de platen zijn te glad
ik zou ze eruit halen, en met schuurpapier (waterproof, heel fijne korrel) een klein beetje opruwen, en er weer in doen
hierdoor kan er olie komen in de groefjes, en kan de olie zijn smerende werking weer doen
@Pruus , het beste is om met de Rekluse half syntetische olie te gebruiken en er zo'n 150cc meer olie in te doen vanwege de dikkere pakking die je tussen het carter hebt zitten.
Deze olie wordt ook geadviseerd door Rekluse omdat die niet zo vet is waardoor de koppeling niet zo snel zal doorslippen.
Waren de rubbers achterin je buitenhuis nog goed ?
Deze olie wordt ook geadviseerd door Rekluse omdat die niet zo vet is waardoor de koppeling niet zo snel zal doorslippen.
Waren de rubbers achterin je buitenhuis nog goed ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Toch wil ik nog eens zo'n Rekluse proberen. Laatst een filmpje gezien en het lijkt me toch wel een fijn ding.
Ik heb er zo geen een liggen voor een CR500.
Wel heb ik nog een gebruikte liggen voor een CRF450 t/m 2008 en nog een nieuwe voor een CRF450 van 2009 en een nieuwe voor een Yamaha YZF/WRF250.
Ook heb ik nog een gebruikte liggen voor een CRF250
Wel heb ik nog een gebruikte liggen voor een CRF450 t/m 2008 en nog een nieuwe voor een CRF450 van 2009 en een nieuwe voor een Yamaha YZF/WRF250.
Ook heb ik nog een gebruikte liggen voor een CRF250
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
ik zou eerst eens de olie proberen. niet te snel wegrijden. even op temp. laten komen voor dat je gaat kan ook helpen.
GasGas 450
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
net alles eens open gemaakt om de koppelingsplaten te kontroleren.
Oliepeil was goed, geen kapotte/kromme platen. Platen plakte wel heel erg hard aan elkaar... Miscchien toch te dikke olie geweest dat het probleem veroorzaakte? Ook de koppelingsveren maar vervangen en uiteraard nieuwe Motul olie erop.
Ben benieuwd of het probleem nu opgelost zal zijn.
Oliepeil was goed, geen kapotte/kromme platen. Platen plakte wel heel erg hard aan elkaar... Miscchien toch te dikke olie geweest dat het probleem veroorzaakte? Ook de koppelingsveren maar vervangen en uiteraard nieuwe Motul olie erop.
Ben benieuwd of het probleem nu opgelost zal zijn.
En is het opgelost Gilbert100?
GasGas 450
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
@ royke, Als ik nu de motor laat warm draaien dan knijp ik enkele keren de koppeling in, op die manier kan de olie tussen de platen komen en zou het plakken van de platen opgelost moeten zijn.. Volgens de dealer is dat de oplossing voor het probleem. En tot nu toe helpt het ook!!
Dit is een bekend verschijnsel.Weet niet of je aluminum tussenplaten heb of stalen.De stalen zijn dikker dus totaalpakket wordt ook dikker waardoor je paddestoel(achter je drukplaat) meer ruimte heeft(meer speling op je hendel).De stalen zetten ook minder uit als de aluminum.Het kan ook zijn dat je drukplaat wat versleten is.gilbert100 schreef:ik heb een Honda cr250 (bj '96) met een koppelingsprobleem.
Bij koude motor moet ik de koppelingskabel uitdraaien ( langer maken ) omdat de koppeling anders al aanpakt met het hendel ingetrokken.
Als de motor warmer word moet ik de koppelingskabel weer verzetten ( korter maken ) omdat die dan niet meer goed aangrijpt.... Met warme motor blijft de koppeling het gewoon goed doen.
Dit probleem is in de laatste 3x rijden begonnen.
Koppelingskorf is goed, platen zijn ook nog vrij nieuw, kabel (origineel Honda) is samen met de platen vervangen.
Zou dit probleem kunnen liggen aan slechte/slappe/versleten koppelingsveren? Of aan iets anders?
Was ik maar Rijker en iets knapper ??