Heeft iemand een idee hoe je een CR 500 stil genoeg krijgt voor de KNMV ritten?
De db-norm is al een stuk lager dan in 2001, toen dit monster op twee wielen voor het laatst geproduceerd werd.
Ik heb er nu een DPR bocht op zitten, de DPR demper heb ik vandaag vervangen voor de originele lange pijp, maar daarmee ga ik het nog niet redden.
Bij het blok komt nog teveel herrie weg.
Is een originele bocht een optie? Die zijn voorzien van een extra stukje plaatwerk.
Andere mogelijkheden?
Alvast bedankt.
Groeten Jan-Willem
Hoe krijg je een CR500 stil ???
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Van die rubber coating waar ze atoom onderzeeers mee bedekken.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ik had zo'n cover over de bocht, en een pijpje (naar beneden) op de demper:
Erg stil maar nog genoeg power
Erg stil maar nog genoeg power
Met dat naar beneden wijzend pijpje op de demper wordt de motor zeker afgekeurd door de KNMV.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Je zou er dan een carbon koker omheen moeten maken anders zou iemand zich er aan kunnen bezeren.
Beter is zo'n rubber tuut erop te prikken. dB-snorkel:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=174354
Beter is zo'n rubber tuut erop te prikken. dB-snorkel:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=174354
't Is de laatste 2 jaar blijkbaar strenger gewordenadje schreef:Met dat naar beneden wijzend pijpje op de demper wordt de motor zeker afgekeurd door de KNMV.
Je kunt het idd maken zoals de Montesa's (bijv. de H7) het hadden/hebben.
En dat is een geheel dubbelwandige uitlaat. Het is even prutsen, maar het werkt.
Die Montesa's hadden dan ook nog een reflectiedemper ipv resonantie.
Met de demper alleen ga je het niet redden.
Een dikke 2T stil krijgen zal niet meevallen.
Ik weet nog dat de thuisrijder uit Nijverdal met zijn CR500 in 1985 met 102dB erdoor mocht, terwijl een voor de meeste onbekende rijder met zijn Maico 490 (98dB) terug naar Maastricht kon.
En dat is een geheel dubbelwandige uitlaat. Het is even prutsen, maar het werkt.
Die Montesa's hadden dan ook nog een reflectiedemper ipv resonantie.
Met de demper alleen ga je het niet redden.
Een dikke 2T stil krijgen zal niet meevallen.
Ik weet nog dat de thuisrijder uit Nijverdal met zijn CR500 in 1985 met 102dB erdoor mocht, terwijl een voor de meeste onbekende rijder met zijn Maico 490 (98dB) terug naar Maastricht kon.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Een andere optie is de demper en zo veel als mogelijk van de pijp te omwikkelen met hittebestendige glasvezelband.
Dat wordt vaak gebruikt in de autoracerij. Heb ik zelf ook al eens geprobeerd en de uitlaat genereert minder herrie vanaf de kop.
Dat wordt vaak gebruikt in de autoracerij. Heb ik zelf ook al eens geprobeerd en de uitlaat genereert minder herrie vanaf de kop.
Noppy, weet jij waar je die kunt halen en wat het kost en deze ook weer makkelijk te verwijderen?Een andere optie is de demper en zo veel als mogelijk van de pijp te omwikkelen met hittebestendige glasvezelband.
Johan
Bij de autotuner (duur) of de doe het zelf markt onder de naam 'glasband' of isolatiematerialen. Je kunt het mét of zonder plaklaag krijgen. Ik zou zonder nemen, voor als het niet bevalt of je wilt de motor ooit doorverkopen.
Thanx voor de antwoorden!
Ik ga eerst die glasvezelband proberen
Klinkt goed!
Ik ga eerst die glasvezelband proberen
Klinkt goed!
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
Hoe zit het met hitte als je je pijp zo afplakt? Heb wel eens gehoord dat hierdoor je cilinder te warm kan worden omdat ie zijn warmte wat je normaal via je je uitlaat uitstraalt niet kwijt kan?
You're free to do as we tell you!
power zat inderdaad!
Ik heb nu die lange lantaarnpaal als demper er op zitten, vol met nieuwe vulling maar je merkt er weinig van
Ik heb nu die lange lantaarnpaal als demper er op zitten, vol met nieuwe vulling maar je merkt er weinig van
Hoi jwrtuning,
Als je de spullen gehaald hebt / erop geknutseld hebt zou je dan een (paar) piccie(s) kunnen plaatsen en je ervaring na een ritje ?
Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje met een cr250 en ik wil daar graag in Handel dit jaar mee gaan rijden maar op dit moment kom ik niet door de DBkeuring.
Alvast bedankt,
LEO
Als je de spullen gehaald hebt / erop geknutseld hebt zou je dan een (paar) piccie(s) kunnen plaatsen en je ervaring na een ritje ?
Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje met een cr250 en ik wil daar graag in Handel dit jaar mee gaan rijden maar op dit moment kom ik niet door de DBkeuring.
Alvast bedankt,
LEO
Hoi Leo,
Dat wil ik best doen, maar ik denk dat deze poespas voor jouw CR250 echt niet nodig is.
Een 250 kun je door middel van een goede (enduro)demper echt stil genoeg krijgen. Ik heb zelf een 250 gehad en daar nooit problemen mee gehad bij de keuringen.
Het blok van een 500 maakt zelf al veel lawaai. Dat heb je met een 250 niet.
Maar goed, als ik het klaar heb post ik wel wat foto's en hoor je er meer van.
Ben net ff bij de praxis geweest maar die had niets van wat hier boven genoemd staat, binnenkort maar ff naar de automaterialenzaak..
