Sleutel Tip: nokkenasketting vervangen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki

Dit is vrij makkelijk.. :wink:

De ketting is versleten als de ketting over 21 pinnen gemeten de afstand meer is dan 129mm..
Dit kan je ook merken aan een af en toe onregelmatig "genok / tok" rond de 4/5000rpm..

Tank er af en linker [ rotor ] deksel er af..

Zet de rotor op OT [ kijk ff bij balansas ketting spannen voor een plaatje, streep op rotor gelijk met punt op blok rand]
OT is OntstekingsTijdstip, kleppen staan dicht dan..

Cilinderkopdeksel er af...
Links onderop de cilinder net naast de staande frame buis zit een dikke bout, draai deze er uit.
Hier achter zit de nokkenaskettingspanner.

Neem een lange dunne schroevendraaier met blad breedte rond de 4mm en steek die licht omhoog in het gat, even zoeken tot je voelt dat ie in de gleuf valt van de spanner...

Draai deze met de klok mee los [ tegen de normale los draai richting in dus]
Draai door tot je niet verder kan en zet dan wat kracht, de spanner blijft dan ingedraaid en de ketting hangt slap..

Borg plaatjes op het nokkenkettingtandwiel om buigen en de bouten los en er uit..
Trek het tandwiel los van de as, let op er zit een kleine pin die zorgt dat het tandwiel er maar op 1 manier op kan, deze kan er uitvallen dus dek het gat er onder af met een lap!

Oude ketting laten zakken en er uit, nieuwe ketting er in laten zakken en om het onder tandwiel..

Nw ketting op het bovenste tandwiel en deze weer op de nokkenas..

Knijp nu de ketting samen net boven het onderste tandwiel in het carter..
Met de rotor op OT en de streep op de kop van de nokkenas gelijk aan de cilinder staat de ketting goed..

Zo niet kan je de ketting een tandje verzetten door de ketting aan 1 zijkant op te tillen en een tandje verder te leggen...

Ligt het goed draai de nokkenaskettingspanner tegen de klok in, deze schiet dan van zelf terug en zet de ketting op spanning, draai het rotor 2 slagen rond.. [ er staat een pijl op welke kant je op moet draaien]
En controleer of de setting nog steeds goed staat..

Carter er op, cilinderkopdeksel en cilinderkop ontvetten, heel dun vloeibare pakking er op en dicht..

En klaar.. ik kan het in 2 uur maar heb het vaker gedaan :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
de antrapper

8) Tis wat die man, ik zie het helemaal voor me als jij het schrijft, zo lijkt het alsof het net zo simpel is als band oppompen, geweldig :mrgreen:

Mijn kameel heeft net 50k gelopen dus zal volgend jaar wel een de beurt zijn
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki

Maar het is eigenlijk simpel als je het gedaan hebt.. maar de 1e x is altijd spannend.. net sex :wink: :lol:
zappa.suzuki

Yo modje Shifty,

Wakker worden :wink:
Andre
Contacteer:

Zappa Thanks. Heb alleen een ketting aangeschaft. Ben eigen een pennenman. Vlgns instrukties niet veel maar zal voor mij de eerste keer zijn.
Shifty-PK
Contacteer:

zappa.suzuki schreef:Yo modje Shifty,

Wakker worden :wink:
Check!
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Plaats reactie