Bmw's hebben dus werkelijk een probleem

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Noppy
Berichten: 2998
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zou kunnen; ik heb daar destijds niet opgelet. Aan de andere kant is het achterwiel aangedreven en het wil heel graag naar de muur. Zou het niet kunnen dat het wiell de weg van de minste weerstand kiest, in dit geval de negatieve veerweg?

Andere vraag: waarom hebben hillclimbers zo'n lange achterbrug en hoe staat die brug in rust?
:toost:
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

ik heb er geen evrstad van maar ter info.
de achterbrug is ongeveer 30 mm langer dan de "normale" brommers terwijl de wielbasis gelijk aan de andere motoren(als ik me niet vergis)
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Noppy schreef:
Andere vraag: waarom hebben hillclimbers zo'n lange achterbrug en hoe staat die brug in rust?
Omdat ze anders te snel achterover zullen slaan op zo'n steile helling.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

[geheel offtopic] en zelfs dan vallen ze achterover,waarom doen ze dit zichzelf aan.

back on topic
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Springen gaat dan weer niet zo goed met die lange achtervork.
Met zo'n lange achtervork heb je wel een goede rechtuit stabiliteit.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

precies, vandaar ook mijn verbasing dat diehillclimbers zulke sprongen maakte.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ze moeten toch de snelheid proberen erin te houden hé , want anders komen ze helemaal niet ver.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

adje schreef:Ze moeten toch de snelheid proberen erin te houden hé , want anders komen ze helemaal niet ver.
de 3 belangrijkste zaken om de top te halen: snelheid, snelheid en de vaart erin houden.

en er niet vanaf butsen natuurlijk.

Over skwat: trek een lijntje loodrecht op de ketting door het draaipunt van de achterbrug. Dat is je arm. Die afstand x de kracht in de ketting is het draaimoment waarmee de brug omhoog gedraaid wordt.
Die arm is bij de BMW altijd de halve tandwiel diameter, bij anderen een afhankelijk van hoever de brug ingeveerd is, maat achtertandwiel en voortandwiel, maar zal niet zo verschrikkelijk veel afwijken en kan in potentie zelfs kleiner zijn dan bij de BMW.
Dus welk probleem BMW wil oplossen begrijp ik ook niet.
smurf.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

TTT schreef:Over skwat: trek een lijntje loodrecht op de ketting door het draaipunt van de achterbrug. Dat is je arm. Die afstand x de kracht in de ketting is het draaimoment waarmee de brug omhoog gedraaid wordt.
Die arm is bij de BMW altijd de halve tandwiel diameter, bij anderen een afhankelijk van hoever de brug ingeveerd is, maat achtertandwiel en voortandwiel, maar zal niet zo verschrikkelijk veel afwijken en kan in potentie zelfs kleiner zijn dan bij de BMW.
Dus welk probleem BMW wil oplossen begrijp ik ook niet.
Naar mijn mening wordt er bij de BMW constructie geen enkele kracht op de achterbrug uitgeoefend door de aandrijving :idea:, dus is juist de achtergrond gedachte van deze constructie.
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

Dat snap ik dus ook niet, maar ook bij BMW hebben ze natuurlijk ook een marketing afdeling ....
BMW heeft natuurlijk in het verleden gekozen voor de "technische "benadering en heeft daar ook z'n grote schare fans aan te danken.

Het voor dubbele prijs verkopen van champion bougie's in een bmw doosje is voor mij het lichtend voorbeeld dat veel BMWisten er in geloven dat ze in beieren de absolute wijsheid in pacht hebben.

De aankoop van Husqvarna heeft "nog"niet tot de gewenste enduro kennis geleid, ondanks dat HVA niet altijd tot de beste technische oplossingen komt is het merk door de jaren heen toch succesvol gebleken.



(beetje preken voor eigen parochie 8) )
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

Joop schreef:
TTT schreef:Over skwat: trek een lijntje loodrecht op de ketting door het draaipunt van de achterbrug. Dat is je arm. Die afstand x de kracht in de ketting is het draaimoment waarmee de brug omhoog gedraaid wordt.
Die arm is bij de BMW altijd de halve tandwiel diameter, bij anderen een afhankelijk van hoever de brug ingeveerd is, maat achtertandwiel en voortandwiel, maar zal niet zo verschrikkelijk veel afwijken en kan in potentie zelfs kleiner zijn dan bij de BMW.
Dus welk probleem BMW wil oplossen begrijp ik ook niet.
Naar mijn mening wordt er bij de BMW constructie geen enkele kracht op de achterbrug uitgeoefend door de aandrijving :idea:, dus is juist de achtergrond gedachte van deze constructie.