Groeten JW
Dat wil ik best doen, maar ik denk dat deze poespas voor jouw CR250 echt niet nodig is.
Een 250 kun je door middel van een goede (enduro)demper echt stil genoeg krijgen. Ik heb zelf een 250 gehad en daar nooit problemen mee gehad bij de keuringen.
Het blok van een 500 maakt zelf al veel lawaai. Dat heb je met een 250 niet.
Maar goed, als ik het klaar heb post ik wel wat foto's en hoor je er meer van.
Ben net ff bij de praxis geweest maar die had niets van wat hier boven genoemd staat, binnenkort maar ff naar de automaterialenzaak..
Groeten JW
Heb is gehoord van horen zeggen dat ie van iemand wist...
water in de krul gieten net voor je de geluidskeuring door moet, zou ie een pak stiller moeten zijn, na de keuring gewoon eruit blazen...
of het werkt... ???
water in de krul gieten net voor je de geluidskeuring door moet, zou ie een pak stiller moeten zijn, na de keuring gewoon eruit blazen...
of het werkt... ???
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Of uit zetten. Superstil
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Heb ik vroeger tijdens de Endurokeuring ook weleens "moeten" doen, en ik was niet de enige. Werkt goed. Je moet er alleen niet teveel in schudden, +/-1/2 liter, anders spuit het eruit. En dat valt een beetje op.pHreaC schreef:Heb is gehoord van horen zeggen dat ie van iemand wist...
water in de krul gieten net voor je de geluidskeuring door moet, zou ie een pak stiller moeten zijn, na de keuring gewoon eruit blazen...
of het werkt... ???
Maar tegenwoordig wordt er ook op de route gemeten (camelbag? )
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
nooit gezeik gehad met knmv ritten, laatste ritje met de cr500 was in 2007.
verder zal je tijdens de rit er ook nooit eruit gepakt worden want zo een cr maakt minder herrie dan de gemiddelde 450.
ga eerdaags met dat hok het circuit van zandvoort op, hoor je het wel hoeveel dB die doet. Daar zijn ze iets strenger dan knmv in de weilanden.
Wel een paar keer eruit geplukt om papieren te laten zien, dat het geen cr met een xl plaatje was ofzo...
verder zal je tijdens de rit er ook nooit eruit gepakt worden want zo een cr maakt minder herrie dan de gemiddelde 450.
ga eerdaags met dat hok het circuit van zandvoort op, hoor je het wel hoeveel dB die doet. Daar zijn ze iets strenger dan knmv in de weilanden.
Wel een paar keer eruit geplukt om papieren te laten zien, dat het geen cr met een xl plaatje was ofzo...
@GorillaZz , hopelijk heb je de spullen goed ontvangen ?
Heb je de olie/krukaskeering al vervangen ?
Heb je de olie/krukaskeering al vervangen ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Helemaal top Ad,adje schreef:@GorillaZz , hopelijk heb je de spullen goed ontvangen ?
Heb je de olie/krukaskeering al vervangen ?
Ik ga eerst de bak en het blok pcies vullen, dan die motor even flink straffen en kijken wat de olie d oet. Keering vv kan dan altijd nog
De beluchting van de versnellingsbak zat verstopt.
@Frank,
Die optie met dat doek heb ik ook overwogen.
Ben bij een Harley zaak geweest, maar die vertelde mij dat het weinig tot geen effect zal geven.. Voornamelijk wordt dit toegepast voor de warmte, het had iets met de doorvoer van uitlaatgassen te maken..
Nu heb ik er een DPR bocht op zitten waarvan het staal naar dun is..
Toen ik hem vorige week demonteerde kwam ik er achter dat er ook een scheur in zit aan de binnenzijde, bij de cilinder. Ik denk dat lassen weinig zin heeft, scheurt toch wel verder..
Ondertussen heb ik een FMF Gnarly (nikkel uitvoering) besteld, wat schijnbaar de meest dikwandige bocht is die je voor een CR500 kunt krijgen.
Zo'n FMF had ik ook op mijn KTM zitten, vond toen al dat hij toch helemaal niet zo veel lawaai maakte als een SXS Doma..
Hopelijk is hiermee het lawaai een beetje minder..
Nu zoek ik alleen nog een mooie enduro demper. De standaard demper die ik heb is ook niet al te best meer. Voorlopig zet ik de DPR demper er wel op totdat de KNMV ritten weer beginnen..
Die optie met dat doek heb ik ook overwogen.
Ben bij een Harley zaak geweest, maar die vertelde mij dat het weinig tot geen effect zal geven.. Voornamelijk wordt dit toegepast voor de warmte, het had iets met de doorvoer van uitlaatgassen te maken..
Nu heb ik er een DPR bocht op zitten waarvan het staal naar dun is..
Toen ik hem vorige week demonteerde kwam ik er achter dat er ook een scheur in zit aan de binnenzijde, bij de cilinder. Ik denk dat lassen weinig zin heeft, scheurt toch wel verder..
Ondertussen heb ik een FMF Gnarly (nikkel uitvoering) besteld, wat schijnbaar de meest dikwandige bocht is die je voor een CR500 kunt krijgen.
Zo'n FMF had ik ook op mijn KTM zitten, vond toen al dat hij toch helemaal niet zo veel lawaai maakte als een SXS Doma..
Hopelijk is hiermee het lawaai een beetje minder..
Nu zoek ik alleen nog een mooie enduro demper. De standaard demper die ik heb is ook niet al te best meer. Voorlopig zet ik de DPR demper er wel op totdat de KNMV ritten weer beginnen..