OTR in Drenthe...wat nu?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Nadat er in mei dit jaar een razzia is georganiseerd door overheden, is er e.e.a. gebeurd wat ik graag wil delen.
Ik heb gesproken met de heer die verantwoordelijk is voor handhaving in de provincie, en die bovenstaande actie georganiseerd heeft. Wat er na wat praat- en schrijverij uiteindelijk wordt gezegd door de provincie: ga zelf proberen meer OTR ritten te organiseren, en blijf weg uit het bos.

Als er meer mogelijkheden zijn om legaal te rijden, wil ik best wegblijven uit de staatsbossen. Echter een rit organiseren is een moeizaam proces, laat staan meerdere ritten door het gehele jaar heen. Op hulp hoef je ook niet te rekenen, ze leggen het probleem duidelijk bij de OTR rijders zelf.

Mwah, eigenlijk heb ik geen probleem, ik kan er wel mee leven om met mijn maatje een illegaal bosritje te rijden.
Liever zie ik dat onze sport niet in het verdomhoekje zit, en dat iedereen
blij kan zijn, zowel de boomknuffelaars als de crossers.

Maar hoe?? Suggesties zijn welkom!
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ik betwijfel of er een comprimis gesloten kan worden die zowel de crossers als de groene boomknuffelaars een blij gezicht kan bezorgen .
4 strokes only !!
STTEVE
Berichten: 1199
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

... en als dan ook de overheid niet mee wil werken, wordt het nog lastiger. Ik zie het somber in, eerlijk gezegd
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Rimko
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:56
Locatie: Elst Overbetuwe

Misschien moeten we die motorrijdende knakker van het CDA die ons in Europa vertegenwoordigd mee het bos innemen?...
KTM 520 EXC
Rimko
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:56
Locatie: Elst Overbetuwe

PS Stteve gefeliciteerd met je verjaardag
KTM 520 EXC
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

mouser schreef:Mwah, eigenlijk heb ik geen probleem, ik kan er wel mee leven om met mijn maatje een illegaal bosritje te rijden.
!
Groot gelijk, als er alleen maar mogelijkheden ontnomen worden zonder alternatieven aan te bieden (er zijn ergere dingen op de wereld dan onkruid verwoesten)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

hier duiken de APV bordjes ook overal op, vorig jaar waren het er al wat, maar nu staat het er best vol mee, vrijwel al het onverhard is nu dus verboden gebied.. beetje jammer dat het weer op deze manier moet he..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

JoeBaR schreef:ik betwijfel of er een comprimis gesloten kan worden die zowel de crossers als de groene boomknuffelaars een blij gezicht kan bezorgen .
CodeGroen?
:toost:
mmrizio
Berichten: 359
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Noppy schreef:CodeGroen?
Totdat de electrocrossers goed en betaalbaar zijn. Dan is in bijna elk bos wel een crossbaan te maken zonder dat de boomknuffelaars er veel last van hebben.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

En dan beginnen ze weer over de herrie van de rammelende ketting etc.
Remember het gezever tegen mountainbikers :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Sjokske schreef:En dan beginnen ze weer over de herrie van de rammelende ketting etc.
Remember het gezever tegen mountainbikers :idea:
Dat was tegen het schakelen, dat klonk als een horde bonkende krekels. Die electromotor schakelt niet, maar er is vast wel een andere reden om dat te kunnen verbieden...
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Noppy schreef:
JoeBaR schreef:ik betwijfel of er een comprimis gesloten kan worden die zowel de crossers als de groene boomknuffelaars een blij gezicht kan bezorgen .
CodeGroen?
Ik merk eerlijk gezegd nog weinig van CodeGroen, buiten wat topics op een forum. Zijn er al resultaten geboekt of is het nog steeds in oprichting?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hebt geduld, hebt geduld....

