Persbericht van KTM.com
“Rally Dakar” – KTM withdraws!
The limiting of motorcycles with a displacement of 450 cc forces the long term dominator of the Dakar Rally to withdraw.
Following the announcement at a press conference on June 4, 2009 of the French “ASO” - the organisers of the “South American Dakar“ that from 2010, only motorcycles with a maximum displacement of 450 cc will be permitted to compete, KTM, after eight consecutive victories, has decided to immediately accept the consequences and announces its withdrawal from the “Dakar”.
The company will no longer be represented at the rally in South America either with an official factory team or a KTM-supported team. At the same time, KTM underlines that the company remains committed to rally sport and will now concentrate its efforts on the world championship and other important rallies.
The organiser’s short term change to the rules, designed to end the dominance of KTM, and which comes without any advance warning, hits the KTM factory hard. Today, just six months before the start – and at a time when not only the factory team but also dozens of private teams are deep in preparations for this extremely complex rally, the immediate withdrawal of the worldwide market leader of offroad sports motorcycle is the only possible consequence.
“Every sport regulation needs changes and adjustments to new developments to retain an interest in it, but this also require the appropriate lead times. We have the entire material for the 690 Rally motorcycles for our factory team as well as that for 50 customers’ motorcycles in our storage facility ready to be constructed in June. Riders’ contracts have been finalised and all the team members have been engaged. The financial consequences that results from this decision are enormous. Quite apart from this, we are shocked by the organiser’s lack of loyalty, above all because of the huge efforts we made following the cancellation of the Dakar in 2008 by contributing to the new edition - even during a period of extreme economic crisis,” said KTM Motor Sport Advisor and “Rally Legend” Heinz Kinigadner in a first statement.
Following the decision for the deployment of 450cc motorcycles, which are unthinkably unsuitable for use in long distance rallies, KTM can no longer economically justify a commitment to be engaged in the Dakar in the future. KTM Motor Sport Director Winfried Kerschhaggl: “Rally sport serves to prove the efficiency and stability of our large volume series single cylinder. There is no question that we will remain active in rally sport! Having said that, for KTM, the rally in South America is now history. We will now fully concentrate on the Rally World Championship and we will seek out alternatives. Maybe we will soon again see full KTM Rally engagement on African soil – back to the roots!”
With its commitment to rally sports, KTM naturally takes the obligations to its long term worldwide customers seriously because it is they who have decided to put their trust in the products and in the unique service of the Austrian company for rally sport by choosing KTM motorcycles.
KTM niet naar DAKAR 2010
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Leuke financiele strop zal dat zijn voor KTM. Beetje flauw in deze tijden waarin elke fabrikant het al lastig heeft. Aan de andere kant kun je dit van de fransen verwachten.
Paar jaar terug mocht de 950 ook ineens niet meer dus daar zal ook wel aardig wat R&D geld zijn verdwenen.
Paar jaar terug mocht de 950 ook ineens niet meer dus daar zal ook wel aardig wat R&D geld zijn verdwenen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Door die leuke geintjes van de Fransen heeft de P-D voor mij behoorlijk wat glorie verloren in de loop van de jaren...
Maar dit is wel echt een rot streek
Maar dit is wel echt een rot streek
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik snap het ergens wel, KTM is eigenlijk het enige merk dat direct door de 450 regel wordt geraakt. Logische beslissing vanuit een sportmanagement gezichtspunt, maar vanuit een sportief oogpunt gezien een beetje een afgang; "...450cc motorcycles, which are unthinkably unsuitable for use in long distance rallies... ", er zijn er toch genoeg aan de finish gekomen??.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik denk dat ze hun eigen 450's bedoelen. Die zijn daar niet voor gebouwd/bedoeld
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Je bent eerlijkspeedphreax schreef:Ik denk dat ze hun eigen 450's bedoelen. Die zijn daar niet voor gebouwd/bedoeld
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Je haalt de woorden uit ..... mijn toetsenbord.Sjokske schreef:Wat kan Ad(je) hier nou aan doenzappa.suzuki schreef:Door die leuke geintjes van de Fransen
Ik denk dat KTM gaat deelnemen aan de Afrika Rally die gelijktijdig met de Dakar door Hubert Auriol (oud Dakar winnaar) georganiseerd werd En als daar veel toppers aan de start verschijnen kon de belangstelling ook wel eens richting deze Afrika Rally verschuiven
In mijn optiek hebben ze volledig gelijk de Dakar aan de kant te zetten als ze 6 maanden van te voren het hele regelement technisch zo drastisch aanpassen.
In mijn optiek hebben ze volledig gelijk de Dakar aan de kant te zetten als ze 6 maanden van te voren het hele regelement technisch zo drastisch aanpassen.
op een halfjaar lijkt het me idd moeilijk om van de 690 adv. naar een 450 te gaan. kruipt nogal wat ontwikkeling in.
groot gelijk van ktm, wel jammer natuurlijk.
Maar geef toe, de laatste dakar was al geen dakar meer...in zuid amerika.
groot gelijk van ktm, wel jammer natuurlijk.
Maar geef toe, de laatste dakar was al geen dakar meer...in zuid amerika.
Joop, ik ben het me je eens. Eerst die slecht doordachte impulsieve annulering van de ASO. Dan aanpassing van de regels. KTM is inmiddels zo machtig dat ze zelf de regels gaat wijzigen. Ze had het tij kunnen keren door weer in Afrika le Dakar te gaan organiseren, wat ze om de één of andere reden hebben nagelaten.Joop schreef:Ik denk dat KTM gaat deelnemen aan de Afrika Rally die gelijktijdig met de Dakar door Hubert Auriol (oud Dakar winnaar) georganiseerd werd En als daar veel toppers aan de start verschijnen kon de belangstelling ook wel eens richting deze Afrika Rally verschuiven
In mijn optiek hebben ze volledig gelijk de Dakar aan de kant te zetten als ze 6 maanden van te voren het hele regelement technisch zo drastisch aanpassen.
Een KTM 690 is de enige die zonder een blok wissel aan de finish komt met een topper aan het gas. Die 450 Honda's en Yam's die houden het gewoon niet vol als er alleen maar plankgas gereden wordt zoals Coma en die mannen het doen. KTM neemt nu ook waarschijnlijk een hele hoop prive rijders weg van de Dakar.STTEVE schreef:Ik snap het ergens wel, KTM is eigenlijk het enige merk dat direct door de 450 regel wordt geraakt. Logische beslissing vanuit een sportmanagement gezichtspunt, maar vanuit een sportief oogpunt gezien een beetje een afgang; "...450cc motorcycles, which are unthinkably unsuitable for use in long distance rallies... ", er zijn er toch genoeg aan de finish gekomen??.