Hallo beste noppenliefhebbers.
Ik heb een probleempje met het aansluiten van mijn GPS op de motor. Heb eerst geprobeerd hem op een van de knipperlicht draden aan te sluiten maar dat was geen succes.... duhhhhh ! Later gaf iemand mij de tip hem op de dodemansknop aan te sluiten. Aldus gedaan met als gevolg dat wanneer ik de gps in de plug stop de motor afslaat! Heel handig!!
Er zit geen accu in deze motor dus misschien kan iemand me een tip geven waar ik hem zonder al teveel ellende op kan aansluiten. Groeten Sander
Aansluiten GPS op XR 650 R Probleem!!
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di jan 10, 2006 19:55
- Locatie: Utrecht
De weledelafgelikte boterham
Zitten er geen batterijen in de GPS?
Ik vind het logisch klinken dat-ie afslaat als je 'm aan de dodemansknop hangt. Volgens mij sluit die de ontsteking kort, dus dat hij niet meer loopt als die belast wordt, klinkt niet vreemd. Hoeveel spanning eruit komt weet ik niet....
Ik heb mijn SPIII aan het licht hangen, zelfs na de lichtschakelaar. Dus ik kan 'm afzetten door het licht uit te zetten:-)
Dat werkt al geruime tijd prima.
MAAR (ja, ik schreeuw), ik lees op forums dat de XR650R geen 12V gelijkspanning afgeeft. Ik hoorde het toen mijn GPS er al op zat en prima werkte. Ook al is de voeding van de SPIII gespecificeerd tot 40V.
Check jij dat even voordat je je GPS eraan waagt? Helemaal gerust ben ik er niet op.
Ik heb mijn SPIII aan het licht hangen, zelfs na de lichtschakelaar. Dus ik kan 'm afzetten door het licht uit te zetten:-)
Dat werkt al geruime tijd prima.
MAAR (ja, ik schreeuw), ik lees op forums dat de XR650R geen 12V gelijkspanning afgeeft. Ik hoorde het toen mijn GPS er al op zat en prima werkte. Ook al is de voeding van de SPIII gespecificeerd tot 40V.
Check jij dat even voordat je je GPS eraan waagt? Helemaal gerust ben ik er niet op.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Regulator/Rectifier is een spanningsregelaar/gelijkrichter. Dus de spanning wordt wel begrensd. Of de rimpels er ook uitgehaald worden, weet ik niet. Daarvoor zou ik een flinke condensator verwachten, maar ik kan me niet herinneren dat ik die op mijn XR gezien heb.
Overigens heb ik (en waarschijnlijk alle Euro versies) een 35W koplamp, dus een wat zwaarder systeem.
Hoe kun je met een goedkope multimeter het verschil tussen een 'nette' 12V gelijkspanning en een gelijkgerichte wisselspanning zijn met een gemiddelde voltage van 12V vaststellen?
Overigens heb ik (en waarschijnlijk alle Euro versies) een 35W koplamp, dus een wat zwaarder systeem.
Hoe kun je met een goedkope multimeter het verschil tussen een 'nette' 12V gelijkspanning en een gelijkgerichte wisselspanning zijn met een gemiddelde voltage van 12V vaststellen?
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
De xr650r heeft een spanningsregelaar/gelijkrichter.
Geen enkel probleem om er en gps op aan te sluiten.
Ik gebruik de plus van mij knipperlichtrelais.
Die gebruik ik toch verder niet.
Motor starten en even met een eenvoudige spanningszoeker
die zoeken(staat volgens mij ook op het relais).
Als ik de motor uitzet vraagt mijn garmin 60 of je op batterij sapnning verder wilt.
Geen enkel probleem om er en gps op aan te sluiten.
Ik gebruik de plus van mij knipperlichtrelais.
Die gebruik ik toch verder niet.
Motor starten en even met een eenvoudige spanningszoeker
die zoeken(staat volgens mij ook op het relais).
Als ik de motor uitzet vraagt mijn garmin 60 of je op batterij sapnning verder wilt.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di jan 10, 2006 19:55
- Locatie: Utrecht
Ik ga op zoek, ben er niet gerust op. Wil hem wel aan de koplamp hangen maar dat is zo'n blokje met draden. Zou niet weten hoe ik hem daartussen moest friemelen??
