Yamaha HL 500
Moderator: ghulst
Hey .. ik ben in het bezit van een xt 500 blokkie met wat HL spulletjes dr an .. ( cyl kop met grote kleppen .. dikke uitlaatbocht en grote carb met acceleratiepomp) ... maar nu de rest nog .. als eerste het frame.. een originele HL is niet betaalbaar en bijna onvindbaar voor me .. het frame ga ik dus zelf maken .. daarom zoek ik schetsen of bouwtekeningen hiervoor.. de rest van de spulletjes vergaar ik op beurzen en op t net.. k heb ook nog t een en ander liggen ... voornamelijk info of tekeningen van het frame heb ik dus nodig ..
4 strokes only !!
Hey Joe, replicaframes worden in Australië gemaakt. Was je van plan om wedstrijden te gaan rijden bij de Twinshocks?? Zo ja, dan kom ik je nog wel tegen, rijdt er zelf ook maar dan met Maico.
Zal wel eens kijken of ik een website van de bouwer kan vinden voor je.
Zal wel eens kijken of ik een website van de bouwer kan vinden voor je.
Toevallig staat er op marktplaats een te koop, onder crossers. Maar die is opgebouwd uit een hoop niet-HL spullen. Het frame zou wel HL kunnen zijn. Hij vraagt er een bespottelijke 2000 euro voor.
das dus ook het probleem .. 80% van de HLetjes die ik ben tegen gekomen zijn omgebouwde XT500s ... en idd.. bespottelijke prijzen .. maar het gaat mij ook een beetje om het zelfbouwen lijkt me wel een uitdaging
4 strokes only !!
Wat bedoel je dan met omgebouwde XT ? Een HL is toch ook een omgebouwde XT ? De HL die op marktplaats staat ; zo te zien is het frame en de achtervork wel degelijk een HL frame, de buddy is een twijfelgeval de tank is niet origineel. De voorvork is volgens mij wel een YZ voorvork maar van een ander bouwjaar.
Dat is natuurlijk ook het probleem met HL's die gebruikt zijn/worden ,ze zijn toch al ruim 20 jaar oud en dan wil er wel eens wat stuk gaan.
Een HL in compleet originele staat met de daarbijbehorende uitlaat en megafoon, nokkenas en cil.kop kun je denk ik wel vergeten.
Als het lukt om zelf een frame te bouwen en een kloppende tank buddy te vinden ben je al een eind op de goede weg, een hetere nokkenas 38mm carb en dikkere uitlaatbocht zijn nog volop in de handel verkrijbaar bv. bij Kedo en Wunderlich.
Succes !
Dat is natuurlijk ook het probleem met HL's die gebruikt zijn/worden ,ze zijn toch al ruim 20 jaar oud en dan wil er wel eens wat stuk gaan.
Een HL in compleet originele staat met de daarbijbehorende uitlaat en megafoon, nokkenas en cil.kop kun je denk ik wel vergeten.
Als het lukt om zelf een frame te bouwen en een kloppende tank buddy te vinden ben je al een eind op de goede weg, een hetere nokkenas 38mm carb en dikkere uitlaatbocht zijn nog volop in de handel verkrijbaar bv. bij Kedo en Wunderlich.
Succes !
niet elke HL is een omgebouwde XT in (ik geloof) 1978 produceerde yamaha een echte 4takt crosser onder de naam HL .. eigenlijk is de enigste overeenkomst tussen een HL en een XT het blok (ook niet helemaal) maar het rijwiel gedeelte van een HL is wel degelijk anders als de XT .. vooral het XT frame dat ik had is absoluut te zwaar en onlogies om als cross frame te gebruiken .. ik dacht daarom ook eerst aan het frame van een Husky wr 430 ... dit omdat ik dit vaker gezien heb .. en .. toevallig staat er zo n frame bij mij in de schuur .. maar ik ben toch van plan het frame van de HL na te maken ( of een replika aanschaffen )
4 strokes only !!
Ik dacht dat je bedoelde dat een HL niets met een XT500 te maken had !
Een HL frame is volgens mijn informatie gebaseerd op een Huskie frame, is gebouwd bij NVT in Engeland het blok is niet helemaal duidelijk of een XT of een TT500 blok de nokkenas is ontworpen door Nils Hedlund die ook de cil.kop bewerkt heeft. Het allereerste frame dat voor de HL gebouwd is schijnt in de USA gebouwd te zijn door Pro-Fab hiermee heeft Bengt Aberg in de 500 cc klasse in de GP's meegereden en zelfs een GP gewonnen iets dat vrij bijzonder in die tijd was omdat de 2 takten oppermachtig waren. In Nederland heeft oa Pierre Karsmakers met een HL wedstrijden gereden. De HL heeft 2 produktiejaren gekend '78 en '79
die van '79 heeft een andere achtervork en de remverankering zit op het frame vast ipv op de vork zelf. Volgens mij is de balhoofdhoek ook anders bij een '79 model. Zelf vind ik de 79 er een stuk stabieler in het mulle zand.
Op het internet zijn een hoop foto's te vinden van HL's.
Als ik tijd heb zal ik wat adressen neerzetten.
Als je zelf een frame gaat bouwen wat voor info heb je dan nodig ?
Een HL frame is volgens mijn informatie gebaseerd op een Huskie frame, is gebouwd bij NVT in Engeland het blok is niet helemaal duidelijk of een XT of een TT500 blok de nokkenas is ontworpen door Nils Hedlund die ook de cil.kop bewerkt heeft. Het allereerste frame dat voor de HL gebouwd is schijnt in de USA gebouwd te zijn door Pro-Fab hiermee heeft Bengt Aberg in de 500 cc klasse in de GP's meegereden en zelfs een GP gewonnen iets dat vrij bijzonder in die tijd was omdat de 2 takten oppermachtig waren. In Nederland heeft oa Pierre Karsmakers met een HL wedstrijden gereden. De HL heeft 2 produktiejaren gekend '78 en '79
die van '79 heeft een andere achtervork en de remverankering zit op het frame vast ipv op de vork zelf. Volgens mij is de balhoofdhoek ook anders bij een '79 model. Zelf vind ik de 79 er een stuk stabieler in het mulle zand.
Op het internet zijn een hoop foto's te vinden van HL's.
Als ik tijd heb zal ik wat adressen neerzetten.
Als je zelf een frame gaat bouwen wat voor info heb je dan nodig ?
Aan een bouwtekening kan ik je niet helpen, maar als je wilt kun je wel de maten komen opmeten.
Als ik de link volg krijg ik het volgende te zien: Web site coming soonJeroen schreef:Hier een link voor je:
www.geoffmorrisconcepts.com
Ik ook, maar kon het bericht niet meer verwijderen. De link komt uit het blad VMX. Een blad dat eenmaal per kwartaal uitkomt en alleen maar klassieke/oude crosser plaatst.
Hun link: www.vmx-mag.com.
Deze doet het wel
Hun link: www.vmx-mag.com.
Deze doet het wel