Ondertussen vond ik deze mooie tekst op de website van de Belgische collega's van CodeGroen. De situatie is daar nog net wat ernstiger dan in Drenthe:

Codegroen stelt zich in principe op als een overlegorgaan voor alle gebruikers van de onverharde weg ongeacht of dit de gemotoriseerde gebruiker enerzijds is of de stille gebruiker anderzijds. Onze doelstelling is om alle gebruikers samen de onverharde wegen en dus het platteland te laten gebruiken in harmonie met elkaar en de natuur. Dit kan enkel door van iedereen een wederzijds respect te verlangen en desnoods af te dwingen. Vandaar dat wij onze tien geboden steeds naar voren schuiven als leidraad. In iedere groep gebruikers vind je daarom goede, respectvolle gebruikers en jammer genoeg gebruikers die denken het alleenrecht te hebben en dit vanuit hun standpunt te mogen afdwingen. Vandaar dat Codegroen ook ijvert voor de inrichting van permanente terreinen. Een beperkt deel van de probleemgebruikers bij de gemotoriseerde beoefenaars horen inderdaad niet thuis op landwegen maar net wel op de permanente terreinen waar zij naar believen de uitdagingen van snelheid, modderputten en winchtrophy’s kunnen opzoeken. Omdat Vlaanderen kampt met een groot gebrek aan zulke terreinen zoeken ook de harde kern gemotoriseerde gebruikers andere plaatsen op om hun hobby te beoefenen. Door een goed doordacht beleid en strikte regels kunnen deze terreinen uitgebaat worden met een minimum aan overlast. Ook naar het gebruik van openbare wegen toe neemt Codegroen een concreet standpunt in. In plaats van de gemakkelijke weg te kiezen en gebruikers te pas en te onpas op verharde of onverharde wegen te verbieden, zouden de verschillende overheden beter de middelen tot hun beschikking terdege gebruiken. Beste voorbeeld hierbij is net Antwerpen. De burgemeester stelt dat het klachten regent over de lawaaihinder en snelheid van quads. Ware het dan niet beter om de agenten uit te rusten met decibelmeters waarmee ze dan ook direct de rijdende discotheken kunnen aanpakken? De politiediensten zijn voldoende uitgerust met snelheidsmeters om de rotte appels er uit te plukken en te verbaliseren. Op dit moment lijkt de trend gezet om als overheid haar verantwoordelijkheid te ontlopen en i.p.v. te controleren en verbaliseren, gemakkelijkheidhalve dan maar een hele groep gebruikers te verbieden. In korte lijnen stelt codegroen het volgende:

- Stel duidelijke regels op betreffende het decibelniveau zowel in de stad als op het platteland. Verbaliseer overtreders strenger en laat hun voertuig technisch aanpassen indien nodig.

- Er is al een technische keuring waaraan voertuigen moeten voldoen en dit het ganse jaar, niet enkel op die ene dag op de keuring. Laat de ordediensten bij twijfel de in de wet voorziene controles uitvoeren en dwing af het voertuig technisch in orde te stellen zoals voorzien in de wetgeving.

- Er zijn snelheidslimieten voorzien, dwing ze af of verbaliseer.

- Ontloop als overheid uw verantwoordelijkheid niet door als politieker electoraal voordeel te willen halen door een minderheid aan te pakken en zo goede sier te willen maken bij het grote publiek. Dit neigt naar een nieuwe vorm van racisme. Pak de probleemgebruikers aan zodat correcte gebruikers hun hobby kunnen beoefenen. Dit is de basis van een democratie. Klakkeloos verbod lijkt sterk op dictatuur.

- Voorzie in permanente terreinen op doordachte locaties met strikte regels. En liever twee dan één zodat alle gebruik niet geconcentreerd wordt op één plaats. Verspreid deze locaties geografisch zodat er een gespreid gebruik is.

- Laat makkelijker tijdelijke locaties toe met een beperkt gebruik in tijd. Dit laat verenigingen toe om voor hun leden een jaarlijks of halfjaarlijks evenement in te richten zodat de wegen ontlast worden en locaties nog meer gespreid worden.

