KTM uitlaat-pijpen

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
kvd

Ik ben een KTM 400 EXC in occasie tegengekomen, model 2002. Er zou vrij weinig mee gereden zijn, en deze ktm ziet er inderdaad ook piekfijn uit.

Wat mij opviel is dat de uitlaatbuizen (die uit de cylinder komen, en naar de demper toe gaan) blinken als nieuw, en geen verkleuring tonen. Volgens de verkoper zijn er echter geen nieuwe buizen op gezet...

Bij mijn vorige motor (XR400) waren deze buizen volledig verkleurd van de hitte, wat me ook logisch lijkt.

Dus vraag ik me af hoe het komt dat op die KTM deze buizen niet verkleurd zijn... Zijn ze toch vervangen ; of zijn deze gewoon veel resistenter dan op een XR ?? Voor zover ik weet zijn deze buizen toch niet als nieuw te poetsen, eens ze verkleurd zijn ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !

KVD
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Honda XR-uitlaatbochten zijn gemaakt van gewoon gelakt staal, dacht ik. Verkleurt en roest dus vrij snel. KTM gebruikt idd al een tijdje fel blinkende bochten, ik vermoed verchroomd staal of titanium of zoiets. Ze verkleuren naar een licht blauwe schijn vlakbij de cilinder, maar zijn vrij gemakkelijk blinkend te houden. Helemaal geen verkleuring is volgens mij niet normaal, maar ook geen beletsel om hem ev te kopen. Maakt toch niks uit, de kleur van je uitlaat ?
Keep on smiling!
Jeroen

De XR400 had dunwandige RVS voorbochten. KTM heeft staal verchroomd, enige verkleuring moet haast wel zichtbaar zijn(blauwig). Maar is er iets anders aan de motor waarom je dit toch niet vertrouwd?
Gast

bedankt voor de reacties. Het verschil in materiaal verklaart uiteraard veel ! Er is inderdaad een (lichte) blauwachtige verkleuring. Maar in vergelijking met mijn XR400 zien die pijpen er dus als nieuw uit...

Er is geen andere reden tot wantrouwen. Ik vond het enkel vreemd dat de verkoper zei dat ze niet vervangen waren, terwijl ze naar mijn mening evengoed nieuw hadden kunnen zijn. En als een verkoper zegt dat iets niet vervangen is , terwijl dat er toch als nieuw uitziet, wilde ik er toch iets meer van weten.

Die KTM400 is zeker een kanshebber (ik ben op zoek naar een goede recente 2e-hands of betaalbare nieuwe 2003-model). Andere kanshebbers zijn gasgas of Husaberg. Steeds 4-takt...

Succes
KVD
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

XR400 voorbochten zijn naturel inox,onbehandeld dus.Inox dat warm wordt trekt bruin weg ,dit is door polijsten weg te krijgen(komt wel terug... :roll: )Een XR600 had tss '88 en '90 ook inox voorbochten(dubbel tot in de demper),daarvoor en daarna waren ze gewoon staal en dus zwart gelakt .
KTM bochten zijn vernikkeld (of verchroomd :?: )en daarom dus minder verkleuring :wink:
Plaats reactie