Jazeker oefent de kettingtrek een reactiekracht uit op de achterbrug,
Immers het koppel wat op het voorkettingwiel word overgebracht
licht niet in de hartlijn van de achterbrug.

Het koppel op het achterkettingwiel licgt nog verder van de hartlijn van de achterbrug en er moet derhalve wel een koppel op de brug worden uitgeoefend.

De gehele kettingtrek licht boven de hartlijn en de brug zal dus omhoog willen tegen de veerkracht in en dus inveren net als bij iedere andere motor.
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

big M schreef: De gehele kettingtrek licht boven de hartlijn en de brug zal dus omhoog willen tegen de veerkracht in en dus inveren net als bij iedere andere motor.
Dat is ook de theorie die ik heb.
Mede op basis van een aantal CAD simulaties van enkele jaren geleden dacht ik deze kennis te hebben.

De proef van Noppie bevestigt dit echter niet!

En ja, wat Speadfreax beschrijft herken ik helemaal.
Met ingetrokken voorrem komt ook bij mij de achterkant omhoog ;-)

De vraag is nu echter waarom we de theorie niet in de praktijk terug zien.

Moeten we een ander proefje doen, en zo ja hoe dan?

Ik haak even af.....
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
mmrizio
Berichten: 351
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Volgens mij zit je toch redelijk in de buurt:
Fr@venture schreef:
speedphreax schreef: Dan noem ik nog wat anders. Het achterwiel wil graag harder naar voren dan het voorwiel en dus wil hij onder de motor door rijden als de as van het achterwiel onder het scharnierpunt van de achterbrug zit.
Ja, dat klopt.
Je gaat nu echter voorbij aan het feit dat we nog een achterveer en schokbreker hebben!
<knip>

F1 is de kracht waarmee het achterwiel uiteindelijk de achterbrug en daarmee de motorfiets naar voren duwt.
Doordat de achterbrug kan draaien om z'n lagers zal het frame worden opgetild.....
Echter, hiedoor wordt de achterveer/schobreker naar beneden getrokken en zakt het achterframe weer......
Merk ook vooral op dat de trekkende kracht van de ketting de motor ook nog eens in de veren trekt.
Er zijn dus twee momenten die elkaar deels opheffen. Zodra het "opwaardse" moment (doordat het draaipunt van de achterbrug boven de achteras ligt) groter is dan het "neerwaardse" moment (door de ketting, om het draaipunt van de achterbrug), zal de motor omhoog komen. Dan gaat idd de vering deze verplaatsing tegenwerken - maar nooit opheffen.

Volgens mij zijn de krachten vergelijkbaar, dus zodra het hoogteverschil tussen de achterbrug en de achteras groter is dan de straal van het voortandwiel, zal de motor omhoog komen. Denk ik.... :roll:
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Fr@venture schreef:Met ingetrokken voorrem komt ook bij mij de achterkant omhoog ;-)

De vraag is nu echter waarom we de theorie niet in de praktijk terug zien.
Dat komt omdat je voorrem een nog veel grotere kracht uitoefent waardoor je in feite je de vering indrukt omdat het voorwiel nergens heen kan.De motor probeert, als het even kan, over het voorwiel heen te rijden
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

Probleem of niet in de wec E2 wel en 2de plek voor juha en 5de voor simo.

Bijde E3 klopt er iets niet met die fiets lijkt het wel.
Knight niet gefinished (qoute: Note that David KNIGHT (GB-BMW), always in lack of confidence with his motorbike, decided to give up.)
en dan pas 8ste plek voor Marko tT.