Sven Geeraerts

Codegroen VZW

www.codegroen.be
:toost:
mmrizio
Berichten: 359
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Sjokske schreef:En dan beginnen ze weer over de herrie van de rammelende ketting etc.
Remember het gezever tegen mountainbikers :idea:
Tuurlijk zullen ze ons nooit met open armen ontvangen. Maar stel dat het geluid van een electro crosser 200 meter draagt en een moderne viertakt 1000 meter. Teken maar eens uit hoeveel ruimte je nodig hebt voor een legale/illegale crossbaan. Tot 25 keer minder ruimte!

Dat betekent niet dat alles kan, maar de mogelijkheden worden veel groter.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

En dan worden er weer boomknuffelaars ondersteboven gereden omdat ze de geruisloze elektronenslurper niet hoorden aankomen. Wat er ook uitgevonden wordt, rochels (groene jongens) tolereren niet zoveel anderen binnen "hun" territorium :cry:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

In Mill was een aantal weken geleden ook een Razia, maar er wordt daar ook weer "gewoon" gereden. 8)
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Omdat geluid vaak het eerste is waar 'men' zich aan stoort heeft Stichting CodeGroen, dus de Nederlandse tak, besloten om een proefperiode te draaien met geluidstesten bij diverse ritten.

Ritten die tot nu toe getest zijn zijn de Hart van Brabant rally en de Brabo 600, een GPS navigatieweekend.

De resultaten zijn interessant! De remedie ook!
:toost:
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Sjokske schreef:En dan worden er weer boomknuffelaars ondersteboven gereden omdat ze de geruisloze elektronenslurper niet hoorden aankomen. Wat er ook uitgevonden wordt, rochels (groene jongens) tolereren niet zoveel anderen binnen "hun" territorium :cry:
Tolerantie moet van twee kanten komen. Als je alleen maar loopt te mekkeren wat hunnie verkeerd doen en hunnie doen dat lekker ook dan weet je tenminste zeker dat je nooit ergens komt. Af en toe ook een beetje naar jezelf kijken kan ook geen kwaad.

Grtz,
Dick.
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Mooi gezegd Dick!
:toost:
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Wat zou je zeggen van één gedoogde omloop, ruim 100 km, met enduro hindernissen, te berijden van maandag t/m zaterdag? Als compromis?

Het voordeel van één omloop is dat er al snel mooie geulen gemaakt worden, zoals na een echte enduro.

Hindernissen:

- hill climbs
- doorwadingen
- greppels in lengterichting
- modderpoelen
- boomstammen overdwars van verschillende diameters

De vraag is, kan dit de overlast wegzuigen bij de andere echt illegale routes?
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Noppy schreef:De vraag is, kan dit de overlast wegzuigen bij de andere echt illegale routes?
Het zal allicht verlichten. helemaal oplossen zou ik niet vanuit gaan maar ik kan me voorstellen dat een gedoogde route wel een hoop mensen zal aantrekken die anders bang zijn om de motor kwijt te raken. Nieuwe rijders overigens ook.
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Verzamelbegrip voor takken van motorsport op cross- en off-the-roadmotoren.

Crossen vindt plaats op circuits, die niet tot de openbare weg behoren, off-the-road (OTR-)rijden op openbare wegen en terreinen. OTR-motoren moeten voldoen aan alle eisen die gelden voor het gebruik op openbare wegen. In 1989 inventariseert een werkgroep van de Milieuraad Drenthe de crossactiviteiten in de provincie Drenthe. Er waren zeventien crossterreinen bekend en in acht gebieden werd met OTR-motoren gereden.