Nou ja, ik probeer nog wel wat, ben extreem slecht met electriciteits problemen.
iig bedankt,
groet Sander
Nou ja, ik probeer nog wel wat, ben extreem slecht met electriciteits problemen.
iig bedankt,
groet Sander
De weledelafgelikte boterham
Wat voor GPS wil je eraan hangen? Blijkbaar gaat het goed met een SPIII en een Garmin 60....lelijk hoofd schreef:Ik ga op zoek, ben er niet gerust op. Wil hem wel aan de koplamp hangen maar dat is zo'n blokje met draden. Zou niet weten hoe ik hem daartussen moest friemelen??
Ik hoop echt dat Peter gelijk heeft. Maar zo niet dan is het blokje met draden niet je grootste probleem.
Maurice
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di jan 10, 2006 19:55
- Locatie: Utrecht
Bedankt allen, ik ga het met het remlicht proberen...
Groet Sander
Groet Sander
De weledelafgelikte boterham
Bij de XR400 is koplamp en achterlicht en ik dacht ook het remlicht wisselspanning. Knipperlichten gaan wel op de gelijkspanning.
Je GPS doet het niet op wisselspanning (de meeste niet in ieder geval)
Een multimeter op DC (direct current = gelijkspanning) geeft 0 volt aan als je er wisselspanning op zet. (als je die van iemand kunt lenen is dat wel handig)
In het schema in de tekening hierboven zit geen gelijkrichter, alleen een rectifier die voorkomt dat er een te hoge (wissel) spanning op je lampjes staat.
Misschien dat het schema niet van een europese motorfiets is, ik zie er ook geen knipperlichtding bij. Bij mijn weten werken knipperlichtrelais altijd op gelijkspanning. Hoef je alleen nog maar de goeie kant van dat relais / knipperlampjes te vinden waar altijd gelijkspanning op staat.
Bij m'n XR400 is dat de zwarte draad. De groene is de massa.
edit: net nog even beter gekeken in het schema. Bij de 400 is het remlicht ook gelijkspanning. Je kunt dus inderdaad ook van voor je remlichtschakelaar 12V gebruiken..
Je GPS doet het niet op wisselspanning (de meeste niet in ieder geval)
Een multimeter op DC (direct current = gelijkspanning) geeft 0 volt aan als je er wisselspanning op zet. (als je die van iemand kunt lenen is dat wel handig)
In het schema in de tekening hierboven zit geen gelijkrichter, alleen een rectifier die voorkomt dat er een te hoge (wissel) spanning op je lampjes staat.
Misschien dat het schema niet van een europese motorfiets is, ik zie er ook geen knipperlichtding bij. Bij mijn weten werken knipperlichtrelais altijd op gelijkspanning. Hoef je alleen nog maar de goeie kant van dat relais / knipperlampjes te vinden waar altijd gelijkspanning op staat.
Bij m'n XR400 is dat de zwarte draad. De groene is de massa.
edit: net nog even beter gekeken in het schema. Bij de 400 is het remlicht ook gelijkspanning. Je kunt dus inderdaad ook van voor je remlichtschakelaar 12V gebruiken..
#777 - Mijn fotoboekenplank
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di jan 10, 2006 19:55
- Locatie: Utrecht
Nou mensen,
heb de gps aan de remlichtschakelaar gehangen en voila we hebben stroom! Heb wel de stekker een beetje verneukt maar de boel maakt contact en krijgt stroom. Bovendien doet het remlicht het nog steeds dussssss... heb een beetje kit rond de aansluiting geplakt om de boel een beetje droog te houden. Nu maar hopen dat hij het volhoudt
greetz sander
heb de gps aan de remlichtschakelaar gehangen en voila we hebben stroom! Heb wel de stekker een beetje verneukt maar de boel maakt contact en krijgt stroom. Bovendien doet het remlicht het nog steeds dussssss... heb een beetje kit rond de aansluiting geplakt om de boel een beetje droog te houden. Nu maar hopen dat hij het volhoudt
greetz sander
De weledelafgelikte boterham
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di jan 10, 2006 19:55
- Locatie: Utrecht
Ja, mag nu verder dan de voortuin
Had hem echt nodig vanwege een geplande rit in de pyreneeen. Met route in GPS en daar wil ik toch liever niet verdwalen....
Groeten sander
Had hem echt nodig vanwege een geplande rit in de pyreneeen. Met route in GPS en daar wil ik toch liever niet verdwalen....
Groeten sander
De weledelafgelikte boterham