Morgen dag 2.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

dag 2 en weer 2de plek bijde E2 voor Juha.
Maar wat is er met knight aan de hand qoute:If David KNIGHT (GB-BMW) always in lack of confidence with his motorbike preferred not to start,

Mech weet jij er meer van?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Ja, later deze week waarschijnlijk wel meer nieuws. Als het in de kop niet goed zit kan je sleutelen wat je wil maar dat kan je niet repareren. Juha komt ook nog steeds wel tijd te kort maar het is zeker al beter. Maar dit zijn wel dingen waar 99% van de mannen die op een BMW rijden geen probleem mee hebben. Die toppers geven wel zo verschrikkelijk veel gas dat als er ook maar iets niet klopt voor het gevoel de snelheid om te winnen weg is.
Volgende week zien we het wel in Slovakia, nieuwe ronde nieuwe kansen.
mmrizio
Berichten: 351
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

brommer schreef:If David KNIGHT (GB-BMW) always in lack of confidence with his motorbike preferred not to start,
De quote lijkt een beetje uit z'n verband gerukt (geen hele zin), maar als daar staat wat ik denk dat er staat, hebben Knight en BMW echt een probleem met elkaar. Tijd voor de advocaten.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

hoi die qoute komt lettelijk van de wec maxxis website, en dat was het enigste wat er stond, was een verslag van de wec finland.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
patricksku
Berichten: 108
Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
Locatie: southpark

Ik was zondag naar motorcross kijken 8) in Warsage {bel] , daar was iemand bij de dagpiloten die ree met een enduro BMW , ging toch vet hard op dat ding is ook bij eerste 5 gefinisht :roll:
Greetz Patrick#70
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

mmrizio schreef:Volgens mij zit je toch redelijk in de buurt:
Fr@venture schreef:
speedphreax schreef: Dan noem ik nog wat anders. Het achterwiel wil graag harder naar voren dan het voorwiel en dus wil hij onder de motor door rijden als de as van het achterwiel onder het scharnierpunt van de achterbrug zit.
Ja, dat klopt.
Je gaat nu echter voorbij aan het feit dat we nog een achterveer en schokbreker hebben!
<knip>

F1 is de kracht waarmee het achterwiel uiteindelijk de achterbrug en daarmee de motorfiets naar voren duwt.
Doordat de achterbrug kan draaien om z'n lagers zal het frame worden opgetild.....
Echter, hiedoor wordt de achterveer/schobreker naar beneden getrokken en zakt het achterframe weer......
Merk ook vooral op dat de trekkende kracht van de ketting de motor ook nog eens in de veren trekt.
Er zijn dus twee momenten die elkaar deels opheffen. Zodra het "opwaardse" moment (doordat het draaipunt van de achterbrug boven de achteras ligt) groter is dan het "neerwaardse" moment (door de ketting, om het draaipunt van de achterbrug), zal de motor omhoog komen. Dan gaat idd de vering deze verplaatsing tegenwerken - maar nooit opheffen.

Volgens mij zijn de krachten vergelijkbaar, dus zodra het hoogteverschil tussen de achterbrug en de achteras groter is dan de straal van het voortandwiel, zal de motor omhoog komen. Denk ik.... :roll:
Ik had het geloof ik toch heel simpel proberen te zeggen:
kijk naar de hoek van je achtervork:

wijst ie richting spatbord dan veert de achterkant in onder acceleratie: squat
wijst ie naar onder, dan veert de achterkant uit onder acceleratie: antisquat
staat ie horizontaal, dan blijft de achterkant van de motor waar ie is.

Dus doe het proefje nog maar eens, maar ga dan op de motor zitten.
Laat iemand fotoos maken en kijk naar de stand van je achtervork.
Mede hierom zijn je sag settings zo belanrijk.
mmrizio
Berichten: 351
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Dan ben ik heel benieuwd wat-ie doet als de achterbrug exact horizontaal staat!
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

The presence of David KNIGHT in the Grand Prix of SLOVAKIA is very uncertain… His premature abandonment in Finland on Saturday and his renunciation of the Sunday proves that the divorce is imminent between BMW and KNIGHTER… But the rider of the ISLAND of MAN could very quickly re-appear under other colours in order to try to prove that he is always at the top.
Bron :wec maxxis website.

beetje jammer
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Het zou wel een hele goede marketing stunt van KTM zijn als ze hem mee konden laten doen en dat hij vervolgens meteen wint. Als ik KTM was dan zou ik de gok altijd wagen.

Elk ander merk trouwens ook.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
mmrizio
Berichten: 351
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Gewoon een produktie KTM bij de dealer vandaan trekken... Volgens mij wint-ie nog ook!
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Plaats reactie