Crosswedstrijden trokken deelnemers en publiek van in en buiten Drenthe. De provincie Drenthe stelde in de 'Beleidsnota motorrijden in Drenthe' (1994) dat er behoefte was aan drie regionale wedstrijd- en oefenbanen (Steenbergerveld bij Roden, Ossenbroeken bij Assen en nabij Emmen) en twee lokale trainingsbanen (bij Westerbork en in Zuidwolde). Het crossen in het Kniphorstbos is dan al beëindigd. De gelegenheidslocaties Langeloërduinen en nabij Norg werden ongewenst genoemd. In 2003 is het geplande beleid deels gerealiseerd. De crossbaan Ossenbroeken is opgeheven, die bij Zuidwolde bestaat nog. In Roden (Steenbergerveld) zijn alleen nog baanraces toegestaan. De overheid tracht diverse sporten met een hoge geluidsproductie te concentreren in het lawaaisportcentrum Pottendijk bij Emmercompascuüm. Illegaal crossen en OTR-rijden door natuurgebieden wordt tegengegaan door een gezamenlijke handhavingsactie van provincie, politie en terreinbeheerders. De Koninklijke Nederlandse Motorrijdersvereniging (KNMV) vroeg en kreeg in 1984 vergunning van de provincie voor het houden van een internationale motorcross-zesdaagse door Drenthe in dat jaar. Milieuorganisaties en omwonenden verzetten zich tegen die beslissing, o.m. door een handtekeningenactie, vanwege gevreesde lawaaioverlast en verstoring van natuurgebieden. De provinciale overheid heeft aangegeven niet opnieuw medewerking te zullen verlenen aan een zesdaagse. In 1996 gaf de provincie de KNMV vergunning voor een OTR-rit door een deel van Drenthe (gemeenten Oosterhesselen en Zweeloo). De KNMV heeft een gedragscode opgesteld voor deelnemers aan OTR-ritten.

Bron: http://www.encyclopediedrenthe.nl/Motorcross, datum?
:toost:
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

O jee.. de KNMV was de CodeGroen van de jaren 90? Wanneer gaan jullie van die veel te dure licenties uitgeven? Dat lijkt me geen goed idee. Je moet je wel duidelijk onderscheiden van die club.
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Als je kijkt wat er mogelijk was in Drenthe, dan is er nu niet zo veel meer over. Van de drie locaties staat er 1 toch met regelmaat onder druk van locale klagers, deze baan is dan ook ca. 1.5 jaar dicht geweest. OTR ritten doet alleen Westerbork nog.
Een enduro track zou best mogelijk zijn op De Haar in Assen. Ook het oefenterrein bij Havelte zou opengesteld kunnen worden.
Ik heb wel eens contact gehad met het TT circuit, daar was cross locatie Ossenbroeken, maar het TT circuit bemoeit zich niet met onze sport.

Een parcours van 100 km is natuurlijk prachtig, maar de haalbaarheid? Op google earth kun je De Haar mooi zien, aan de Noordkant van Assen. Daar moet toch iets te realiseren zijn lijkt me, maar hooguit enkele kilometers. Altijd beter dan niets.
Hier lag trouwens een crossbaantje van de luchtmobiele brigade. Dat is vervangen door een MTB baantje, ivm de Vuelta. Als ik mijn hond daar uitlaat zie ik altijd veel noppensporen.
Noppy
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

speedphreax schreef:O jee.. de KNMV was de CodeGroen van de jaren 90? Wanneer gaan jullie van die veel te dure licenties uitgeven? Dat lijkt me geen goed idee. Je moet je wel duidelijk onderscheiden van die club.
O jee, déja vu, dat dacht ik ook.

We hebben nog een afspraak met de technisch directeur (vrouwelijke variant) van de KNMV. We zullen eens spitten waarom ze dit nooit goed naar het grote publiek over hebben kunnen brengen.

Misschien simpelweg 'verwatering'? Dit zou de ANWB wellicht ook niet gelukt zijn, maar het kan zijn dat ze via achterkamertjespolitiek bepaalde belangen 'opgegeven hebben'. Als dat zo is dan zullen we er snel achter komen...
:toost:
Plaats reactie