tikken XR 600`1990

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
tomvdkl
Berichten: 15
Lid geworden op: di sep 04, 2007 20:58

Heren en dames!

Voor een aantal weken terug heb ik mezelf toch maar overtuigt om een XR 600 te halen.. (bouwjaar 1990)

Na een aantal keren rijden valt het me op dat de motorfiets, vooral in het begin (dus koude motor) aan de bovenkant van het blokt tikt. Ik heb het idee dat dit minder wordt naarmate de motor warmer wordt.
Ik denk zelf dat ik de kleppen hier hoor tikken.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Daarnaast vind ik het motorblok extreem warm worden na een aantal kilometers rijden. Het gedeelte van het blok waaraan de achterbrug is bevestigt is haast te heet om met de hand aan te raken.. is dit normaal?? lijkt mij niet...

Oliepijl lijkt eigelijk wel goed.

Hoe is daarnaast de nokkenasketting te spannen? gaat dit automatisch of is dit mechanisch nog bij te stellen?

bvd!

gr. Tom
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als een blok erg snel heet word kan zijn dat het valse lucht aan zuigt en dus veelste arm loopt...
Start hem en spuit wat remreiniger rond de carb's, als ie ineens harder begint te lopen statianaire heb je het evt lek gevonden..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

of draai dr is n bougie uit en kijk naar de kleur ipv dure remreiniger op te maken :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

tomvdkl schreef:Heren en dames!

Voor een aantal weken terug heb ik mezelf toch maar overtuigt om een XR 600 te halen.. (bouwjaar 1990)

Na een aantal keren rijden valt het me op dat de motorfiets, vooral in het begin (dus koude motor) aan de bovenkant van het blokt tikt. Ik heb het idee dat dit minder wordt naarmate de motor warmer wordt.
Ik denk zelf dat ik de kleppen hier hoor tikken.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Daarnaast vind ik het motorblok extreem warm worden na een aantal kilometers rijden. Het gedeelte van het blok waaraan de achterbrug is bevestigt is haast te heet om met de hand aan te raken.. is dit normaal?? lijkt mij niet...

Oliepijl lijkt eigelijk wel goed.

Hoe is daarnaast de nokkenasketting te spannen? gaat dit automatisch of is dit mechanisch nog bij te stellen?

bvd!

gr. Tom
Tja, wat is heet. Dat je een blok niet met de hand aan kunt raken lijkt me normaal. 70C is al te heet om aan te raken. Je blok kan best een eindje over de 100C. Het is ook normaal dat een koud blok wat harder tikt. Komt door de klepspeling, en daar is die ook voor bedoeld.
Nokkenasketting weet ik niet, nooit aan zo'n 600 gesleuteld.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

CrazyWezel schreef:of draai dr is n bougie uit en kijk naar de kleur ipv dure remreiniger op te maken :lol:
Voor 2 euro per bus remreiniger kan je ook geen risico nemen hé :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Paulus de crosskabouter
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 22:57
Locatie: Gemert

Even de klepspeling controleren. Als die te groot is hoor je het tikken.
Wat het heet worden betreft; idd even de bougie bekijken en de timing van de ontsteking (mits de grondplaat te verstellen is) en altijd de juiste olie nemen.
De distributieketting is niet te verstellen dit gebeurt met een veer, die kan te slap zijn, maar ik zou eerst even de klepspeling controleren.
Ride it like you stole it!
Plaats reactie